Jag ny mobil? =)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Iridia » 2011-12-13 3:22:15

MsTibbs skrev:1. Vilken är bäst?

2. Är dagens Samsung bra, jag har haft tre på rad jag är nöjd med?

En tekniksnubbe jag känner anser att HTC är bäst och att Samsung suger. Är supernöjd med min HTC-mobil medan min Samsung-laptop krånglat sen jag köpte den. Kan ju hända att deras mobiler är bättre men jag kommer nog akta mig för Samsung igen.

3. Är det bra med fysiska knappar eller lär man sig använda knapparna på skärmen att skriva sms lika fort?

Jag tror den blir tyngre med tangentbord, plus att det innebär fler mekaniska delar som kan paja. Jag tycker inte det var svårt att vänja sig vid touchscreen. Den jag har kan man vända i landskaps-läge precis som på en iPhone, och då blir knapparna större.

4. Hur vet man att kameran är hyfsat ok? (Min 5år-mobil är bättre bilder än min digicam!!!)

Kameran kan vara en svag punkt (det var det i min i alla fall) men det finns otroligt nog gratis kamera-appar att ladda ner som ger bättre upplösning (se App-tråden).

5. Vilka mobiler ska man ABSOLUT INTE köpa?
6. Vad ska man definitivt kolla upp?

Om du inte har råd med en iPhone skulle jag satsa på en Android (alltså inte Ericsson eller andra som inte kör Android som operativsystem) eftersom det finns flest appar till android. Det var i alla fall det tips jag fick när jag bad om råd och är glad att jag följde det.

7. Jag har abbonemang (Telia) på min nuvarande, går det fortfarande med surf-abonnemang?

Fråga Telia.

8. Bluetooth?

Kan vara bra att ha men jag tror man överlever utan. Beror väl på. Jag har bluetooth öronsnäcka eftersom jag inte vill få hjärnan grillad och sladdhörlurar lätt blir skadade och börjar prassla. Som Moggy säger brukar det oftast ingå numera.

9. Koppla ihop med datorn (musik bilder)?

Brukar gå bra med de flesta nuförtiden. Micro-USB-kabel följde med min + en eluttagsplupp så man kan välja om man vill ladda via vanligt eluttag eller via datorn. Androidmobiler funkar både med Mac och PC, vet inte om iPhone är lika parningsvillig med PC. Superlätt att flytta mappar och filer från datorn till telefonen, bara dra och släppa som till ett USB-minne.

10. Får man behålla sitt gammla nummer (VIKTIGASTE)?

Självklart, det är bara att flytta över SIM-kortet till nya mobilen. Gick dock inte så bra att migrera mina kontakter från SIM-kortet i min, dem fick jag lägga in manuellt i nya... tyvärr innan jag upptäckte att det gick att synka med gmail-adressboken i ett nafs. :roll:
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav bittin » 2011-12-25 23:13:26

Fick en ZTE Skate i julklapp och är riktigt nöjd :)
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum

Logga in