Inställd operation - jag är helt ställd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inställd operation - jag är helt ställd

Inläggav Flia » 2011-02-26 22:18:43

Min hand-operation blev inställd (eller uppskjuten....) på grund av ett missförstånd (inte mitt fel).

Så mycket energi som gått åt till förberedelser och till att planera tiden efteråt då jag inte skulle kunna använda handen alls.

Poff liksom....

Dessutom vägrade läkaren erkänna att felet låg hos dem, utan anklagade mig för att medvetet sabotera (han kanske är aspie... och vart sur för att hans dagsplaner gick åt helvete....).
Efteråt har sköterskan medgett att felet låg hos dem, men nån ursäkt har jag förstås inte fått.

POFF Alla planer åt helvete, pengar utlagda i onödan, vaffan händer??
POFF utskälld och behandlad som en idiot
POFF hjärnan fullständigt tom

Efter ett dygns sömn har jag äntlige vaknat, men jag kan fortfarande inte tänka klart, eller orka förklara hela skeendet.
När jag tänker för mycket på det blir jag sådär outsägligt trött igen och måste sova....
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Miche » 2011-02-27 0:20:08

Fy fan vad jobbigt, jag hoppas att du kan få din operation snart och att den nya tiden fungerar för dig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Flia » 2011-02-27 1:20:51

Miche skrev:Fy fan vad jobbigt, jag hoppas att du kan få din operation snart och att den nya tiden fungerar för dig!


Tack. Sen ska de påföljande 3 veckorna funka också...
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav clivia » 2011-02-27 2:47:37

Vila vila och så vila lite mer, du är värd det, tills du fått upp orken..
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Alien » 2011-02-27 4:20:16

Låter skitjobbigt!

Har du brutit handen i vinter el är det nåt gammalt? Har du ont nu?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46589
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2011-02-27 9:09:11

Vilken mardröm.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2011-02-27 10:48:25

Vad var det för slags missförstånd? (Du behöver inte svara om du inte vill, naturligtvis).

En inte helt ovanlig anledning till inställd operation är annars att någon föregående patients operation tagit mycket längre tid än planerat. Det är inte ovanligt att ligga och vänta på sin tur, förberedd för operation, och sedan blir det inställt för att en annan operation drog över några timmar. Det hände min mamma för några år sedan. Sådant är naturligtvis väldigt jobbigt för patienten, men något vettigt alternativ finns knappast utan att det får kosta väldigt mycket mera.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Flia » 2011-02-27 15:22:18

Det var Karpaltunneloperation, en enkel 5-minuters med lokalbedövning.

Men förberedelserna är som för en stor operation (om nåt skulle gå på tok och man måste söva).

Översta stycket i instruktionerna handlade om fasta, och hade några ord om "fasta från kl 11.00" markerade med gult (op skulle ske ca 13.00). Men... hela det stycket var överstruket med ett diagonalt streck.
Jag noterade det och konstaterade att "nähä, ingen fasta, det var ju skönt".

På frågan när jag åt sist svarade jag ärligt (hade ätit i taxin in), och då blev det ingen op.
Läkaren vägrade tro att faste-instruktionerna var överstrukna, och pratade dessutom om 6 timmars fasta och slingrade sig med alla möjliga konstiga latinska termer som skulle förklara att magsäcken tar 4 timmar på sig att tömmas.
När folk ljuger för att komma undan blir jag galen och bryter ihop förstås.

Sen var det pengarna... jag har såpass ont om pengar att jag faktiskt hade sparat ihop till sjukresorna, och råkade väl nämna nåt om det mitt i gråten.... Då gick han förstås igång på "landstingets kostnader" som ju är mycket högre än 200 kronor, och sa nåt om att "medvetet sabotera".

Nu har jag suttit fast i "väggen" sen i fredags och börjar långsamt vakna upp.
Största orsaken tror jag är att planerna för 3 veckor ändrades, och dessutom på ett otrevligt sätt.

Nu funderar jag på om jag ska orka planera alltihop igen, jag behöver verkligen den här operationen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Zombie » 2011-02-27 15:47:53

Instämmer med övriga. Om du orkar (eller kan ta hjälp) ska du förstås också försöka få igen dina pengar, de är dina och inte landstingets. Och dokumentera fallet hos Patientnämnden eller var man nu gör sådant, även om de förmodligen "inte "kan göra något" gudbevars.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flia » 2011-02-27 16:28:35

Zombie skrev:Instämmer med övriga. Om du orkar (eller kan ta hjälp) ska du förstås också försöka få igen dina pengar, de är dina och inte landstingets. Och dokumentera fallet hos Patientnämnden eller var man nu gör sådant, även om de förmodligen "inte "kan göra något" gudbevars.


Jag fick faktiskt tillbaka själva sjukbesöket, 230 kr, efter att de hade fått se utskicket och konstaterat att jag hade rätt (utan att be om ursäkt förstås). Återstår 200 kr för sjukresan, och det är ju en annan "plånbok".
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Aspergare och vården



Logga in