Installera gammal skanner till Windows Vista

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Installera gammal skanner till Windows Vista

Inläggav catasa » 2008-09-27 14:15:54

Ja, först hoppar vi över att det är skit att gammal utrustning inte funkar hur som helst på Windows Visata ;)
Jag hade problem med min skrivare, men fick hjälp att få igång den med en annan drivrutin på HP's webbsida (det är en HP).
Sen går vi vidare till saken :)
Kan någon här hjälpa mej att få ett svar på detta? :)
Jag skaffade mej en ny dator nyligen. Igår ville jag ha igång min skanner. Den ville inte. Jag kunde inte installera drivrutinerna.
Min skanner är sen stenåldern (ja det fanns en del skanners redan då ;)) och är en AcerScan Color Flatbed Scanner 620U (WIN98). Tror den inskaffades 2000, eller nåt åt det hållet. Jag har fått ärva den av mina föräldrar.
Den funkade bra med Windows XP, som jag hade innan. Det var bara att tuta och köra.
Nu vill den inte ihop med Vista. Jag antar att drivrutinerna till den är för gamla. Hittar inga hos Acer och har inte hittat något annat någon annanstans som vill funka heller. Förumtom nåt jag hittade på nätet som kostade nåt som jag inte kommer ihåg, och betalade jag inte så fick jag en massa $ tecken över hela bilden.
Nu undrar jag vad jag ska göra. Är det helt rökt tror ni att köra min gamla skanner på Vista? Utan att betala för något skumt program som jag kan ladda ner på nätet.
Går det inte så kan jag ju lika väl köpa en ny. Finns det någon här som kan rekommendera en flatbed skanner som skannar bra, som tar lite plats, har ett bra pris och funkar ihop med Vista :)
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
catasa

Anslöt: 2007-01-22

Inläggav Parvlon » 2008-09-27 14:22:27

Virtualisering borde väl gå? Eller i värsta fall, installera ett "gammalt" OS bredvid Vista, men då måste du boota upp den varje gång. Med de flesta virtualiserings lösningar "bootar" man på ett par sekunder inifrån det primära OS.
Konverting av drivrutiner XP ->Vista är inget som går i en handvändning men ibland finns det modifierade drivrutiner på andra än tillverkarens hemsida, google borde hitta dem isåfall men jag rekommenderar inte att installera drivrutiner som man inte litar på eller vet exakt att det är de som är original, vad som än sägs.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav catasa » 2008-09-27 14:36:02

Tack för svaret.
Kanske är en dum fråga, men vad är "Virtualisering"? Och hur går det till?

---

Läste just http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtualisering Tror nog inte att jag ska ge mej på det...
catasa

Inläggav Parvlon » 2008-09-27 14:43:01

Kollade oxå på http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtualisering , kasst att den kommer upp i början när man söker på google. Virtualisering är ett stort ämne, men de som är intressanta för vanliga användare fungerar genom att virtualisera en dator inuti ditt operativsystem. Oftast dock med din riktiga dators begränsningar hårdvarumässigt. Processorspecifikationer etc

http://en.wikipedia.org/wiki/VirtualBox
Rekommenderar virtualbox ifall du ger dig på det, stabilt, snål med resurser, gratis, går snabbt att installera och att lära sig och tar inte så stor plats som t.ex Vmware som inte heller är gratis. Deras lösning; Thinstall är väldigt intressant tycker jag, men den fungerar ej med (installering av) ring0 drivrutiner som t.ex skrivare.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav catasa » 2008-09-27 17:50:34

Tack för hjälpen. Men jag vågar mej inte på det. Får nog bli en ny skanner innom en mycket snar framtid istället :)
catasa

Inläggav barracuber » 2008-09-28 5:45:18

catasa skrev:Tack för hjälpen. Men jag vågar mej inte på det. Får nog bli en ny skanner innom en mycket snar framtid istället :)

Om du gillar gammelscannern och Acer inte har någon drivis just för den (isf ska det stå på hemsidan) så är den nog körd. Om du inte som parvlon skrev kör xp sida vid sida med vista (=potentiellt krångel). En ny scanner låter annars som en trevlig idé, det har nog hänt ett o annat på 8 år. Har du sett de nya kominerade modellerna med scanner, skrivare o kopiator allt-i-ett? de finns från 5-600.
Annars borde du som gillar bilder, grafik o annat visuellt eg köra Mac. Själv vill jag att min nästa dator ska vara en Mac. Där har man en mänsklig dator till skillnad från PC-träsket. Tror att MsTibbs o Lime bl a kör Mac.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2008-09-28 10:44:53

barracuber skrev:Annars borde du som gillar bilder, grafik o annat visuellt eg köra Mac. Själv vill jag att min nästa dator ska vara en Mac. Där har man en mänsklig dator till skillnad från PC-träsket. Tror att MsTibbs o Lime bl a kör Mac.
/Barracuber

Såg att det är Bjäbbis, inte Lime (?). Ursäkta båda två. Att Tibbsan kör Mac visste jag dock :-)
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav catasa » 2008-09-28 14:15:10

Tack för svar.
Jag har redan en bra skrivare och behöver ingen kopiator :)
Jag är van vid PC. Jag har aldrig provat Mac. Vill prova innan jag i så fall skulle byta. Om jag då känner att Mac är bättre.
Får bli en ny skanner. Måste dock vänta tills pappsingen kommer hem. Behöver ha någon att bolla skannertankar med. :wink:
Det är ju synd bara. Skannern i sej funkar, men inte med Vista.
catasa

Inläggav MsTibbs » 2008-09-28 15:09:20

catasa skrev:Jag är van vid PC. Jag har aldrig provat Mac. Vill prova innan jag i så fall skulle byta. Om jag då känner att Mac är bättre.

Mmmh, om du ska prova, se då till att prova minst 2-3 veckor på heltid, helst med en mac-kunnig person med, iom att det tar ett tag före man lär sig systemet och innan man lärt sig systemet kommer man ju givetvis uppleva att det systemet man redan kan är "bäst/lättast". Detta gäller givetvis även om man skall switcha till Windows från annat OS, eller switcha till något Linux elelr liknande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav catasa » 2008-09-28 15:56:55

Jo, jag förstår det :)
catasa

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-28 16:34:05

Jag har förlorat två skrivare genom att det inte fanns drivrutiner till nytt OS.

Till den andra hittade jag dock genom fanatisk googling, att det gick att använda en annan skrivares drivrutiner till den. Fast man förlorade några finesser (var ej så viktiga).
Det skulle fungera med scannern också (det var en multiskrivare) men det har jag ingen egen erfarenhet av, då scannerdelen ändå hade pajat totalt innan jag bytte OS.

Så, om du googlar ivrigt, så kanske du hittar någon lösning som någon annan kommit på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2008-09-29 11:19:54

I värsta fall med 3dje parts drivrutiner så får man en trojan med inbyggd "rootkit" på köpet. Rootkit är byggda för att gömma trojaner inuti ditt operativsystem, således också för antivirus/brandvägg's appliktioner. Virtualisering inget jag skulle klara mig utan, dels är det kul sen så är det säkerhetsmässigt en nödvändighet när man hanterar pengar/kreditkort via datorer. Google är ett bra verktyg för att hitta information, men också spyware o skit..
Parvlon
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in