Introduktion till universitetsstudier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Introduktion till universitetsstudier

Inläggav milve » 2011-08-08 17:56:29

Titta vad jag hittade. Det är en helt ny kurs. MVH
------------------------------
Introduktion till universitetsstudier, 7.5 hp
Introduction to studies in Higher Education, 7.5 hp (7.5 ECTS)

Grundnivå, Heltid

Känner du dig osäker på vad akademiska studier innebär? Är du intresserad av att få en grundläggande förberedelse för dina universitetsstudier som bland annat innefattar insikter om ditt eget lärande? I så fall är det här en kurs för dig.

Kursen riktar sig till dig som inte tidigare läst vid ett universitet eller en högskola. Här får du en grundläggande orientering om universitetet och hur det är att läsa på högskolenivå. Genom olika föreläsningar och seminarier får du en introduktion till vetenskap och vad som kännetecknar ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen får du stifta bekantskap med grundläggande teorier och strategier för lärande, exempel på examinationsformer inom högskolan, hur processkrivande går till samt studie- och presentationsteknik. I kursen ingår också en presentation av Stockholms universitet som organisation och vilken service och vilka stödfunktioner som finns för dig som student.

I olika workshops, där andra studenter fungerar som mentorer, lär du dig bland annat hur skriftliga uppgifter ska vara utformade och får träna på att genomföra muntliga presentationer. Mentorerna kommer även att visa dig runt på campus och på andra sätt se till att du blir väl förberedd för dina studier på Stockholm universitet.

Denna kurs, som kan räknas in i en framtida examen, ger dig en bra start på ditt akademiska liv!

Institutionen för pedagogik och didaktik Frescativägen 54 http://www.edu.su.se , Länk till utbildningens webbsida
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Re: Introduktion till universitetsstudier

Inläggav milve » 2011-08-10 22:35:44

Den är bra! :D
milve
Inaktiv

Inläggav kullan » 2011-08-10 22:47:15

Jag är sugen på att studera nåt men jag törs inte då jag går på sjukersättning. Och lån vägrar jag ta.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-11 1:23:37

Största skillnaden mellan universitet och KY eller gymnasiet är följande:
Man måste faktiskt plugga, och rätt mycket också. Iaf på B-nivå och uppåt.
Gymnasiet gled jag igenom utan att plugga särskilt mycket alls (läste teknikprogrammet). Då funkade det ändå eftersom man VAR i skolan varje dag och faktiskt hade lektionstid. Sen så pluggade jag väl lite inför prov i naturvetenskapliga ämnen - men det var inte mycket.

Universitetsstudier är... problematiska, just eftersom man har så förbannat mycket fritid, så få föreläsningar och ineffektiv kurslitteratur. Det kan vara 2 föreläsningar om dagen (om du inte pluggar till ingenjör) - ibland inte ens varje dag. Sen kan det vara 5 böcker för en 7,5p kurs, och man ska "plugga in" ett stycke eller kapitel för varje bok. Ineffektivt och dyrt.

Inte särskilt aspie-anpassat är det med andra ord, eftersom man troligen pysslar med sina intressen på all fritid istället.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Lakrits » 2011-08-11 12:55:36

Deadly_Nightshade skrev:Universitetsstudier är... problematiska, just eftersom man har så förbannat mycket fritid, så få föreläsningar och ineffektiv kurslitteratur. Det kan vara 2 föreläsningar om dagen (om du inte pluggar till ingenjör) - ibland inte ens varje dag. Sen kan det vara 5 böcker för en 7,5p kurs, och man ska "plugga in" ett stycke eller kapitel för varje bok. Ineffektivt och dyrt.

Jag läste naturvetenskapliga ämnen vid universitetet. I stort sett alla dagar var från kl. 8 eller 9 till kl. 15-17. De få humanistiska kurser jag tog var däremot av det stuk som Deadly_Nightshade beskriver. Så ingenjör är inte den enda ordentliga genomkörare som finns.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2011-08-11 14:41:23

Då kan jag komplettera med att mycket av det humanistiska jag har försökt plugga har omfattat flera hundra teoritäta sidor i veckan (såpass många att man har fått öva sig i skumning) plus förhör (till tyvärr alltför stor del) eller något kreativare som visar att man har fattat och åtminstone börjat få ihop tankarna. Ofta kombinerat med få föreläsningar. Både de få föreläsningarna och de många läxförhören i stället för seminarier och annat lär ha varit direkta följder av sjunkande anslag.

På flera sätt inte aspievänligt, men inte oambitiöst heller. (Inklusive att en aspie av den _traditionella_ sorten säkert kunde bli galen eller föraktfull på att man aldrig fick lära sig hur det är eller hur man gör, bara en massa alternativ och ifrågasättanden.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2011-08-11 15:39:52

Deadly_Nightshade skrev:
Universitetsstudier är... problematiska, just eftersom man har så förbannat mycket fritid, så få föreläsningar och ineffektiv kurslitteratur. Det kan vara 2 föreläsningar om dagen (om du inte pluggar till ingenjör) - ibland inte ens varje dag. Sen kan det vara 5 böcker för en 7,5p kurs, och man ska "plugga in" ett stycke eller kapitel för varje bok. Ineffektivt och dyrt.

Det du skrivit stämmer med min uppfattning.

Det var mycket böcker att köpa. En del användes bara en gång och det var ett par kapitel man skulle läsa. Dessutom var böckerna dyra och del böcker var fula. Ibland fick man pejja flera hundra för en tunn pocket med grådaskigt papper och inga bilder där man skulle läsa typ första femtedelen av boken i kursen.

Få seminarier och de som förekom var väldigt tillrättalagda och "standardformulär 1A" även om ämnena i sig kunde vara intressanta.

Låga krav anpassade till att alla ska kunna få G vilket gjorde att man kunde slappa sig genom kurserna. Ständigt nya chanser om man brände deadlines på inlämningsuppgifter etc.

Vuxendagis är nästan vad jag skulle kalla det.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-12 1:28:12

Moggy skrev:Det du skrivit stämmer med min uppfattning.

Det var mycket böcker att köpa. En del användes bara en gång och det var ett par kapitel man skulle läsa. Dessutom var böckerna dyra och del böcker var fula. Ibland fick man pejja flera hundra för en tunn pocket med grådaskigt papper och inga bilder där man skulle läsa typ första femtedelen av boken i kursen.

Få seminarier och de som förekom var väldigt tillrättalagda och "standardformulär 1A" även om ämnena i sig kunde vara intressanta.

Låga krav anpassade till att alla ska kunna få G vilket gjorde att man kunde slappa sig genom kurserna. Ständigt nya chanser om man brände deadlines på inlämningsuppgifter etc.

Vuxendagis är nästan vad jag skulle kalla det.

Ja precis, det är ju många ämnen som inte ens använder betyget MVG. Man kan få IG, G, VG typ, vilket är direkt kontra-produktivt i min mening.
Inom naturvetenskap och i många IT-ämnen så används dock 1-5 vilket är bra mycket bättre.

Men ja... grymt missnöjd var jag iaf med mina universitetsstudier. De var inte motiverande för fem öre. Dessutom var det så jävla kasst kursutbud att jag tvingades läsa massa skit ("massa skit" ingick även i programmet jag läste. Tramskurser som inte hade något med ämnet/programmet att göra egentligen - som att läsa juridik som grafisk designer t.ex)

Så jag spelade World of Warcraft i 4 år istället eftersom jag hade så grymt mycket fritid. Drygt med studieskulder kanske men det var lätt värt det. Man ska leva i nuet och inte bry sig om pengar så jävla mycket, som Dalai Lama säger.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Keivan » 2011-08-21 23:22:04

Jättebra kurs, satt med i kåren när den här utvecklades. Riktigt bra att man får reda på vart allting ligger vilket tog mig typ 2 år att fatta. Och man får 7,5 hp gratis =)
Keivan
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-18

Inläggav milve » 2011-08-22 17:47:43

Kursen avslutas med en skriftlig inlämningsuppgift. Nu är det dags att skriva den ...
milve
Inaktiv

Inläggav milve » 2011-09-11 23:17:31

... väntar på betyget. :-)230
milve
Inaktiv

Inläggav milve » 2011-09-18 11:54:53

:-)049 :-)048 :-)094 B :-)122