Jag!? Aspergers!??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag!? Aspergers!??

Inläggav Alien » 2011-06-22 14:02:55

ganskanormal skrev:Alltså jag sa Det BÖRJADE regna. Med betoning på började alltså. Medan han tyckte det lät som att jag sa Det började REGNA. Fattar ni skillnaden?

Ja, jag fattade skillnaden. Men han kanske bara hör orden och fäster sig inte vid betoningen. Har du pratat med honom om just det, att något kan ha olika betydelse beroende på betoningen. Det är därför man måste vara noggrannare när man skriver än när man talar. Han kanske aldrig har tänkt på det, och behöver träna på det. Även om man har AS kan man lära sig saker, men det går inte automatiskt och tar längre tid och mera ork än för vanliga.

Jag skulle förresten också ha kunnat missförstå. Även om jag fattade att du syftade på den tidigare diskussionen så skulle jag också kunnat tro att du upptäckt att det regnade just nu. Det är verkligen inte glasklart.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav totizedger » 2011-06-23 10:21:08

Jag har AS. Svårigheter som konkret tänkande, dålig tidsuppfattning, stresskänslig, inte så bra på att vara social vill vara ensam, har inget kroppsspråk
totizedger

Anslöt: 2011-05-22

Inläggav totizedger » 2011-06-23 10:34:24

Jag är tjej.[/quote]
ganskanormal skrev:
barracuber skrev:Anna borde, om hon tycker sig har rätt att spekulera i din psykiska situation, först läsa på lite om Asperger och hur DSM fungerar innan hon uttalar sig till din, som jag förstår, främst irritation.

Exempel1:
Du säger till Anna att du kan uppleva sociala situationer som tvingande och jobbiga där du känner spändhet, nästan påminnande om social fobi. Då gör Anna felet att hon inte inser att ett visst symptom kan ha flera olika orsaker. Visst kan Asperger ibland ge liknande symptom som social fobi. Men social fobi är även en egen diagnos i DSM, som egentligen är en extremt form av blyghet och genans och som går att behandla effektivt idag (med en kombination av självhjälp och samhällshjälp).

(Själv anser jag att problemet med tvingande och jobbiga sociala situationer inte är ett sjukligt eller funktionsnedsättande eller psykiskt problem utan helt normalt!! Det är en myt och övergeneralisering att påstå att "alla NT är sociala lejon")

Exempel2:
Att vilja träffas på den tiden man har bestämt förekommer hos människor med Asperger men också hos de stora majoriteten av mänskligheten eftersom det - precis som du inser - är helt normalt!! Eftersom det är normalt är det inte heller ett Aspergerkriterie. Men återigen drar hon den felaktiga slutsatsen "så där är vanligt bland Asperger, då har du Asperger!".

Exempel3:
På samma sak misstolkar hon när du säger att du är "ganska duktig på matte" och att du blivit mobbad. Det förekommer att aspergare är duktiga på matte och många aspergare har blivit mobbade. Men även många fullt friska människor är också duktiga på matte och har också blivit mobbade! Och matte och mobbad är inte Aspergerkriterier.

Ja precis. Det verkar som att en del här inne tror att jag tycker AS är dåligt eller att man är en sämre människa om man har AS. Det stämmer inte! Men bara för att jag inte tycker att det är dåligt att ha AS ska jag väl inte behöva tycka att det är skitkul att någon annan besämmer(utan att egentligen inte veta någon om saken) att jag har AS och börjar behandla mig därefter.

Jag har AS och är usel på matte. Jag har läst att man är dålig på matte på en hemsida men på en annan så stod det att man har matematiska kunskaper
totizedger

Anslöt: 2011-05-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in