Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Pemer » 2012-06-26 14:37:13

Zombie skrev:Allmänfarlig vårdlöshet av medicinare, som borde ha vett att bära sig ansvarigt åt, att kalla ett tillstånd som inte innefattar förståndshandikapp för genomgripande störning i utvecklingen, när vilken kompetent språkexpert som helst hade kunnat tala om för dem att folk inte kommer att kunna skilja det från utvecklingsstörning, som i folkmun betyder "förståndshandikapp".

"Genomgripande störning i utvecklingen" var åtminstone ett försök att särskilja, men sedan bestämde man sig ju för att det lika gärna kunde få heta genomgripande utvecklingsstörning. Ibland kan man få känslan av att "de" har gjort så mycket "de" kunnat för att ge den breda massan så konstig bild som möjligt.

Det har definitivt inte gjorts lätt för oss att få framstå som kapabla och talföra, och att bli lyssnade på... :roll:

Där har ju sedan tillkommit den mindre lyckades aspekten att vi länge bara företrätts av intresseföreningar där vi med diagnos, om vi alls deltar, gör det tillsammans med normalbegåvade normala anhöriga och professionella, vilket helt uppenbart har bidragit till en stark bild på många håll i omvärlden att vi absolut inte skulle kunna klara att tala för oss själva, och att man absolut inte behöver lyssna på sådana som oss, om vi dyker upp och företräder en alldeles egen förening där vi härjar fritt på egen hand. Det såg jag många exempel på när jag var ordförande i OA och försökte ta viktiga kontakter.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Re: Jag skriver i nättidningen Sourze. Om att ha AS.

Inläggav Zombie » 2012-06-26 14:51:38

Nihilith skrev:@ Zombie: Påpekade mest. Delgav inte en egen åsikt. Det kan jag sällan göra i skrift. Blir för rörigt. Håller med om att saker och ting är mycket mer komplicerade och att vissa människor har en lust att förenkla saker och ting som inte borde förenklas.

Jo, jag såg att du skrev
Nihilith skrev:Avvikelser finns det dock, som det brukar göra.

Tyckte ändå det behövdes ett påpekande, eftersom själva ämnet är en sådan långkörare. Förenklingen "aspergare har ingen empati" har verkligen gått in i folk. Även i många aspergare själva. Och ofta feltolkad just som att "aspergare är känslokalla monster". Så den kan inte problematiseras ofta nog. Alltså skrev jag ett genmäle mer eller mindre på autopilot.

Känner kanske igen det där med att det blir rörigt när man ska försöka säga vad man tycker i skrift. Det finns ju som sagt så många sidor av det mesta, och det vanliga är att folk förenklar. Och ofta blir osams, och inte får något gjort, just på grund av det.

Men det innebär ju att det finns för få som ser nyanser. Så för mig får du gärna försöka skriva ändå.

Nihilith skrev:Ber om ursäkt för OT urspårningen. Borde bli bättre på att ta reda vad som nämnts tidigare, och vart.

Det händer väl att jag också borde. Jag ville länka innan det explosiva ämnet gjorde mer OT här. ;)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in