Jag undrar vad NT-are i allmänhet...
48 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jag undrar vad NT-are i allmänhet...
....tror att man diskuterar på ett Aspergerforum (om de nu över huvud taget vet att vi finns, vill säga).
Spännande tågtidtabeller?
Data och inget annat?
Vad tjejer egentligen kan tänkas vara för något?
Senaste styckmordet man utfört på något litet barn? (Sådant gör ju vi aspisar eftersom vi totalt saknar känslor)
Vem som kan rabbla flest decimaler av pi?
De skulle bara veta hur olika vi är och vilka intelligenta diskussioner som pågår här!
Spännande tågtidtabeller?
Data och inget annat?
Vad tjejer egentligen kan tänkas vara för något?
Senaste styckmordet man utfört på något litet barn? (Sådant gör ju vi aspisar eftersom vi totalt saknar känslor)
Vem som kan rabbla flest decimaler av pi?
De skulle bara veta hur olika vi är och vilka intelligenta diskussioner som pågår här!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte att särskilt många ens har funderat över vad vi avhandlar i det här forumet eller andra fora om AS. På samma sätt som jag aldrig har funderat över vad de skriver på fora för diabetiker, CP-patienter eller folk med psoriasis.
Så, att ställa den frågan på ett forum vilket som helst, skulle snarare visa vad de kommer på i stunden, inte vad de har gått och fnulat på de senaste åren. Särskilt kontroversiellt kan det väl ändå inte vara att ställa en sådan fråga. Det finns nog värre exempel.
Så, att ställa den frågan på ett forum vilket som helst, skulle snarare visa vad de kommer på i stunden, inte vad de har gått och fnulat på de senaste åren. Särskilt kontroversiellt kan det väl ändå inte vara att ställa en sådan fråga. Det finns nog värre exempel.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
Vad är din kompetens?
Om ngn undrar vad som utmärker npf så tänkte jag idag att en neurotypisk hjärna är lite kunnig på de mesta och inte så extremt dålig på ngnting medans en npf hjärna kan vara väldigt bra på få saker och väldigt dålig på vissa saker. Helt enkelt om man har mer av ngnting jämfört med normhjärnan så kostar det oxå i andra änden av skalan.
Jämför med en professor som är väldigt duktig och kunnig inom sitt område men professorn förvånar en bonde som är lite kunnig inom det mesta, med sin hjälplöshet i det som för bonden är enkelt och självklart.
Med en sån förståelse för hjärnan så behöver man inte se npf som ett handikapp allena utan en styrka utöver det vanliga.
Alltings värde ligger heller inte i om det går att slå mynt av det, utan hur individen upplever livskvalitet i vårt varande. Egentligen är det det enda som räknas, hur vi själva trivs med våra liv. Tyvärr har värdet länge legat i produktiviteten, men jag tror att det håller på att vända. Vi går från industrialism till ngnting mer själsligt nu.
Jämför med en professor som är väldigt duktig och kunnig inom sitt område men professorn förvånar en bonde som är lite kunnig inom det mesta, med sin hjälplöshet i det som för bonden är enkelt och självklart.
Med en sån förståelse för hjärnan så behöver man inte se npf som ett handikapp allena utan en styrka utöver det vanliga.
Alltings värde ligger heller inte i om det går att slå mynt av det, utan hur individen upplever livskvalitet i vårt varande. Egentligen är det det enda som räknas, hur vi själva trivs med våra liv. Tyvärr har värdet länge legat i produktiviteten, men jag tror att det håller på att vända. Vi går från industrialism till ngnting mer själsligt nu.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Re: Vad är din kompetens?
mondo beyondo skrev:Jämför med en professor som är väldigt duktig och kunnig inom sitt område men professorn förvånar en bonde som är lite kunnig inom det mesta, med sin hjälplöshet i det som för bonden är enkelt och självklart.
Jag antar att jag, som agronom, har tagit hem storslam, då?
[EDIT] Friserade mondos citat för bättre förståelse av mitt idiotiska svar...
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 3 gånger.
Oavsett titel, hur mår du i det du gör eller är...
Expert på tågtidtabeller, om det ger lycka, är lika givande.
Expert på tågtidtabeller, om det ger lycka, är lika givande.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Styckmord på barn har mig veterligen inte förekommit i Sverige. Det är extremt ovanligt även internationellt.
Tyskarna har dock haft fullt upp; Fritz Haarmann, Ludwig Tessnow, Joakim Kroll, Jürgen Bartsch, Peter Kürten är namn som poppar upp ganska osökt.
Tyskarna har dock haft fullt upp; Fritz Haarmann, Ludwig Tessnow, Joakim Kroll, Jürgen Bartsch, Peter Kürten är namn som poppar upp ganska osökt.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:Styckmord på barn har mig veterligen inte förekommit i Sverige. Det är extremt ovanligt även internationellt.
Jag har för mig att det vid något av de senaste barnamorden i Sverige (inget styckmord) kom ett uttalande från modern till den/de mördade, som handlade just om ett mord på ett barn utfört av en man med AS. Hon uttalade sig i termer som skulle kunna tolkas som att folk med AS är känslokalla, potentiella mördare. Det är nog det uttalandet som Kahlokatt avser att kommentera.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:18, redigerad totalt 1 gång.
Såg att en från ett annat forum läste här o länkade för mig för att "överbevisa" mig... att de sociala svårigheterna hos AS ska botas med KBT.... Eller va det var. Så kan man ju oxo använda forumet......
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
- Anslöt: 2009-07-10
Jag trodde innan jag kollade in, att det skulle vara MYCKET mer datasnack...
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
- Anslöt: 2009-07-10
Kan aspergare ö h t fundera över vad andra kan tänkas fundera över att vi ev pratar om? Blir det inte liksom en dubbel-ToM? Vi som t o m ska sakna enkel-ToM?
Skulle aldrig ha tänkt på det själv i alla fall, utan den här tråden. Är alldeles för upptagen av mina egna tankar.
Skulle aldrig ha tänkt på det själv i alla fall, utan den här tråden. Är alldeles för upptagen av mina egna tankar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror folk är mer upptagna av Allsång på Skansen & husvagnssemester än av att fundera på vad som avhandlas på ett aspergerforum.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inger skrev:Kan aspergare ö h t fundera över vad andra kan tänkas fundera över att vi ev pratar om? Blir det inte liksom en dubbel-ToM? Vi som t o m ska sakna enkel-ToM?
Nej, "vi" ska inte sakna enkel ToM. Det är väl högre nivåer det handlar om. Och problem är problem, inte avsaknad av.
"Vi" har problem IRL, men i teorin kan vissa vara väldigt duktiga.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Äh. Vad sånnadär förståndshandikappade muppar som vi gör är det väl ingen som bryr sig om, så länge vi inte dreglar på dom?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Övriga Aspergerfrågor