Jag vet inte vad jag ska ladda ner för ordbehandlare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2013-10-23 4:17:26

På denna datorn har jag inget. Wordpad funkar om man bara skriver några sidor. Man ska absolut inte skriva för mycket för då kan filen krascha... har hänt mig en gång.

Jag har haft två olika, en jag var nöjd med men inte minns namnet, och dels Open office som var alldeles för komplicerat för mig. Det andra var lite väl komplext också men det hade inte massa saker inställda som jag inte ville ha och inte visste hur jag skulle avaktivera.

Finns det program med bara det enklaste och viktigaste? För bara text, pålitligt och stabilt?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Intressant » 2013-10-23 4:23:38

Hörde en vän nämna något program som var mycket bra för att skriva i, med musik inbäddat i sig. Mins int evad det hette men hittade detta snabbt. http://blog.forfattartips.se/2009/12/02 ... m-skriver/
Intressant

Anslöt: 2013-10-11

Inläggav Kanin » 2013-10-23 10:52:41

AbiWord (http://abisource.org/) - en enkel traditionell ordbehandlare
LyX (http://www.lyx.org/) - utmärkt för att fokusera på innehållet och sedan generera ett dokument med proffesionell layout
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav kiddie » 2013-10-24 4:37:52

Tack. Ska kolla.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Ardryn » 2013-10-24 6:44:12

kiddie skrev:Finns det program med bara det enklaste och viktigaste? För bara text, pålitligt och stabilt?

Själv har jag använt FocusWriter sedan en tid tillbaka (som ett komplement till Office Word), och kan verkligen rekommendera det om det du söker efter är att redigera text utan några ytterligare finesser. Inställningar är få och det har alltid varit stabilt för mig att arbeta i.

http://gottcode.org/focuswriter/
Ardryn

Anslöt: 2012-12-13

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-24 17:33:55

På tal om ordbehandlare, jag använder Word och gillar funktionerna med sidhuvud, sidfot och att kunna skapa en innehållsförteckning som ser okej ut. Att kunna göra spalter är ibland bra också. Finns det något annat gratisprogram som klarar av detta? I Google Drive kan man inte skapa sidhuvud och sidfötter, vad jag vet. Jag får väl vara glad så länge den här datorn funkar och jag kan ha Word installerat. Men sen då?
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2013-10-24 17:40:46

Lilla Gumman skrev:På tal om ordbehandlare, jag använder Word och gillar funktionerna med sidhuvud, sidfot och att kunna skapa en innehållsförteckning som ser okej ut. Att kunna göra spalter är ibland bra också. Finns det något annat gratisprogram som klarar av detta? I Google Drive kan man inte skapa sidhuvud och sidfötter, vad jag vet. Jag får väl vara glad så länge den här datorn funkar och jag kan ha Word installerat. Men sen då?

Jo men det finns i Google Drive också: https://support.google.com/drive/answer/86629
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Ardryn » 2013-10-24 17:42:12

Lilla Gumman skrev:På tal om ordbehandlare, jag använder Word och gillar funktionerna med sidhuvud, sidfot och att kunna skapa en innehållsförteckning som ser okej ut. Att kunna göra spalter är ibland bra också. Finns det något annat gratisprogram som klarar av detta? I Google Drive kan man inte skapa sidhuvud och sidfötter, vad jag vet. Jag får väl vara glad så länge den här datorn funkar och jag kan ha Word installerat. Men sen då?

Om du letar efter ett program för att ersätta de allra flesta funktioner av Office Word (men gratis) så är förmodligen LibreOffice det bästa valet. Det är lika packat med funktioner och inställningar så som Word och har möjligheten att skapa det du eftersöker. Uppdateras ofta och är allmänt stabilt att hantera.

Ett annat alternativ med lite färre funktioner och kräver mindre prestanda av din dator är Abiword. Dock verkar det programmet krascha då och då, men det är dugligt om din dator börjar visa sin ålder.
Ardryn

Anslöt: 2012-12-13

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-24 18:05:00

Min dator är bara två år. Så det är ingen fara. Jag tänkte i framrtiden, om jag behöver köpa ny dator och Word inte går att installera på den. Tack för tips, jag har skrivit lite i Google Drive och var rädd att jag skulle behöva kopiera över det till Word igen. Google Drive funkar ju t.o.m. på telefonen, och det går att skriva ut med.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Återgå till IT-forum

Logga in