Jag älskar när myter avslöjas

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2013-12-25 4:05:26

En myt som nämndes i länken var denna (en av mina favoriter):

Ball-Point Pens for the Astronauts

When NASA started sending astronauts into space, they quickly Discovered that ball-point pens would not work in zero Gravity. To combat this problem, NASA scientists spent a Decade and $12 billion developing a pen that writes in zero Gravity, upside-down, on almost any surface including glass And at temperatures ranging from below freezing to over 300 C.

The Russians used a pencil.

(Kort och fritt översatt, amerikanska astronauter fick problem då vanliga kulspetspennor inte funkar i tyngdlöst tillstånd. NASA lade ner urmycket pengar på att komma fram med en kulpenna som funkar. Ryssarna använde blyerts.)

Tyvärr ÄR det en myt. Det hade varit roligt om det var sant. Enligt Snopes använde både amerikaner och ryssar först blyertspennor men avbrutna blyn var inte populära när de seglade omkring i tyngdlöshet. En rymdpenna uppfanns som fungerar även utan tyngdkraft men av ett privat företag med deras egna pengar.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Frimodig » 2013-12-25 11:42:47

notwoodstock skrev:"Det är bra att läsa böcker" - Håller kanske med ;-) - Jag har inte möjlighet att läsa böcker nuförtiden. P.g.a schizofrenin... :-)Raging

"Samlar" själv bara på vissa saker nuförtiden. Har haft ett år som jag är glad att jag kommit igenom - "schizofreni är en svår sjukdom".

/notwoodstock

Ojdå, så var man då ute och cyklade igen. Schizofreni är nog den psykiska sjukdom som är mest skrämmande. När jag började på Ulleråker -63, när jag var 19, var det bl.a. för att försöka förstå mig på schizofrena. Mormor utvecklade sannolikt schizofreni när hon var 32. Men de levde i sin egen värld och talade med sina röster. Ibland blev de högljudda och slog i bord och väggar och så. Paranoida schizofrena är nog de mest besvärliga, jag stött på.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 11:54:25

Frimodig skrev:
notwoodstock skrev:"Det är bra att läsa böcker" - Håller kanske med ;-) - Jag har inte möjlighet att läsa böcker nuförtiden. P.g.a schizofrenin... :-)Raging

"Samlar" själv bara på vissa saker nuförtiden. Har haft ett år som jag är glad att jag kommit igenom - "schizofreni är en svår sjukdom".

/notwoodstock

Ojdå, så var man då ute och cyklade igen. Schizofreni är nog den psykiska sjukdom som är mest skrämmande. När jag började på Ulleråker -63, när jag var 19, var det bl.a. för att försöka förstå mig på schizofrena. Mormor utvecklade sannolikt schizofreni när hon var 32. Men de levde i sin egen värld och talade med sina röster. Ibland blev de högljudda och slog i bord och väggar och så. Paranoida schizofrena är nog de mest besvärliga, jag stött på.

Frimodig

Som jag ser det så fungerar min hjärna inte ok rent fysikaliskt/funktionsmässigt.

Men jag har livskvalite och min tro "bär".

Vården vet att jag har rätt god koll på saker. Utom den pågående debatten om den yttre verkligheten är förändrad, är andepåverkad, eller hur det nu är.

Jag har hunnit lära mig en del om schizofrenin på portalen Viska. Har dock försökt avvänja mig från att vara där. Och vill nu gräva ner mig lite i ert, klart intressanta om vem jag "är" och varit. :-)Happy

Det känns nästan lite :-)Crying

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav HenrikE » 2013-12-25 13:09:49

Frimodig skrev:Men du förstår inte varför det var smörja. Kära nån.
Kära nån, kan du förklara varför du tycker att boken är smörja?
HenrikE

Anslöt: 2012-10-05

Inläggav Frimodig » 2013-12-25 13:26:18

notwoodstock skrev:
Frimodig skrev:

/notwoodstock

Frimodig

Som jag ser det så fungerar min hjärna inte ok rent fysikaliskt/funktionsmässigt.

Men jag har livskvalite och min tro "bär".

Vården vet att jag har rätt god koll på saker. Utom den pågående debatten om den yttre verkligheten är förändrad, är andepåverkad, eller hur det nu är.

Jag har hunnit lära mig en del om schizofrenin på portalen Viska. Har dock försökt avvänja mig från att vara där. Och vill nu gräva ner mig lite i ert, klart intressanta om vem jag "är" och varit. :-)Happy

Det känns nästan lite :-)Crying

/notwoodstock

Hur försörjer du dig?

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 14:03:44

Frimodig skrev:Hur försörjer du dig?

Frimodig

Jag är +50 och sjukpensionär. Vill göra nytta, men orkar knappt med tillvaron som den är nu.

/notwoodstock
notwoodstock

Inläggav HenrikE » 2013-12-26 2:07:30

Stämmer min gissning att du inte läst den bok du kallade smörja?
HenrikE

Anslöt: 2012-10-05

Inläggav Alien » 2013-12-27 3:07:11

Länkar kan dö. Så jag citerar vad det står om boken:

Did NASA really spend millions creating a pen that would write in space? Is chocolate poisonous to dogs? Does stress cause gray hair? These questions are just a sample of the urban lore investigated in this eBook, Fact or Fiction: Science Tackles 58 Popular Myths. Drawing from Scientific American’s “Fact or Fiction” and “Strange But True” columns, we’ve selected 58 of the most surprising, fascinating, useful and just plain wacky topics confronted by our writers over the years. Each brief article uncovers the truth behind everyday mythology, starting with Section One, “In the Animal Kingdom,” where we examine some of the more outlandish claims about our fellow earthly inhabitants, such as whether elephants really remember everything and whether a cockroach can live without its head. Other sections cover reproduction, the environment, technology and personal and mental health. While the answers to some questions, such as whether toilets really do flush in the opposite direction south of the Equator, may only serve to raise your Trivial Pursuit knowledge, others, such as whether to pee on a jellyfish sting or wake a sleepwalker, may come in handy. Although this eBook represents a fraction of circulating folk wisdom and urban mythology, we hope that it’s an enjoyable fraction and that it encourages you to do some debunking yourself.

Ja, jag tycker iaf det låter intressant, även om jag antar att det bara är korta artiklar om varje ämne. T ex kan jag tänka mig att svaret på om elefanter aldrig glömmer är att elefanter har bra minne men ... Gärna exempel på dels där elefanter kommer ihåg, dels där de glömmer.

"Elefanter glömmer aldrig" är ju ett talesätt som varnar för att reta upp elefanter.

Hämndlystna elefanter?
F&F 9/2011 skrev:I Kruger national park i Sydafrika fick man problem med så kallade superaggressiva elefanter, unga hannar som oprovocerat attackerade människor, andra djur och även andra elefanter.

Den amerikanska psykologen och forskaren Gay Bradshaw lyckades spåra problemen till tidigare jakt på elefanterna.

I parken hade man haft problem med att elefanterna blivit för många. För att minska populationen jagade man elefantflockar med helikopter och sköt alla individer utom de allra yngsta. De unga elefanterna placerades sedan ut i andra reservat.

Gay Bradshaw kunde visa att de här superaggressiva elefanthannarna var de elefantungar som sparats när elefantflockarna sköts från helikopter. De hade alltså tvingats se på när deras nära och kära dödades, och sedan vuxit upp ensamma utan stöd. Enligt Gay Bradshaw ledde detta till att de utvecklades till en form av ungdomsligister som löpte amok i parkerna.

– De blev traumatiserade på samma sätt som människor som lever i ett krig. Och som många människor i den situationen försöker de överleva genom att slå tillbaka, säger hon.
http://fof.se/tidning/2011/9/elefanterna-slar-tillbaka

Men det finns alltid forskare som inte håller med.
Sverre Sjölander, professor emeritus i zoologi, ger en mer generell förklaring till att de unga elefanthannarna uppträdde så aggressivt. Han jämför förloppet med vad som händer när hanhundar blir könsmogna och försöker dominera sin matte eller husse.

– Det här är ett vanligt fenomen bland djur, unga hannar behöver sättas på plats av äldre, annars får de lätt för sig att de är oövervinnliga eftersom de aldrig möter någon överman, säger han.

Han får stöd av Allan Carlson, som är elefantexpert vid Världsnaturfonden i Sverige.

– Unga elefanthannar behöver manliga förebilder. Normalt lämnar de familjeflocken när de blir könsmogna och söker sig till andra flockar som består av enbart hannar. Här får de sin sociala träning och lär sig hur de ska bete sig, säger han.

Nu börjar jag plötsligt helt ovetenskapligt dra paralleller till könsmogna pojkar som inte sätts på plats av sina ensamstående mödrar el lärare (mestadels kvinnor). Kvinnor är ju generellt fysiskt svagare och inget att frukta. Killarna blir helt odrägliga, de mobbar, trakasserar och vandaliserar, eftersom de vet att ingen kan stoppa dem. Det är rätt frestande att gå från djurens värld till människans. Men människan är ju inte bara en biologisk varelse utan också en kulturell.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-12-27 3:29:13

Diskussionen om Popper har avdelats hit: om-vetenskapsfilosofen-karl-popper-t37823.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav notwoodstock » 2013-12-29 6:05:00

notwoodstock skrev:
...

"Samlar" själv bara på vissa saker nuförtiden.

...

/notwoodstock

Tror jag är halvextrem bara när det gäller samlande, har inte läst nu vad det står här på siten om saken. Så egentligen nu bara:

Jag har köpt mycket böcker genom åren. Och en "boksamling", som jag nu avyttrar till vettig användning.

Åsså frimärken, nog normal syssla när man är i skolåldern.

Har kanske lite ordningssinne, vill ha snyggt i de saker som jag har.

/notwoodstock
notwoodstock

Inläggav notwoodstock » 2014-01-06 0:58:17

notwoodstock

Inläggav Flawed » 2014-05-24 18:13:54

Bobby McFerrin (dont worry be happy) har inte begått självmord.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-03 21:33:14

10 missförstånd om islam
Listverse 10 juli 2009, översättning K. Katt

1. Alla muslimer är araber.

Bild

Sanning: Den vanligaste bilden av en muslim är en mörk arabisk man i turban och med långt skägg, men det gäller bara en minoritet av alla muslimer. Araber utgör bara 15% av världens muslimska befolkning. Mellanöstern kommer faktiskt först på tredje plats. Flest muslimer finns det i Ostasien (69%) sedan kommer Afrika (27%). Ett annat vanligt missförstånd är att alla araber är muslimer. De flesta araber är visserligen muslimer (75%), men det finns många araber som praktiserar andra religioner, t.ex. kristendom och judendom.

2. Muslimer hatar Jesus.

Bild

Sanning: Det finns många likheter mellan de historiska referenserna i kristendom och islam. Många blir förvånade när de får veta att enligt islam är Jesus en av Guds främsta budbärare. Man han inte vara muslim utan att tro på jungfrufödseln och Jesus många mirakel. Jesus nämns också i många verser i Koranen, ofta som ett exempel på dygd och god karaktär. Den största skillnaden mellan kristendom och islam är att muslimer inte tror att Jesus var Gud.

3. Muslimska barn har inga rättigheter.

Bild

Sanning: Enligt muslimsk lag har barn många rättigheter. En är att tas om hand, uppfostras och utbildas på rätt sätt. Islam uppmuntrar föräldrar att ta väl hand om sina barn, för det är deras ansvar att barnen sedan blir moraliska och etiska vuxna. Barnen måste också behandlas lika. När de får pengar skall alla få lika mycket, ingen skall särbehandlas. Barnen får t.o.m. ta måttliga summor av föräldrarnas rikedom om föräldrarna förnekar dem gåvor. Man får inte heller slå barn i ansiktet eller slå dem med någonting större än en penna.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav kiddie » 2016-09-03 21:41:19

Omvänt gäller med, att inte alla i Mellanöstern är muslimer. Har en kompis därifrån (som är i Sverige nu) som är kristen som har en massa religiösa frågor som jag inte kunde svara på eftersom jag inte är kristen, men har en annan kompis som är kristen (som bor i USA) och frågade henne om hon kunde tala med den kristna kompisen. Det kunde hon men det rann lixom ut i sanden.

Flera månader efter frågade hon Hur är det med din muslimska kompis?

Vem då? undrade jag förstås och hon menade kompisen som var kristen.

Jag sa Men hon är ju kristen.

Hon från USA säger då att Jaha, jag tog det bara för givet för alla i Mellanöstern är ju muslimer, det vet ju alla.

:-)063
kiddie
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-03 21:48:52

4. Muslimer tolererar inga andra religioner.

Bild

Sanning: 'Döda de otrogna' är den fras många tror är den ideologi muslimer följer gentemot icke-muslimer, men det är inget korrekt porträtt av muslimsk lag. Islam har alltid respekterat och godkänt alla religioner. I Koranen står det: "Gud förbjuder dig inte från att vara god och rättvis mot dem som bekämpar dig, så länge de inte bekämpar din religion eller fördriver dig från ditt hus, för Gud älskar den som är rättvis." Det finns många historiska exempel på muslimsk tolerans gentemot personer av annan religion. Ett exempel är när kalifen Umar regerade i Jerusalem mellan 634 och 644 e.Kr. Han gav alla religiösa grupper frihet och sade att invånarna i hans stad kunde känna sig säkra och att deras platser för tillbedjan aldrig skulle tas ifrån dem. Han instiftade även domstolar för icke-muslimska minoriteter och när han besökte heliga platser hade han sällskap av den kristne patriarken Sofronius.

5. Jihad betyder att kriga för Gud.

Bild

Det arabiska ordet jihad betyder "strävan" och i islam används det ofta för att beskriva strävan på Guds vis. Det finns många former av jihad, men de viktigaste är Jihad al-nafs (jihad mot dig själv), jihad bil-lisan (jihad genom att göra sig hörd), jihad bil yad (jihad genom handling) och jihad bis saif (jihad medelst svärd). Varje jihad rankas olika och det sägs att Muhammed en gång återvände från en strid och sade "Vi har återvänt från det mindre jihad (strid med svärd) till det större jihad (själens strävan). Detta betyder att en muslim som kämpar mot sig själv och sin själ är viktigare än krigandets jihad. Ett annat missförstånd är att man bara kan bli muslimsk martyr genom att dö i strid. Det stämmer emellertid inte, utan man blir martyr om man dör medan man gör något för Gud. En person som dör under pilgrimsfärden till Mecka, en kvinna som dör när hon föder barn och t.o.m. någon som dör i en bilolycka på väg till moskén blir alla martyrer.
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-03 22:02:47

6. Profeten Muhammed var pedofil.

Bild

Sanning:
Det är sant att profeten gifte sig med en flicka som var nio år gammal, men det är inte detsamma som pedofili. Historiskt ansågs en flicka vara giftasvuxen i puberteten. Så var det under biblisk tid och så är det fortfarande i många delar av världen. Detta var vanlig norm och inget som uppfanns genom islam. Flickan han gifte sig med hade nått puberteten tre år före äktenskapet. Inte förrän vid puberteten anses en person - man eller kvinna - ansvarig för sina handlingar under muslimsk lag. De får då ta egna beslut och hålls ansvariga för sina handlingar.
Det skall också tilläggas att inom islam får ingen tvingas till giftermål. Det finns inga indikationer på att samhället vid denna tid kritiserade äktenskapet för att flickan ansågs för ung. Tvärtom uppmuntrades äktenskapet av flickans familj och välkomnades av hela samhället.

7. Muslimer är vilda och barbariska i krig.

Bild

Sanning:
Snarare tvärtom. När det gäller krigföring finns det tio regler som alla muslimska arméer måste lyda:
1. Var inte svekfull.
2. Avvik inte från den rätta vägen.
3. Skända inte döda kroppar.
4. Döda inga barn.
5. Döda inga kvinnor.
6. Döda inga äldre män.
7. Förstör inga träd.
8. Förstör inga byggnader.
9. Döda inte en fiendes djur annat än om du behöver mat.
10. Döda inga personer som har valt att gå i kloster.

Under korstågen, när Saladin besegrade frankerna, ärade han den frankiska armén och försåg dem med mat och under det tredje korståget, när Saladins fiende Rikard blev sjuk, skickade Saladin frukt och hästar till honom.
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-03 22:30:14

8. Muslimska kvinnor har inga rättigheter.

Bild

Sanning: Bilden av en kvinna i heltäckande burwa, som blir orättvist behandlad och inte får köra bil är en allt för vanlig bild när det gäller kvinnosynen inom islam. Visserligen finns det muslimska nationer i världen som förtrycker kvinnor, men det stämmer inte överens med muslimsk lag. Många av dessa länder har kulturella skillnader som går emot den muslimska läran. Det bör påpekas att i den förmuslimska arabvärlden användes kvinnor bara till sex och hade ingen som helst självständighet. En dotters födsel ansågs förödmjukande och det var vanligt med mord på flickebarn.
När islam föddes, kom också verser i Koranen som fördömde mord på flickor. Islam gav kvinnor många mänskliga rättigheter och Mohammed skall även ha sagt "kvinnan är mannens jämlike." En muslimsk kvinna får gifta sig med vem hon vill, avvisa vilka friare hon vill och ta ut skilsmässa. Det finns inget i islam som förbjuder kvinnor från att lämna hemmet eller köra bil och vad gäller utbildning är en kvinna faktiskt skyldig att söka kunskap - det är synd att avstå!

9. Islam spreds med våld.

Bild

Sanning: Historikern De lacey O'Leary konstaterar: "Historien gör det tydligt att legenden om fanatiska muslimer som sveper fram genom världen och tvingar besegrade folk med våld att konvertera till islam är en av de allra mest fulltständigt absurda myter historiker någonsin har upprepat." Det finns inga historiska bevis för att folk med våld skulle ha tvingats konvertera till islam. När islam spred sig ordnade muslimerna kyrkor och synagogor åt icke-muslimer i den erövrade länderna och många konverterade för att de hade behandlats så väl. Om man tänker på hur få muslimer som ursprungligen skulle sprida islam i väster hela vägen från Spanien och Marocko och i öster från Indien till Kina, inser man att en sådan liten grupp inte skulle kunna tvinga andra att bli medlemmar av en religion mot sin vilja. Det är också intressant att notera att när mongolerna invaderade och erövrade stora delar av det muslimska imperiet adopterade de religionen i stället för att förstöra den!

10. Muslimer är terrorister.

Bild

Detta är det i särklass största missförståndet gällande islam, vilket beror mycket på stereotyper och på den bild som sprids i media. Någon annan som har tänkt på att när en specifik grupp människor attackerar en annan grupp människor kallas det 'hatbrott' - utom när det är en muslim som är gärningsman, då är det 'terrorism'? Många politiska diktatorer eller extremistgrupper använder islams namn som en strategi för att få anhängare och uppmärksamhet när många av deras dåd går helt emot vad islam verkligen säger. Media har också framställt islam som en kult eller klubb som gör alla medlemmar till terrorister.
Men över hela världen praktiserar folk riktig islam och lever muslimskt vardagsliv. Det finns många verser i Koranen som talar mot terrorism. En av dem är:
"Kämpa på Allahs sätt mot dem som bekämpar dig, men överskrid inga gränser, för Gud älskar inte gränsöverskridare."
Detta betyder i grund och botten att man inte skall slåss annat än i självförsvar. I en annan vers står det "om de söker fred, skall du också söka fred," vilket betyder att man inte skall ge sig på folk utan anledning eller döda oskyldiga. Det står ingenstans, vare sig i Koranen eller i Muhammeds läror, att man får döda oskyldiga människor!
Kahlokatt

Inläggav slackern » 2016-09-04 0:58:55

Kahlokatt skrev:7. Muslimer är vilda och barbariska i krig.

Bild

Sanning:
Snarare tvärtom. När det gäller krigföring finns det tio regler som alla muslimska arméer måste lyda:
1. Var inte svekfull.
2. Avvik inte från den rätta vägen.
3. Skända inte döda kroppar.
4. Döda inga barn.
5. Döda inga kvinnor.
6. Döda inga äldre män.
7. Förstör inga träd.
8. Förstör inga byggnader.
9. Döda inte en fiendes djur annat än om du behöver mat.
10. Döda inga personer som har valt att gå i kloster.

Under korstågen, när Saladin besegrade frankerna, ärade han den frankiska armén och försåg dem med mat och under det tredje korståget, när Saladins fiende Rikard blev sjuk, skickade Saladin frukt och hästar till honom.

Jag säger bara Afghanistan, Irak och Tjetjenien som är dom senaste krigen där det inte stämmer.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2016-09-04 1:49:55

alla som mördar är barbariska.

de som på något sätt försöker rättvisa mördandet av andra människor är i princip mördare själva.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav kiddie » 2016-09-04 2:51:22

Hur många "vanliga" muslimer tror du att det går på en muslimsk terrorist? Ett par tusen? Tiotusen?
kiddie
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-04 3:17:42

Man måste respektera Kahlos pedagogiska tålamod, att försöka reda ut religionsbegreppen historiskt på ett nätforum...sånt kan ju få vem som helst att börja slita sitt hår.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Fenren » 2016-09-04 4:57:15

Kahlokatt skrev:Kämpa på Allahs sätt mot dem som bekämpar dig, men överskrid inga gränser, för Gud älskar inte gränsöverskridare." Detta betyder i grund och botten att man inte skall slåss annat än i självförsvar. I en annan vers står det "om de söker fred, skall du också söka fred," vilket betyder att man inte skall ge sig på folk utan anledning eller döda oskyldiga. Det står ingenstans, vare sig i Koranen eller i Muhammeds läror, att man får döda oskyldiga människor!

Där har du fel.

Precis som i bibeln finns det gott om referenser till blodiga aktiviteter och många verser som hyllar våld.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2016-09-04 12:26:56

kiddie skrev:Hur många "vanliga" muslimer tror du att det går på en muslimsk terrorist? Ett par tusen? Tiotusen?

Om du läser vad hon har skrivit så är det krig och inte terrorism. Kommer du inte ihåg under första Gulfkriget när Irak visade upp sönderslagna piloter som var tvungna att läsa upp saker inför kamerorna?

Så varken muslimer eller vi västerlänningar är helgon när det kommer till krig, skulle vilja påstå att dom flesta blir barbarer under krig.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav nallen » 2016-09-04 21:50:50

kiddie skrev:Hur många "vanliga" muslimer tror du att det går på en muslimsk terrorist? Ett par tusen? Tiotusen?

Tja, en på tiotusen till en på tusen låter inte helt verklighetsfrämmande. 1,6 miljarder muslimer i världen svarar då mot 160.000 till 1,6 miljoner terrorister.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till Intressanta intressen

Logga in