Jag kan inte läsa kvinnor -- dubbelhilfe

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 17:45:17

Det som man iaf. alltid kan köra med är ärlighet och hålla vad som lovats i möjligaste mån. Det finns knappt ngt. tillfälle då man inte ska säga sanningen. Möjligen en vit lögn i undantagsfall. En av de sämsta ursäkterna är; "jag var full". :(
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 17:47:34

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
nallen skrev:Hur vet man vilka av dom som är där för att träffa nån då?

Det är dom ju inte. Det är just det som är finessen.

Då lär det ju inte bli nåt. Man kan/ska ju inte tränga sig på så.

Du ska inte ragga! Du ska lära känna personen. Utöka ditt nätverk. Förhållande är en bonus, som man eventuellt får på sikt. Du kan säga:

- Hej! Vet du vart ketchupen står? Jag ska ha fest till helgen och laga mat, så skall handla lite... Har du tips om nått gott köttfärssåsrecept?

Då har ni en neutral grund (gemensamt intresse) att börja på. Försök inte prata med en stressad person, de vill vara ifred. Fråga någon som är lugn. I en biokö kan du fråga om favoritfilmtyp. Hittar du någon på en övernattningsstuga på fjället är allting redan halvt i box, eftersom folk där vill prata med vem som helst som är där samtidigt. Man måste lära sig sälja sig själv (symboliskt altså), du måste göra andra personer intresserad av dig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 17:48:49

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:...Killar med AS verkar tro att det man har sagt om vad som gäller i förhållande till dem är hugget i sten.

Det borde gälla alla och alltid. Om man inte menar det man säger ska man för helvet låta bli att öppna käften. Jag tycker man skulle kunna stämma folk som ändrar sig eller gör saker som de inte talat om för löftes-/kontraktsbrott eller bedrägeri.

Ärlighet är ngt. man alltid bör köra med iaf. Det finns knappt ngt. tillfälle då det är ok. att ljuga. Möjligen en vit lögn i undantagsfall.
En av de sämsta ursäkterna är : "jag var full". :(
Anonymous

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 17:49:37

nallen skrev:Det är klar det är! Om man inte är på biblioteket för att träffa nån (vilket jag f.ö finner tämligen osannolikt) så är man väl där för att söka information om nåt och då vill man väl för allt i världen inte bli störd av nån okänd som börjar babbla om nåt helt annat. Dessutom ska det vara tyst på biblioteket, inget snackande m.a.o.

Om/när jag blir så allvarligt intresserad att jag vågar försöka mig på att inleda ett samtal så är det ju total katastrof om det inte blir som jag vill.

Jag är på biblioteket för att öka information. Jag har träffat folk vid flera tillfällen där. Bäst chans har du på de pesoner som är intresserad av samma bokhylla som du ;)
MsTibbs

Inläggav nallen » 2007-12-30 17:50:11

MsTibbs skrev:Jag har aldrig någonsin "varit ute för att träffa någon". Det är det som är grejjen; om nån säger "Hej jag heter Kalle/Anna, ska vi gifta oss?" skulle jag tvärtom få chock. Ändå har jag träffat folk; huruvida jag blivit intresserad av någon är en sak som utvecklar sig. Jag skulle få klaustrofobi och rymma om någon tog upp frågan om förhållande rakt på, på krogen. Mitt 2,5årsförhållande tog det ca en månad från "Hej" till att vi blev ihop, det är lagom tid, då har man lärt känna varann bra nog för att kunna veta om man är intresserad eller inte.

Men...

...hur vet man då att det är någon ide att lägga ner mer energi och förnedring på att försöka få ihop nåt?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 17:53:20

Pemer skrev:Själv tycker jag man bara möter tjejer som läser böcker, lyssnar på mp3-spelare eller är i telefon överallt, och är fullkomligt upptagna, så att alla möjligheter att påbörja ett samtal lite oförhappandes är helt borta.

Jag gör så. Mig får du gärna prata med. Jag gör så bara för att jag blir så otroligt rastlös och inte vet var jag ska titta om jag inte har något att göra. Det värsta som händer är ju att de inte fortsätter samtalet, men då har du ju försökt iallafall. Ingenting förlorat, du är en erfarenhet rikare :)
MsTibbs

Inläggav ufo » 2007-12-30 17:53:33

nallen skrev:...hur vet man då att det är någon ide att lägga ner mer energi och förnedring på att försöka få ihop nåt?
När du ställer den frågan kan du ge upp och skrota det hela.
Poängen är att hitta människor att bara vara vänner med. Med en rikare vännskapskrets så ökar chanserna att hitta någon att dela mer med.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav nallen » 2007-12-30 17:55:06

MsTibbs skrev:Du ska inte ragga! Du ska lära känna personen. Utöka ditt nätverk. Förhållande är en bonus, som man eventuellt får på sikt. Du kan säga:
[Yada yada yada]

Men, jag är inte ute efter att "utöka mitt nätverk". Jag har alldeles för många bekanta redan. Jag vill åtminstonde ha sex, blir förhållande en bonus.
nallen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-30 17:57:46

nallen skrev:
MsTibbs skrev:Du ska inte ragga! Du ska lära känna personen. Utöka ditt nätverk. Förhållande är en bonus, som man eventuellt får på sikt. Du kan säga:
[Yada yada yada]

Men, jag är inte ute efter att "utöka mitt nätverk". Jag har alldeles för många bekanta redan. Jag vill åtminstonde ha sex, blir förhållande en bonus.

Du får väl satsa på musikfestivaler....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav nallen » 2007-12-30 17:59:57

ufo skrev:Poängen är att hitta människor att bara vara vänner med. Med en rikare vännskapskrets så ökar chanserna att hitta någon att dela mer med.

Jag tar det väl igen efter som det tydligen är svårt att fatta :evil:
Jag vill inte ha (fler) vänner.
Jag vill ha garantier (för sex).
nallen

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 18:00:07

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Och vänjer man sig vid att säga saker till folk ibland även när man inte är så allvarligt intresserad är det kanske inte samma tröskel när det en gång är det.

Men det är ju bara jobbigt och/eller plågsamt att prata med folk man inte är intresserad av.

Om folk uppfattar att du helst skulle vilja vara någon annanstans så är det klart att de inte drar ut på samtalet mer än nödvändigt. Jag gillar inte heller att prata med folk "i onödan", det har jag löst genom att leta upp en ursäkt att tala med folk i tid och otid:

Glöm medvetet ta med dig klockan. Gå Be om boktips på biblioteket. Be om biotips när du ska se film. Gå till stan utan att ta reda på vägen dit du ska i förväg. Be att få sitta bredvid någon i ett knökfullt cafe. Fråga vilken buss som går till något ställe. Fråga om vart man kan köpa målarfärg till möbler. Fråga om vad en person tycker om någon fråga inför föreningsmötet. Eller vad som helst... :)
MsTibbs

Inläggav nallen » 2007-12-30 18:02:48

Bjäbbmonstret skrev:Du får väl satsa på musikfestivaler....

Med tanke på att jag varit/jobbat på över 50 festivaler de senaste 17 åren så tror jag mig ha bra på fötterna när jag säger att ditt förslag inte funkar.
nallen

Inläggav ufo » 2007-12-30 18:03:08

nallen skrev:
ufo skrev:Poängen är att hitta människor att bara vara vänner med. Med en rikare vännskapskrets så ökar chanserna att hitta någon att dela mer med.

Jag tar det väl igen efter som det tydligen är svårt att fatta :evil:
Jag vill inte ha (fler) vänner.
Jag vill ha garantier (för sex).
Jamen då är det väl bara att slänga upp plånboken och köpa en hora.
Alt: så reggar du på samtliga raggningsajter att du vill ha sex men inget socialt alls.
Finns säkert även kvinnor som vill ha sex men inga vänner.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 18:04:25

nallen skrev:
MsTibbs skrev:Jag har aldrig någonsin "varit ute för att träffa någon". Det är det som är grejjen; om nån säger "Hej jag heter Kalle/Anna, ska vi gifta oss?" skulle jag tvärtom få chock. Ändå har jag träffat folk; huruvida jag blivit intresserad av någon är en sak som utvecklar sig. Jag skulle få klaustrofobi och rymma om någon tog upp frågan om förhållande rakt på, på krogen. Mitt 2,5årsförhållande tog det ca en månad från "Hej" till att vi blev ihop, det är lagom tid, då har man lärt känna varann bra nog för att kunna veta om man är intresserad eller inte.

Men...

...hur vet man då att det är någon ide att lägga ner mer energi och förnedring på att försöka få ihop nåt?

Somsagt; får du ihop det med någon första kvällen, är sannoliken inte jättestor att det håller särkilt länge. Vill du ha ett seriöst långt förhållande, så ökar den chansen ordentligt om du lär känna peron i fråga först. Man är så illa tvungen att skaffa sig ett socialt nätverk.

Om du bara känner en person så är det inte sannolikt att den enda personen är intresserad. Känner du 100 personer är chansen stor att någn av dem vill gifta sig med dig när de lärt länna dig.
MsTibbs

Inläggav nallen » 2007-12-30 18:05:37

MsTibbs skrev:[glöm ditt, fråga om datt] Eller vad som helst... :)

"Hej, jag är helt inkompetent och kan inte tänka själv. Ska vi gå hem och knulla nu?"
nallen

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 18:09:27

nallen skrev:Men, jag är inte ute efter att "utöka mitt nätverk". Jag har alldeles för många bekanta redan. Jag vill åtminstonde ha sex, blir förhållande en bonus.

Är du ute efter sex främst, så lär du inte få föhållande som bonus. Max KK.

Man måste vara attraktiv. Flörta litegrann, le, skratta åt folks skämt, ge dem komplimang för något, se folk djupt i ögonen och le (det går inte att missförstå, men du kan bli avvisad om d einte har samma intresse). Hjälp till att hacka sallad, fråga om någon vill gå på cafe. Säg till någon du av dina vänner att du är intresserad av att få ett förhållande och fråga om de känner någon som skulle passa ihop med dig. Be dem också ha tanken i huvudet om de skulle träffa någon. :)
MsTibbs

Inläggav nallen » 2007-12-30 18:10:12

ufo skrev:Jamen då är det väl bara att slänga upp plånboken och köpa en hora.

Det där var så dj-a dumt att jag inte tänker kommentera det mer.

ufo skrev:Alt: så reggar du på samtliga raggningsajter att du vill ha sex men inget socialt alls.
Finns säkert även kvinnor som vill ha sex men inga vänner.

Och det tror du inte att jag redan provat. Man har som kille inte en chans om man inte ser ut som diCaprio har 30 cm kuk och magrutor.
nallen

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 18:11:00

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Du får väl satsa på musikfestivaler....

Med tanke på att jag varit/jobbat på över 50 festivaler de senaste 17 åren så tror jag mig ha bra på fötterna när jag säger att ditt förslag inte funkar.

Haha, jag blir överfallen på festivaler :)
Om inte annat ha skylt om halsen "jag vill sexa. vill du med mig?" på festivaler funkar sånt :D
MsTibbs

Inläggav nallen » 2007-12-30 18:15:59

MsTibbs skrev:Somsagt; får du ihop det med någon första kvällen, är sannoliken inte jättestor att det håller särkilt länge. Vill du ha ett seriöst långt förhållande, så ökar den chansen ordentligt om du lär känna peron i fråga först. Man är så illa tvungen att skaffa sig ett socialt nätverk.

Det är inte det enda alternativet. Det jag efterlyser är någon som efter 10 minuter kan säga "det här verkar intressant, jag vill jobba vidare på oss och se om vi inte kan bygga ett förhållande" och som sen verkligen jobbar vidare med det och lägger allt annat åt sidan. Det är ju så jag funkar själv.

MsTibbs skrev:Om du bara känner en person så är det inte sannolikt att den enda personen är intresserad. Känner du 100 personer är chansen stor att någn av dem vill gifta sig med dig när de lärt länna dig.

Jag måste finna ett sätt att skala bort de där 99 onödiga, jag har varken tid eller ork för dem.
nallen

Inläggav nallen » 2007-12-30 18:18:59

MsTibbs skrev:Haha, jag blir överfallen på festivaler :)

Ja, du är ju tjej. Q.E.D

MsTibbs skrev:Om inte annat ha skylt om halsen "jag vill sexa. vill du med mig?" på festivaler funkar sånt :D

ja just ja, tjena. Och hur skall jag förhindra att nån jag känner ser den skylten?
nallen

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 18:32:51

Hursomhelst kommer sällan någonting till en. Livet är hårt många ggr. Det positiva är att man får erfarenheter o. förhoppningsvis nya o. bra kontakter. jag tycker själv relationsbiten är skitjobbig, men kämpa är det enda som brukar hjälpa! Så sant som "min" förra kurator sa; "det är ingen som kommer hem & ringer på din dörr o. frågar: vill du ha en pojkvän?" Då var jag helt utan kompisar - ensam & isolerad. Idag 2 år senare har jag gått på kurser, varit på Msn, hittat hit, (eftersom jag fick min AS.diagnos), hittat 3 NT.kompisar o. har en As.kompis på G. o. har 2 brevvänner. Båda könen! Både bra o dåliga saker har hänt. Vissa saker borde aldrig hänt, men jag har lärt mig.

Blod, svett o.tårar, typ men jag fortsätter kämpa.
Visst jag har inte mkt AS., men det är så att man bör kämpa oavsett graden. Vissa har mkt. problem, men det gör sig inte själv ändå.Tyvärr kan kanske tyckas, men hur mkt. lär man sigom man får det serverat på silverfat?

Träning o. åter träning behövs. Kognitivt är bra för många med eller utan AS. Sedan finns det få saker som inte går att träna; nya situationer uppstår hela tiden. Dock gör erfarenheter + träning att det går bättre o. bättre o. det vet jag av egen erfarenhet. Blir man motarbetad är det helt klart knivigare, men man måste ändå försöka resa sig igen. Jag har oxå haft motgångar.
Anonymous

Inläggav tvilling99 » 2007-12-30 19:01:20

Där skrev du något bra,caroline!Det kommer ingen och ringer på och undrar om du vill vara ens vän eller mer,man får kämpa för alla sina relationer.
Före min diagnos för 5 år sedan hade inte jag några nära vänner,jag vågade inte släppa någon in på livet,nu när jag vet vem jag är går det bättre.
Det har varit tufft men det har långsamt blivit bättre.
Många gånger har jag varit på väg att ge upp när jag blivit sviken av andra men de som stöttar mig har fått mig att kämpa vidare.
Jag har idag några fina vänner och förhoppningsvis fler på gång,jag har tagit kontakt med en hel del nya på slutet,hoppas några av dem utvecklas till fina vänner i framtiden.
Det går att få vänner även om man har asperger,men vi får nog kämpa mer än andra många gånger.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 11:12:22, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 19:08:42

nallen skrev:
MsTibbs skrev:[glöm ditt, fråga om datt] Eller vad som helst... :)

"Hej, jag är helt inkompetent och kan inte tänka själv. Ska vi gå hem och knulla nu?"

Hehe, du skall inte använda alla på en gång :) Tanken var att du skall hitta på något att ha som inledningsfras. Har person i fråga en Metallica-tröja kn du hellre tala om det; det viktiga är att person i fråga inte känner sig "anfallen" av en desperat typ.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 19:16:33

nallen skrev:
MsTibbs skrev:Somsagt; får du ihop det med någon första kvällen, är sannoliken inte jättestor att det håller särkilt länge. Vill du ha ett seriöst långt förhållande, så ökar den chansen ordentligt om du lär känna peron i fråga först. Man är så illa tvungen att skaffa sig ett socialt nätverk.

Det är inte det enda alternativet. Det jag efterlyser är någon som efter 10 minuter kan säga "det här verkar intressant, jag vill jobba vidare på oss och se om vi inte kan bygga ett förhållande" och som sen verkligen jobbar vidare med det och lägger allt annat åt sidan. Det är ju så jag funkar själv.

Bli bög.

nallen skrev:
MsTibbs skrev:Om du bara känner en person så är det inte sannolikt att den enda personen är intresserad. Känner du 100 personer är chansen stor att någn av dem vill gifta sig med dig när de lärt länna dig.

Jag måste finna ett sätt att skala bort de där 99 onödiga, jag har varken tid eller ork för dem.

Jag skulle förmodligen ha ett hyfsat liv även om jag skulle tvångsgiftas med någon av 20 av de 100. Dock skulle jag inte slumpa så, om jag hade möjlighet att göra ett klokt genomtänkt val istället. Så tror jag de flesta resonerar. Det är helheten som räknas.
MsTibbs

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in