"Jag vill vara din vän"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

"Jag vill vara din vän"

Inläggav atoms » 2013-08-13 22:29:49

Då det inte tycks som om man är medveten om att tråden startades för flera år sedan och att den initiala diskussionen pågick under en vecka i november 2007 inflikar jag här en notis om detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

"Jag vill vara din vän"

Inläggav Caprifool » 2013-08-15 13:00:49

Som gay och kille, får jag säga detta :-) Killar är rätt korkade när andra huvudet tagit över. Därför brukar jag ses på neutral mark, och göra det mkt klart att det är bullen som ska doppas i kaffet och inget annat någon annan stans. :-)056
Caprifool

Anslöt: 2013-08-15

"Jag vill vara din vän"

Inläggav earlydayminer » 2013-08-16 8:20:15

MsTibbs skrev:Undrar om det är en killgrej? Att utgå ifrån att man ska ha sex om inget annat sägs?

Det är nog en viss-typ-av-person-grej. Man får helt enkelt vara väldigt försiktig med vem eller vilka man väljer att ta hem. Eller ens bekanta sig med.

Dessutom är det fullt möjligt att individen fått fel intryck. Det är också fullt möjligt att du sänt signaler utan att du var direkt medveten om det.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

"Jag vill vara din vän"

Inläggav MsTibbs » 2013-08-16 13:32:37

earlydayminer: kan ju vara en aspergergrej? Att sända ut fel signaler i kombination av vill-vara-feltolkande-kille?
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

"Jag vill vara din vän"

Inläggav earlydayminer » 2013-08-16 14:51:32

Sända ut fel signaler i kombination med vill-vara-feltolkande-kille? Tänker du att någon vill feltolka?

Min uppfattning är att det är en viss-typ-av-person-grej att utgå från att en sexuell komponent är självklart vid en träff med en annan person.

Mitt perspektiv är att om någon kvinna från forumet frågade mig om jag vill träffas hos henne så blir jag nog bara osäker och undrandes (och extremt förvånad), inte tolkar jag det som att kvinnan i fråga vill ha penis.

Jag är kille.
Jag har aspergers.

Men vi är alla olika eller vad vi brukar kalla det. :wink:
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

"Jag vill vara din vän"

Inläggav Amelia » 2013-08-17 6:40:28

MsTibbs skrev:Jaha, så har det hänt - igen.

Jag träffar en person som säger "Hej kan vi vara kompisar, kan jag hälsa på nångång?" Sen får i princip utskällning, för att jag inte har minsta lust att ha sex med person i fråga när dom väl kommit hit!!! "Jag har ju åkt jättelångt, fy vad jag blir besviken på dig bla bla bla"....

Hur fasen vet man när en person faktiskt menar vad de säger och bara vill vara kompis och när vet man att "Jag vill vara din vän" egentligen betyder att personen inte alls vill vara vän, utan bara vill ha ett snabbt one-night stand?

Jag tolkar alltid uttalandet "Jag vill vara din vän" bokstavligt, det har hänt många gånger. Idag var det till och med en kille med AS-diagnos(!), som tydligen menat något mer än att faktiskt vara vän, vilket gjorde mig än mer förvånad... Han sa att "vill du inte ens kramas får det vara, tjejjer kan man ju inte vara kompis med bara". Jag trodde att åtminstone han skulle förstå innebörden av att tolka saker bokstavligt...

Hur kan jag skilja ax från vete, och slippa dessa ytliga sexmonster i fortsättningen? Vill ni vara min vän, säg det då. Vill du ha sex, säg det, så jag vet vad ni är ute efter... :cry:

Jag har en del killkompisar så jag tycker att killar visst kan vara kompisar med tjejer. :-)Happy

Killen ifråga borde ha varit lite mer specifik och sagt som det var istället bara för att säga " Jag vill vara din vän" som kan betyda lite vad som helst.

Jag personligen skulle inte gå med på med en främmande person alls. Jag menar jag vill först lära känna killen innan jag går hem till den. Kanske genom skolan, ta en fika eller något offenligt som gör att man kan få fram vad killen egentligen vill. Hoppas det går bättre nästa gång. :-)Happy
Amelia

Anslöt: 2013-08-17

"Jag vill vara din vän"

Inläggav ChrisP » 2013-08-20 7:39:46

Det var en lång tråd och jag har bara skummat igenom lite lätt så vet inte om någon har sagt detta redan.

Jag är ganska övertygad av att en överväldigande majoritet av alla män/killar innerst inne alltid hoppas på att få "komma till skott" oavsett vad som tidigare är uttalat. Sen är det stor skillnad på hur man som kille hanterar den situation när det går upp för en att hon faktiskt inte vill mer än vänskap. Vissa killar kan även vara mycket dåliga på att tyda dessa signaler. Vissa killar vägrar att ge upp även om de ser signalerna. Vissa klarar av att hantera detta "nederlag" (om jag får kalla det så). Sen har du de som vill ha mer än bara sex, d.v.s. både sex och vänskap. Naturligtvis så finns det även killar som faktiskt bara vill ha vänskap, dock är dessa väldigt få.

Det finns de studier som bevisar och de studier som motbevisar att män och kvinnor skulle ha olika stor sexualdrift (denna driften sitter djupt rotad i den s.k. reptilhjärnan, den del som styr våra primära instinkter). Oavsett om killar är mer "sextokiga" eller inte, så har jag själv inte stött på många killar som skulle säga nej. Det kanske är samma för tjejer, men det kan jag inte svara på.

Jag tror att det var Jonas Gardell som lite skämtsamt sa: "Alla män vill, men får inte. Alla kvinnor får, men vill inte".

Hur som helst, hur kan du veta på förhand vilken typ av kille det är och vad han egentligen är ute efter? Förutom vissa uppenbara situationer så är svaret enkelt: det kan du inte!

Tyvärr så är den enda tumregeln att Män vill ALLTID ha sex. Försök hellre att tyda hur denne skulle hantera ett eventuellt NEJ, och om du tror att han vill ha annat än bara sex.

Slutligen så vill jag bara säga att jag tror inte att det skulle vara någon större skillnad på killar med eller utan AS. I och för sig så har en stor del av AS:are även andra diagnoser som lite förenklat beror på hjärnans dopaminproduktion eller dopaminupptagningsförmåga vilket påverkar andra substanser som styr bland annat sexualdrift. Jag har inte läst på så mycket om detta men tror inte att det skulle vara någon hemskt stor skillnad, AS eller inte.

Hoppas ingen tar illa vid sig, då jag inget illa menar. Detta är endast min uppfattning och erfarenhet. Och ursäkta om jag skriver i en så gammal tråd men den ser ut att leva än idag.
ChrisP
Ny medlem

Anslöt: 2013-08-19

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in