Inlåsta autister med grova brottslingar på ungdomshem (2009)
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Inlåsta autister med grova brottslingar på ungdomshem (2009)
DN: Autistiska ungdomar vårdas som kriminella, 2009-08-06
Är förundrad över att det får gå till på det sättet
Vilket iofs gör mig ännu mindre förvånad över att Asp center får hållas.
Adam, som egentligen heter något annat, tvångsomhändertogs sedan han skolkat från skolan, vänt på dygnet och vägrat att medicinera. Han är 18 år och fick nyligen diagnosen Aspergers syndrom.
Bengt Johansson, placeringschef på Sis, säger att autister placeras med brottslingar bara i undantagsfall.
– Jag ser inget anmärkningsvärt i det här. Alla som kommer hit får i stort sett samma behandling. Vården skiljer sig nästan inte alls åt.
Är förundrad över att det får gå till på det sättet
Vilket iofs gör mig ännu mindre förvånad över att Asp center får hållas.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Inlåsta autister med grova brottslingar på ungdomshem (2
"Konventionens syfte är att främja, skydda och säkerställa det fulla och lika åtnjutandet av alla mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för alla personer med funktionsnedsättning och att främja respekten för deras inneboende värde."
- ur FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Trodde delen med att människan är född fri ingick där. Hur kan man ens får göra så här! Jävla idioter.
- ur FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Trodde delen med att människan är född fri ingick där. Hur kan man ens får göra så här! Jävla idioter.
Min dotter blev inlåst i fem hela månader....för att de skulle utreda henne. Hon var rymningsbenägen men de borde skickat henne till ett professionellt ställe direkt. Istället satt hon inlåst för att de skulle ställa diagnosen alkoholmissbruk och amfetaminmissbruk...något de bara kunde frågat mig om, hade tagit 1 minut, inte 5 månader, att fastställa. Men jag tror att på Rebeckahemmet var det bara flickor med Asperger eller andra funktionsnedsättningar samt missbruk som var inlåsta där. Dessutom är det inget skydd för flickorna där, många både skar sig och gjorde diverse självmordsförsök. Min dotter hann få flera ärr, nya piercingar och tatueringar på det stället.
Kanske borde startas verksamhet med berörda föräldrar som huvudman. Existerande verksamheter får ju kvacksalveri att framstå som avancerad vårdmetodik.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Kanske borde startas verksamhet med berörda föräldrar som huvudman. Existerande verksamheter får ju kvacksalveri att framstå som avancerad vårdmetodik.
Bra formulering där!
Återgå till Aspergare och vården