Inget ljud i datorn längre?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Inget ljud i datorn längre?
Kan inte spela de skivor jag har i datorn el t ex youtube. Hur kan ljudet plötsligt bara försvinna?
Däremot hörs de vanliga "dataljuden", t ex när man sätter på och stänger av datorn.
Däremot hörs de vanliga "dataljuden", t ex när man sätter på och stänger av datorn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Din dator tycker att du har en smaklös musiksmak. Nej då, skämt åsido, har du titta om du stängt av ljudet helt och hållet?
Annars kan du testa att avinstallera drivrutinen och installera en nyare drivrutinen till ditt ljudkort. Eller bara ominstallera den om du vill.
Annars kan du testa att avinstallera drivrutinen och installera en nyare drivrutinen till ditt ljudkort. Eller bara ominstallera den om du vill.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Hörs "de vanliga" datorljuden är det INTE drivrutinen.
Kolla så att det inte så enkelt att volymkontrollen i youtube är neddragen till noll!
Kolla så att det inte så enkelt att volymkontrollen i youtube är neddragen till noll!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System (i classic mode).
Om du ser nån gul varningstriangel kan det vara nåt vajsing på ljudmaskineriet. Anteckna felet, googla eller posta här.
Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Ljud och Ljudenheter
Bocka för 'Visa Volymikonen i Aktivitetslisten' => en högtalarikon dyker upp nere till höger. Högerklicka på den, välj Justera Ljudegenskaper. Det finns en mängd olika volymvarianter (kolla under Avancerat också), AUX, LJUDIN, CD m.m. Se till att de volymer som du tror kan vara viktiga inte är neddragna i botten, isf dra upp dem.
På Ljud och Ljudenheter-sidan, kolla igenom alla flikarna och deras inställningar. Dra upp allt som verkar ligga för lågt.
/Barracuber
Om du ser nån gul varningstriangel kan det vara nåt vajsing på ljudmaskineriet. Anteckna felet, googla eller posta här.
Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Ljud och Ljudenheter
Bocka för 'Visa Volymikonen i Aktivitetslisten' => en högtalarikon dyker upp nere till höger. Högerklicka på den, välj Justera Ljudegenskaper. Det finns en mängd olika volymvarianter (kolla under Avancerat också), AUX, LJUDIN, CD m.m. Se till att de volymer som du tror kan vara viktiga inte är neddragna i botten, isf dra upp dem.
På Ljud och Ljudenheter-sidan, kolla igenom alla flikarna och deras inställningar. Dra upp allt som verkar ligga för lågt.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag har gått igenom Inställningar. Ändrat på Ljudschema till "Windows Standard" (det var tomt där). Klickat bort "Ljud av" där det fanns (Aux, Mikrofon, Telefon). På många ställen stod det "Den här enheten fungerar korrekt".
Men lik förbannat funkar inte ljudet.
Men lik förbannat funkar inte ljudet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
Maken hade kopplat in hörlurar och sen dess hörde jag inget, så jag bad honom koppla tillbaka som förut, men ljudet var likafullt borta.
Till slut kom jag på att det kanske blev fel, så jag bad honom kolla igen. Han kollade och ändrade på något och då kom ljudet tillbaka. Sen tappade han hårddisken och skärmen blev svart. Men som tur var kom allt tillbaka när jag satte på datorn igen.
Hårddisken står inne i ett fack och ska man göra något med den måste den lyftas ut, jättebökigt.
Tack för alla svar, nu kan jag iaf lyssna på musik i datorn igen!
Till slut kom jag på att det kanske blev fel, så jag bad honom kolla igen. Han kollade och ändrade på något och då kom ljudet tillbaka. Sen tappade han hårddisken och skärmen blev svart. Men som tur var kom allt tillbaka när jag satte på datorn igen.
Hårddisken står inne i ett fack och ska man göra något med den måste den lyftas ut, jättebökigt.
Tack för alla svar, nu kan jag iaf lyssna på musik i datorn igen!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Din dator tycker att du har en smaklös musiksmak. Nej då, skämt åsido, har du titta om du stängt av ljudet helt och hållet?
Jag gillar din humor.
Jag har för övrigt samma problem. Högtalarna vägrar fungera, lurarna likaså. Men jag är för lat eller less för att göra något åt det.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
Det här är lite OT men i min dator har jag 3 utgångar för ljud. Vanligtvis använder jag bara högt. i skärmen men sen har jag en sån där trådlös ljudöverförare till stereon i vard.rummet problemet är att när jag stoppar i kontakten för den trådlösa så försvinner ljudet från skärmhögt. och jag får inte tillbaka det innan jag kopplat loss den trådlösa
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
Kolla enhetshanteraren i system, klicka dig vidare till drivrutinen för den trådlösa, välj disable. Ifall det inte går kan du göra en kopia först av det systemkonfig när inte den har bytt till det trådlösa sedan jämföra den efteråt. Finns en del sådan mjukvara, ett simpelt som heter regshot finns på sourceforge. Här finns en del andra.Chilehead skrev:Det här är lite OT men i min dator har jag 3 utgångar för ljud. Vanligtvis använder jag bara högt. i skärmen men sen har jag en sån där trådlös ljudöverförare till stereon i vard.rummet problemet är att när jag stoppar i kontakten för den trådlösa så försvinner ljudet från skärmhögt. och jag får inte tillbaka det innan jag kopplat loss den trådlösa
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
Kommer du ihåg vad du gjorde i samband när det slutade fungera? Orsaker som t.ex ominstallation av operativsystem, nya högtalare eller flyttning av dator.DC skrev:Jag har för övrigt samma problem. Högtalarna vägrar fungera, lurarna likaså. Men jag är för lat eller less för att göra något åt det.
Parvlon skrev:Kolla enhetshanteraren i system, klicka dig vidare till drivrutinen för den trådlösa, välj disable. Ifall det inte går kan du göra en kopia först av det systemkonfig när inte den har bytt till det trådlösa sedan jämföra den efteråt. Finns en del sådan mjukvara, ett simpelt som heter regshot finns på sourceforge. Här finns en del andra.Chilehead skrev:Det här är lite OT men i min dator har jag 3 utgångar för ljud. Vanligtvis använder jag bara högt. i skärmen men sen har jag en sån där trådlös ljudöverförare till stereon i vard.rummet problemet är att när jag stoppar i kontakten för den trådlösa så försvinner ljudet från skärmhögt. och jag får inte tillbaka det innan jag kopplat loss den trådlösa
Tack för tipset
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:30:31, redigerad totalt 1 gång.
Ingen orsak, det fungerar kanske inte så enkelt men ifall det gör så kan du ju upplysa i den här tråden. Alltid lär man sig något. Har ej felsökt trådlösa enheter så.Chilehead skrev:Tack för tipset