Jag vill ha medicin, damnit. ><

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill ha medicin, damnit. ><

Inläggav guilliotine » 2010-04-18 1:51:18

Jag har helt otroliga sömnproblem. Det kan funka hyfsat i en halv vecka, ungefär, blir trött vid vettig tid och vaknar vid vettig tid. Sen en vacker dag så sitter jag där och väntar på att bli trött, men är likförbannat lika pigg som för 5 timmar sen. Tiden går och går, och till slut är klockan halv nio på morgonen och jag börjar bli liite lite sömnig.
Ibland sover jag 3 timmar per natt, ibland 14 timmar. Oavsett vad klockan står på.

Detta har jag berättat för psykologen som utredde mig. Hon lät sådär bekymrad som psykologer gör, och jag fick prova några narkotikaklassade sömnmedel i en vecka var. De funkade kanske ett par dagar, sedan försvann all effekt. Efter det nämnde hon inget mer om det, och jag fick sluta gå hos henne.

Sen hamnade jag hos habilitering. De var också jättebekymrade, och snackade om melantonin. Yaay, tänkte Gabbie, äntligen! Men sedan nämndes inte det något mer, och nu har jag inga fler möten med dem.
Hade ett möte med en annan tant som även hon var bekymrad, och gav mig en tjusig lista på saker "som säkert hjälper mig". Den löd "drick inte kaffe innan sänggående", "försök slappna av", "ha mörkt och svalt i rummet".. Jo tjena, tack för de experttipsen. Har haft samma sömnproblem i hela livet, men NU ska jag försöka slappna av, då funkar det säkert.

Grejen är att jag har inte ångest, jag är inte så värst deprimerad, jag är inte stressad och jag mår alldeles utmärkt. Men ÄNDÅ kan jag inte sova. Så jag vill ha lite jävla medicin så det blir någon ordning på det hela. Men hur gör jag? Psykolog och habilitering var plan A och B, och de gick åt skogen. Jag ska få en tid hos Aspergercenter, kan de hjälpa mig? Eller LSS? Hur ska jag göra?

Förlåt för på tok för långt inlägg, hoppas ni pallar läsa iaf det mesta.. =)
Senast redigerad av guilliotine 2011-05-05 2:36:50, redigerad totalt 1 gång.
guilliotine

Anslöt: 2009-10-15

Inläggav LILITH_ » 2010-04-18 2:47:01

Önskar att jag hade en enkel och effektiv lösning.
Men det har jag inte. :(

Har haft sömnproblem själv i alla år och ganska exakt som du beskriver att det ibland funkar att sova för att sedan inte funka alls.

Har använt Sonata tidigare.
Det är en insomningstablett som inte ska vara beroendeframkallande. Tyvärr verkar tillverkaren ha lagt ner verksamheten för tillgången är, till och från, lika med noll på apoteket. Men om de kommer igång igen så är det ett tips i allafall.

Om du har ADHD diagnos kan CS vara ett alternativ. Många verkar sova gott på det.

Slutligen: spikmatta.
Jo faktiskt! Hokuspokus filiokus somnar man och vaknar med prickig rygg och ont för att man försökte vända sig på den. :wink:
Men det funkar på mig ibland i allafall. Har säkert något med avslappning att göra.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:36:50, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav MsTibbs » 2010-04-18 17:42:33

Du kan fråga läkare om melatonin om du inte har provat den. Annars finns tex Propavan som inte är beroendeframkallande, samma med Theralen och Nozinan, men de kan man bli trött på morgonen av, men det är det kanske värt, för då lär du automatiskt få rätt dygnsrytm, om du tar medicinen samma tid varje kväll.

Själv har jag litium och Zyprexa på kvällen (för psykossymtom) som jag tar prick 20:00 oavsett när jag lägger mig (brukar bli sömnig ca 22:00) och tar litium, Lamictal och Concerta på morgonen prick 08:00 på morgonen oavsett när jag går upp, då brukar jag vakna pigg och alert 09:00. Jag hade noll dygnsrytm förut, har haft insomningsproblem hela livet. Tar även Sobril några gånger per dag.

Har vid behov Imovane för sömnen (antar det var den du fick prova) och Atarax och Theralen som lugnande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 2:36:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav carl » 2010-04-18 17:57:58

Det finns ju egentligen ingen medicin som fungerar för sömnen om man ska ha den resten av livet. Det enda som fungerar då är omorganiseringar i sitt dygn för att passa sömnen. Jag har stora problem och har haft det hela livet, ännu mer när jag har ångest. Avslappnande ritualer innan sömngående fungerar bra. Jag kan tänka mig att spikmattan är en sån.
Dvs något som man automatiskt kopplar till avslappning och avstressning som man genomgår endast när man ska sova.
För mig brukar det vara kaffe och korsord, men jag har inte löst sömnproblemen ännu.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Aspergare och vården

Logga in