Intervju med nyblivne 50-åringen Fredrik Reinfeldt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-08-13 14:12:09

Han vill ju puffa för sina nya bok Halvvägs, som kommer ut i september.

"Som statsminister talade han om att förlänga arbetslivet till 75 år. Enligt Fredrik Reinfeldt finns en samhällsdebatt som betraktar 50-åringen som 'färdig' och på väg ut, och titeln på boken är hans kommentar till det. Att bredda synen på 50-åringen som en person med mycket kvar att göra på arbetsmarknaden är en viktig uppgift, menar han." (UNT 2015-08-04 "Jag kommer att vara öppen och nyfiken")

Ja, förslaget om förlängd pensionsålder framförde Reinfeldt redan 2012:
DN skrev:Ett arbetsliv som kan sträcka sig till 75 års ålder, där man ska vara beredd att byta karriär mitt i arbetslivet. Det kan krävas för att få den ekonomiska standard vi förväntar oss, enligt statsminister Fredrik Reinfeldt (M), som öppnar för ett studiestödssystem som möjliggör studier även efter 50 års ålder.
---
I hans exempel talar han om ett arbetsliv som sträcker sig till 75 års ålder. De innefattar också minst ett karriärbyte, när det yrke man haft som yngre blivit för tungt eller för stressigt.

– Det är en väldigt utmanande uppfattning. Hela vårt liv är präglat av att vi från det att vi pratar med yrkesvägledaren och fattar ett beslut, så tror vi att vi ska jobba med samma sak hela livet.

Men det är alltså fel sätt att se det, enligt ledaren för de nya Moderaterna.

– Vänsterns syn är att när jobbet blir för tungt då blir man förtidspensionär, eller så får man någon annan typ av ersättning. Men jag skulle snarare säga att när jobbet blir för tungt så får jag jobba med något annat. Och vi måste börja svara på frågan: hur ska det gå till? Hur byter vi karriär mitt i livet? Och hur förbättrar vi förutsättningarna att kunna jobba längre upp i åren, och kanske rejält mycket längre upp i åren?
http://www.dn.se/nyheter/politik/fler-m ... t-i-livet/

Det vart ju rent ut sagt att ett jäkla liv när han gjorde det utspelet. Men jag tyckte det var bra att han tog upp det, något måste göras. Och just att få studielån högre upp i åldrarna låter bra, om man måste byta spår mitt i livet.

Problemet är förstås att Reinfeldt har kontakter och intressanta erfarenheter. Han kan få nytt jobb utan studielån. Andra kanske inte får jobb efter sin nya utbildning och så står man där, arbetslös och med nya studieskulder. Det som framför allt måste till är alltså en ändrad inställning hos arbetsgivarna. Ett annat problem är hur många jobb det öht kommer att finnas i framtiden, allt mer kan tas över av robotar och datorer.

Så har säger Reinfeldt om flyktingströmmarna:
"- I grunden tror jag på öppna samhällen där människor får röra sig friare, komma från olika håll i världen och i livet och blandas med varandra. Jag tror att det skapar tolerans och at människor blir bättre på att hlla ihop,, säger Fredrik Reinfelldt.

Han varnar för en tro att trygghet bara uppstår när man är bland dem som är exakt lika eller tycker precis som en själv.
- Om vi söker sådana samhällen då bygger vi lätt murar mellan olika grupper, religioner och politiska uppfattningar, och det tror jag blir farligt."

Ja, jag håller med vartenda ord där. Jag kanske är moderat? :P
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2015-08-13 15:40:23

Hans erfarenheter kanske är irrelevanta för de stora flertalet. Han lever i en bubbla skulle man nog kunna säga och CSN har fortfarande inte ändrat reglerna angående studielån i hög ålder så man menar inget allvar av orden. Trygghhet kräver dock en viss grundläggande gemensam värdegrund och inställning för att övrigt utbyte skall fungera. Inte minst behöver det finnas ett ömsesidigt behov.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav bardamu » 2015-08-13 19:50:38

Reinfeldt är i grunden libertarian.

Som libertarian är han för fri invandring och noll välfärd. Med andra ord är stor invandring först och främst ett medel för att överbelasta och krossa välfärdsstaten.
bardamu
Förhandsgranskad

Anslöt: 2014-01-06

Inläggav colaflaska » 2015-08-13 19:58:20

Jag blev faktiskt väldigt förvånad över vilket jävla ramaskri det blev när han föreslog höjd pensionsålder. Vi gillar att ge pikar till grekerna (ja går man i pension vid 55 är det väl inte konstigt att ekonomin kraschar) men 65 är inte speciellt högt det heller. Vi lever allt längre, varför inte jobba längre då? Många jobbar efter 65, de som inte gör det och är friska blir uttråkade. Speciellt om de har dålig pension, då finns det inte mycket man kan göra som pensionär.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav plåtmonster » 2015-08-13 19:59:54

Det är stor skillnad på att springa sönder psyket som sjuksköterska och att skriva fler viktiga papper som Reinfeldtare.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2015-08-13 20:33:40

Ja, det blir väl inte arbetstvång till 75 års ålder. Snarare att man får välja mellan att jobba längre el få en låg pension. I den mån man kan välja, ibland tvingar ohälsan en att sluta. Men så är det redan idag. Många av oss är förtidspensionerade och har därför dålig ekonomi, och den blir inte bättre när vi får folkpension.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2016-01-16 3:24:17

Nu avvecklar moderaterna De nya moderaterna.

DN skrev:Han är sitt partis hittills mest framgångsrika ledare. Reinfeldt levererade det högsta valresultatet och regerade med stort personligt förtroende åtta år i rad. Men sedan förlorade han valet och nu pågår den moderata omprövningen. Den går snabbt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kinber ... ts-vision/

Så det som var rätt för nio år sen och för fem år sen, det är helt fel idag. Är det väljarna som är så ombytliga el vad? Förr samarbetade alliansen med miljöpartiet, i framtiden kanske med SD?

Fredrik Reinfeldts Nya moderater kännetecknades av samarbete i Alliansen och pragmatism. Partiet ändrade kurs tydligt i försvars­politiken, arbetsrätten och skattepolitiken. Nu har partiet gjort upp med Reinfeldts försvarspolitik. När det gällde arbetsrätten körde Moderatstämman över sin nya partiledning, trots varningar om att ett krav på en reformering av arbetsrätten kan skapa otrygghet hos löntagarna (och därmed väljarna). Det visar att den moderata partiledningen inte har så stark ställning.

Gammelmoderatorna jublar väl.
Alien
Moderator

Inläggav Julianus » 2016-01-16 3:32:56

Förvånar mig inte ett dugg att gammelmoderaterna jublar. De har fått som de vill helt enkelt.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav slackern » 2016-01-16 11:50:08

Så dom är inte längre ett arbetarparti?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2016-01-16 12:00:07

Alien skrev:Så det som var rätt för nio år sen och för fem år sen, det är helt fel idag. Är det väljarna som är så ombytliga el vad? Förr samarbetade alliansen med miljöpartiet, i framtiden kanske med SD?
Det tog väl några år för de mera långsiktiga konsekvenserna att bli tydliga och då fick man ändra politik på en del punkter. Samtidigt har man inte återgått helt till den politik man förde före 2006, en hel del har ju behållits.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in