Inflexibelt boendestöd, PO och god man

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-03-10 0:24:29

Ursäkta min okunskap men vad gör ett boendestöd egentligen? Är det en sån som hjälper en med vardagliga saker i hemmet? (städ, disk, tvätt osv) eller är det något annat?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-03-10 0:59:29

emer2 skrev:Vilket betyder att jag skulle få leva på socialbidrag och bli tvingad av socialen att sälja min bostadsrätt och leva på dom pengarna innan dom ger mig några pengar. Så går det till här i storstan nämligen.

Det finns ingenting i lagen som förbjuder dig att skänka bort din bostad (till någon nära bekant som du litar på) och att du sedan hyr lägenheten av den personen i andra hand. Ni kan förhandla fram hyran till det högsta belopp som socialen betalar ut.

Skriv ett bindande kontrakt där personen förbinder sig att skänka tillbaka lägenheten till dig den dag då du inte längre är beroende av socialbidrag (fast det kontraktet visar du aldrig upp för socialen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2011-03-10 1:41:51

Deadly_Nightshade skrev:Ursäkta min okunskap men vad gör ett boendestöd egentligen? Är det en sån som hjälper en med vardagliga saker i hemmet? (städ, disk, tvätt osv) eller är det något annat?


Som jag fattat det ska den snarare hjälpa en att komma igång med det själv. Liksom att t ex betala räkningar, om man har stora igångsättningssvårigheter. Men om de gör mera i praktiken vet jag inte, jag har inte själv boendestöd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47150
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Twiggy » 2011-03-12 14:20:30

Jag tror ni missförstod vad jag menade med att den Gode Mannen inte ska följa med på möten, jag ber om ursäkt.

Vad jag menade var att den Gode Mannen tex ska bevaka rätt och sörja för person. Det är då meningen att den ska samordna alla insatser från olika myndigheter. Den Gode Mannen ser tex till att man får boendestöd om man behöver det och ledsagare om man behöver det. Så att ens liv flyter på som det ska.

För att ordna alla de här sakerna kan den givetvis behöva följa med på möten då och då. Men det är oftast inte den Gode Mannens uppgift att följa med på alla möten i det dagliga livet, utan den ska organisera allt runtomkring en så man får den hjälp man har rätt att få, tex hjälp på möten.

Den Gode Mannen har inte särskilt mycket betalt, det är inte ett vanligt jobb, därför kan det vara svårt att få en sådan. De får lite olika lön beroende på hur mycket tid de måste lägga ner. Man betalar själv lönen till den Gode Mannen (om man inte tjänar väldigt dåligt).

Jag menade alltså att den Gode mannens huvuduppgift vanligen inte är att följa med en till olika ställen hela tiden, utan att den ordnar så att man får någon som följer med en.
Ibland följer de absolut med själva när det behövs (det gör min).
Twiggy
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2009-01-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in