Jag får en NY chans?!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag får en NY chans?!

Inläggav Fighterbabe » 2009-04-12 18:34:36

Jag skulle länka till TV4-reportaget och skulle googla fram det. Då hittade jag den här!

http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/ListPage____85151.aspx Vad är det som gäller egentligen? Fast det här måste ju gälla mig, de har ju uttryckligen skrivit om mig i alla fall... Eller så vet de inte vad de pratar om för jag har aktivitetsersättning, inte sjukersättning... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 19:01:38, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Alien » 2009-04-12 19:37:53

Jag antar att de syftar på alla som har aktivitetsersättning eller permanent sjukersättning.

Men från och med den 1 januari 2009 kommer alla de som vill pröva att jobba också få rätt att arbeta eller studera i obegränsad omfattning med bibehållen ersättning. Tjänar man mer än 42 800 kr om året räknas sjukersättningen ner med 50 procent av arbetsinkomsten. Möjligheten att gå tillbaka till hel förtidspension finns kvar tills personen fyllt 65 år.

Det är ju iofs bra att man kan få pröva på att jobba utan att förlora sin ersättning. Men det gäller att någon vill anställa en också. Inte så lätt nu när det är lågkonjunktur och man dagligen läser om folk som sägs upp.

Det här en morot för att locka arbetsgivaren att anställa:
Alliansregeringen har även infört en arbetsgivarsänkning för dem som anställer personer som varit borta från arbetsmarknaden länge, så kallat nyfrisk- och nystartsjobb. Det innebär att arbetsgivaren får minskade kostnader motsvarande den dubbla arbetsgivaravgiften. Samtidigt har resurserna till lönebidragsanställningar ökats. Många förtidspensionärer lider av åkommor som gör att arbetsförmågan skiftar från dag till dag, vilket skapar svårigheter för arbetsgivaren. Därför slipper arbetsgivaren nu också betala ut sjuklön och i stället utgår sjukersättningen till den sjukskrivna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:01:38, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav clivia » 2009-04-13 0:00:35

fast det där är ju en lögn. Enligt Fk får man inte alls pugga eller jobba obegränsat utan man får bara jobba max ett visst antal timmar per dag (1h per dag) och max tror jag 8 timmar per vecka.

När det gäller studier ska det vara studier som ökar det välbefinnande, som jag fick höra "som har att göra med din sjukdom"...

Det som inte heller framgår är att det bara gäller de som också varit förtidspensionerade i minst 1 år...

Ur Fk's hemsida:

"Arbeta lite med sjukersättning

Har du hel sjukersättning men har ork och lust att använda en liten arbetsförmåga kan du göra det.

Det betyder att du kan arbeta 5 timmar i veckan och tjäna högst en åttondel av den normala inkomsten för det du gör.

Du behåller ändå din rätt till sjukersättning - den blir alltså inte vilande. Men du måste anmäla det till Försäkringskassan innan du börjar arbeta. "

"Börja studera

När du haft din sjukersättning i ett år har du möjlighet att börja studera utan att du förlorar din rätt till sjukersättning.

Du kan ansöka om att din sjukersättning blir vilande – inte betalas ut – under tiden du studerar. Din sjukersättning kan vara vilande i högst två år.

När du har vilande ersättning vid studier blir alltid hela ersättningen vilande oavsett hur mycket du studerar.

Du kan både studera och arbeta under samma period som du har din sjukersättning vilande.
Vad kan jag studera?

Du kan studera på grundskolenivå, gymnasienivå eller eftergymnasial nivå. Du kan också studera utomlands.

När du studerar kan du söka studiemedel eller annat studiestöd från Centrala Studiestödsnämnden CSN. "
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:01:38, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Sam » 2009-04-13 1:02:17

Det är olika regler som gäller beroende på när du fick din permanenta sjukersättning. Har fått din permanenta sjukersättning före 1 juli 2008 så har du rätt att jobba enligt reglerna nedan:

FK:s faktablad Arbeta med sjukersättning

Du som har sjukersättning som inte är tidsbegränsad har möjlighet att arbeta och ändå ha kvar din rätt till ersättning. Det gäller dig som har sjukersättningmenligt de regler som gällde före juli 2008. Du måste ansöka innan du börjar
arbeta.

Däremot så är det nog mer begränsat vad och hur man kan studera. Till studier räknas nog föreningslivets kurser, kanske möjligen fristående kurser på universitetet, tolkningsfråga

FK: Arbeta ideellt eller studera
De nya reglerna för sjukersättning gör det också möjligt för dig att arbeta ideellt eller studera utan att förlora din rätt till ersättning. Du kan
till exempel vårda en anhörig eller engagera dig i föreningsverksamhet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:01:38, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav clivia » 2009-04-13 1:25:40

bump föregående talare
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in