Intyg?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Intyg?

Inläggav abstrakt » 2009-01-28 20:38:07

Vad använder ni er av för dokument när ni av någon anledning behöver bevisa att ni har en AS-diagnos? Hur ser dessa? Vad står det i dem?

Problemet är att jag själv aldrig fick någon skriftlig dokumentation efter att utredningen (för ca 6 år sedan) hade gjorts utan resultatet berättades endast muntligt för mig. Är det inte praxis att man får någon form av skriftligt resultat av utredningen?

Jag har nu i efterhand försökt att få någon form av skriftligt intyg på aspergerdiagnosen men det har inte lyckats så bra. Jag blir bara hänvisad fram och tillbaka mellan olika avdelningar när jag försöker ta kontakt med de som gjorde utredningen och ingen verkar förstå riktigt vad jag är ute efter. Det enda jag har fått är journalutdrag och i dessa står ju diagnosen endast nämnd lite här och där tillsammans med en massa "oväsentligheter".

Frågan är, vad är det egentligen jag ska ha som bevis eller intyg?
Senast redigerad av abstrakt 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
abstrakt
Ny medlem

Anslöt: 2008-11-09

Inläggav Alexandra » 2009-01-28 20:49:23

Jag fick också bara ett "muntligt besked" av läkaren som ställde min ADD-diagnos (i höstas).

Arbetsförmedlingen ville ha ett intyg på att jag numera har diagnosen ADD, så jag ringde till min psykiatriker, som skickade hem ett snyggt och prydligt kortfattat brev där hon intygade att jag hade ADD F90.0C. Jag lämnade in detta intyg till AF så sent som idag. När jag tidigare behövt intyg på att jag har bipolär sjukdom, så har inte heller det varit något problem.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav DC » 2009-01-28 20:57:28

Begär ett läkarintyg där man styrker din diagnos.

Jag bor i en liten kommun och är känd här så jag behöver inte visa några intyg. Men om jag skulle behöva det så har jag något gammalt jag fått av läkaren jag hade kontakt med för en del år sedan.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in