Jämställdheten i skolan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jämställdheten i skolan

Inläggav Alien » 2014-03-18 4:37:55

(Nej, jag hittade ingen tidigare tråd om det även om ämnet tangerats i andra trådar.)

Hur står det till med jämställdheten i dagens skola? Ja, jämställdheten är ju redan införd enligt vissa.

Så här står det i Läroplanen:
UNT skrev:"Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt.

Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.” Utdrag ur Lgr 11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
http://www.unt.se/osthammar/den-jamstal ... 33274.aspx


UNT intervjuar några niondeklassare på Österbyskolan i Österbybruk:

”Tyst, du är tjej”. ”Har du PMS, eller?” Det är exempel på sådant som tjejer i högstadiet kan få höra av skämtsamma killar i skolkorridoren. Hora, bitch och slyna används också av vissa killar om en tjej av någon anledning är arg och visar det.

– Andra killar backar alltid upp. Då är tjejer ofta tysta i stället för att svara, säger Emma Palmqvist som går i årskurs nio på Österbyskolan i Österbybruk.


Elever och lärare pratar om en undersökning om hur elever mår.

Vi pratar om resultaten från enkätundersökningen Liv och hälsa ung, som genomförs i länet vartannat år med alla elever i årskurs 7 och 9 samt i gymnasiets årskurs 2. Bland annat visar resultaten för år 2013 att pojkar i högre utsträckning mår bra och trivs i skolan, medan tjejer oftare upplever otrygghet och mår sämre i högstadiet.

– Det handlar om normer. Killar får ta plats, ska vara så coola och kan säga vad som helst, säger Jenniefer Stridfeldt.
Samtidigt uppger fler killar än tjejer i enkäten att de utsatts för sexuella trakasserier. Om en kille gör eller säger något ”skumt” kan han få höra att han är bög.


Lite motsägande resultat. Fler killar utsätts för trakasserier men de mår ändå bättre. De tar inte åt sig kanske?
– Man bara säger så, det är inte för att man menar det, säger Anton Eriksson.


Skolan hade genusvecka.
För att komma igång med diskussioner om vad som anses manligt respektive kvinnligt fick tjejerna i uppdrag att på något sätt klä sig som killarna brukar göra, och vice versa.
---
Emma Palmqvist berättar att flera killar hade svårt att gå in för genusbytet. Och flera av dem som ändå gjorde det kunde inte låta bli att skoja och tala med tillgjord röst.

– För en kille är det fel att gå ner till tjejernas nivå. Det har alltid varit så, säger Emma Palmqvist.


Ja, jag misstänker att traditionella könsroller är som starkast i högstadiet.

UNT intervjuar några gymnasister i Bruksgymnasiet i åk 2 i Gimo.

De är helt överens om att saker har förändrats till det bättre jämfört med hur det var i högstadiet. Studierna har blivit viktigare än förut för killarna, vilket de kopplar ihop med ökad mognad. Yusef Bilal och Eric Widén menar att många killar i högstadiet söker efter en identitet och ibland gör dumma saker för att få bekräftelse.

– Vi drog ner varandra. Ju mindre man brydde sig om att plugga desto coolare var det, säger Yusef Bilal.


Killarna strulade och tjejerna stressade för att vara bäst.

UNT intervjuare också Eva-Karin Wednin som jobbar med jämställdhetsfrågor på länsstyrelsen i Västmandlland. Hon har jobbat med flera skolprojekt. Här står om skolprojekten: http://jamstalldskola.se/index.shtml Tyvärr arbetar man inte aktivt med jämställdhetsfrågorna i skolan.

Flickor har fortfarande bättre betyg än pojkar i alla ämnen och gapet blir bara större och större.

Hon menar att pojkar underpresterar i dagens skola och att rektorerna är de som har ansvaret för att göra något åt det på allvar. Att bara ”tänka på” jämställdhet och genus då och då räcker inte.

– Det finns en generell bild att pojkar skulle ha svårare än flickor att läsa och skriva. När man frågar skolan vad de gör åt det säger de att det bara är så. Men pojkar är inte dummare än flickor. Pojkarna måste få stöd för att prestera bättre, men få skolor jobbar aktivt på ett strukturförändrande sätt.


Det finns alltså en antipluggkultur bland killar i högstadiet. En kille får gärna ha höga betyg men han ska inte plugga sig till dem.

Är det på lång sikt killarna som blir mest lidande av ojämställdheten? Ja, om antipluggkulturen finns redan en tråd: https://www.aspergerforum.se/manlighet- ... 32816.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sv: Jämställdheten i skolan

Inläggav slackern » 2014-03-23 18:24:58

Skolan kryllar ju utav genustänk. Men jag antar att folk som inte har barn i skolan har nollkoll och gnäller och klagar och säger att det var bättre förr.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jämställdheten i skolan

Inläggav CarolusRex » 2014-03-23 18:35:49

Så killar förtrycker men drabbas ändå värst? Vilket jävla skitsnack. Jag har alltid varit en jävligt lågmäld kille och har fått ta en del skit från gapiga tjejer för att jag varit för feg för att öppna munnen. Jag undrar verkligen på vilken planet feminister lever.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jämställdheten i skolan

Inläggav Moggy » 2014-03-23 19:00:35

Tyvärr har genustokerierna tillåtits breda ut sig i skolan där man försöker tvinga på ungdomarna förvridna uppfattningar om könsroller. Bara en sån ska som att uppmana killarna att klä ut sig i tjejkläder visar på att det är fullstädigt knasiga idéer som vägleder genusvatarna. Sånt här ska inte styras av extrema feminister som tror att kön är en social konstruktion. Det funkar inte att styra sånt här bort från det som är naturligt i hur killar och tjejer beter sig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jämställdheten i skolan

Inläggav Moggy » 2014-03-23 19:02:25

CarolusRex skrev:Så killar förtrycker men drabbas ändå värst? Vilket jävla skitsnack. Jag har alltid varit en jävligt lågmäld kille och har fått ta en del skit från gapiga tjejer för att jag varit för feg för att öppna munnen. Jag undrar verkligen på vilken planet feminister lever.


+1

Man upphör aldrig att förvånas över vilka åsikter en del människa kan ha och verkligen tror på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jämställdheten i skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-03-23 21:41:26

Skulle nog säga att huvudproblemet är att "coola" och gapiga personligheter tillåts ta plats. Sedan krånglar man till det hela på genusideologi. Om man är genusvetare så ser problemen ofta ut som ett könsproblem. Har man bara en hammare så ser allt ut som en spik även skruvar och bankdosor.. *pang*.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jämställdheten i skolan

Inläggav Alien » 2014-03-24 4:06:20

slackern skrev:Skolan kryllar ju utav genustänk. Men jag antar att folk som inte har barn i skolan har nollkoll och gnäller och klagar och säger att det var bättre förr.


Vem menar du "gnäller"* att det var bättre förr? Jag?

Tidningen intervjuade ju de som själva var elever, menar du att de har noll koll?

*Det är än välkänd härskarteknik att kalla all slags samhällskritik som man inte själv gillar för "gnäll".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jämställdheten i skolan

Inläggav Alien » 2014-03-24 4:17:48

CarolusRex skrev:Så killar förtrycker men drabbas ändå värst? Vilket jävla skitsnack. Jag har alltid varit en jävligt lågmäld kille och har fått ta en del skit från gapiga tjejer för att jag varit för feg för att öppna munnen. Jag undrar verkligen på vilken planet feminister lever.

Vilken planet lever du själv på? Menar du att de tjejer som upplevt en annan verklighet än din ljuger? För att det finns en del gapiga tjejer så är alla tjejer och inga killar gapiga?

Som denna tjej berättar:
”Tyst, du är tjej”. ”Har du PMS, eller?” Det är exempel på sådant som tjejer i högstadiet kan få höra av skämtsamma killar i skolkorridoren. Hora, bitch och slyna används också av vissa killar om en tjej av någon anledning är arg och visar det.

– Andra killar backar alltid upp. Då är tjejer ofta tysta i stället för att svara
https://unt.se/nyheter/osthammar/artike ... aktiken/r0
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jämställdheten i skolan

Inläggav Alien » 2014-03-24 4:30:28

Moggy skrev:Tyvärr har genustokerierna tillåtits breda ut sig i skolan där man försöker tvinga på ungdomarna förvridna uppfattningar om könsroller. Bara en sån ska som att uppmana killarna att klä ut sig i tjejkläder visar på att det är fullstädigt knasiga idéer som vägleder genusvatarna. Sånt här ska inte styras av extrema feminister som tror att kön är en social konstruktion. Det funkar inte att styra sånt här bort från det som är naturligt i hur killar och tjejer beter sig.


Du anser alltså att det är förnedrande att killar ska klä sig som tjejer men inte tvärtom? Intressant och stödjer vad Emma säger:
– För en kille är det fel att gå ner till tjejernas nivå.
https://unt.se/nyheter/osthammar/artike ... aktiken/r0

Och jag utmanar dig att bevisa vad som är "naturligt" när det gäller kläder och beteende. "Naturligt" betyder helt enkelt "traditionellt" el "modernt just nu". Vad som är "knasigt" är också helt subjektivt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jämställdheten i skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-03-24 10:37:45

Alien skrev:
CarolusRex skrev:Så killar förtrycker men drabbas ändå värst? Vilket jävla skitsnack. Jag har alltid varit en jävligt lågmäld kille och har fått ta en del skit från gapiga tjejer för att jag varit för feg för att öppna munnen. Jag undrar verkligen på vilken planet feminister lever.


Vilken planet lever du själv på? Menar du att de tjejer som upplevt en annan verklighet än din ljuger? För att det finns en del gapiga tjejer så är alla tjejer och inga killar gapiga?


Det handlar om aggressiva och påträngande personlighetstyper som får ta plats alldeles avsett andra attribut.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Jämställdheten i skolan

Inläggav Moggy » 2014-03-24 11:17:11

Alien skrev:Du anser alltså att det är förnedrande att killar ska klä sig som tjejer men inte tvärtom? Intressant och stödjer vad Emma säger:
– För en kille är det fel att gå ner till tjejernas nivå.
https://unt.se/nyheter/osthammar/artike ... aktiken/r0


Tjejer kan klä sig i byxor utan att det är nåt konstigt med det.

En kille som klär ut sig i kjol..det funkar inte och kommer bara se löjligt ut.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jämställdheten i skolan

Inläggav Miche » 2014-03-24 11:31:45

Moggy skrev:En kille som klär ut sig i kjol..det funkar inte och kommer bara se löjligt ut.
Hmmm...
Bild
Kjolprotest (Arriva tillät inte männen att bära shorts i tjänsten men det var tillåtet att bära kjol vilket någon/några gjorde då det var för varmt att jobba i långbyxor)

Jag tycker inte att det var speciellt löjligt, däremot könsdiskriminerande (och varför ska inte killar kunna bära kjol eller klänning om de nu vill det?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jämställdheten i skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-03-24 11:36:15

Killarna i det fallet höll ju på att få värmeslag. Så det kan väl ses som en rent medicinsk nödåtgärd. Det var tågledningen som tappat verklighetskontakten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jämställdheten i skolan

Inläggav CarolusRex » 2014-03-24 13:08:14

plåtmonster skrev:Skulle nog säga att huvudproblemet är att "coola" och gapiga personligheter tillåts ta plats. Sedan krånglar man till det hela på genusideologi. Om man är genusvetare så ser problemen ofta ut som ett könsproblem. Har man bara en hammare så ser allt ut som en spik även skruvar och bankdosor.. *pang*.
Bästa inlägget i hela tråden.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jämställdheten i skolan

Inläggav slackern » 2014-03-24 13:11:51

CarolusRex skrev:
plåtmonster skrev:Skulle nog säga att huvudproblemet är att "coola" och gapiga personligheter tillåts ta plats. Sedan krånglar man till det hela på genusideologi. Om man är genusvetare så ser problemen ofta ut som ett könsproblem. Har man bara en hammare så ser allt ut som en spik även skruvar och bankdosor.. *pang*.
Bästa inlägget i hela tråden.


Men han har ju bara kopierat andemeningen i det du har sagt tidigare och broderat ut det lite extra.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jämställdheten i skolan

Inläggav CarolusRex » 2014-03-24 13:18:06

slackern skrev:Men han har ju bara kopierat andemeningen i det du har sagt tidigare och broderat ut det lite extra.
Men jag har aldrig varit en bra skrivare. Jag uppskattar att han kunde skriva ut det bättre. :-)Happy
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jämställdheten i skolan

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-24 14:38:16

Miche skrev: (och varför ska inte killar kunna bära kjol eller klänning om de nu vill det?)


Vi har for stygge/fula legger. :wink: Damene har mindre hårete og mye penere bein så det ser bedre ut.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Jämställdheten i skolan

Inläggav Miche » 2014-03-24 16:57:33

Damer med fula ben kan gömma dem i strumpor eller strumpbyxor och då ser det plötsligt snyggt ut (och många gånger syns det inte men killarna tror att benen är bara) men nu är vi långt ifrån ämnet.

Eftersom tjejer kan klä sig i killkläder så borde ju killar kunna klä sig i tjejkläder (som det är nu blir nog alla killar i tjejkläder mobbade, förutom dragqueens men det är en helt annan grej).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jämställdheten i skolan

Inläggav slackern » 2014-03-24 17:02:18

Miche skrev:Damer med fula ben kan gömma dem i strumpor eller strumpbyxor och då ser det plötsligt snyggt ut (och många gånger syns det inte men killarna tror att benen är bara) men nu är vi långt ifrån ämnet.

Eftersom tjejer kan klä sig i killkläder så borde ju killar kunna klä sig i tjejkläder (som det är nu blir nog alla killar i tjejkläder mobbade, förutom dragqueens men det är en helt annan grej).


Så andemeningen i ditt uttalande är alltså att tjejer har det bättre än killar i skolan.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jämställdheten i skolan

Inläggav Miche » 2014-03-24 17:12:00

I det avseendet (och några till så som att killar numera har en antipluggkultur) men tjejer tar många psykiska smällar genom ett hårt klimat då de kallas för horor, slampor mm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jämställdheten i skolan

Inläggav CarolusRex » 2014-03-24 17:16:19

slackern skrev:Så andemeningen i ditt uttalande är alltså att tjejer har det bättre än killar i skolan.
Och så är det ju, ur vissa aspekter, andra inte. Problemet med feminism är ju att det har blivit en konspirationsteori där allt är en konspiration mot tjejer och kvinnor.
Senast redigerad av CarolusRex 2014-03-24 17:24:08, redigerad totalt 2 gånger.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jämställdheten i skolan

Inläggav elle » 2014-03-24 17:19:10

Alien skrev:
Som denna tjej berättar:
”Tyst, du är tjej”. ”Har du PMS, eller?” Det är exempel på sådant som tjejer i högstadiet kan få höra av skämtsamma killar i skolkorridoren. Hora, bitch och slyna används också av vissa killar om en tjej av någon anledning är arg och visar det.

– Andra killar backar alltid upp. Då är tjejer ofta tysta i stället för att svara

Självömkan hjälper ingen att bli jämställd . Först är man tyst när man ska svara och sen beklagar man sig i tidningar . Det är inte första gången jag läser något liknande .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jämställdheten i skolan

Inläggav Miche » 2014-03-24 17:32:56

Det är definitivt inte lätt för tjejerna att bryta det här själva, speciellt inte ensamma.

@elle, jag tror inte att du förstår komplexiteten i detta problem men utan stöd från vuxna (både i och utanför skolan) tror jag inte att det går att bryta det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jämställdheten i skolan

Inläggav Alien » 2014-04-03 3:26:24

elle skrev:
Alien skrev:
Som denna tjej berättar:
”Tyst, du är tjej”. ”Har du PMS, eller?” Det är exempel på sådant som tjejer i högstadiet kan få höra av skämtsamma killar i skolkorridoren. Hora, bitch och slyna används också av vissa killar om en tjej av någon anledning är arg och visar det.

– Andra killar backar alltid upp. Då är tjejer ofta tysta i stället för att svara

Självömkan hjälper ingen att bli jämställd . Först är man tyst när man ska svara och sen beklagar man sig i tidningar . Det är inte första gången jag läser något liknande .


Det är säkert inte de tystaste tjejerna som vågar yttra sig i tidningarna. Har du tänkt på att de kan vara solidariska med de tysta och rädda tjejerna? Eller är det också fel?

Se även denna artikel: http://www.lararnasnyheter.se/alfa/2014 ... owa-mig-sa
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in