IT-historia & nostalgi
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
IT-historia & nostalgi
IBM: http://www-03.ibm.com/ibm/history/histo ... intro.html
HP: http://www.hp.com/hpinfo/abouthp/histnf ... t_00s.html
Fyll gärna på med fler länkar eller bilder.
HP: http://www.hp.com/hpinfo/abouthp/histnf ... t_00s.html
Fyll gärna på med fler länkar eller bilder.
Microsoft Corporation 1978
Bill Gates nere till vänster
Bill Gates nere till vänster
Senast redigerad av barracuber 2010-08-02 1:48:14, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Råd & Rön 1983: Hemdatorn - praktisk hjälp eller dyr leksak? (Notera typsnittet i rubriken...)
Artikeln avslutas med slutsatsen:
I själva datorn kan man lagra upp till en viss mängd data. Stänger man av datorn eller proppen går raderas allt ut. Enklaste och billigaste sättet att slippa ett sådant missöde är att föra över data, som man vill lagra, på kassettband. Det sker med hjälp aven speciell bandspelare som till VIC 20 kostar cirka 600 kronor. Lämpliga kassettband kan kosta runt 12-13 kronor styck (3 min speltid per sida).
För den som verkligen lär sig använda datorn och börjar lägga upp diverse register, familjens ekonomi och utför olika kalkyler blir kassettbanden snabbt otillräckliga och för långsamma. Då lagras data i stället på så kallad floppy-disc, små skivor som kräver en speciell apparat, en disc-drive, en slags »skivspelare». Den kostar cirka 5480 kronor till VIC 20, alltså gott och väl dubbelt så mycket som själva mikrodatorn. Tio flexskivor kostar cirka 370 kronor.
Vill man få det som görs och lagras utskrivet på papper krävs en skrivare som kostar cirka 3 600 kronor.
Artikeln avslutas med slutsatsen:
Något speciellt behov av hemdator finns inte, utan det är fråga om en medveten kommersiell satsning på nästa kapitalvara i hemmen.
Hej!
Är det någon som minns Amiga 1200?
Här är en länk om Amiga 1200:
http://www.old-computers.com/museum/com ... c=628&st=1
Och här är lite från Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_1200
Hälsningar
Lilla Gumman
Är det någon som minns Amiga 1200?
Här är en länk om Amiga 1200:
http://www.old-computers.com/museum/com ... c=628&st=1
Och här är lite från Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_1200
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hej!
Det fanns ju Amiga 4000 också, som då var en proffsmaskin.
Amiga 4000 introducerades på den svenska marknaden i slutet av 1992 och såldes som en proffsmaskin eller arbetsstation för videoredigering. Priset var därför högt, runt 25 000 kronor. Chassit är av desktopmodell med separat tangentbord. Standardmodellen har en Motorola 68040 som huvudprocessor och 2 Mbyte RAM-minne samt en intern IDE-hårddisk på 170 Mbyte. Den hade 4 st 32-bitar Zorro III-kortplatser och en speciell videokortplats för genlock o dyl.
Under loppet av 1993 lanserades också en billigare modell, som utrustades med en svagare 68EC030-processor. 1994 lanserades uppföljaren A4000T strax innan Commodore gick i konkurs.
Hälsningar
Lilla Gumman
Det fanns ju Amiga 4000 också, som då var en proffsmaskin.
Amiga 4000 introducerades på den svenska marknaden i slutet av 1992 och såldes som en proffsmaskin eller arbetsstation för videoredigering. Priset var därför högt, runt 25 000 kronor. Chassit är av desktopmodell med separat tangentbord. Standardmodellen har en Motorola 68040 som huvudprocessor och 2 Mbyte RAM-minne samt en intern IDE-hårddisk på 170 Mbyte. Den hade 4 st 32-bitar Zorro III-kortplatser och en speciell videokortplats för genlock o dyl.
Under loppet av 1993 lanserades också en billigare modell, som utrustades med en svagare 68EC030-processor. 1994 lanserades uppföljaren A4000T strax innan Commodore gick i konkurs.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Äger 3 amigor nu. Kanske äger fler commodorer imorgon, beror på vad jag hittar...
* RCA 1802 (COSMAC) microprocessor CPU
* cassette tape interface
* 2 KB RAM, expandable to 4 KB
* 64×32 pixels display resolution
Familjens första burk. Farsan lödde på diskbänken, för den var bäst på att avleda statisk elektricitet.
Ingen av oss på bilden, men visst var grafiken imponerande?
Notera 16 tangenters tangentbord. Man behöver inte mer när man skriver allt i hexadecimalt till datorn!
* RCA 1802 (COSMAC) microprocessor CPU
* cassette tape interface
* 2 KB RAM, expandable to 4 KB
* 64×32 pixels display resolution
Familjens första burk. Farsan lödde på diskbänken, för den var bäst på att avleda statisk elektricitet.
Ingen av oss på bilden, men visst var grafiken imponerande?
Notera 16 tangenters tangentbord. Man behöver inte mer när man skriver allt i hexadecimalt till datorn!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag minns när jag läste om processorn och de extrema sakerna den klarade av i form av ytter påverkan, inte datorkraft, och undrade vad det skulle vara bra för. Det har jag lärt mig på gamla dar:
Although the 1802 is now more than 30 years old, it continues to prove itself in many industrial and commercial applications. It is also the furthest microprocessor from Earth, having been used on board the Voyager spacecraft. (Voyager 1 is now the furthest human-made object from the Earth, at more than 100 A.U. distance.) Certain versions of the chip were extremely resistant to cosmic ray upset, making it well-suited for use in space.
Although the 1802 is now more than 30 years old, it continues to prove itself in many industrial and commercial applications. It is also the furthest microprocessor from Earth, having been used on board the Voyager spacecraft. (Voyager 1 is now the furthest human-made object from the Earth, at more than 100 A.U. distance.) Certain versions of the chip were extremely resistant to cosmic ray upset, making it well-suited for use in space.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
för övrigt får ni andra inte LOV att sluta skriva i tråden när jag skriver nåt övernördigt, som i tråden jag dödade genom att skriva att jag hade en silicon graphics, OKEJ!?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag hade en kompis vars föräldrar skaffade den första konsolen för TV-spel, den man kunde spela olika former av Pong på. Enkelt och minimalistiskt, men ändå kul att spela.
När jag flyttade till Mariestad kom jag till en skola som hade ett datorrum, minsann. I det ståtade två stycken Vic20 och en bandspelare där man kunde lagra sin kod på magnetband. Men jag var nästan aldrig där.
Min ena lillebror skaffade sig en Commodore64 några år senare. Den satt jag och programmerade i basic ibland.
Men den första gången jag började använda datorer mer regelbundet var först när jag kom till universitetsvärlden. Innan dess hade jag skrivit det mesta på min farfars gamla reseskrivmaskin, en Facit i grönfärgad metall och som förvarades och bars omkring i en väska av ett brunt material som kan vara en slags fuskläder. Jag har fortfarande kvar den, men vill inte anklagas för att hålla på Åtvidaberg i fotbollen, så den är förpassad till förrådet.
Min far var för övrigt datorprogrammerare i slutet av 1960-talet. Han satt och räknade och skrev programmen hemma och gick sedan till sin arbetsplats och stansade ut hålkort som sedan skickades till kunden, med eller utan min far som en del av paketet beroende på om kunden kunde programmera sin dator m.h.a. hålkorten eller ej.
När jag flyttade till Mariestad kom jag till en skola som hade ett datorrum, minsann. I det ståtade två stycken Vic20 och en bandspelare där man kunde lagra sin kod på magnetband. Men jag var nästan aldrig där.
Min ena lillebror skaffade sig en Commodore64 några år senare. Den satt jag och programmerade i basic ibland.
Men den första gången jag började använda datorer mer regelbundet var först när jag kom till universitetsvärlden. Innan dess hade jag skrivit det mesta på min farfars gamla reseskrivmaskin, en Facit i grönfärgad metall och som förvarades och bars omkring i en väska av ett brunt material som kan vara en slags fuskläder. Jag har fortfarande kvar den, men vill inte anklagas för att hålla på Åtvidaberg i fotbollen, så den är förpassad till förrådet.
Min far var för övrigt datorprogrammerare i slutet av 1960-talet. Han satt och räknade och skrev programmen hemma och gick sedan till sin arbetsplats och stansade ut hålkort som sedan skickades till kunden, med eller utan min far som en del av paketet beroende på om kunden kunde programmera sin dator m.h.a. hålkorten eller ej.
Pemer skrev:Bror Duktig skrev:
Mmmmmm...... nostalgi........
Och jag kan gå och se den där skärmvyn när jag vill, tack vare min lilla affär med Vadloink... skulle vilja få tag i några av de gamla favoritspelen på kassetter (!) igen så jag kan göra mer än bara leka lite i BASIC...
Gianna Sisters... Outrun.....
Du, nisse?
http://www.tradera.com/C64-c3_340853
MASSOR av överblivna c64saker, som vanligt, i framtiden!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Hej!
I skolan hade vi ABC 80. Eller om det var ABC 800. Vi fick gå dit ibland på matten och spela mattespel. Annars var vi just aldrig där. Datorn hade DOS och jag begrep just ingenting, gjorde exakt som läraren skrev på tavlan och några killar i klassen som hade dator hemma fick hjälpa till. De kunde skriva ut en bild på Musse Pigg eller Michael Jackson, olika tecken för var färg. Så fick jag en bild där en massa konstiga tecken bildade Musse Pigg.
Min pappa köpte en PC 1994. Det var en stationär burk som det gick att skriva på. Han hade nån sort skrivare också, matrisskrivare var kanske den första.
Min första PC köpte jag 1995 och den kostade då 10 000 kronor. Det var en IBM PS/1 med Windows 3.1. Den hade 2 MB RAM och en hårddisk på 128 MB eller nåt liknande. Windows krävde egentligen 4 MB RAM för att starta, men starta gjorde den. Så småningom satte jag ut en annons i PC Hemma och köpte mer RAM-minne. 8 MB totalt tror jag det blev.
Den första skrivaren var en matrisskrivare som lät som en gris varje gång jag skrev ut.
1996 satte jag in en CD-ROM i datorn och bytte hårddisk till 850 MB.
Nån gång runt 1997 köpte jag en laserskrivare. Helst av allt ville jag ha en bläckstråleskrivare, men min pappa sa att det var så dyrt att skriva ut i färg så laserskrivare var bättre.
Nu för tiden har nästan alla (inklusive jag själv) bläckstråleskrivare och nästan ingen har laser.
Hälsningar
Lilla Gumman
I skolan hade vi ABC 80. Eller om det var ABC 800. Vi fick gå dit ibland på matten och spela mattespel. Annars var vi just aldrig där. Datorn hade DOS och jag begrep just ingenting, gjorde exakt som läraren skrev på tavlan och några killar i klassen som hade dator hemma fick hjälpa till. De kunde skriva ut en bild på Musse Pigg eller Michael Jackson, olika tecken för var färg. Så fick jag en bild där en massa konstiga tecken bildade Musse Pigg.
Min pappa köpte en PC 1994. Det var en stationär burk som det gick att skriva på. Han hade nån sort skrivare också, matrisskrivare var kanske den första.
Min första PC köpte jag 1995 och den kostade då 10 000 kronor. Det var en IBM PS/1 med Windows 3.1. Den hade 2 MB RAM och en hårddisk på 128 MB eller nåt liknande. Windows krävde egentligen 4 MB RAM för att starta, men starta gjorde den. Så småningom satte jag ut en annons i PC Hemma och köpte mer RAM-minne. 8 MB totalt tror jag det blev.
Den första skrivaren var en matrisskrivare som lät som en gris varje gång jag skrev ut.
1996 satte jag in en CD-ROM i datorn och bytte hårddisk till 850 MB.
Nån gång runt 1997 köpte jag en laserskrivare. Helst av allt ville jag ha en bläckstråleskrivare, men min pappa sa att det var så dyrt att skriva ut i färg så laserskrivare var bättre.
Nu för tiden har nästan alla (inklusive jag själv) bläckstråleskrivare och nästan ingen har laser.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:
Jag valde svartvit laser - en begagnad Brother för 300 spänn - för jag skriver i stort sett bara ut text. De bläckstråleskrivare jag ägt tidigare har jag aldrig lyckats få nån ordning på.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Min far tog hem en programmerbar HP-räknare när jag var 14 och jag blev intresserad av programmering... Själv programmerade han Fortran på hålkort på LM Ericson, ingen aning vad det var för dator.
Köpte ABC80, tror det var början av 1977 och skrev mest egna program, bl.a. en Yatzy med egna protokoll och en speciell funktion som gjorde att slumpen verkligen var slump... (normalt sett kunde man hitta serier som upprepade sig, vilket var extremt tråkigt).
Skrev även ett program som tog bort kommentarerna i programmen på bråkdelen av en sekund (de flesta sådana program innebar att man blev tvungen att spara filen i textformat på bandspelaren, sen lästes programmet igenom och kommentarerna togs bort och sparades på nytt...)
Installerade mer minne, konverterade så man fick 80 tecken i bredd, skaffade floppystation (varianten som stod under skärmen) och matrisskrivare (som var riktigt snabb på den tiden).
Har jobbat med programmeringen sen 79, men aldrig gått några kurser för att lära mig programmering.
Första PCn införskaffades ett antal år senare...
Köpte ABC80, tror det var början av 1977 och skrev mest egna program, bl.a. en Yatzy med egna protokoll och en speciell funktion som gjorde att slumpen verkligen var slump... (normalt sett kunde man hitta serier som upprepade sig, vilket var extremt tråkigt).
Skrev även ett program som tog bort kommentarerna i programmen på bråkdelen av en sekund (de flesta sådana program innebar att man blev tvungen att spara filen i textformat på bandspelaren, sen lästes programmet igenom och kommentarerna togs bort och sparades på nytt...)
Installerade mer minne, konverterade så man fick 80 tecken i bredd, skaffade floppystation (varianten som stod under skärmen) och matrisskrivare (som var riktigt snabb på den tiden).
Har jobbat med programmeringen sen 79, men aldrig gått några kurser för att lära mig programmering.
Första PCn införskaffades ett antal år senare...
Hej!
Jag gick ju på datorkurs på folkhögskola (2 år data och 1 år IT/Multimedia) och där ingick programmering i GW Basic och QBasic. Då satt vi och skrev program typ:
5 COLOR=RED
10 PRINT "Vad blir 10+3?"
20 INPUT A$
30 IF 20 IS 13, GOTO 1010, ELSE GOTO 2010
40 END
1010 PRINT "Du svarade rätt! Vill du avsluta programmet? J/N"
1020 B$
1030 IF B$="J" OR "j" GOTO 40 ELSE GOTO 10
2010 PRINT "Du svarade fel, vill du försöka igen? J/N"
2020 C$
2030 IF C$="J" OR "j" GOTO 10 ELSE GOTO 40
Jaaa ... jag blev riktigt sugen på Basic-programmering igen. Finns det ingen simulator?
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag gick ju på datorkurs på folkhögskola (2 år data och 1 år IT/Multimedia) och där ingick programmering i GW Basic och QBasic. Då satt vi och skrev program typ:
5 COLOR=RED
10 PRINT "Vad blir 10+3?"
20 INPUT A$
30 IF 20 IS 13, GOTO 1010, ELSE GOTO 2010
40 END
1010 PRINT "Du svarade rätt! Vill du avsluta programmet? J/N"
1020 B$
1030 IF B$="J" OR "j" GOTO 40 ELSE GOTO 10
2010 PRINT "Du svarade fel, vill du försöka igen? J/N"
2020 C$
2030 IF C$="J" OR "j" GOTO 10 ELSE GOTO 40
Jaaa ... jag blev riktigt sugen på Basic-programmering igen. Finns det ingen simulator?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Miche skrev:Min far tog hem en programmerbar HP-räknare när jag var 14 och jag blev intresserad av programmering...
Hej Miche!
Vilken av HPs modeller var det? Jag köpte en HP-34C med röd lysdioddisplay när jag gick gymnasial telereparatörutbildning, men jag kom snart på att det inte var vad jag behövde, och då såg jag i en annons i dagstidningen, om en HP-41C med flytande kristaller, som var till salu. Jag ringde killen som hade satt in annonsen i tidningen, och så bytte vi kalkylatorer med varandra, och han fick 500 kronor emellan. Och så var vi båda nöjda med bytesaffären .
Det fanns ett antal olika insticksmoduler och tillbehör till 41-an, som anslöts i fyra kontakter baktill:
http://www.thimet.de/CalcCollection/Cal ... ntents.htm
Min HP-41 saknar jag massor... ... ackumulatorerna till den slutade ta laddning... den härligt distinkta kännslan av "tryckpunkten" hos tangenterna har jag sedan dess aldrig kännt på någon enda "räknedosa"...
Nu har jag en HP-48GX med mycket "lull-lull"...
När man hade Netscape.
När Google var nytt och lite ovant.
När Youtube var nytt och underligt.
När MySpace var nytt.
När folk kodade hemsidor i HTML istället för nån jäkla sid-genererare. (jag kodade en egen sida som 9-åring, med lite hjälp från min pappa.)
När Windows XP var nytt och fräscht.
När Black & White hade skitsnygg grafik.
När man sökte med hjälp av AltaVista.
När Google var nytt och lite ovant.
När Youtube var nytt och underligt.
När MySpace var nytt.
När folk kodade hemsidor i HTML istället för nån jäkla sid-genererare. (jag kodade en egen sida som 9-åring, med lite hjälp från min pappa.)
När Windows XP var nytt och fräscht.
När Black & White hade skitsnygg grafik.
När man sökte med hjälp av AltaVista.
Lilla Gumman skrev:Jaaa ... jag blev riktigt sugen på Basic-programmering igen. Finns det ingen simulator?
Här har du en del gratisversioner. Jag har dock inte provat någon av dem och vet inget om dem.
Om du vill ha det "som förr" så är det nog i första hand någon version med interpretator du vill ha, inte kompilator.
http://www.thefreecountry.com/compilers/basic.shtml