iphone-kopior (+ allmänt mobilsnack)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-22 19:10:19

Hej!

Nu har jag beställt Small mobilsurf. Går nu in på Aftonbladet med Opera Mini. Tar hemskt lång tid att ladda och smått blir det. Jaja. Får väl prova lite.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-22 19:46:03

Hej!

Jag googlade just på wap-sidor.
Om man istället för www.aftonbladet.se skriver wap.aftonbladet.se så får man en sida anpassad för mobilen. Det var såna sidor jag menade.
Finns ju till exempel:
wap.hitta.se
wap.eniro.se
wap.lunarstorm.se
wap.dn.se

wap.aspergerforum.se lär inte fungera, men nåt att fundera på kanske? Fast det kanske är krångligt att skriva wap-sidor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-06-22 19:56:15

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag googlade just på wap-sidor.
Om man istället för www.aftonbladet.se skriver wap.aftonbladet.se så får man en sida anpassad för mobilen. Det var såna sidor jag menade.
Finns ju till exempel:
wap.hitta.se
wap.eniro.se
wap.lunarstorm.se
wap.dn.se

WAP finns och funkar fortfarande just för enklare typer av mobiler.

Lilla Gumman skrev:wap.aspergerforum.se lär inte fungera, men nåt att fundera på kanske? Fast det kanske är krångligt att skriva wap-sidor.
Lilla Gumman

Det kanske inte är direkt krångligt men det kräver ju sin arbetsinsats. Varje sajtägare måste bedöma värdet av den kostnaden.

Jag vet hur svårt det kan vara att surfa med en WAP-mobil på en sajt som inte är WAP-anpassad typ Aspergerforum.se - ett fasligt scrollande. Då längtar man nog rätt snart efter modernare teknik. Nu börjar ju de även moderna mobilerna - som t ex X10 Mini - bli så pass billiga att även mannen på gatan har råd med dem.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav ragnevi » 2010-08-03 18:48:24

Jag har bytt ut X10 mot en iphone 4 nu.

Nej, X10 klarade inte av multitouch, det var en nackdel. Å andra sidan var det aldrig något som jag saknade.

Vad som var bra med X10 var att om man tryckte ned fingret över en sak så kom det upp en meny som visade olika alternativ. I iphone händer inget alls.

Tycker att iphone känns helt avskalad på funktioner som jag tycker borde vara självklara i en mobil för 7000:-.

Men det är förmodligen mest känslan man betalar för, telefonen är tillverkad i glas och stål och ger ett massivt intryck.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav barracuber » 2010-08-03 19:00:44

Om något ska hända när man trycker på en sak - är det inte upp till applikationsutvecklaren? Tänker jag som är van vid Android - ägare till en HTC Hero som jag är.

Eller pratar du att själva operativet i iPhone 4? Ja, det beror väl på situationen. I vissa lägen borde kanske något hända tycker man. För det priset åtminstone som iPhone 4 kostar. Jag - som är van vid Android - vet att många saker löses via apps - ofta gratis - och snart kommer betalapps till Sverige. Men jag vet inte hur det funkar på iPhone.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-03 20:17:29

och hiphone verkar ha tillverkat en kopia på iphone 4 redan...
Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav ragnevi » 2010-08-03 20:46:01

De flesta apparna i Appstore kostar, men det finns en del som är gratis också. Det beror på hur välgjorda de är, eller om de egentligen bara är "reklam". Jag hittade precis en applikation från Booking.com, som jag använder när jag bokar hotell vid möten. Men det handlar ju mest om att de bara hittat en ny säljkanal, även om det var en trevlig applikation som var gratis, men det är ju en form av reklam.
I Android var de flesta gratis, men väldigt ofta var det light-versioner och som svensk kunde man inte köpa de riktiga versionerna eftersom vi inte var betrodda Androids betalsystem. Vet inte vad det var för ursäkt de använde sig av...
Förmodligen så kommer utbudet, framförallt på spelsidan, att öka när det blir möjligt att betala på Android Market.

Jag är Windows mobile användare i botten, och applikationer till den plattformen är svindyra.

Jag fixade igår Pocket Infortmant till Iphone. Det fanns en gratis lite-version och en betal-version för 45:-. Att köpa den till Windows mobile hade nog kostat mig minst 20 dollar.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Windfarne » 2010-08-08 10:40:41

Lilla Gumman skrev:
wap.aspergerforum.se lär inte fungera, men nåt att fundera på kanske? Fast det kanske är krångligt att skriva wap-sidor.

Hälsningar

Lilla Gumman

Det behövs inte någon mobilanpassad sida. Opera Mini översätter de flesta www-sidor korrekt, bland dem www.aspergerforum.se.

Loggar själv in ibland och skriver från mobilen, och ingenting annorlunda syns på vare sig det jag ser i mobilen eller det som jag sedan skrivit.

Däremot finns det vissa hemsidor som "anpassar" sidan till en mobilvariant, som om det hade varit en "native browser" och inte OM.
Det är synd för oftast skalas information bort, som skulle ha kunnat renderas förträffligt genom OM.

Opera Mini hanterar inte Flash och popupfönster. Man ska inte försöka sig på bankärenden heller. Men när man fått lite erfarenhet av att använda den så klarar man nästan allt.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-08 11:58:46

Hej!

Det finns ju en FarmVille app så man kan spela FarmVille inte bara på datorn och i mobilen. Är det bara avsett för iPhone och android-telefoner som klarar av att ladda ner appar? Förresten, är inte FarmVille ett flash-spel?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Windfarne » 2010-08-08 14:38:10

Javaspel/program är förvånansvärt underskattade. Om bara folk i gemen visste hur mycket som kan göras med Java-appar så skulle många fler ha enklare telefoner.
Men visst, utvecklingen går ju framåt och de smarta telefonerna har mycket att ge för intensivanvändare.
Fascineras av hur mobilerna utvecklats till handdatorer. Men synd att Palm var så före sin tid, det är ju först nu marknaden är mogen.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Återgå till IT-forum

Logga in