Inte illa, mycket värre!!! (klimatet)
58 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Inte illa, mycket värre!!! (klimatet)
Läget på klimatfronten är inte bara illa, det är mycket värre än väntat. Säger IPCC.
CO2 i atmosfären är nu 387 ppm, det högsta på 650 000 år. Det är en ökning med 40% sen indusrialismen startade.
1970-2000 +1.5 ppm/år
från 2000 + 2,1 ppm/år
2007 + 2,14 ppm
Vi verkar ha nåt taket för hur många miljarder ton CO2 naturen kan återuppta!
De senaste siffrorna var 35% värre än väntat!
http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... matechange
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Den fobin hade jag också förut, så jag vet hur du känner digNilale skrev:Det här kommer att ge mig mardrömmar. Har "fobi" mot end-of-the-world situationer, världskrig, stora naturkatastrofer etc.
Numera har jag det-kommer-att-gå-bra-vad-som-än-händer-känslan
Jag önskar att alla kunde få ha den.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi skrev:Den fobin hade jag också förut, så jag vet hur du känner digNilale skrev:Det här kommer att ge mig mardrömmar. Har "fobi" mot end-of-the-world situationer, världskrig, stora naturkatastrofer etc.
Numera har jag det-kommer-att-gå-bra-vad-som-än-händer-känslan
Jag önskar att alla kunde få ha den.
Det inger hopp
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju föga överraskande att vår värld håller på att förstöras när ingen vill ändra på sitt levnadssätt.
Vi ökar ju hela tiden vår konsumtion och allt fler anser att det är en mänsklig rättighet att äga och köra en bil.
Förr hade man max en bil i ett hushåll idag har många hushåll två bilar, moped och motorcykel och åkgräsklippare.
Förr målade man om hemma och lade nya golv kanske en gång på 30 år nu tapetserar man om och lägger nya golv tre gånger på tre år.
Vad händer när nu alla kineser också vill ha två bilar och en motorcykel i varje hushåll?
Det som förvånar mig är då att med ovan exempel vissa människor ändå blir förvånade eller överraskade av att jorden går under.
Det är bara en naturlig följd av den kedjereaktion vi startat.
Vi ökar ju hela tiden vår konsumtion och allt fler anser att det är en mänsklig rättighet att äga och köra en bil.
Förr hade man max en bil i ett hushåll idag har många hushåll två bilar, moped och motorcykel och åkgräsklippare.
Förr målade man om hemma och lade nya golv kanske en gång på 30 år nu tapetserar man om och lägger nya golv tre gånger på tre år.
Vad händer när nu alla kineser också vill ha två bilar och en motorcykel i varje hushåll?
Det som förvånar mig är då att med ovan exempel vissa människor ändå blir förvånade eller överraskade av att jorden går under.
Det är bara en naturlig följd av den kedjereaktion vi startat.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
- Anslöt: 2008-04-06
Alla kan göra nånting men det finns alltför många människor i maktställning som bara låtsas vara engagerade. Tog politikerna och andra personer i maktställning detta på allvar skulle vi ha infrastrukturplaner med massiva järnvägssatsningar i stället för motorvägar. Vi skulle ha fokus på kultur och tjänsteproduktion i stället för konsumtion av produkter. Och vi skulle ha datorer som höll tio år i stället för i tre. Minst.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Alla kan göra nånting men det finns alltför många människor i maktställning som bara låtsas vara engagerade. Tog politikerna och andra personer i maktställning detta på allvar skulle vi ha infrastrukturplaner med massiva järnvägssatsningar i stället för motorvägar. Vi skulle ha fokus på kultur och tjänsteproduktion i stället för konsumtion av produkter. Och vi skulle ha datorer som höll tio år i stället för i tre. Minst.
Jag håller med dig fullständigt men det gör tyvärr ingen som lever på att sälja konsumtiomsprylar.
Vilka i vårt samhälle ska vara först att få det obekvämt? låginkomsttagarna?
Vi kan ju börja med Lidingö och ta bort alla suvarna där, eller hur?
Varför är det så att när jag besöker Stockholm så kör det omkring kostymnissar i suvar och Amerikanska hummerfordon i innerstan?
Och jag kan tala om att det finns en myt om att om man lägger om all lastbilstrafik till järnväg så löser vi mycket av utsläppen.
Det hade ju varit bra om man hade haft järnväg ut till butikerna för enligt vägverkets egna experter så består endast 20 procent av alla lastbilstransporter av fjärrtrafik. 80 procent av alla lastbilstransporter består av en sträcka under tre mil.
Detta talar man inte gärna om i massmedia för folk kan ju lättare relatera till att man med egna ögon ju ser när man är ute och kör att de stora långtradarna blivit allt fler.
men det är en paradox som får en att tro att det är där det stora problemet med trafikutsläppen ligger.
- rattlelizard
rattlelizard skrev:Och jag kan tala om att det finns en myt om att om man lägger om all lastbilstrafik till järnväg så löser vi mycket av utsläppen.
De långväga lastbilstransporterna är tillräckligt många för att det ska ha stor betydelse. Sen handlar det mycket om hur folk tar sig till och från butiken när de ska handla.
Dessutom handlar det om att strypa onödiga transporter... sånt som att inte köra potatis en massa mil för att tvättas långt borta, eller att dra ner på konsumtion av läsk, mineralvatten och färdigblandad juice till förmån för sånt man kan blanda ut, konsumera mer närproducerat i allmänhet etc etc
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:rattlelizard skrev:Och jag kan tala om att det finns en myt om att om man lägger om all lastbilstrafik till järnväg så löser vi mycket av utsläppen.
De långväga lastbilstransporterna är tillräckligt många för att det ska ha stor betydelse. Sen handlar det mycket om hur folk tar sig till och från butiken när de ska handla.
Dessutom handlar det om att strypa onödiga transporter... sånt som att inte köra potatis en massa mil för att tvättas långt borta, eller att dra ner på konsumtion av läsk, mineralvatten och färdigblandad juice till förmån för sånt man kan blanda ut, konsumera mer närproducerat i allmänhet etc etc
Hur ska man ta sig från och till butiken med 8-9 matkassar när man ska handla själv till hela familjen?
Det är ju inte realistiskt att sätta sig på en buss!
- rattlelizard
Men gå inte på lögnen om den stora CO2-boven.
Det är inte CO2 halten som höjt värmen.
Det är värmen som höjt CO2 halten.
Det finns stora politiska prestigepoäng att hålla fast vid undergångsteorierna.
Men mitt i denna villfarelse så finns det positiva aspekter också. Människan är idag mycket bättre på att hålla miljögifterna nere på låga nivåer. Jag tänker då främst på ämnen som PCB Bly Klor Kvicksilver etc...
Jag tycker det är trevligt att se hur havsörnen åter seglar i himmelen.
Det är inte CO2 halten som höjt värmen.
Det är värmen som höjt CO2 halten.
Det finns stora politiska prestigepoäng att hålla fast vid undergångsteorierna.
Men mitt i denna villfarelse så finns det positiva aspekter också. Människan är idag mycket bättre på att hålla miljögifterna nere på låga nivåer. Jag tänker då främst på ämnen som PCB Bly Klor Kvicksilver etc...
Jag tycker det är trevligt att se hur havsörnen åter seglar i himmelen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard skrev:Hur ska man ta sig från och till butiken med 8-9 matkassar när man ska handla själv till hela familjen?
Det är ju inte realistiskt att sätta sig på en buss!
Vad jag menar är hur stor familjen är, hur långt man har till butiken och om det öht går att ta sig dit med kollektiva transportmedel på något vettigt sätt. För det var ju det jag menade i första hand. Ska alla handla på stormarknader långt utanför sta´n med taskiga eller obefintliga bussförbindelser så drar det en massa bensinförbrukning för bilburna kunder. För övrigt handlar mycket om vilja och vad man är tvungen till.
Om ens största transportbehov är 8-9 matkassar som ska flyttas ca 3 km 1 gång i veckan så tycker jag det verkar vara lämpligt med taxi. Ett alternativ är kanske cykelkärra? Handlar man så mycket fortare verkar det vara läge för att dela upp ansvaret. 3-4 kassar går utmärkt för en person att flytta på cykel även utan cykelkärra. Buss går ju också för inte alltför stora mänder varor.
- Bjäbbmonstret
Om ens största transportbehov är 8-9 matkassar som ska flyttas ca 3 km 1 gång i veckan så tycker jag det verkar vara lämpligt med taxi. Ett alternativ är kanske cykelkärra? Handlar man så mycket fortare verkar det vara läge för att dela upp ansvaret. 3-4 kassar går utmärkt för en person att flytta på cykel även utan cykelkärra. Buss går ju också för inte alltför stora mänder varor.
HEHE jag skulle vilja se de som parkerar en stor suv på familjeparkeringen framför IcaMaxi stormarknad gå med cykelkärra
Har ni aldrig sett hur föräldrar kör omkring med sina barn till skolan även om de bor på cykelvägsavstånd?
Är ni blinda?
Ser ni inte hur föräldrar likt ett lämmeltåg kör på rad till skolan och dagis och skjutsar de feta barnen som bara blir fetare och fetare?
Vi har till och med blivit anmälda av andra föräldrar till socialen för att vi låter barnen gå eller cykla till skolan.
Samtidigt som rektorn uppmanar föräldrarna att sluta köra barnen till skolan.
NÄ, jorden kommer att gå under och det är bara att inse att det kommer inte att gå att förändra ett skit.
Alla kommer att dö och jag välkomnar apokalypsen.
- rattlelizard
rattlelizard skrev:Vi har till och med blivit anmälda av andra föräldrar till socialen för att vi låter barnen gå eller cykla till skolan.
Snälla, säg att du skojar.
Eller har du flyttat till USA utan att berätta det för oss.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:rattlelizard skrev:Vi har till och med blivit anmälda av andra föräldrar till socialen för att vi låter barnen gå eller cykla till skolan.
Nej,Kvasir jag skojar inte, vi har blivit anmälda två gånger för att barnen själva tar sig till skolan (de är 12 och 9år och har sällskap).
samt att oroade föräldrar ringde och anmälde att barnen sågs plocka burkar ur en paperskorg i byn.
tilläggas ska att jag köpt små trädgårdshandskar till deras händer om de ska plocka burkar ute.men det får dem alltså inte i ***en stad*** kommun för då blir föräldrarna anmälda.
Moderator Tog bort stadens namn.
- rattlelizard
rattlelizard skrev:Kvasir skrev:rattlelizard skrev:Vi har till och med blivit anmälda av andra föräldrar till socialen för att vi låter barnen gå eller cykla till skolan.
Nej,Kvasir jag skojar inte, vi har blivit anmälda två gånger för att barnen själva tar sig till skolan (de är 12 och 9år och har sällskap).
samt att oroade föräldrar ringde och anmälde att barnen sågs plocka burkar ur en paperskorg i byn.
tilläggas ska att jag köpt små trädgårdshandskar till deras händer om de ska plocka burkar ute.men det får dem alltså inte i Örkelljunga kommun för då blir föräldrarna anmälda.
När jag var barn fanns det väl inte en unge som blev skjutsad till skolan, inte i tätorter i alla fall. Busskort fick man av kommunen om man hade minst 6 km till skolan, annars fick man gå eller cykla (om inte föräldrarna köpte busskort, men det brukade nog ingen göra).
När jag var i sisådär 10-12årsåldern var det också populärt att samla på ölburkar (på den tiden började man inte dricka själv redan i den åldern). Då var förstås målet att lyckas samla på sig alla sorters burkar som fanns i systemets katalog. Vi kunde vara stora gäng med ungar som gick och letade i papperskorgar och på platser där de äldre ungdomarna brukade festa. Mest spännande var det förstås med de ödehus som folk brukade ha fyllefester i. Där kunde man göra fynd.
Jag tycker det låter som socialen har tittat för mycket på amerikanska TV-serier och tror att det är likadant i Sverige.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Det är precis det vi brukade göra också i den åldern.
man samlade burkar och dealde ut reklam som man fick sitta och blada först.
sen var det att sälja kvällsposten och jultidningar.
Sen när man var 16 kunde man gå med morgontidningen två rundor innan man sov en timme och begav sig tillskolan.
man samlade burkar och dealde ut reklam som man fick sitta och blada först.
sen var det att sälja kvällsposten och jultidningar.
Sen när man var 16 kunde man gå med morgontidningen två rundor innan man sov en timme och begav sig tillskolan.
- rattlelizard