Ingen utredning efter kommunbyte...(?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Ingen utredning efter kommunbyte...(?)

Inläggav Mirai » 2011-06-03 16:26:18

Ja nu var jag till min "nya" psykiatriker för andra gången och på henne låter det som om jag inte har varken asperger eller något annat, menar hon efter att ha bedömt mig på två korta besök och den där "aspergerenkäten" som ska fyllas i. Känns oerhört tråkigt att hon har den inställningen efter en så vag bedömning när min tidigare läkare i den gamla kommunen satte mig på kölista efter att både svärmor och jag suttit och förklarat problemet. Trodde ju det skulle gå mycket smidigare än så. Naturligtvis ska de ha sina jäkla semestrar mitt i sommaren så kommer inte få något definitivt svar förrän i slutet på sommaren. Kändes inte som hon tog mig på vidare allvar, satt och läste ur en bok med definitioner för DSV-M och jämförde det med mig. Kan hon verkligen bedöma mig på det sättet?

Det jobbiga är ju att hon ska språka med en av de vårdare jag träffade där som jag inte alls gick ihop med och fråga vad hon tycker, lär ju bli ett klart nej om hon går på hennes linje..
Dessutom var hon inte alls lika trevlig i rösten och tonen som sist jag kom dit, nog för att hon kanske är trött och bitter över att få jobba på en klämdag men ska ju inte gärna gå ut över patienterna. Berättade om att jag haft ångest vilket mycket beror på just kommunflytten och att allt börjar om från noll, varpå hon som tidigare sa att jag ska sitta och säga till mig själv att jag inte ska tänka så. MEn det är just därför jag behöver hjälp, för att jag inte kan hantera det själv.

Går det att överklaga eller få något utlåtande från läkaren i den gamla kommunen möjligen? Jag är tyvärr inte alltför bra på att stå på mig varför jag lätt blivit överkörd av myndighetspersoner och annat, så om någon som faktiskt tycker jag skulle gå utredning kan stötta mig vore en ide.
Mirai

Anslöt: 2011-04-29

Re: Ingen utredning efter kommunbyte...(?)

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-03 19:22:13

Om du har nära till den gamla kommunen, så kan du ju fortsätta där. Och i vilket fall som helst (särskilt om ställena tillhör samma region), kan du säkert ta kontakt med den gamla och beskriva problemet.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: Ingen utredning efter kommunbyte...(?)

Inläggav Mirai » 2011-06-05 12:29:06

Problemet är att jag måste gå via den nya kommunen för att göra en utredning, den gamla kommunen menade att de inte gör de för utomsocknes folk, trots att det är samma landsting. Det jobbiga är ju att de tydligen skrivit i min journal att jag är otålig, och den är psykologen har lusläst alla journaler som finns på mig och skulle naturligtvis anmärka på det. Känns så jädra surt att de skriver sånt i journalen... Är ju inte konstigt att man blir otålig av att vänta i 3-4 veckor på att få komma till nån som efter en månad hänvisar en till en annan med 3-4 veckors väntetid. Är ju inte kul att må dåligt heller, sen dröjer det lika lång tid innan man får ev medicin och ännu mer tid innan den verkar.

Svärmor har föreslagit att kontakta Säter istället, här har de då ingen hand om människor alls. De frågade till och med direkt vilken diagnos jag tyckte mig ha, och om tidigare journaler skulle vara bra för dem att ha. Det är väl inte min sak att svara på. Är det patienten som ska göra jobbet åt dem?
Mirai

Anslöt: 2011-04-29

Återgå till Aspergare och vården

Logga in