Intressant om lösenord på Engelska

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2013-06-04 2:22:45

@Kimmelie, den där listan lär troligen finnas i krypterad form inom ett par timmar efter publikation och är därmed totalt värdelös, möjligen kan den vara hyfsat säker om du väljer ut kanske fem slumpmässiga rader och kombinerar dessa till ett lösenord, att skapa alla varianter av fem rader lär nog ta några år...

Då är nog sannolikheten för att man ska kunna hitta en annan kombination som ger samma resultat efter krypteringen högre...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kimmelie » 2013-06-04 8:19:55

Miche skrev:@Kimmelie, den där listan lär troligen finnas i krypterad form inom ett par timmar efter publikation och är därmed totalt värdelös, möjligen kan den vara hyfsat säker om du väljer ut kanske fem slumpmässiga rader och kombinerar dessa till ett lösenord, att skapa alla varianter av fem rader lär nog ta några år...

Då är nog sannolikheten för att man ska kunna hitta en annan kombination som ger samma resultat efter krypteringen högre...

Vad snackar du om??? Som jag skrev tidigare, anledningen till att jag ville se en lista över knäckta lösenord var för att jag ville se vilka mönster de känner till. Efter att ha sett att den innehåller liknande mönster som jag har flera av, så kunde jag igår konstatera att mina lösenord inte var så säkra som jag trodde.

Vaddå "finnas i krypterad form inom ett par timmar efter publikation"? Den finns tillgänglig okrypterad, både på den webbsida jag länkade till, och i den fullständiga versionen som proffsen använder. Det här var bara ett litet smakprov.

Självklart tänker jag INTE välja ut en enda rad från den listan, inte ens för att kombinera med 75 andra rader från listan!
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2013-06-04 8:28:15

Ok, förlåt, jag missuppfattade dina inlägg angående listan.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in