Idiotförklarad av Föreningen Autism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Idiotförklarad av Föreningen Autism?

Inläggav tahlia » 2009-03-28 14:46:15

Slog upp min lokala blaska "Dagbladet" imorse. Där stod att läsa att Föreningen Autism nu kritiserar betalningssystemet med kort på bussarna med motivationen att "det är för krånligt för människor med autism och Aspergers syndrom".

Det står också att människor med Aspergers är starkt beroende på att allt flyter på som planerat i vardagen för att må bra, och om de således kliver på bussen och pengarna på kortet inte räcker till resan så rasar hela deras värld. Ja, inte ordagrant med det var andemeningen.

Måste jag tala om att en skarp huvudvärk snabbt infann sig ungefär samtidigt som en viss irritation blommade upp?

Det verkar dock inte som om de lagt ut artikeln på webtidningen vilket ter sig lite udda.

Frågan jag ställer mig är varför Föreningen Autism känner ett behov av att peka ut folk på ett dyligt sätt?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav earlydayminer » 2009-03-28 15:11:19

Jag kan tycka att det känns väldigt jobbigt när det inte flyter på som vanligt, något i stil med att värdekortets belopp inte är tillräckligt. Dock känns det som Föreningen Autism påstår lite överdrivet, åtminstone i mitt fall. Naturligtvis kan det vara så att de människor som verkligen har det svårt, en rejäl störning i sitt fungerande jag, kan känna av en mycket kraftfull ångest p g a händelser som personen valde som exempel.

Har jag inte tillräckligt med värde kvar vänder jag mig om och går hem. Det har hänt vid ett flertal tillfällen, oftast inom en iskall vinterperiod.

Kan du inte skriva till Föreningen Autism och fråga de ansvariga?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Re: Idiotförklarad av föreningen autism?

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-28 15:13:34

tahlia skrev: Det står också att människor med Aspergers är starkt beroende på att allt flyter på som planerat i vardagen för att må bra, och om de således kliver på bussen och pengarna på kortet inte räcker till resan så rasar hela deras värld. Ja, inte ordagrant med det var andemeningen.
Exakt så är det för mig :cry: .

Jag hamnar i twilight zone när någonting sådant där händer. Allt blir overkligt och jag får panikångest, tankekaos, och ligger sedan utmattad i minst ett dygn efter en sådan där chock.

Jag vet att jag som Aspergare förväntas vara en smart savant som pular på med specialintressen och bara är socialt inkompetent med folk. Det ska vara mitt enda problem har jag förstått.

En enkel och lättförstådd värld vore guld värd för mig. Exempelvis så kunde alla uttagsautomater vara likadana. Och kortläsarna i butikerna! Finns det två identiska i hela världen? Chip, inte chip, chip uppe, chip nere, remsan åt höger, remsan åt vänster, lämna kort till kassör, visa legitimation, :shock: . Man blir utmattad för mindre.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-28 15:14:22

Är det alltså så att NT-människor tycker att det år både roligt och enkelt om de står där med 50 öre för lite på kortet? :?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-28 15:15:43

Alltså, vad gör man om man inte har tillräckligt med pengar på kortet? Man får ju inte åka. Klart att det blir mer eller mindre kaos.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-28 15:17:44

Jag floodar lite...

Systemet med de här korten, gör att det är jobbigt som f*n att åka buss.
Förr räckte det att man hade pengar på sig. Men nu måste man köpa ett kort. Det måste vara rätt belopp, annars får man ta bilen 2 mil för att köpa ett nytt kort.
Använder man det så sällan som jag, så avmagnetiseras det, och kontrollanter säger att man ska åka till GBG för att få det utbytt (bara 4-5- mil med bil)...
Bror Duktig

Inläggav tahlia » 2009-03-28 15:18:54

Jag förnekar inte att det här mycket väl kan vara ett problem för människor med Asperger. Men människor som läser den här artikeln tar förgivet att det är såhär för alla med vår diagnos, och det är sådant som gör mig heligt förbannad.

Antingen är jag en förståndshandikappad mupp eller en empatilös psykopat. Jag är aningen less på det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav Zombie » 2009-03-28 15:24:00

Olika jobbigt för olika personer på båda sidor om såväl som i gråzonen runt den fiktiva gärsgårn, skulle jag tro.

Utan att jag vill dra upp någon OA-debatt igen (och om någon måste, finns redan trådar för det, här t.ex.) kommer osökt kommentaren att den här sortens generaliseringar från utomstående som ska företräda oss var en av orsakerna till att OA kom till.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-28 15:27:21

tahlia skrev:
Antingen är jag en förståndshandikappad mupp eller en empatilös psykopat. Jag är aningen less på det.
Min fasad är redan så kass som den är, så sådana där fördomar om min hjärndefekt är bara ett varv med svartpepparkvarnen på toppen av mitt galna huvud i mitt fall 8) .

Jag är förståndshandikappad på många sätt, utvecklingsstörd och dum i huvudet när jag ska åka buss. För jag lär mig aldrig vissa saker, vissa saker går inte in i min hjärna. Det är ett förståndshandikapp, även om det ordet låter illa.

Sedan kan jag vara väldigt smart och kunnig, om djur tex. Men jag är ändå samtidigt förståndshandikappad.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav nano » 2009-03-28 15:31:05

Jo det där med faktakontrollen hos tidningar brukar inte direkt vara den bästa tycker jag.
En del tidningar klarar det hyffsat andra inte.
Är väl från detta ordet tidningsanka kommer antar jag.
Man förväntar ju sig fakta men så dyker det upp fabuleringar.

Och snart är det första april, det gillar jag iofs, man får göra olika falsarier bara de inte är för allvarliga.
Hittade på en sak för ett tag sedan jag ska försöka göra något bra av:

"det finns en ny typ av magnet som har nya speciella egenskaper, den är gjord av yttrium, barium och falsarium".
Får se om jag lyckas leverera den på ett sätt som får någon av mina bekanta att gå på den :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-28 16:08:50

Zombie skrev:Olika jobbigt för olika personer på båda sidor om såväl som i gråzonen runt den fiktiva gärsgårn, skulle jag tro.

Prexis. Visst är det irriterande som fan att inte ha pengar nog på kortet, men det finns så oändligt mycket som är så oändligt mycket mer irriterande.

Folk som säger att det är på ett sätt och inte på det sätt jag påstår, men så är det inte det och de borde vetat, för det är det de har betalt för, t ex.

Men det ena utesluter inte det andra. DOCK sekondar jag Tahlia i att det borde nyanseras mer. Man kan bli så störd av buss-grejen om man har AS, men det finns personer utan AS som kajkar ihop av sånt, likväl som det finns dem med AS som svär en ramsa och så knatar hem igen sparkande i snön lite extra.. (som jag skulle göra).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Milyc » 2009-03-28 16:09:35

Jag tycker det är lättare att betala med kort än med kontanter. Att FA har något slags behov av att tillskriva oss som kollektiv så mycket svårigheter som möjligt är dock inget nytt för mig.

Talar man däremot om neutrala eller positiva AS-egenskaper är de otroligt snabba med att börja tramsa sig om att "personer med AS är såå olika som individer".
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv

Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Lnovgo » 2009-03-28 16:31:46

Jag är van vid att det går att betala med kontant på bussarna, och det vore problem för mig personligen om det inte längre gick, eftersom jag inte ens har ett betalkort och inte är van vid sådana.

Dock tycker inte jag att det är en AS-fråga, då säkert en stor andel av alla aspergare är vana vid betalkort och inte alls tycker att det är särskilt krångligt, och att det säkert finns en betydande andel NT bland den minoritet som inte är vana vid att betala med betalkort och har mycket lättare att betala kontant.

Alltså handlar problemet med bussar som kräver betalning med betalkort om att man gör det svårt för människor som håller på gamla enkla manuella metoder för att hantera sina pengar och inte är insatta i det speciella tänkande som säkert krävs för att hantera betalkort effektivt, och inte om att man gör det krångligt för en handikappgrupp.

I och för sig skulle man ju kunna spekulera i att det förmodligen generellt är svårare för aspergare som inte är vana vid betalkort att ställa om än för NT som inte heller är det, men det FA gör när de framställer detta som en fråga om funktionshinder på det onyanserade sätt de tycks göra, så sjukförklarar de i princip en normal reaktion på ett samhällsfenomen, nämligen teknikaliseringen som gör det enklare för vissa och svårare för andra.

Det är klart att det blir problem för vissa om det plötsligt krävs att man skall ha och förstå sig på sådana där plastkort! Om tekniken skall vara till för människorna borde det rimligtvis finnas alternativ för de människor som inte förstår sig på tekniken!
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv

Anslöt: 2008-05-06

Inläggav DodeN » 2009-03-28 17:11:06

Nu har jag inte en AS-diagnos utan adhd, men min värld kan rasa samman totalt om kortet inte räcker och jag måste ha koll på hur mycket som var kvar eller hur länge det räcker. Fast här kan man betala med sms och då kan jag kolla så jag har tillräckligt med pengar eller så fyller jag på det lättare än att fylla på busskortet.

Men för mig är det ett stort problem att komma ihåg att trycka i kortet. Jag har ett rörelsehinder också och bara att ta mig på bussen kan vara en kamp, folk som inte flyttar på sig och höga kanter. Stress och massa folk då funkar inte hjärnan och jag glömmer trycka i kortet. jättepinsamt men jag har inte stoppats för det än som tur är. Hur förklarar man det.

Synd när man generaliserar sådär, det blir oftast fel då.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:41:37, redigerad totalt 1 gång.
DodeN

Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Alien » 2009-03-28 19:05:05

Är det denna artikel du menar:

Föreningen Autism Västernorrland har reagerat mot det nya kontantlösa systemet med bussbiljetter i Länstrafiken. I ett brev till Länstrafiken och länets kommuner påpekar man att systemet kan förvirra och skrämma bort de autistiska från att åka buss, vilket skulle leda till en ytterligare social isolering. Det bästa kanske skulle vara att autistiska fick frikort på bussarna, påpekar föreningen.

Det handlar till stor del om personer som tidigare klarat sig att åka buss utan ledsagare. Nu kanske de måste ha ledsagare om de ska åka.
http://st.nu/start/timra/1.646964

Där står det inget om aspergare utan om (lågfungerande?) autister.

Man kan välja att identifiera sig med dessa autisters svårigheter el att känna sig förolämpad för att man själv är mer högfungerande. Jag väljer det förra, även om jag tycker de kunde ha skrivit "vissa autister" i stället för "de autistiska". Iofs vet jag inte om det är journalisten som skrivit om det.

Där jag bor så kostar det nu 30 kr att åka in till stan, om man betalar kontant. Just för att avskräcka folk från att betala kontant utan i stället skaffa kort. Nästa steg blir (som väl redan hänt på sina ställen) att avskaffa all kontanthantering. Har man inget kort/inte tillräckligt pengar på kortet så får man inte följa med på bussen då, trots att man har kontanter.

Vilket inte är svårt bara för vissa autister utan även för en del äldre. Pengar har ju alltid funkat. Läste om ett sånt fall i tidningen. En snäll medpassagerare betalade via sitt kort för den förvirrade "gamlingen" som inte fattade varför hans pengar inte dög.

Påminner mig om att jag nu har för litet pengar på kortet, eftersom jag glömde att gå och betala in ett nytt belopp. Man kan också betala med sms, men teknikidioter som jag fattar inte hur man gör. :oops:

Öht gillar jag inte detta nya "kortsamhälle" med en massa koder att minnas, som jag givetvis glömmer bort.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav tahlia » 2009-03-28 19:25:25

Alien

Jasså, de hade vänt sig till Sundsvallarn också.
Nej, inte den artikeln. Artikeln jag läste stod i dagbladet och där stod det uttryckligen "personer med diagnosen Aspergers syndrom".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav earlydayminer » 2009-03-28 19:30:51

Skulle vi vilja ha frikort?

Jag klarar mig, tycker inte om att rida för mycket på andra bara för att de social omständigheterna inte fungerar så bra och för att jag är annorlunda.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Inläggav barracuber » 2009-03-28 20:27:20

Bror Duktig skrev:Jag floodar lite...

Förr räckte det att man hade pengar på sig. Men nu måste man köpa ett kort. Det måste vara rätt belopp, annars får man ta bilen 2 mil för att köpa ett nytt kort.
Använder man det så sällan som jag, så avmagnetiseras det, och kontrollanter säger att man ska åka till GBG för att få det utbytt (bara 4-5- mil med bil)...

Så det finns alltså ingen Pressbyrå där du bor, Bror Duktig?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-28 20:53:02

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Jag floodar lite...

Så det finns alltså ingen Pressbyrå där du bor, Bror Duktig?

/Barracuber

Nä, kanske 2 mil i närmaste stad, men den jag talade med, sade att Tidpunkten på Nordstan, var var jag skulle gå.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2009-03-28 21:07:22

Ibland underar jag faktiskt på det där att det är ganska skönt att bo 3 minuter från tunnelbanan och att man har nästan varends sorts pryl man är ute efter inom en timmes resa med buss och T-bana.
Verkar ibland som om alla företag har någon form av representation i Stockholm.

Fast en del företag vill absolut skicka med posten än fast man har dem runt hörnet :(
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Lilla Gumman » 2009-03-29 0:01:57

Hej!

Hos oss kostar det 20 kr att åka buss inom stan, och 17 kr om man har köpt värdekort. Ännu kan man betala på bussen, alltså. Och för övrigt håller jag med om att FA kan dra alla över en kam, vilket jag inte gillar. Artikeln har jag dock inte läst.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav earlydayminer » 2009-03-29 0:59:02

Exakt samma här Lilla Gumman.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Inläggav Lilla Gumman » 2009-03-29 8:59:11

Hej!

Jag känner ingen som inte klarar av kort på bussen. som inte klarar av kort på bussen. Fast de flesta som åker buss regelbundet har antingen månadskort av något slag eller också betalar de kontant.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav DodeN » 2009-03-29 13:22:25

Problemet med kort här är att veta vart man kan tanka på det, och när. Där jag bor i utkanten av stan finns 1 ställe som fyller på korten men bara mellan 10-19, så ska man åka en sen kväll eller tidig morgon och måste akut iväg och inte har koll på om man har pengar eller inte då strular det.

För man får inte köpa biljett på bussen eller tanka på kortet. Jag har ingen aning om hur mycket som finns kvar eller hur länge det gäller. Ofta så tappar jag bort laddningskvittot samtidigt som jag får det.

Nu har jag en egen lösning på det eftersom jag har mitt månadskort laddat på färdtjänstkortet så kan jag gå in på färdtjänstens sida och se att kortet är giltligt eller inte. Och då vet jag hurvida jag kan åka eller inte. Funkar inte med värdekort.

Här så är tekniken efter problemen, små automater där man kan köpa biljett finns det få av och ställena som säljer kort stänger tidigt. Så man måste planera villket jag är kass på.

Att kunna kontrollera sitt saldo eller värdetid på ett enkelt sätt är nog den lösning man får ta till. Vet inte om de kommit någonstans än at man kan kolla på nätet. Här i östergötland är man pågång.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:41:38, redigerad totalt 1 gång.
DodeN

Anslöt: 2008-03-27

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in