Internationella mansdagen - vet ni när det är?
44 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jag har lyckats missa det. Som feminist kan man tycka "vaddå, det är ju männens dag varenda dag". Men det är förstås aldrig fel att fokusera på pojkars och mäns problem också.
Vad ska man tänka på denna dag? Jo:
Så här skriver Clas Barkman i en DN-krönika:
Frågan är om mansproblemen beror på den manliga biologin el på den manliga könsrollen. Tror man att det enbart beror på biologin landar man lätt i uppgivenhet. Så är det, så har det alltid varit och så ska det förbli.
Det pågår en utredning som ska beskriva och analysera de svenska männens livssituation. Och den ska vara klar på den internationella mansdagen. Så då tänker jag återuppliva denna tråd.
Vad ska man tänka på denna dag? Jo:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_mansdagenAtt främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan även vanliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv.
Att fira männens positiva bidrag till samhället, gemenskap, familj, äktenskap, barnomsorg och för miljön.
Fokus på mäns hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.
Att belysa diskriminering mot män i socialomsorg, sociala attityder och förväntningar samt lag och rätt.
Att förbättra relationen mellan könen och främja jämställdhet.
Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential
Så här skriver Clas Barkman i en DN-krönika:
http://www.dn.se/nyheter/clas-barkman-m ... -egen-dag/Men samtidigt läser jag en TT-notis från Danmark som berättar att minst 25 procent av pojkarna anses som ”funktionella analfabeter”. Vi vet sedan tidigare att pojkar är avsevärt sämre i skolan än flickor och att den förväntade livslängden för män är kortare än för kvinnor. Männens utanförskap leder alltför ofta till negativa beteenden som våld och kriminalitet.
Frågan är om mansproblemen beror på den manliga biologin el på den manliga könsrollen. Tror man att det enbart beror på biologin landar man lätt i uppgivenhet. Så är det, så har det alltid varit och så ska det förbli.
Det pågår en utredning som ska beskriva och analysera de svenska männens livssituation. Och den ska vara klar på den internationella mansdagen. Så då tänker jag återuppliva denna tråd.
Har aldrig riktigt känt mig som en 'riktig man', de som utgavs för att vara sådana var: Josef Stalin, Adolf Hitler, Benito Mussolini etc, så jag tror jag viker ner mig. Men när det är det vet jag inte
Den är rätt ointressant så länge kvinnoförtryck finns i samhället. När båda är på samma plan igen så kan vi kanske skrota båda, men tills dess tycker jag att bara internationella kvinnodagen är den som behövs. För tyvärr finns inte jämställdheten här än..
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Skolresultaten tror jag beror på att undervisningen har anpassats mer och mer till flickor, hur det skulle ha skett vet jag inte. Pojkar presterar fortfarande bättre på högskoleprovet och skillnaden blev större efter att man gjorde det mer likt undervisningen i skolan. Har nog med könsrollerna att göra delvis men jag tror pojkar behöver mer disciplin för att sköta sig än flickor.
Tror inte risken är så stor för det. Pojkar får ofta lära sig att det inte finns ursäkter. Tror jag var 9 eller 10 år första gången jag fick en utskällning om att det inte finns några ursäkter. Hölls kvar i omklädningsrummet och fick en ordentlig utskällning att det inte spelar någon roll om någon annan är större jag skall göra det jag skall göra oavsett. Min pappa var likadan "Kan inte." existerade inte. En ursäkt är som ett rövhål alla har vi en fick jag lära mig. Att skylla på biologin är att vika ned sig, se sig som svag och ge upp. Är biologin ett hinder hitta en väg att gå runt den. Flickor blir väll i princip uppfostrade till att se sig själva som svaga offer för omständigheter.
Alien skrev:Frågan är om mansproblemen beror på den manliga biologin el på den manliga könsrollen. Tror man att det enbart beror på biologin landar man lätt i uppgivenhet. Så är det, så har det alltid varit och så ska det förbli.
Tror inte risken är så stor för det. Pojkar får ofta lära sig att det inte finns ursäkter. Tror jag var 9 eller 10 år första gången jag fick en utskällning om att det inte finns några ursäkter. Hölls kvar i omklädningsrummet och fick en ordentlig utskällning att det inte spelar någon roll om någon annan är större jag skall göra det jag skall göra oavsett. Min pappa var likadan "Kan inte." existerade inte. En ursäkt är som ett rövhål alla har vi en fick jag lära mig. Att skylla på biologin är att vika ned sig, se sig som svag och ge upp. Är biologin ett hinder hitta en väg att gå runt den. Flickor blir väll i princip uppfostrade till att se sig själva som svaga offer för omständigheter.
Hundralappen skrev:Den är rätt ointressant så länge kvinnoförtryck finns i samhället. När båda är på samma plan igen så kan vi kanske skrota båda, men tills dess tycker jag att bara internationella kvinnodagen är den som behövs. För tyvärr finns inte jämställdheten här än..
I t.ex vårdnatstvister så råder inte sällan mansförtryck, män pådyvlas även de en stor näve stereotyper både gällande utseende och uppförande - så varför ska inte mansfrågor uppmärksammas? Män befinner sig även de på en lägre nivå inom vissa områden. Det finns inte jämställdhet där heller.
Azo85 skrev:Internationella toalettdagen är samma dag.
Visste inte att det fanns en sådan också.
Dagen firas för att man ska ägna en tanke åt alla de personer som lever utan toaletter och värdig hygien.
Får väl hoppas att det är en slump att internationella mansdagen och internationella toalettdagen firas samma dag. 365 dagar räcker inte till för allt som bör firas/uppmärksammas.
tahlia skrev:I t.ex vårdnatstvister så råder inte sällan mansförtryck, män pådyvlas även de en stor näve stereotyper både gällande utseende och uppförande - så varför ska inte mansfrågor uppmärksammas? Män befinner sig även de på en lägre nivå inom vissa områden. Det finns inte jämställdhet där heller.
Det är få områden. Psykvården kan vara en kandidat. Vilket kanske skulle överensstämma med könsroller. Skolan men kvinnor tjänar sämre bara bra om kvinnor är bättre i skolan ett tag så de kommer ikapp. Inte direkt så stora problem att det skulle behöva en egen dag, finns så många dagar så de är väll värdelösa.
Just stereotyper finns det nog snart lika mycket förväntningar på pojkar och män som tjejer och kvinnor. Men tycker inte det är så stort problem för män. Lipa inte, gnäll inte och klara dig själv räcker för att uppfylla stereotypen egentligen sunt. Det finns så många tjocka män så om några får ångest på grund av sitt utseende är det bara positivt.
Finns problem men de är inte så stora. Mest gnäll.
Alien skrev:Får väl hoppas att det är en slump att internationella mansdagen och internationella toalettdagen firas samma dag. 365 dagar räcker inte till för allt som bör firas/uppmärksammas.
Konspiration, typiskt feminister. Säkert arga, våldsamma, aggressiva manshatare som vill få män att sitta ned när de kissar
Redigering: Eller det kanske är en vänlig hint till att män borde sköta sin hygien bättre.
Betr problemet med pojkarnas skolgång har det diskuterats i denna tråd:
manlighet-antipluggkultur-och-pojkars-lagre-betyg-t32816.html
manlighet-antipluggkultur-och-pojkars-lagre-betyg-t32816.html
Kom på en sak värd att ta upp. Tycker det pratas betydligt mer om kvinnors psykiska hälsa det är anorexia, stressigt och de mår allmänt dåligt. Men samtidigt tar knappt några kvinnor livet av sig. Enligt mig så suicid ett bra mått på hur många människor som mår ordentligt dåligt. 72% av alla suicid i Sverige görs av män vilket rimligen borde betyda att män mår sämre psykiskt vilket jag upplever att det inte pratas om. Samtidigt upptar kvinnor betydligt mer resurser i psykvården. Där är en det en snedvriden debatt. Dock ingen skillnad i bara Sverige utan i stort sett hela världen.
Hade internationella toalettdagen varit på internationella kvinnodagen hade du säkert vetat om det. Tycker inte att det behövs en mansdag men toalettdagen hade aldrig hamnat på kvinnodagen.
Hade internationella toalettdagen varit på internationella kvinnodagen hade du säkert vetat om det. Tycker inte att det behövs en mansdag men toalettdagen hade aldrig hamnat på kvinnodagen.
Inte konstigt om fler kvinnor än män hamnar inom psykvården. Kvinnor gör fler självmordsförsök och då hamnar man automatiskt där. De som genomfört självmorden hamnar på bårhuset.
Det kan vara slumpen om ett självmordsförsök upptäcks i tid och personen räddas till livet. Det kan också bero på vilken metod man använt. Män har oftare tillgång till skjutvapen.
Att många begår självmord är ett problem. Men att det skett en ökning för kvinnor är ju något man gärna vill veta orsaken till.
Tidigare tråd: varfor-ar-det-bara-synd-om-de-unga-tjejerna-t13650.html
https://sjalvmordsupplysningen.se/om-sj ... sjalvmord/Självmordsupplysningen skrev:Helt klart är att antalet personer med självmordsförsök är många fler än antalet fullbordade självmord. Totalt registrerades ca 8800 självmordsförsök 2010. För varje självmord registreras alltså ca fem slutenvårdade självmordsförsök. Minst lika många oupptäckta eller oregistrerade fall antas komma därtill. Grovt sett kan man anta att det för varje person som dött av självmord finns tio personer som överlevt ett självmordsförsök och hundra personer som planerar ett självmordsförsök.
Det kan vara slumpen om ett självmordsförsök upptäcks i tid och personen räddas till livet. Det kan också bero på vilken metod man använt. Män har oftare tillgång till skjutvapen.
Det finns en tydlig skillnad mellan kvinnor och män i statistiken. Kvinnor har lägre självmordstal än män. Könskvoten, d v s förhållandet mellan mäns och kvinnors självmordstal, var år 2010, 2,6 : 1 i Sverige. För varje självmord som begicks av en kvinna, begicks således 2,6 självmord av män. Skillnaderna mellan män och kvinnor var tidigare ännu större. I 1900-talets början var kvoten 5:1.
Att många begår självmord är ett problem. Men att det skett en ökning för kvinnor är ju något man gärna vill veta orsaken till.
Alien skrev:Det finns en tydlig skillnad mellan kvinnor och män i statistiken. Kvinnor har lägre självmordstal än män. Könskvoten, d v s förhållandet mellan mäns och kvinnors självmordstal, var år 2010, 2,6 : 1 i Sverige. För varje självmord som begicks av en kvinna, begicks således 2,6 självmord av män. Skillnaderna mellan män och kvinnor var tidigare ännu större. I 1900-talets början var kvoten 5:1.
Man kan tänka sej att kvinnorna lönearbetar i större utsträckning än vad dom gjorde förut. Tidigare var det männen som hade huvudansvaret om familjeförsörjningen. Nu har både mannen och kvinnan det solidariskt.
Nu vill jag bara tillägga att det här är spekulationer. Och jag har inga som helst fakta eller något annat som stödjer det. Utan det är bara en tanke.
antonius skrev:Har aldrig riktigt känt mig som en 'riktig man', de som utgavs för att vara sådana var: Josef Stalin, Adolf Hitler, Benito Mussolini etc, så jag tror jag viker ner mig. Men när det är det vet jag inte
Förkrympta hatiska små män alla tre. Knappast nåt att kalla manligt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alien skrev:Inte konstigt om fler kvinnor än män hamnar inom psykvården. Kvinnor gör fler självmordsförsök och då hamnar man automatiskt där. De som genomfört självmorden hamnar på bårhuset.
Kvinnor är fullständigt värdelösa på att ta suicid och väljer konsekvent metoder som man vet om är dåliga. Väljer de dåliga metoder medvetet eller är det en slump att de råkar överleva 9 av 10 försök (det är något i den storleksordningen). Spelar inte så stor roll hur många försök de gör de tycks ändå inte lyckas med sitt åtagande.
Kvinnor upptar mer vårdresurser än män. Två tredjedelar av alla vårdtimmar ges till kvinnor, dock får män tillgång till dyrare behandlingar. Könsskillnaderna inom psykvården handlar inte om att kvinnor inte klarar av att ta livet av sig utan att kvinnor får mer vård överlag trots att de dör i mindre utsträckning.
Spelar inte så stor roll kvinnor drabbas av fler depressioner och därmed mer psykisk ohälsa och borde få mer vård men tydligen inte lika grava problem som männen och det är vård efter behov. Högre risk för dödsfall borde innebära större vårdbehov.
Alien skrev:Att många begår självmord är ett problem. Men att det skett en ökning för kvinnor är ju något man gärna vill veta orsaken till.
Man kan givetvis fundera på varför den del av populationen som gör 28% av självmorden börjar göra fler eller så kan man fundera på varför den delen av populationen som gör 72% av självmorden gör så många. Innan kvinnor har lärt sig hur man dör effektivt kommer det inte att vara något stort problem.
Finner det bara intressant att män dör betydligt mer av psykiska problem än kvinnor men det är kvinnors psykiska hälsa det pratas om. Oftast män som dör och oftast får de faktiskt skylla sig själva, kör dåligt, umgås med ligister etcetera men just suicid har man bestämt är "kollektivt ansvar".
Tycker alla såna där temadagar är löjliga. Måste det krävas en speciell dag för att ni ska engagera er. Släpp hjärntvätten och skit i vad media vill att ni ska tro.
Tror förövrigt att kvinnors självmordsförsök oftare är ett sätt att få uppmärksamhet snarare än att vilja dö. Eller så har dom ingen fantasi.
Tror förövrigt att kvinnors självmordsförsök oftare är ett sätt att få uppmärksamhet snarare än att vilja dö. Eller så har dom ingen fantasi.
tahlia skrev:I t.ex vårdnatstvister så råder inte sällan mansförtryck, män pådyvlas även de en stor näve stereotyper både gällande utseende och uppförande - så varför ska inte mansfrågor uppmärksammas? Män befinner sig även de på en lägre nivå inom vissa områden. Det finns inte jämställdhet där heller.
Jag menar ju såklart att på dom ställen där mannen är förtryckt så får man ju balansera vågen där med, såklart. Även om glappet på kvinnosidan ska prioriteras.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Hundralappen skrev:Jag menar ju såklart att på dom ställen där mannen är förtryckt så får man ju balansera vågen där med, såklart. Även om glappet på kvinnosidan ska prioriteras.
Varför ska kvinnornas problem prioriteras? Motivera tack.
För att det är poppis att hata män och det är inte jämlikhet och valfrihet många strävar efter. Många vill byta ut det som var förkastligt förut till ett lika förkastligt system men åt andra könet.
Nej men allvarligt jag ser absolut ingen logik att försumma män bara för kvinnor i allmänhet har och även har det sämre, man bör ju sträva för att alla ska må bra.
Eller är omtanke och medmänsklighet någonting vi måste rationera?
Nej men allvarligt jag ser absolut ingen logik att försumma män bara för kvinnor i allmänhet har och även har det sämre, man bör ju sträva för att alla ska må bra.
Eller är omtanke och medmänsklighet någonting vi måste rationera?
Idag var det internationella mansdagen, men jag har inte sett något om det i tidningarna.
Inget om den där utredningen om de svenska männens livssituation heller.
Inget om den där utredningen om de svenska männens livssituation heller.
Alien skrev:Idag var det internationella mansdagen, men jag har inte sett något om det i tidningarna.
Internationella toalettdagen med, den firade jag genom att sitta på muggen en stund...
Klart det behövs en mansdag. Om man inte kommer på varför så är väl problemen för djupt inbakade vilket jag tycker är en varningssignal i sig. Att man inte ens kan se hur en man kan förtryckas. Visst, män har i regel högre lön och sitter på fler beslutsposter. Det är fel. Men män förtrycker män, brottsoffer är ofta män. Kvinnor förtrycker män. Att kvinnor kan förtrycka kvinnor är väl rätt uppenbart eller? Eller måste det handla om att ena könet förtrycker det andra?
Natten skrev:Tror förövrigt att kvinnors självmordsförsök oftare är ett sätt att få uppmärksamhet snarare än att vilja dö. Eller så har dom ingen fantasi.
Om de tror de ska få hjälp då är det väl bra, eller är att dö på riktigt bättre? Att männens självmordsförsök kan vara mer allvarliga kanske beror på att de vet att de inte kommer få hjälp, att det är för skamligt för en man att söka hjälp, att de helt enkelt inte fått ett enda utlopp innan de står vid avgrundens rand?
Jag tycker det är sorgligt att en man ska behöva må så dåligt att han dör innan någon fattar att det var något fel.
Dessutom finns inte manlig depression i media eller psykvården så mannen kanske inte ens fattar att han har en depression.
Det har skrivits om att mäns depression kan yttra sig på annat sätt än kvinnors, t ex här: http://www.dn.se/insidan/varden-missar-deprimerade-man/
Denna artikel har också diskuterats här post368297.html#p368297
Denna artikel har också diskuterats här post368297.html#p368297
Bra det skrivits om, borde lyftas ännu mer. För frågar man folk på gatan vad depression är får man nog svar från ledsen, nere, till att det är en sjukdom med drag från den kvinnliga depressionen.