Internet strular
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Internet strular
Hej!
Varje kväll blir jag och maken offline med jämna mellanrum. Hela Internet lägger av en kort stund och börjar sedan igen. Det är så ofta att det inte går att chatta vettigt, vi blir offline hela tiden och får logga in igen. Ibland går det inte att posta på ett forum t.ex. om vi råkar skicka det de sekunder som Internet ligger nere, men om man då tar bakåtpilen och postar igen går det.
Vi har ringt Telia och de har inget fel. De säger att det är antingen datorn, routern, eller modemet. Eftersom vi surfar på varsin bärbar dator och har problemen samtidigt, är datorerna uteslutna. Återstår då routern eller modemet. Det är D-Link som har tillverkat både routern och modemet.
Vad kan vara fel? Någon som har någon idè alls? Jag får snart sluta chatta. Faktum är att jag tröttnade på att chatta idag. Det går inte att föra ett vettigt samtal när jag blir utloggad hela tiden och får logga in igen. Att surfa går segt det med, då det inte är någon signal med jämna mellanrum. Det får snart bli att kolla Aspergerforum varje dag, fylla i Melodikrysset på lördagar, betala räkningarna en gång i månaden och sen strunta i datorn.
Hälsningar
Lilla Gumman
Varje kväll blir jag och maken offline med jämna mellanrum. Hela Internet lägger av en kort stund och börjar sedan igen. Det är så ofta att det inte går att chatta vettigt, vi blir offline hela tiden och får logga in igen. Ibland går det inte att posta på ett forum t.ex. om vi råkar skicka det de sekunder som Internet ligger nere, men om man då tar bakåtpilen och postar igen går det.
Vi har ringt Telia och de har inget fel. De säger att det är antingen datorn, routern, eller modemet. Eftersom vi surfar på varsin bärbar dator och har problemen samtidigt, är datorerna uteslutna. Återstår då routern eller modemet. Det är D-Link som har tillverkat både routern och modemet.
Vad kan vara fel? Någon som har någon idè alls? Jag får snart sluta chatta. Faktum är att jag tröttnade på att chatta idag. Det går inte att föra ett vettigt samtal när jag blir utloggad hela tiden och får logga in igen. Att surfa går segt det med, då det inte är någon signal med jämna mellanrum. Det får snart bli att kolla Aspergerforum varje dag, fylla i Melodikrysset på lördagar, betala räkningarna en gång i månaden och sen strunta i datorn.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Är verkligen ingen expert på lokala nätverk så jag vill ändå börja med lite frågor om era laptops:
Hurpass mycket håller ni Windows och era drivrutiner för hårdvara uppdaterade?
Kör ni Windows Update regelbundet? Kör ni den automatiskt eller manuellt?
Windows håller ju inte koll på drivisar för saker som ljudkort, nätverkskort, bios, moderkort, grafikkort m.m. - det får man själv göra. Det finns program och nättjänster som kan hjälpa en med det. De är sällan helt gratis men man får ändå en fingervisning om vad som är gammalt och behöver uppdateras. Min erfarenhet är att datorn kan kännas som ny efter en översyn av drivisarna.
Men detta är såklart bara en teori.
När nätet går ner, hur kommer ni online igen? Klickar ni Repair? Isåfall låter det som att datorerna av någon anledning tappar kontakten med routern. Men ifall det händer precis samtidigt på båda datorerna så kan det vara routern.
Det är väl ADSL ni kör?
Telia borde kunna se era datorer så länge de är online och därmed även när de faller ur.
Kör ni DHCP i routern? Kan ni pinga varandra? Det blir ju lätt lite tekniskt som du märker. Men ibland måste man s.a.s. bli lite skitig under naglarna för att komma vidare.
Ni kanske skulle försöka med lite felsökning och diagnos på lokala nätverket. Kör igenom XPs felsökare:
Start - Hjälp o Support - Nätverk och Webben - Korrigera program på Nätverk och Webben
så hittar du en hel lista med felsökare.
Blev lite spridda tankar men börja nånstans och se vart ni hamnar.
Posta gärna frågor.
/Barracuber
Hurpass mycket håller ni Windows och era drivrutiner för hårdvara uppdaterade?
Kör ni Windows Update regelbundet? Kör ni den automatiskt eller manuellt?
Windows håller ju inte koll på drivisar för saker som ljudkort, nätverkskort, bios, moderkort, grafikkort m.m. - det får man själv göra. Det finns program och nättjänster som kan hjälpa en med det. De är sällan helt gratis men man får ändå en fingervisning om vad som är gammalt och behöver uppdateras. Min erfarenhet är att datorn kan kännas som ny efter en översyn av drivisarna.
Men detta är såklart bara en teori.
När nätet går ner, hur kommer ni online igen? Klickar ni Repair? Isåfall låter det som att datorerna av någon anledning tappar kontakten med routern. Men ifall det händer precis samtidigt på båda datorerna så kan det vara routern.
Det är väl ADSL ni kör?
Telia borde kunna se era datorer så länge de är online och därmed även när de faller ur.
Kör ni DHCP i routern? Kan ni pinga varandra? Det blir ju lätt lite tekniskt som du märker. Men ibland måste man s.a.s. bli lite skitig under naglarna för att komma vidare.
Ni kanske skulle försöka med lite felsökning och diagnos på lokala nätverket. Kör igenom XPs felsökare:
Start - Hjälp o Support - Nätverk och Webben - Korrigera program på Nätverk och Webben
så hittar du en hel lista med felsökare.
Blev lite spridda tankar men börja nånstans och se vart ni hamnar.
Posta gärna frågor.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Maken hittade felet. Det finns en lampa som det står ADSL Link/Act under. Den ska lysa eller blinka hela tiden, inte vara släckt. Bakpå modemet finns det en återställningsknapp. Trycker man på den så fungerar det igen.
Men varför det blev fel från början, vet jag inte men om det det blir fel igen är det bara att trycka på återställningsknappen med en penna eller liknande.
Hälsningar
Lilla Gumman
Maken hittade felet. Det finns en lampa som det står ADSL Link/Act under. Den ska lysa eller blinka hela tiden, inte vara släckt. Bakpå modemet finns det en återställningsknapp. Trycker man på den så fungerar det igen.
Men varför det blev fel från början, vet jag inte men om det det blir fel igen är det bara att trycka på återställningsknappen med en penna eller liknande.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Re: Internet strular
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Telia hittar aldrig ngr fel.Det är lönlöst att be dem om hjälp. Kostar onödigt mkt pengar. Mitt nätverkskort pajade och jag fick gå till datareperatör. Mitt fel kostade inte alltför mkt och tog max 10 min att fixa för reperatören. Annars har jag aldrig, peppar peppar, problem med telia.Det kanske var ngt glapp ngnstans?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
Vi har haft problem med internet också. Det verkar som routern ballar ur när det blir avbrott i förbindelsen och den ska återupptas igen. Vi gjorde som så att vi drog ur strömförsörjningen till routern i några sekunder och sedan funkade allt igen till nästa gång. Det kunde hända flera gånger samma kväll eller funka bra i nå'n månad.
En D-Linkrouter var det också.
En D-Linkrouter var det också.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
- Anslöt: 2008-09-24
Hej!
Detta med att dra ur strömförsörjningen ska jag prova i kväll.
Maken har upplevt att Internet funkar bra under dagen, först på kvällen börjar Internet krångla. Kanske är det mest trafik då?
Hälsningar
Lilla Gumman
Detta med att dra ur strömförsörjningen ska jag prova i kväll.
Maken har upplevt att Internet funkar bra under dagen, först på kvällen börjar Internet krångla. Kanske är det mest trafik då?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jag har kollat i Windows och felsökt lite. Datorn säger att DNS-konfigurationen kan vara felaktig. Men något annat fel hittar den inte.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har kollat i Windows och felsökt lite. Datorn säger att DNS-konfigurationen kan vara felaktig. Men något annat fel hittar den inte.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
men fick ni det inte att funka?
Nåja, det är så att dlink (som jag själv har) är kända för värmeproblem och att de är billiga, men kanske inte bäst...
Laddar ni ner mycket och har många "kopplingar" till nätet samtidigt?
Nåja, det är så att dlink (som jag själv har) är kända för värmeproblem och att de är billiga, men kanske inte bäst...
Laddar ni ner mycket och har många "kopplingar" till nätet samtidigt?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
Jag har kollat upp det. ADSL-modemet är D-Link. Routern är Trendnet Wireless Router.
En på forumet försöker hjälpa mig, men alla tips är ju välkomna.
Maken chattar mycket och lyssnar på YouTube. Jag gör detta ibland. Annars är det mest kolla forum och googla efter information.
Jag har laddat ner något litet spel ibland. Och jag laddar ner några enstaka mp3-låtar med LimeWire. Men jag har aldrig laddat ner filmer och sånt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har kollat upp det. ADSL-modemet är D-Link. Routern är Trendnet Wireless Router.
En på forumet försöker hjälpa mig, men alla tips är ju välkomna.
Maken chattar mycket och lyssnar på YouTube. Jag gör detta ibland. Annars är det mest kolla forum och googla efter information.
Jag har laddat ner något litet spel ibland. Och jag laddar ner några enstaka mp3-låtar med LimeWire. Men jag har aldrig laddat ner filmer och sånt.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag har också problem med Telias Internet, men jag har mobilt "bredband". Det kopplar ifrån lite då och då. Har jag tur räcker det att stänga ner Mobile Connect och sen starta det igen, och klicka på anslut. Har jag lite mindre tur måste jag både stänga ner det och dra ur modemet, sen sätta i det igen och så ansluta. I värsta fall måste jag starta om datorn... Nyss var det knappt det funkade ensd efter att jag startat om datorn... Bäst jag postar det här snabbt, innan det kopplar ifrån igen. Nån som vet vad som är problemet? Jag har ett sånt där modem som följde med abonnemanget Huawei eller vad det nu heter...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Ensamflickan skrev:Jag har också problem med Telias Internet, men jag har mobilt "bredband". Det kopplar ifrån lite då och då.
Störningar från andra närliggande nät.
- Grannens trådlösa nätverk.
- Amatörradionissens sändare.
- Öhm, allt som innehåller en sändare helt enkelt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Internet strular
Störningar. Störningar. Störningar. Störningar. Luften är inte "fri". Den börjar bli trång. För många sändare med lika eller snarlik frekvens sänder. Detta skapar ett "kaos" av signaler som kommer till fel mottagare.
Testat en stund med trådat nät?
Jag känner alltför väl till att en "billig" router kan krascha bara för den tappar sitt lokala nätverk eller att en signal lyckas komma in "bakvägen" och ställa till tillräckligt för att något ska fallera.
Testat en stund med trådat nät?
Jag känner alltför väl till att en "billig" router kan krascha bara för den tappar sitt lokala nätverk eller att en signal lyckas komma in "bakvägen" och ställa till tillräckligt för att något ska fallera.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft en del strul med att mitt Huawei E220 som emellanåt får för sig att koppla ner och ibland bara försvinner det från USB-bussen. Det tycks vara så att det helt enkelt får för sig att dra lite för mycket ström nån gång ibland, eftersom det verkar hjälpa att anvanda Y-sladden för hjälp-kraft även om inte heller det är idiotsäkert.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
Vad är Y-sladden?
Av de svar jag fått här låter det alltså som att det inte är nåt fel på modemet, utan störningar i luften... Borde inte Telia göra nåt åt problemet då? Hur många som har mobilt internet här vet jag inte, men alla har Telia till mobiltelefon, för det är den enda som som funkar överallt här uppe...
Men jävligt irriterande, när man sitter och skriver inlägg här tex, och så mitt i måste spara ner allt man har skrivit typ i anteckningar, för att sen vänta en evighet på att starta om datorn...
Av de svar jag fått här låter det alltså som att det inte är nåt fel på modemet, utan störningar i luften... Borde inte Telia göra nåt åt problemet då? Hur många som har mobilt internet här vet jag inte, men alla har Telia till mobiltelefon, för det är den enda som som funkar överallt här uppe...
Men jävligt irriterande, när man sitter och skriver inlägg här tex, och så mitt i måste spara ner allt man har skrivit typ i anteckningar, för att sen vänta en evighet på att starta om datorn...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:25:48, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Jag fick iallafall med en sladd där ena änden är en kontakt som passar i modemet och den andra änden har två USB-kontakter att trycka in i datorn, detta för att kunna ta mer ström än en klen USB-port vill ge. Du kanske inte fått samma (jag har Tele2).
Störningar... jo, för all del, men är inte du i obygden nånstans? Där borde det ju vara rätt lugnt. Snarare problem med låg signalstyrka i så fall. Men, vad vet jag.
Störningar... jo, för all del, men är inte du i obygden nånstans? Där borde det ju vara rätt lugnt. Snarare problem med låg signalstyrka i så fall. Men, vad vet jag.