Insändare om psykiatrin i Kristianstadsbladet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Insändare om psykiatrin i Kristianstadsbladet

Inläggav kemisten » 2012-08-24 21:20:04

Denna insändare lyckades jag få publicerad i Kristianstadsbladet, lib, igår. Jag har själv fått erfara flertalet av nedan uppräknade saker (ECT och kirurgi undantagna).
===
Psykiatri på fall

Text: XX, Kristianstad
Publicerad 23 augusti 2012 6.30 Uppdaterad 23 augusti 2012 6.30
Debatt.
Det är verkligen dags att lägga ned psykiatrin. Den nuvarande kvasivetenskapliga indelningen där man aktivt försöker skilja på normala och knäppa patienter är hög tid att avskaffa.

Vissa neurologipatienter, som om omgivningen upplevs normala hänvisas till neurologin medan de som ses som knäppa hänvisas till en verksamhet som överlevt sig själv med råge: psykiatrin. Här används en rad ålderdomliga metoder som helt enkelt verkligen inte platsar i ett fritt och modernt samhälle.

För det första används tvångsmetoder mycket frekvent. Alla som besöker den så kallade akutmottagningen låses in, liksom alla som anses behöva inneliggande vård. Man använder också remmar, spännbälten, fysiskt våld och tvång.

För det andra används fortfarande(!), efter mer än 70 år, den så kallad elektrochocken där höga strömdoser leds genom patientens hjärna, trots att det är väldokumenterat att denna metod ger fysiska skador på hjärnan. Bland annat blödningar i hjärnan och omfattande minnesförluster. Tack vare hjärnskadorna upplevs patienten som lugn och liknöjd vilket psykläkarna tolkar som en förbättring. Faktum är att liknande liknöjdhet ses efter vissa andra typer av hjärnskador.

För det tredje förekommer mer eller mindre godtycklig diagnossättning, se bara på exemplet Breivik där det verkar komma en ny diagnos från i stort sett varje psykläkare. För det fjärde används fortfarande kirurgi av hjärnan i försök att bota ”psykiatriska” sjukdomar, dock ej här i Kristianstad.

Som en anställd inom psykiatrin i Skåne själv säger, blir varje patient som haft kontakt med psykiatrin mindre värd inom andra läkares ögon. De andra läkarna går nämligen in och lusläser psykiatrins journaler vilket gör att de bildar sig en väldigt obehaglig a priori-föreställning om patienten i fråga.

Tvångskramarna menar sannolikt att ett borttagande av tvångsvården skulle ge fler självmord och ett ökat självskadebeteende, men i ett fritt samhälle anser jag att individens frihet är en okränkbar rättighet, som endast kan undantas vid brottslig verksamhet, aldrig annars. Varje individ måste få ha ansvar för sitt eget liv. Dessutom finns det verkligen forskning som visar att självmorden skulle gå upp om tvångsvården togs bort?

===
Med det sista stycket menar jag: är det verkligen säkert att antalet självmord verkligen skulle öka? För om vården blir frivillig så att man alltid kan komma och gå, kanske fler vågar komma också vilket i sig kan ge färre självmord. Dagens inlåsningssystem tror jag i sig skapar ett antal självmord eftersom folk kan dra sig för att söka hjälp när det krisar.
Ett frivilligt system tror jag skulle vara betydligt mer målstyrt och mindre av förvarig/inlåsning. Ett frivilligt system skulle kanske rent av kunna ge färre självmord med bättre och öppnare vård.
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Re: Insändare om psykiatrin i Kristianstadsbladet

Inläggav Zima33 » 2012-08-25 1:26:37

Vården är ju frivillig redan nu, förutom för de som riskerar att skada någon.
Jag har aldrig blivit utsatt för tvångsåtgärder trots många års psykiatrikontakt och de vet att jag har självmordstankar.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-25 8:27:25

Hej kemisten!

Är din insändare riktad just mot psykiatrin i Kristianstad eller psykiatrin i allmänhet?

Jag är också kritisk mot psykiatrin och speciellt mot alla former av tvångsåtgärder men flera av de uppgifter du tar upp i texten förefaller inte vara riktiga vilket också försvårar för dem som eventuellt vill komma med en mer seriös och nyanserad kritik av psykiatrin.

Hur vet du att de andra läkarna lusläser psykiatrins journaler? De ska ju vara låsta för andra mottagningar. Går du dessutom på en privat vårdcentral så kan ingen se dina journaler från sjukhuset f eftersom journalsamarbetet i Skåne ännu inte omfattar de privata vårdcentralerna.

Vet dessutom folk som varit på akutpsyk utan att bli inlåsta, och till och med velat bli inlåsta utan att bli det så det kan inte heller stämma.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav DIProgan » 2012-08-25 8:52:51

Bjäbbmonstret skrev:Hej kemisten!

Är din insändare riktad just mot psykiatrin i Kristianstad eller psykiatrin i allmänhet?

Jag är också kritisk mot psykiatrin och speciellt mot alla former av tvångsåtgärder men flera av de uppgifter du tar upp i texten förefaller inte vara riktiga vilket också försvårar för dem som eventuellt vill komma med en mer seriös och nyanserad kritik av psykiatrin.

Hur vet du att de andra läkarna lusläser psykiatrins journaler? De ska ju vara låsta för andra mottagningar. Går du dessutom på en privat vårdcentral så kan ingen se dina journaler från sjukhuset f eftersom journalsamarbetet i Skåne ännu inte omfattar de privata vårdcentralerna.

Vet dessutom folk som varit på akutpsyk utan att bli inlåsta, och till och med velat bli inlåsta utan att bli det så det kan inte heller stämma.

+1

och om kemisten har en sådan erfarenhet av psykiatrin så förstår jag inte hur han kan skriva den här texten. Må vara att psykiatrin passar långt ifrån alla men en del människor har liksom inget på loftet, alls.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav tahlia » 2012-08-25 10:03:11

Det ter sig som om du fått din insändare publicerad just för att det lär leda till en hel del svar - inte för att man nödvändigtvis anser att du har en poäng. Med det sagt..

kemisten skrev:För det andra används fortfarande(!), efter mer än 70 år, den så kallad elektrochocken där höga strömdoser leds genom patientens hjärna, trots att det är väldokumenterat att denna metod ger fysiska skador på hjärnan. Bland annat blödningar i hjärnan och omfattande minnesförluster. Tack vare hjärnskadorna upplevs patienten som lugn och liknöjd vilket psykläkarna tolkar som en förbättring. Faktum är att liknande liknöjdhet ses efter vissa andra typer av hjärnskador.

Umm.. nej. "Omfattande minnesförlust" är rent skitsnack. Inledningsvis påverkas närminnet, något som sedan återställs (förutsatt att adekvat hjälp från vården för träningsövningar påföljer behandling, men ofta även utan sådan). Långtidsminnet kan, för vissa, även det påverkas men då handlar det om att tappa några få minnen här och där, inte regelrätt minnesförlust.

Varför protesterar jag så häftigt? För att ECT räddade mitt liv. Jag var halvvägs ned i katatoni - mediciner gjorde inget för mig och tillståndet bara förvärrades. ECT sattes in i hopp om att bryta nedgången vilket den gjorde. När jag kom in var jag knappt kontaktbar och de gånger jag drog mig ur skalet slogs jag med en överväldigande ångest. 3 veckor in i behandlingen satt jag i dagrummet med ett gäng yngre tjejer, käkade pizza, såg på tv och tjattrade. Det var en skillnad som natt och dag. Hade ECT inte funnits hade jag med största säkerhet suttit inspärrad och okontaktbar någonstans idag.

Så vilka hemska men har jag då? Tja.. inga som direkt kan knytas till ECT. Mitt minne funkar halvdant men det kan lika gärna bero på 5 års djup depression eller de tusentals mediciner man behagade sätta i mig. En så pass djup depression som varar så pass länge skadar hjärnan på egen hand - något som säkerligen inte bara drabbat mig men som man försöker vrida till att det rör sig om behandlingarna för att man är skitskraj för något man inte förstår sig på.

EDIT: F.ö tar jag gladeligen lite minnesproblem eller till och med "omfattande minnesförlust" (om jag nu hade sådan) för att få mitt liv tillbaka. Jag är tämligen övertygad om att mina barn instämmer.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Zima33 » 2012-08-26 9:28:19

Bjäbbmonstret skrev: Hur vet du att de andra läkarna lusläser psykiatrins journaler? De ska ju vara låsta för andra mottagningar.

Nej det är de inte om man inte spärrar dem.
Men jag tror inte läkare har tid att lusläsa journaler, de läser väl inte ens den som finns på deras egna mottagning...
Zima33

Inläggav tahlia » 2012-08-26 9:30:37

Zima33 skrev:
Bjäbbmonstret skrev: Hur vet du att de andra läkarna lusläser psykiatrins journaler? De ska ju vara låsta för andra mottagningar.

Men jag tror inte läkare har tid att lusläsa journaler, de läser väl inte ens den som finns på deras egna mottagning...

Även om de inte är spärrade så är det inte tillåtet att "dela" journaler mellan avdelningarna. Inte heller är det tillåtet för människor som inte är direkt knuten till patienten och den avdelning journalen ligger på, att gå in och läsa dem.
tahlia

Inläggav Zima33 » 2012-08-26 9:37:54

tahlia skrev:
Zima33 skrev:

Även om de inte är spärrade så är det inte tillåtet att "dela" journaler mellan avdelningarna. Inte heller är det tillåtet för människor som inte är direkt knuten till patienten och den avdelning journalen ligger på, att gå in och läsa dem.

Nja, poängen med sammanhållen journalföring är ju att ens läkare ska kunna läsa journaler från andra ställen, så personalen behöver inte vara knuten till avdelningen/mottagningen där journalen ligger men det stämmer att de måste vara involverade i patientens behandling för att få gå in och läsa om den inte är spärrad.
Zima33

Inläggav tahlia » 2012-08-26 9:40:20

Med ett tillägg, man måste ha ett klart behov av att läsa journalen - alltså det måste ha relevans till den vård man ska ge.

"Det är bara behörig personal som är delaktig i den pågående vården av dig och som har behov av informationen, som får läsa journalen."

Vad psykiatrijournalerna skulle ha för relevans om man söker för öroninflammation är ju frågan då - ingen. Därför är det då inte tillåtet för öronläkaren att gå in och läsa just psykiatrijournalen t.ex.
tahlia

Inläggav kemisten » 2012-08-26 9:52:23

Inlåsta redan vid akutbesök: Så är det vid akutpsyk i Kristianstad; endast personalen kan släppa ut patienterna (höll på att skriva fångarna!). Det är nog ett ganska vanligt system...

Andra läkare lusläser: Egen erfarenhet; jag fick ett mycket märkligt bemötande av en annan läkare vilket knappast inte kan förklaras på annat sätt. Journalsystemen är inte heller så låsta som många tror och hoppas vilket SR pratade om för några månader sedan.

ECT: tvivlar inte på att det kan fungera men det borde rimligen vara dags att fasa ut denna behandling. Tidigare opererade man utan bedövning, vilket säkert också "fungerade". Sannolikt finns väl ECT kvar som en relik i brist på bättre. Samtidigt ska man inte underskatta sunt förnuft som säger att det måste vara fel att leda starkström genom en persons hjärna och på så sätt avsiktligt framkalla ett fullskaligt krampanfall.

En bra om en filmatisering av psykiatrin finns på http://www.youtube.com/watch?v=Y5SfX9Nz ... re=related
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav tahlia » 2012-08-26 10:02:23

kemisten skrev:ECT: tvivlar inte på att det fungerar men det borde rimligen vara dags att fasa ut denna behandling. Tidigare opererade man utan bedövning, vilket säkert också "fungerade". Sannolikt finns väl ECT kvar som en relik i brist på bättre. Samtidigt ska man inte underskatta sunt förnuft som säger att det måste vara fel att leda starkström genom en persons hjärna och på så sätt avsiktligt framkalla ett fullskaligt krampanfall.

Och vad ska du ersätta det med om du nu fasar ut det? Ska vi låta människor som sitter i den sits jag satt, förbli katatoniska och försvinna för världen till någon behagar hitta en annan lika effektiv metod (vilket kan dröja 20 år)?
Sunt förnuft att det är fel.. på samma vis som det är fel att leda bra mycket starkare ström genom en persons kropp för att starta hjärtat? El måste inte vara något "hemskt-farligt-vidrigt", vi bör rimligtvis kommit längre än primitiv rädsla.
Vidare är personerna sövda under hela ingreppet, så att dra upp "operation utan bedövning" är ett rätt tunt argument.

Du tycks, som många andra, ha fastnat med skräckbilder från förr (eller från film) på näthinnan och således bär på en rädsla för själva processen. Information brukar stävja rädsla - läs på lite mer.
tahlia

Inläggav Zima33 » 2012-08-27 16:17:16

kemisten skrev:Inlåsta redan vid akutbesök: Så är det vid akutpsyk i Kristianstad; endast personalen kan släppa ut patienterna (höll på att skriva fångarna!). Det är nog ett ganska vanligt system...

Bara de som är på LPT får hållas inlåsta på avdelningen, är man frivilligt inlagd så måste personalen öppna för en om man vill ta en promenad eller något.
Zima33

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-27 16:51:07

Aha nu förstår jag. Kemisten påpekar att psykakuten hålles låst och man vare sig kan gå in utifrån eller ut inifrån. Du syftar alltså att man blir inlåst tills besöket är över eller att man måste säga till om man exempelvis vill ha lite frisk luft när man väntar på sin tur?
Det är ju alldeles riktigt och det kan vara nog jobbigt för den som mår dåligt av att vistas i lokalerna och har svårt att vara inlåst öht.
Bjäbbmonstret

Inläggav Zima33 » 2012-08-27 17:03:54

Ja det är olagligt för psyk att neka någon att gå ut - om det inte finns vårdintyg - men personalen kanske inte är så noga med att upplysa patienterna om det...
Zima33

Inläggav HGJ » 2012-08-27 18:59:13

Zima33 skrev:Ja det är olagligt för psyk att neka någon att gå ut - om det inte finns vårdintyg - men personalen kanske inte är så noga med att upplysa patienterna om det...

http://www.jo.se/Page.aspx?ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=5765
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Flinta » 2012-08-27 20:50:29

Zima33 skrev:Ja det är olagligt för psyk att neka någon att gå ut - om det inte finns vårdintyg - men personalen kanske inte är så noga med att upplysa patienterna om det...

Så jag har rätt att gå ut utan personal om jag inte har LPT? Vart jag vill eller enbart "inom sjukhusområdet"?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Zima33 » 2012-08-28 14:51:55

Flinta skrev:

Så jag har rätt att gå ut utan personal om jag inte har LPT? Vart jag vill eller enbart "inom sjukhusområdet"?

Vart du vill...precis som de patienter som är inlagda frivilligt på somatiska avdelningar...
Zima33

Inläggav Flinta » 2012-08-28 17:56:06

Zima33 skrev:
Flinta skrev:

Vart du vill...precis som de patienter som är inlagda frivilligt på somatiska avdelningar...

Exakt det påtalade jag men d funkar inte så på det sjukhus jag tillhör. Där blir man ändå stoppad i dörren med att "så funkar d inte här d e läkaren som beslutar" (även fast man inte har LPT).

Vart kan jag hänvisa till, ståR d ngnstans att jag har rätten på min sida att få gå ut?
Flinta

Inläggav HGJ » 2012-08-28 18:34:04

Flinta skrev:Vart kan jag hänvisa till,

Justitieombudsmannen?

http://www.aspergerforum.se/post868980.html#p868980

Kritik mot Psykiatriakuten Östra, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Västra Götalandsregionen, för att en patient utan laglig grund hindrats att lämna sjukvårdsinrättningen

[...]

Eftersom det vid M.P:s ankomst till psykiatriakuten inte förelåg ett vårdintyg och det inte heller därefter utfärdades något sådant har det inte funnits förutsättningar för att besluta om kvarhållande enligt 6 § första stycket LPT.

[...]

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det inte har funnits någon laglig grund för att hindra M.P. från att lämna sjukvårdsinrättningen. Jag är därför kritisk till att så har skett.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Zima33 » 2012-08-30 0:05:21

Flinta skrev:Exakt det påtalade jag men d funkar inte så på det sjukhus jag tillhör. Där blir man ändå stoppad i dörren med att "så funkar d inte här d e läkaren som beslutar" (även fast man inte har LPT).

Vart kan jag hänvisa till, ståR d ngnstans att jag har rätten på min sida att få gå ut?

ur Brottsbalkens 4e kapitel:

2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).

Länk till Brottsbalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
Zima33

Inläggav Flinta » 2012-08-30 12:03:54

Tack Zima33 o HGJ :-)Happy
Flinta

Inläggav weasley » 2012-08-30 15:01:27

Det var just eftersom killen i Arvika inte var tvångsvårdad som han kunde ta en promenad lååångt utanför sjukhusets gränser och knivhugga småbarn till döds.

Det gör mej väldigt tveksam till kemistens insändare. Förutom de fel som tahlia redan påpekat angående ECT.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-31 0:18:18

weasley skrev:Det var just eftersom killen i Arvika inte var tvångsvårdad som han kunde ta en promenad lååångt utanför sjukhusets gränser och knivhugga småbarn till döds.

Det gör mej väldigt tveksam till kemistens insändare. Förutom de fel som tahlia redan påpekat angående ECT.

Jadu! Då var väl felet att just den killen inte var LPT:ad och inte att andra människor som har behov av att komma ifrån sjukhusmiljön och är där frivilligt får gå ut...
Bjäbbmonstret

Inläggav Paradox » 2012-09-09 22:33:57

tahlia skrev:Vad psykiatrijournalerna skulle ha för relevans om man söker för öroninflammation är ju frågan då - ingen. Därför är det då inte tillåtet för öronläkaren att gå in och läsa just psykiatrijournalen t.ex.
Ne, fast jag har fått kommentarer om psykmediciner när jag sökt för just öroninflammtion. De ser kanske inte journalen, men iaf medicinlistan. Går man till gynekologen lr får halsfluss, de kommenterar det varje gång, tomteloftstabletterna.
Paradox

Anslöt: 2011-03-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in