Inskränkt och skrämmande! (Edit: ADHD en "modediagnos")
77 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Inskränkt och skrämmande!
Jag gör en blixtvisit p g a sömnbrist och läste den första meningen helt fel. Jag ber dig så mycket om ursäkt, Zombie.
- earlydayminer
- Inlägg: 12419
- Anslöt: 2008-03-11
- Ort: Wermland
Re: Inskränkt och skrämmande!
Oj då. Och nu börjar jag tycka att jag gott kunde ha uttryckt mig tydligare.
Hursomhelst, ursäkten godtas förstås.
Hursomhelst, ursäkten godtas förstås.
Re: Inskränkt och skrämmande!
Här är en artikel från Västerbottens-Kuriren där Stig-Arne Berglund som är forskare vid institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet skriver om hur skolan på ett bättre sätt skulle kunna arbeta för att elever med svårigheter kommer till sin rätt och inte behöver hamna i utanförskap senare i vuxenlivet. I Umeå har det bedrivits ett lyckat pedagogiskt skolprojekt, ”På rätt köl” för ungdomar med olika diagnoser, främst ADHD, där man visat på fördelarna med att tillämpa alternativa pedagogiska former:
VK - ADHD-hysteri i trångsynt skolsystem
Publicerad 4 februari 2012 kl 01.00 , Uppdaterad 6 februari 2012 kl 08.45
Upplevelsen av att vara diagnostiserad och att ha ADHD behöver brytas ned så att svårigheterna blir begripliga och görs hanterliga. Däri ligger hjärtat i skolans pedagogiska uppdrag. Det är inte diagnosen eller diagnosticeringen som är värst utan att skolans bemötande förstärker svagheter. Eleverna måste uppmärksammade för vad de kan och inte för vad de inte kan. Då blir diagnosen av mindre intresse.
Det skriver Stig-Arne berglund som är forskare vid institutionen för socialt arbete, Umeå universitet.
Antalet ungdomar med diagnosen ADHD har mer än fördubblats sen 2007 och är i dag den vanligaste diagnosen för pojkar i Sverige. Förbrukningen av amfetaminliknande preparat för ADHD har fyrdubblats på fyra år. Neuropsykiatriska diagnoser är ett omtvistat kunskapsområde.
Diagnosen ger ett namn åt svårigheterna och kan i brist på annat bli ett svar på vem de är. Ett inlärt utanförskap kan få svåröverskådliga och långsiktiga effekter på möjligheterna att ta sig in i vuxenlivet. I kombination med ungdomsarbetslöshet riskerar utanförskap att cementera deras position utanför samhället.
Sir Ken Robinsson, mycket internationellt erkänd pedagog beskriver ADHD-problematiken som en diagnoshysteri, en ADHD-epidemi i västvärlden, mest beroende av trångsynta skolsystem som kväver mångsidighet och prioriterar enfald. Han menar också att vi i dagens samhälle halkar efter om vi sjukförklarar i stället för att tillvarata olikheter i kompetenser.
Spektrumteamet i Umeå, som arbetar med tonåringar med diagnoser främst ADHD har lyckats bra tack vara fokus på ungdomarnas naturliga och sociala sammanhang. De har utvecklat en pedagogik som bygger på samarbete med ungdomar, deras föräldrar och skolan. Insatserna skräddarsys efter olika behov och svårigheterna görs greppbara, konkreta och hanterbara i de vanliga sociala miljöerna.
Re: Inskränkt och skrämmande!
Om återgivandet är rätt så är Ken Robinsson en idiot.
Anta att han har rätt. Då kan man skita i 90 % av de diagnosticerade adhd-människorna. De är nån sorts psykiatrikers påhitt. Men de är misstag, så de kostar ingenting i fråga om resurser. Elegant.
Lennart Frimodig
Anta att han har rätt. Då kan man skita i 90 % av de diagnosticerade adhd-människorna. De är nån sorts psykiatrikers påhitt. Men de är misstag, så de kostar ingenting i fråga om resurser. Elegant.
Lennart Frimodig
Re: Inskränkt och skrämmande!
Jättebra för dem sådana åtgärder räcker för. Där "räcker" betyder mer än att bara få deras näsor strax över vattenlinjen. Men troligen förbiser de dem åtgärderna inte räcker för. Berglunds enkla svartvitmålning av situationen tyder på att han inte ser den klart. Eller kanske talar om bara en del av eleverna med ADHD, men då borde han ha angett det. Man måste också räkna med dilemmat att många kanske inte är mogna för diagnos innan de själva har fått försöka leva ett tag utan, men att finansierings- och hjälpsystemen inte är gjorda för att hjälpa andra än dem som har en.