"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)
KrigarSjäl skrev:Jag brukar skilja på bildning och utbildning.
Utbildning är endast de kompetenskrav som tillkommer ett yrke.
Bildning är det som allmänbildning? Eller är det kunskaper inom ett specialintresse? För en bildad person ser jag framför mig en professor eller någon annan profession inom humaniora och vad jag har förstått så hatar du den typen utav människa?
Dagobert skrev:slackern skrev:Så välutbildad vet jag inte riktigt vad det betyder, kanske betyder att man är välutbildad inom sitt yrke?
Välutbildad är inget bra ord här men det bästa jag kom på då.
En mellanstadieelev är välutbildad på sin nivå om han tillgodogjort sig kunskaperna i den och tidigare årskurser.
Eller välutbildad i sitt yrke.
OK tack jag tror att jag förstår.
slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Jag brukar skilja på bildning och utbildning.
Bildning är det som allmänbildning? Eller är det kunskaper inom ett specialintresse? För en bildad person ser jag framför mig en professor eller någon annan profession inom humaniora och vad jag har förstått så hatar du den typen utav människa?
Ja, allmänbildning ungefär.
Kan vara specialintresse också.
Men var har jag skrivit att jag "hatar" de som läst humaniora!?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Jag brukar skilja på bildning och utbildning.
Ja, allmänbildning ungefär.
Kan vara specialintresse också.
Men var har jag skrivit att jag "hatar" de som läst humaniora!?
Nja tänkte på genusvetenskap, sociologi och psykologi som ingår i begreppet.
Men varför skrev du inte det då?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Ja det var nog lite slarvigt utav mig, men humaniora associerar jag med kulturtanter/gubbar med Gudrun Sjödén kläder, tweedkavajer med armbågslappar, polotröjor som arbetar på museer, bibliotek, genuspedagoger, kuratorer eller psykologer.
slackern skrev:Ja det var nog lite slarvigt utav mig, men humaniora associerar jag med kulturtanter/gubbar med Gudrun Sjödén kläder, tweedkavajer med armbågslappar, polotröjor som arbetar på museer, bibliotek, genuspedagoger, kuratorer eller psykologer.
Nu är det så att jag själv ser mig som humanist, eftersom jag är intresserad av litteratur, konst, historia med mera.
Man kan alltså vara humanist utan att för den sakens skull vara anhängare av genus.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:slackern skrev:Ja det var nog lite slarvigt utav mig, men humaniora associerar jag med kulturtanter/gubbar med Gudrun Sjödén kläder, tweedkavajer med armbågslappar, polotröjor som arbetar på museer, bibliotek, genuspedagoger, kuratorer eller psykologer.
Nu är det så att jag själv ser mig som humanist, eftersom jag är intresserad av litteratur, konst, historia med mera.
Man kan alltså vara humanist utan att för den sakens skull vara anhängare av genus.
Jag vet aldrig om du har arbetat på ett museum bakom kulisserna och träffat människorna i den miljön?
Men jag kan lova dig att du har en hel del kufar som sitter på sina rum omgivna utav uppslagna böcker och papper sprida över hela skrivbordet, sittandes med ett par flintbitar och försöka knacka fram en flintkniv. Iförd en tweedkavaj med armbågslappar en frisyr i oordning.
Kufar?
Fanns nog fler förut, innan alla organisationer skulle slimmas och omorganiseras.
Fanns nog fler förut, innan alla organisationer skulle slimmas och omorganiseras.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Så för dig betyder bildad att vara allmänbildad och kultiverad? För jag har ytterst svårt att få en person som inte minst har en examen från kulturvetarlinjen till att bli bildad. Men jag kan ju å andra sidan ha fått allt om bakfoten eller har för högt ställda krav.
Ungefär så ja.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Inget fel i att vara allmänbildad och kulturell ser det snarare som förträffliga egenskaper.
KrigarSjäl skrev:Dagobert skrev:Vill de styrande ha välutbildade medborgare?
Som andra redan sagt är det en mycket bra fråga.
Jag lutar åt att de styrande framförallt vill ha lydiga och produktiva medborgare.
Gäller nog både för höga politiker/tjänstemän och på lägre nivåer i samhället.
Det är möjligt att "de styrande" såväl som arbetsgivarna vill ha "lydiga och produktiva medborgare". Men insinuerar ni att politikerna vill ha okunniga elever som får sämre och sämre resultat i Pisa? De kan knappast bli produktiva arbetstagare heller. Snarare har väl idealet varit frimodiga och ifrågasättande elever. Lydighet är ett förlegat ideal, iaf i skolan.
Alien skrev:KrigarSjäl skrev:Dagobert skrev:Vill de styrande ha välutbildade medborgare?
Som andra redan sagt är det en mycket bra fråga.
Jag lutar åt att de styrande framförallt vill ha lydiga och produktiva medborgare.
Gäller nog både för höga politiker/tjänstemän och på lägre nivåer i samhället.
Det är möjligt att "de styrande" såväl som arbetsgivarna vill ha "lydiga och produktiva medborgare". Men insinuerar ni att politikerna vill ha okunniga elever som får sämre och sämre resultat i Pisa? De kan knappast bli produktiva arbetstagare heller. Snarare har väl idealet varit frimodiga och ifrågasättande elever. Lydighet är ett förlegat ideal, iaf i skolan.
Då undrar jag lite varför man lär barn att ifrågasätta saker och tex. lär flickor att ta mer plats? Sen i skolan så blir det ju helt fel. Är det inte bra att ifrågasätta saker då? Lärarna har väl inte alltid rätt, inte heller arbetsgivarna och politikerna.
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Ja, alltså idealet är en sak och verkligheten en annan. Vilken arbetsgivare vill egentligen ha anställda som ifrågasätter chefen? Vilka lärare vill egentligen ha elever som ifrågasätter allt vad läraren säger? I princip tycker man att flickorna ska få ta mer plats, i praktiken blir det då ännu jobbigare för lärarna.
Och ifrågasättande för ifrågasättandets egen skull gör ju att det blir tjafs om allt. Inkl om läxor och prov. Det går inte riktigt ihop med självdisciplin och arbetsro, som också efterfrågats.
Och ifrågasättande för ifrågasättandets egen skull gör ju att det blir tjafs om allt. Inkl om läxor och prov. Det går inte riktigt ihop med självdisciplin och arbetsro, som också efterfrågats.
Alien skrev:Ja, alltså idealet är en sak och verkligheten en annan. Vilken arbetsgivare vill egentligen ha anställda som ifrågasätter chefen? Vilka lärare vill egentligen ha elever som ifrågasätter allt vad läraren säger? I princip tycker man att flickorna ska få ta mer plats, i praktiken blir det då ännu jobbigare för lärarna.
Men om det till exempel handlar om att man kan spara stora pengar på ett företag och den anställda har en bra ide. Så är väl inte det helt fel?
- Xtrail3344
Om de styrande vill ha okunniga elever (skattebetalare, valboskap) så är det politiskt enklare att försämra skolornas resultat än att lägga ner utbildningar. Och nånstans måste de improduktiva ungdomarna förvaras tills de kan börja jobba.
Alien skrev:Ja, alltså idealet är en sak och verkligheten en annan. Vilken arbetsgivare vill egentligen ha anställda som ifrågasätter chefen? Vilka lärare vill egentligen ha elever som ifrågasätter allt vad läraren säger? I princip tycker man att flickorna ska få ta mer plats, i praktiken blir det då ännu jobbigare för lärarna.
Nja, det är inte heller bra med allt för passiva arbetstagare. Eller för passiva elever. NÅgot mitt emellan är nog bäst.
Jag anser att det är bra med krav. Men ibland ställer både arbetsgivare och politiker alldeles för höga krav tycker jag. Som inte överensstämmer med verkligheten.
Arbetsgivarna kanske skulle sänka sina krav lite va? Dom letar efter något som inte finns. En fantasifigur, Det är som nätdejting. Folk letar efter något som inte finns..
- Xtrail3344
Dagobert skrev:Om de styrande vill ha okunniga elever (skattebetalare, valboskap) så är det politiskt enklare att försämra skolornas resultat än att lägga ner utbildningar. Och nånstans måste de improduktiva ungdomarna förvaras tills de kan börja jobba.
Men jag tror inte de vill ha okunniga elever som sedan inte fungerar på arbetsplatsen. Dessutom, då borde ju den gamla pluggskolan där eleverna förväntades ha respekt för och lyda lärarna ha varit bättre och förberett dem bättre för arbetslivet. Dagens okunniga elever bråkar ibland på lektionerna så ingen kan lära sig något. Eller skolkar och snattar, en förberedelse för ett liv i kriminalitet.
Nej, konspirationsteorier tror jag inte på. Jag tror snarare att de styrande menat väl, men att de inte fattat vad de håller på med. I jämförelse med t ex skolan i Finland har politiker varit alldeles för klåfingriga här i Sverige med ständiga reformer och ändringar. Resultatet har blivit att lärarna förlorat sin status och elevernas kunskaper har sjunkit.
Som om eleverna från de sämsta skolorna fick jobb sen... då kanske det är bättre för politikerna att ungarna får "skylla sig själva" än att de kommer och slåss om jobben.
"De styrande" är inte bara politiker. Det finns säkert de som tjänar på att det går dåligt för Sverige. Jag vet inte vad jag ska tro.
Inte för att de bevisar nåt men här är de sista slutorden i Lars Noréns "Personkrets 3:1", riktade till publiken:
"Eller tror du att vi håller på och blir robotar? Känslokalla, tomma, funktionella och farliga robotar som gör vad man säger till dom?
Vadå? Vad ska man med en sån värld till? Vem vill det?
Vem vill det?
Några vill det."
Hela pjäsen: https://www.youtube.com/watch?v=UEVWT2uzZHY
Inte för att de bevisar nåt men här är de sista slutorden i Lars Noréns "Personkrets 3:1", riktade till publiken:
"Eller tror du att vi håller på och blir robotar? Känslokalla, tomma, funktionella och farliga robotar som gör vad man säger till dom?
Vem vill det?
Några vill det."
Dagobert skrev:"De styrande" är inte bara politiker. Det finns säkert de som tjänar på att det går dåligt för Sverige. Jag vet inte vad jag ska tro.
Vem vill det?
Några vill det."
Vem vill leva överhuvudtaget i denna skit värld, hm?
- Xtrail3344
Julianus skrev:T.ex så var det inga mordhot mot lärare.
Förhoppningsvis var mordhotet inte allvarligt menat. Men det är inte ok ändå. Och skolans reaktion var lam:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6526833SR skrev:Det var när han blev dödshotad av en elev som han valde att säga upp sig.
– Han blev avstängd en vecka, och när han kom tillbaka blev jag sjukskriven.
Borde inte eleven ha polisanmälts också? Det här gäller ju en gymnasieelev som är över 15 år, dvs straffmyndig.
Dessutom borde sådant vara grund för relegering. Fortfarande är det gymnasiet, alltså inte grundskolan. Det brukar ju hävdas att alla elever har rätt att gå den obligatoriska grundskolan, därför kan man inte relegera dem vad de än gör. Men det borde man kunna göra i gymnasiet.
Eleven i fråga hade brutit mot en ordningsregel som även elevrådet stod bakom. När läraren påpekade det, så blev han alltså mordhotad. Efter en veckas avstängning så flyttades eleven till en parallellklass. Läraren slapp honom som elev men han såg honom fortfarande i skolan.
Samma sak är det förstås om eleven mordhotar en annan elev.
Står det någonstans att man aldrig får relegera en elev, inte ens en gymnasieelev el är det bara en praxis? Eller krävs det att eleven slår någon annan elev el lärare sönder och samman?