Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav Alien » 2013-08-23 0:41:23

om bara tiden och orken räckte till.

T ex Soldater: Om kamp, dödande och död av Sönke Neitzel och Hrald Welser.

DN skrev:Två tyska forskare visar i en ny rapport att soldater i Nazitysklands väpnade styrkor brukade dödligt våld på ett mer skrämmande och cyniskt sätt under andra världskriget än vad som tidigare kunnat beläggas. Och dokumentationen om de kriminella handlingarna har soldaterna själva bistått med.
---
De dokumenterade samtalen fann Neitzel 2001 när han i brittiska och amerikanska arkiv sökte material till en rapport om ubåtskriget i Atlanten.

Det visade sig att de allierade satt i system att avlyssna vad tyska krigsfångar talade med varandra om. Syftet var inte att dokumentera brott mot krigets lagar; nej, det man var ute efter var information om tyska krigsmaktens strategier, planer och rörelser för att effektivare kunna kämpa ned fiendens krigsmaskin.
--
Att sedan slå fast att tyska krigsmakten var den grymmaste av alla låter sig inte göras, enligt forskarna. Sovjets Röda armén var Wehrmachts jämlike i benägenheten att ta till våld. När tyskar och ryssar under senare delen av kriget möttes i allt intensivare kamp på östfronten ledde det till ”en radikalisering” av våldet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nazity ... -soldater/

Ett exempel på en konversation:

Zotlöterer: ”Jag sköt en fransman bakifrån. Han var ute och cyklade.”

Weber: ”Från nära håll?”

Zotlöterer: ”Ja.”

Heuser: ”Försökte han ta dig till fånga?”

Zotlöterer: ”Vilket prat. Jag ville åt hans cykel.”


Boken nämns i förbifarten i Björn Wimans krönika:
DN skrev:I Sönke Neitzels och Haralds Welzers bok "Soldater" från i vintras ger många tyska soldater uttryck för större empati gentemot hästar än mot ryska civila
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/b ... s-magsack/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav Alien » 2014-02-24 1:29:59

En annan som låter väldigt intressant är Järnridån av Anne Applebaum. Boken behandlar tiden 1944-1956. Peter Wolodarski rekommenderar boken på ledarsidan i DN.

Hur tog Moskva över Polen, Ungern och Östtyskland? Enligt detta mönster:

Peter Wolodarski i DN skrev:För det första skapade Stalin en säkerhetstjänst i samtliga länder, med betrodda och lojala utförare.

För det andra tog han kontrollen över det viktigaste massmediet, som på den tiden bedömdes vara radion.

För det tredje lades handen över det civila samhällets mest vitala delar: ungdomsorganisationer, kvinnogrupper, ja, allt som i framtiden kunde tänkas utmana den kommunistiska statsideologin.

Massmördandet var inte metoden för att ta greppet om dessa länder. Stalin opererade i stället genom selektiv terror och skickade enskilda individer österut, ofta till Gulagsystemet. Det kunde handla om personer som haft ledande positioner i motståndsrörelsen under kriget eller på annat sätt bedömdes kunna utmana det kommunistiska systemet. Sådana ”nationalister” skulle omintetgöras.

Signalen var urstark till dem som övervägde att opponera sig mot Moskvas allierade – ni har inte en chans.

Omvänt belönades de lojala i bristsamhället med bostad och karriärmöjlighet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter- ... ra-system/

Folket var trötta på krig och fascism, de längtade efter ett normalt liv. Och de var bara alltför villiga att tro på att kommunisterna skulle ge dem det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav notwoodstock » 2014-02-24 6:51:28

http://www.bokus.com/bok/9789173364584/kulturen-utan-gud/

Jag äger/ägde ett ex. Men det verkar som om jag inte kan läsa böcker längre. :shock: :-)006
notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Bra vetenskap/matematik

Inläggav notwoodstock » 2014-02-24 7:26:15

Berömd bok, som jag skulle vilja ha läst, även om jag inte trivdes med statistikkursen vi läste:


Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Darrell_Huff
notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav notwoodstock » 2014-03-02 15:12:01

notwoodstock skrev:Berömd bok, som jag skulle vilja ha läst, även om jag inte trivdes med statistikkursen vi läste:


Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Darrell_Huff


Ännu mera, på Engelska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Darrell_Huff

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-02 17:07:57

Det är väl bara att läsa de böcker man vill läsa?
Avsätt tid, det finns sannerligen många sysslor som är sämre!

Men för all del, jag ska svara på trådfrågan också.
Jag är nyfiken på Montaignes essäer.
Än har det inte blivit av att jag inhandlat böckerna men när jag gort det ska jag läsa alla tre i ett streck.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav notwoodstock » 2014-03-03 1:40:39

Jag har inte kunnat läsa en bok på flera år. Schizofrenin gör att jag trillar in i "the Abyss". :-( :shock:
notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav kvicksilver » 2014-03-14 11:53:18

Cambridges Modern Russian Culture har jag haft stående hur länge som helst. Börjat lite på den, men så länge som jag jobbade så hade jag aldrig energi för "krävande" böcker.

Annars: Mor gifter sig av Moa Martinson.

Numera har jag läsplatta så läsningen går betydligt smidigare för mig. Guld värt att ha ett nedsläckt rum och ändå kunna läsa.

Precis som för KS så är det sträckläsning som gäller. Lagom är för folk med liv. 8)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav Alien » 2015-04-22 2:15:35

En del böcker känns för jobbiga att läsa, rent mentalt.

Den här boken verkar intressant men jag blir arg bara av att läsa vad den handlar om.

DN skrev:I dag utkommer ett unikt vittnesmål på svenska: ”Guantánamo – en dagbok”. Det är första gången som en fånge själv skriver om sina upplevelser därifrån. Han heter Mohamedou Ould Slahi och sitter inspärrad i det ökända fängelset på Kuba sedan 14 år.
---
”Jag kunde ha vägrat”, säger en av hans fångvakare som såg till att fången inte ens fick be sina egna böner, ”men då hade min chef kunnat ge mig ett riktigt skitjobb eller förflyttat mig till något taskigt ställe. Jag vet att jag kan hamna i helvetet för det jag har gjort mot dig”.
---
Det har varit många och långa juridiska strider innan boken kunnat ges ut. Författaren Larry Siems, som skrivit ”The torture report”, redogör för dem i ett långt och informativt förord. Effekten blir ännu starkare av att boken publiceras med svarta överstrykningar, så att läsaren kan se var den amerikanska censuren gripit in. Absurt.

Ingen har kunnat lägga fram några övertygande bevis för att Mohamedou Ould Slahi begått terroristbrott. Han infann sig frivilligt hos polisen i Mauretanien i november 2001 och utlämnades blixtsnabbt till Jordanien, satt därefter fängslad i Afghanistan och flögs senare i kedjor till Guantánamo. Det tog flera år innan hans familj visste vart han tagit vägen.

Illa nog, kan man tycka. När Barack Obama tillträdde som amerikansk president 2009 utlovade han att Guantánamo skulle stängas. Antalet fångar har visserligen minskat från cirka 240 till 125 men många lever fortfarande i ett rättslöst limbo i väntan på frigivning eller rättegång.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/m ... en-dagbok/

Nästan 400 sidor om denna fångenskap kan bli monotont att läsa. Och så blir man ju förbannad. Hur är detta möjligt, att leva i en sådan rättslöshet pga "världens största demokrati". Varför protesterar inte fler? Många amerikaner är förstås övertygade om att de är terrorister, annars skulle de inte sitta på Guantamo.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta böcker jag skulle vilja läsa

Inläggav Alien » 2016-01-08 14:23:37

En annan bok som verkar intressant är Åsne Seierstads En av oss. En berättelse om Norge. En riktig lunta på 537 sidor.

Handlar om Breivik, hans barndom, hans misslyckanden och hans manifest. Men också om hans offer. Bano från Irak som så gärna ville bli "en av oss" att hon köpte en norska nationaldräkt (bunad) till syttende mai.

Det som skulle göra det så svårt att läsa boken är just om offren och familjernas sorg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in