Inception - Åsikter om filmen!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inception - Åsikter om filmen!

Inläggav Moggy » 2010-07-25 1:50:31

Var givetvis och såg Inception. Hade mycket stora förväntningar på den, Nolan (Memento, Batman DarkKnight..) som regissör och han gör en film som handlar om drömmar.

Skulle det kunna bl fel? Nä, egentligen inte. Och det blev det inte heller, filmen levde upp till mina höga förväntningar. I det stora hela iaf även om jag har åsikter om sånt som hade kunnat varit annorlunda.

En relativt lång inledning där man lär känna huvudpersonen Cobb och några till och där man som tittare får drömtekniken förklarad för sig. Intressant, fascinerande och trovärdigt. Det märks att man har tänkt till här istället för att bara hitta på nåt enklare, tillräckligt för att bygga upp en actionfilm kring. Dom kan gå in i folks drömmar, dela drömmar med andra och medvetet skapa hela drömvärldar där man kan göra vad som helst. Typ Lucid Drreaming på overdrive-växel.

Här blev mina första lilla besvikelse med filmen. Det visas ju givetvis vad som kan göras i drömmarna där möjligheterna är obegränsade. För att kunna göra "vad som helst" så gjorde dom inte nåt SÅ fantastiskt. Här hade jag önskat mig lite inspiration från scenerna i filmen "What Dreams May Come". Men okej, det var inte i den riktningen som filmen skulle gå, full respekt för det.

När man väl fått reda på vad det hela handlar om är det dags för själva handlingen där vi kastas i en rätt komplicerad drömstory på flera nivåer. Ovanligt att en biofilm är så här pass komplicerad, det är inte helt lätt att hänga med i vad som egentligen händer. Men det spelar liksom ingen roll då det blir så mycket action att man inte behöver sitta och grubbla.

Det mesta i filmen är genomarbetat nästintill perfektion, manus, balans mellan filosofiskt grubbel och action. Ett tag känns det som att storyn spretar iväg och blir för komplicerad och jag tvivlade på att det skulle kunna knytas ihop på ett bra sätt, men jag behövde inte bli besviken där. När sluttexterna dök upp vad jag väldigt nöjd med upplevelsen.

Det är lätt att komma in på att jämföra Inception med Matrix då temat i filmerna kan tyckas påminna om varann. Actionscener som bryter mot fysikens lagar, folk som springer på väggarna och skjuter och ett filosofiskt tema om vad som egentligen är verkligheten. Men ändå, Inception är en helt annan film än vad Matrix är.

Ganska sparsmakat med specialeffekter i Inception och här kunde man ha önskat sig mer och häftigare actionscener som hade utklassat Matrix och fantasieggande datorgenererade drömlandskap. Nu var det inte SÅ mycket sånt vilket känns som ett medvetet val ifrån regissören. Personligen hade jag gärna sett mer och längre flashiga actionscener. Det var några riktigt grymma fightingscener i tyngdlöshet, men det var lite för lite och kort. Lite konstigt att inte Nolan blåste på mer här och satsade på en Oscar. Men på nåt sätt så förstår jag varför det inte gjordes...

Det filosofiska ramverket till drömvärldarna och hur dom byggs upp övertygande och lockande, nästan lite synd att det "slösas bort" på bara en enda film kring temat. Mycket tveksamt att det skulle komma en uppföljare på Inception. Det man kan hoppas på är en betydligt längre Special Edition när den släpps på BluRay och DVD.

Skådespalarinsatser: Bra, fullgott för filmen men blir knappast nån Oscar här.

Överlägset bästa actionfilmen på mycket länge, potentiell kultfilm och förmodligen en Top50-film på IMDB.

Bild
Bild
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2010-07-25 10:34:39

Den var okej, sällan jag orkar se en hel film nu för tiden.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Inception - Åsikter om filmen!

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-25 12:54:48

Moggy skrev:Överlägset bästa actionfilmen på mycket länge, potentiell kultfilm och förmodligen en Top50-film på IMDB.

Just nu är den..... NR 3!

http://www.imdb.com/chart/top?tt1375666
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav DIProgan » 2010-07-25 13:16:52

om man inte hade en orsak att se filmen så fick man en nu ^^
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav earlydayminer » 2010-07-25 13:42:42

En sådan där kritikerrosad film som filmvärlden längtat efter att få höja till skyarna.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Re: Inception - Åsikter om filmen!

Inläggav Moggy » 2010-07-25 15:11:52

Savanten Svante skrev:
Moggy skrev:Överlägset bästa actionfilmen på mycket länge, potentiell kultfilm och förmodligen en Top50-film på IMDB.

Just nu är den..... NR 3!

http://www.imdb.com/chart/top?tt1375666

Jo, fast den lär ju sjunka. Dark Knight låg etta ett bra tag när den släpptes...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Yria » 2010-07-25 20:52:52

Wow, vad du är duktig på att recensera!

Jag fick nys om filmen igår och jag ska försöka se den så fort jag kan.
Yria

Anslöt: 2010-07-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in