Jaha, då har man fått sparken då!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 12:48:54

Var precis på möte med chefen och fick sparken. Fick ett sms i går eftermiddag om att han ville ha möte med mig idag 10. Jobbet ska kicka 350 pers pga att de går skitdåligt = arbetsbrist.

Jag var föräldraledig tom 1 januari (och sjukskriven från den flera månader). Jag gick in i väggen i sommar av barnen (och fick en as diagnos när jag ringde öppenvården och sa att jag tror att jag har adhd) och har inte haft chans att återhämta mig riktigt. Sedan började jag jobba 25% 1 januari. Det gjorde jag tills för några veckor sedan (över en månad nu tror jag) då jag även fick adhd-diagnos och blev sjukskriven 100% för att testa adhd-medicin.

Så nu vill de göra avtal med mig om villkoren för uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är 5 mån uppsägningstid (dubblat vad jag har enligt dem men jag tror ändå att jag har 3 mån uppsägningstid) och avgångsvederlag på 4,5 månadslöner. Plus att jag är arbetsbefriad från i morgon (men då måste jag ju godkänns först!).

Vad gäller när man är sjukskriven? Vad gäller när man precis berättat för chefen att man har as+adhd? De har ju ingen som helst utgift för mig just nu vad jag har förstått?

Kan ju tillägga att jag inte är med i facket och inte i a-kassan. A-kassa var jag med i men blev utkickad för att jag glömde tre räkningar i rad. Sen har det inte blivit av att gå med igen. Även om jag nog tycker att kravet att man ska stänga/pausa alla företag man har för att få pengar från dem låter både ologiskt och oacceptabelt (avdrag vore bättre för då kan man ju komma igång med något och kräver mindre pengar från dem).

Att jag har hamnat på det här jobbet genom en outsourcening och varken vill ha eller har jobbat med de arbetsuppgifterna avdelningen där har (jobbade med sådant redan 1990!) utan mest varit mammaledig hör ju till saken. Jag skulle söka jobb internt var tanken hela tiden, även hos mina chefer. Så det är inte så svårt att förstå att de sparkar just mig...

...Men det är jäkligt opraktiskt ekonomiskt. Jag vet inte alls vad som händer nu! Ska jag vara tacksam att jag får några pengar och sluta vara sjukskriven i fem månader? Vad händer sedan? Det står också i "överenskommelsen" jag får starta eget eller ta annan anställning utan att bli av med dessa pengar. Men hur ska jag orka söka nytt jobb nu? Jag kan ju inte säga "Hej jag heter Sofia och är 100% sjukskriven. Vill ni anställa mig?"!!!!

Ett sista tillägg blir att jag ju älskar att förhandla och pruta och direkt ser möjligheterna att föreslå att skjuta på detta tills min 100% sjukskrivning är slut om de nu inte har några utgifter för mig och dels att kräva ett högre avgångsvederlag. Jag tycker att det låter lite med 4,5 månadslöner. Sen är det ju ett stort företag som drar in facket i allt... Jag fick inte ens ställa frågor till chefen på mötet idag för att man enligt deras regler inte var kapabel att komma ihåg fakta efter ett sådant besked!

Vilka regler gäller? Vart kan jag vända mig för hjälp?

Jo, försäkringskassan lämnade meddelande på min svarare igår att de vill ha möte med mig, doktorn och arbetsgivaren......

Tacksam för svar!!!

Moderator: tråden flyttades från Att leva som Aspergare.
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Re: Jaha, då har man fått sparken då!

Inläggav weasley » 2012-05-08 13:56:26

Avvakta mötet med FK, vården och arbetsgivaren. Jag tror det kommer lösa sej till ditt bästa. Du kan tex fortsätta vara sjukskriven men ist f sjukpeng får du ersättningen från arbetsgivaren pga uppsägningen. Sen när den är slut kan du gå över till sjukpeng igen.

Det är bara ett av flera möjliga scenarion.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Juggernawt » 2012-05-08 14:21:09

Uppsägningstid och sånt beror på ev. kollektivavtal samt hur länge du har varit anställd. Skulle rekommendera att du går med i facket i en månad iallafall så att du kan få rådgivning och hjälp därifrån.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 15:11:54

weasley skrev:Avvakta mötet med FK, vården och arbetsgivaren. Jag tror det kommer lösa sej till ditt bästa. Du kan tex fortsätta vara sjukskriven men ist f sjukpeng får du ersättningen från arbetsgivaren pga uppsägningen. Sen när den är slut kan du gå över till sjukpeng igen.

Det är bara ett av flera möjliga scenarion.

Har möte med chefen i morgon för frågor. Behöver inte skriva på något då. Vet inte om han har någon koll egentligen. Kanske får fråga hr avdelningen i stället.
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 15:16:30

Juggernawt skrev:Uppsägningstid och sånt beror på ev. kollektivavtal samt hur länge du har varit anställd. Skulle rekommendera att du går med i facket i en månad iallafall så att du kan få rådgivning och hjälp därifrån.

Kan man gå med i facket i det här läget? När man har fått info om uppsägning?
Sofia75

Inläggav Juggernawt » 2012-05-08 15:56:45

Sofia75 skrev:Kan man gå med i facket i det här läget? När man har fått info om uppsägning?

Visst kan du det - varför inte?
Juggernawt

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 16:23:04

Frågan är vilka förmåner man får?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 17:55:10

Måste man ha varit med en längre tid för att få förmåner, typ a-kassa i ett år innan man får ut pengar?
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 17:56:17

Är it-tekniker & programmerare så jag antar att det är unionen? Eller har man val?
Sofia75

Inläggav Juggernawt » 2012-05-08 18:27:35

Sofia75 skrev:Måste man ha varit med en längre tid för att få förmåner, typ a-kassa i ett år innan man får ut pengar?

Förmånerna ska du ha så fort du erlagt medlemskapsavgift.
Juggernawt

Inläggav JvA00 » 2012-05-08 18:39:04

A-kassa ges generellt inte, mer än existensminimum, förrän man varit medlem i 1 år. Kanske är det så för alla a-kassor nu? Reglerna ändrades ju till det sämre för något/några år sedan.

Är du programmerare kanske du kvalar in som ingenjör? Om du har minst 180 högskolepoäng (nya poäng, gamla 120 poäng) inom programmering så bör du få gå med i Sveriges Ingenjörer.
JvA00

Anslöt: 2012-04-15

Inläggav JvA00 » 2012-05-08 18:43:33

Förresten, om du vill ha nytt jobb och kan jobba åtminstone 50-75%, så bör det vara hyfsat enkelt att hitta jobb i Stockholm. Vad har du för erfarenhet/kompetens?
JvA00

Anslöt: 2012-04-15

Inläggav matterik » 2012-05-08 18:56:29

Jag tror du ska ha is i magen och avvakta tills det blir möte med fk chefen och doktorn och inte göra något innan dess. Dvs inte besluta något eller skriva på något när du bara har möte med chefen.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-05-08 19:05:57

När du är sjukskriven ska du ha ett förstärkt anställningskydd och i princip inte kunna sparkas innan arbetsgivaren har gjort vad han kan för att rehabilitera eller omplacera dig. Du bör gå med i facket omgående och se till att få med dig en facklig representant på mötet eller åtminstone ringa och pumpa dem på all information du kan få tag i. De kan antaglingen reglerna bättre än du och kan om du har tur faktiskt hjälpa dig så att du inte skriver på ett för dåligt avtal. Att bli uppsagd av arbetsbrist är en fördel jämfört att bli uppsagd av personliga skäl. Det ser bättre ut på papperen och det är mer lönsamt. Men om det är dessa diagnoser som är orsaken så undrar jag om det inte borde betraktas som diskriminering.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 19:18:07

JvA00 skrev:A-kassa ges generellt inte, mer än existensminimum, förrän man varit medlem i 1 år. Kanske är det så för alla a-kassor nu? Reglerna ändrades ju till det sämre för något/några år sedan.

Är du programmerare kanske du kvalar in som ingenjör? Om du har minst 180 högskolepoäng (nya poäng, gamla 120 poäng) inom programmering så bör du få gå med i Sveriges Ingenjörer.

Näe, jag är mest självlärd och hade programmering i högstadiet och gymnasiet. Har bara gått några strö-kurser i programmering och elektronik... Egentligen skulle jag gärna vilja plugga. Kanske får jag en chans nu. Tror ni att det är möjligt? Jag har ju enskild firma med bl a en webbutik. Det ställer ju till det för a-kassa grejen mm. Kanske skulle jag kunna satsa mer på det men jag har ju inte haft orken nu. :(
Har haft jättesvårt att orka med 25% på jobbet med allt jobb som småbarnen ger. Men jag hoppas på att orka mer nu med adhd-medicinen. Det händer grejer!! :)
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 19:27:54

JvA00 skrev:Förresten, om du vill ha nytt jobb och kan jobba åtminstone 50-75%, så bör det vara hyfsat enkelt att hitta jobb i Stockholm. Vad har du för erfarenhet/kompetens?

Jag skulle vilja jobba med android programmering och har tusen idéer och har tom anmält mig till universitetsdistanskurser men inte haft orken nu tyvärr. Har ändå ett nytt företag med hjälpmedelsinriktning på gång. "Hjälpmedlarna", "råkade" regga en domän och en bifirma... Har en gratis virtuell server uppe att labba med. Appar, elektroniska p-skivor, bildschema-prylar mm är tankarna hittils. Dumma mig som inte kan göra en sak klart... Men jag har iaf bara beställt en testpryl för 140 kr så. Näe, nu ska jag inte babbla om det forever men kanske kunde jag orka dra igång något kul och lyckas hålla fast vid intresset och slutföra... För stora förhopningar kanske... Anställning är inte min önske-framtid direkt. Skillnaden på mig nu med 3*18 mg concerta märks iaf. 4 på torsdag, om jag vågar. Måste ju in till jobbet då på någon info till alla klickade (om hjälp med jobbsökning mm som de har avtal med några om).
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 19:31:47

matterik skrev:Jag tror du ska ha is i magen och avvakta tills det blir möte med fk chefen och doktorn och inte göra något innan dess. Dvs inte besluta något eller skriva på något när du bara har möte med chefen.

I morgon är bara för att fråga eventuella frågor. Jag checkade så att han inte vill att man ska skriva på något då för det visste jag ju att jag inte skulle vara reda för. Kanske kan jag grilla honom lite med frågor om man får avskeda sjukskrivna. Varför de har valt mig: Är det för att de precis fått veta att jag har as & adhd? Osv... Det blir inga beslut eller påskrifter. :)
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 19:55:24

Bjäbbmonstret skrev:När du är sjukskriven ska du ha ett förstärkt anställningskydd och i princip inte kunna sparkas innan arbetsgivaren har gjort vad han kan för att rehabilitera eller omplacera dig. Du bör gå med i facket omgående och se till att få med dig en facklig representant på mötet eller åtminstone ringa och pumpa dem på all information du kan få tag i. De kan antaglingen reglerna bättre än du och kan om du har tur faktiskt hjälpa dig så att du inte skriver på ett för dåligt avtal. Att bli uppsagd av arbetsbrist är en fördel jämfört att bli uppsagd av personliga skäl. Det ser bättre ut på papperen och det är mer lönsamt. Men om det är dessa diagnoser som är orsaken så undrar jag om det inte borde betraktas som diskriminering.

Ok, det jag egentligen är ute efter här är väl just det: Finns det specifika regler för när man är sjukskriven och var hittar jag dem? Typ lagen alltså. Vad gäller vid diskrimminering? Lag för detta. Men obs att jag inte orkar läsa gigantiska tester. Särskilt inte tills i morgon. Men jag tar gärna både lång och kort variant om det skulle finnas tillgängligt. Kanske är det intressant nog att finstuderas!

Snabbgooglade lite och ser att det verkar som om när man blir uppsagd av arbetsbrist så kvittar det om man är sjukskriven... :(
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-08 21:06:31

Gäller inte sist in- först ut när de förhandlar med facket? Har varit anställd i exakt 10 år. Har svårt att tänka mig att alla på avdelningen har det...
Sofia75

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 21:18:36

Se till att få förhandlingshjälp från t.ex fack. I annat fall så försök att skjuta upp och skriv inte under något förrän du får juridiskt stöd.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zima33 » 2012-05-08 23:20:05

Ur LAS:

För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

....

Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Lag (2000:763).
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Miche » 2012-05-08 23:49:10

Länk till LAS, kan vara bra att ha att sparka på chefen med!

Uppsägningstiden står i §11
Turordningen står i §22
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sofia75 » 2012-05-09 0:09:05

Zima33 skrev:Ur LAS:

För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

....

Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Lag (2000:763).

Jo, så långt låter det ju bra men sedan verkar det vara så att allt detta kan sättas ur spel av kollektivavtal!?!? Dessa *#%@:a kollektivavtal! De som har förhindrat mig från att göra egna löneförhandligar på mina senaste arbetsplatser :( Man blir bara en i den grå massan utan något att säga till om för någon som man inte har något att göra med har förhandlat i ens ställe. Rent sjukt är det! Känns som om de där fackföreningarna inte gör någon nytta alls. En av karln mins kollegor hade inte fått ut lön när företaget gick i konkurs och facket skulle hjälpa till men kan fick tjata på dem och de gjömde bort. Till slut, efter två år, så gjorde han någon deal själv och fick en tredjedel av pengarna han hade rätt till.

Undrar hur man får se kollektivavtalen. Företaget här är ju Tieto.
Sofia75

Inläggav Sofia75 » 2012-05-09 0:21:44

Ur unionens villkor:
Som ny medlem har du rätt till rådgivning på en gång och efter tre månader kan du även få möjlighet att bli företrädd vid förhandling, så länge frågan har uppstått efter det att inträdet i förbundet beviljats.
Sofia75

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in