Jävla less på fläktar.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Jävla less på fläktar.

Inläggav Moggy » 2008-04-18 3:27:08

För att få en tyst dator så har jag köpt rätt bra fläktar och kastat ut det dåliga.

Hade en hyggligt tyst dator, iaf med hänsyn taget till att jag har 6 st hårddiskar i den.

Men nu har den där jävla fläkten i nätagget börjat låta. Måste försöka nyta den med, fast är är lite halvknökigt att riva nätagget och byta fläkt i det.

Lite besviken eftersom mitt nätagg inte ens är ett år gammalt och var rätt dyrt och såldes speciellt som ett extra bra och tyst nätagg.

Alltid är det nåt som dyker upp som man måste åtgärda.

Provade även att trycka in nåt som stoppade fläkten i nätagget men det var ingen bra idé....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-04-18 3:39:55

Knepigt det där. När jag byggde nytt för två år sedan så letade jag igenom nätet rejält efter tester och åsikter om tysta nätaggregat. De flesta rekommenderade Seasonic så till slut satsade jag på ett sådan, trots att det kostade ett par hundralappar mera än de flesta andra. Det är ju kända för kvalitet också, så det var väl värt att kosta på, tänkte jag. Jaha, fläkten hade oljud för sig redan från början. Något svagt tickande ljud som förmodligen berodde på dåligt fläktlager. Visst kan sådant förekomma, men nu hade jag ju hoppats slippa sådan problem genom att köpa lite dyrare. Hitills har jag inte orkat byta fläkten heller, men nu börjar det låta som den är på gång att skära så småningom, så nu måste jag väl ta tag i det. Då kanske jag kan få det tyst för en gångs skulle, i alla fall.

Att stoppa fläkten är absolut inte att rekommendera. Förutom att det är den normala vägen att ventilera ut varmluften ur datorn så behövs den för att kyla själva nätaggregatet också.

Fläktstorlek spelar roll. Förr brukade det sitta en 80 mm fläkt baktill på nätaggregaten, men numera är det nästan vanligare med en 120 mm undertill, vilket i allmänhet blir tystare.

Många, eller de flesta, nätaggregat numera har även temperaturstyrd fläkt, men det verkar vara skillnad på hur regerlingen fungerar. Vissa aggregat sägs bli mera störande för att fläkten varvar upp och ner hela tiden. Mitt Seasonic ska tydligen ha en bättre fläktstyrning men det har nog aldrig gått så varmt att fläkten har behövt gå upp i varv alls, så hur det fungerar i praktiken vet jag inte.

Det finns fläktlösa nätaggregat också, men det var väldigt dyra senast jag tittade, och eftersom nätaggregatet inte brukar störa mest så verkade det inte prisvärt.

Om du ska byta fläkt, så läs på vad folk tycker om olika fabrikat ljudmässigt. Det kommer hela tiden nya fabrikat som verkar bli nya favoriter.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav weasley » 2008-04-18 9:52:34

weasley

Anslöt: 2007-04-18

Återgå till IT-forum

Logga in