Idéer på lämplig aktivitet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Idéer på lämplig aktivitet?

Inläggav rapchic » 2013-09-12 22:38:03

Hej
som ni vet så måste man vara på nån aktivitet om man har aktivitetsersättning, snart är jag förhoppningsvis klar med denna aktivitet (att ta körkortet) och jag behöver ideer på nån aktivitet som skulle passa när denna tar slut så att man slipper bli kastad in i nått man inte orkar/som inte passar.

Min tanke om vad jag ska arbeta mig upp till är att starta eget (e-butik) så tipsen är ju då nått som kan på det eller annat sätt leda dit men som inte tar för mycket tid/ork. (nått helt omotiverat och orelaterat skulle antagligen bara få mig att gå bakåt i utvecklingen)

Jag bor i norrlands inland så jag har inte så många ställen kan skulle kunna praoa på (och jag tror inte jag skulle orka det).
Jag har förutom AS då en reumatisk sjukdom som gör att på vintern är det ofta svårt att ens ta mig ur sängen så drömmen om att aktiviteten skulle vara nån träning och jag pular på i snigelfart hemma med min affärsidé går tyvärr bort.

Att bara pula på hemma med mina affärsidé går också bort då tanterna inte tror jag kommer kunna jobba eller nått för det viktiga är att få mig social...

jag vill mest få en tråd jag kan börja spinna på för snart är det dags att ge förslag som dom kan neka.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

ideer på lämplig aktivitet?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-13 0:42:29

Slå ner små otäcka socialtanter? :P

Vi kan kalla det angry-sos :mrgreen:

Bedriva kodagis? kela med djur? (social..)
Rent seriöst så känns ju e-handel med t.ex giftfritt odlat eller liknande mer gångbart. Men något menlöst förslag skall väl inlämnas så myndigheten låter bli att klåfingra.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2013-09-13 8:12:19

Vi har ca 20 djur jag kan kela med (våra kaniner har ungar för tillfället vanligtvis har vi färre) men det gills inte som nog socialt enligt dom :?

tyvärr så har jag varit för dålig med ogräsrensningen för att vi ska kunna sälja/ge bort nått och min mans framtida företag (biodlare) har vi för lite honung för att sälja nå mer (lite gick till familjen osv, men vi fick bara 16 kilo)

jag kom på ett möjligt ställe att praktisera (eko-ebutik) men det är i grannkommunen så det skulle inte gå så mycket per vecka :(
edit: och jag vet inte om tanterna skulle tillåta att man praktiserade i grannkommun)
rapchic

Inläggav Flinta » 2013-09-13 20:22:19

Ngt på distans? Folkhögskolkurs på kvartsfart kanske? Eller en distanskurs genom t ex abf eller medborgarskolan? Eller distanskurs på universitet/högskola? Starta-eget-kurs på distans finns. Språk är ofta bra.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav rapchic » 2013-09-13 20:34:41

Flinta skrev:Ngt på distans? Folkhögskolkurs på kvartsfart kanske? Eller en distanskurs genom t ex abf eller medborgarskolan? Eller distanskurs på universitet/högskola? Starta-eget-kurs på distans finns. Språk är ofta bra.

fast då är ju frågan om det är nog med social träning enligt tanterna
rapchic

Inläggav Flinta » 2013-09-13 21:37:55

rapchic skrev:
Flinta skrev:Ngt på distans? Folkhögskolkurs på kvartsfart kanske? Eller en distanskurs genom t ex abf eller medborgarskolan? Eller distanskurs på universitet/högskola? Starta-eget-kurs på distans finns. Språk är ofta bra.

Ok. Är det en ny regel, att aktiviteten måste innefatta social träning? Är det så i hela landet eller t ex just på ditt försäkringskassekontor? Ngn som vet?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav rapchic » 2013-09-14 6:23:00

Flinta skrev:
rapchic skrev:

Ok. Är det en ny regel, att aktiviteten måste innefatta social träning? Är det så i hela landet eller t ex just på ditt försäkringskassekontor? Ngn som vet?

Det kan vara nått bara för mig, dom körde över mig rejält förra samträffmötet så jag har inte alls uppfyllt dom krav dom tvingade på mig (som jag försökte förklara att det inte alls var säkert på att jag skulle klara) med hot om att ta bort ersättningen om jag inte gjorde det.
rapchic

Inläggav sugrövmanövern » 2013-09-14 6:25:41

rapchic skrev:Hej
som ni vet så måste man vara på nån aktivitet om man har aktivitetsersättning
Det behövde då inte jag. Är detta något nytt hittepå? Eller är det aktivitetsstöd du har?
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav rapchic » 2013-09-14 6:45:05

sugrövmanövern skrev:
Det behövde då inte jag. Är detta något nytt hittepå? Eller är det aktivitetsstöd du har?

nope senast jag kollade var det aktivitetsersättning
rapchic

Inläggav kapuni » 2013-09-14 7:50:36

rapchic skrev:
sugrövmanövern skrev:

Jag behövde inte heller ha någon aktivitet pga min aktivitetsersättning.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav rapchic » 2013-09-14 17:49:02

kapuni skrev:
rapchic skrev:
sugrövmanövern skrev:Det behövde då inte jag. Är detta något nytt hittepå? Eller är det aktivitetsstöd du har?

tyvärr är det ju FK tanterna som bestämmer.
Hon hotade i princip att ta bort mitt bidrag om jag inte var med i nån aktivitet.
rapchic

Inläggav kapuni » 2013-09-14 17:53:33

rapchic skrev:
kapuni skrev:
rapchic skrev:nope senast jag kollade var det aktivitetsersättning

tyvärr är det ju FK tanterna som bestämmer.
Hon hotade i princip att ta bort mitt bidrag om jag inte var med i nån aktivitet.
Ja det gäller tyvärr att ha tur när det kommer till myndighetstanter. Blir så arg på det!
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav kullan » 2013-09-14 18:39:05

Nu kan det vara en skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning fast de båda betalas ut av samma myndighet på samma grunder. Men ingen har krävt att jag ska ha sysselsättning pga min sjukersättning.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zima33 » 2013-09-14 20:02:17

kapuni skrev:
rapchic skrev:
sugrövmanövern skrev:Det behövde då inte jag. Är detta något nytt hittepå? Eller är det aktivitetsstöd du har?

Inte jag heller, det ska vara frivilligt. Tror inte de får ta bort ersättningen med den motivationen faktiskt...
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Re: ideer på lämplig aktivitet?

Inläggav Kanin » 2013-09-14 20:52:18

Försäkringskassan är skyldig att planera och erbjuda lämplig aktivitet för personer med aktivitetsersättning enligt lag, men deltagande är frivilligt (vilket framgår tydligt i FK:s vägledningsdokument).
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav rapchic » 2013-09-14 21:05:02

För mig var det tydligt, jag måste göra som dom säger annars tar dom bort bidraget, tyvärr så kommer jag gå bakåt i min utveckling om jag ska hålla på med det dom vill jags ka göra.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-09-15 0:58:06

Ta med en advokat och be denne förklara för detta myndighetspatrask att det är regelverket eller stämning i förvaltningsrätten som gäller?
plåtmonster

Inläggav Vildsvin » 2013-09-15 5:15:56

rapchic skrev:jag vet inte om tanterna skulle tillåta att man praktiserade i grannkommun

Där jag bor är det helt accepterat att man gör det.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Kanin » 2013-09-15 6:40:58

I Försäkringskassans eget vägledningsdokument (http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES) står följande på sidan 63 (som du lämpligen kan hänvisa till):
Det finns inget krav på att den försäkrade ska medverka till att klarlägga behovet av eller delta i aktiviteter för att få eller behålla rätten till aktivitetsersättning (bet. 2000/01:SfU15 s. 28). Det innebär att deltagandet i aktiviteter bygger helt på frivillighet.

Däremot är du skyldig att delta i eventuell arbetslivsinriktad rehabilitering annars kan ersättning dras in.
7 § Den försäkrade ska- lämna de upplysningar som behövs för att klarlägga hans eller hennes behov av rehabilitering, och
- efter bästa förmåga aktivt medverka i rehabiliteringen.
Om en försäkrad utan giltig anledning vägrar att genomgå sådan behandling, utredning eller rehabilitering (...) får Försäkringskassan besluta att inte betala ut sjuk- eller aktivitetsersättningen.
Kanin

Inläggav rapchic » 2013-09-15 8:05:09

Kanin skrev:I Försäkringskassans eget vägledningsdokument (http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES) står följande på sidan 63 (som du lämpligen kan hänvisa till):
Det finns inget krav på att den försäkrade ska medverka till att klarlägga behovet av eller delta i aktiviteter för att få eller behålla rätten till aktivitetsersättning (bet. 2000/01:SfU15 s. 28). Det innebär att deltagandet i aktiviteter bygger helt på frivillighet.

Däremot är du skyldig att delta i eventuell arbetslivsinriktad rehabilitering annars kan ersättning dras in.
7 § Den försäkrade ska- lämna de upplysningar som behövs för att klarlägga hans eller hennes behov av rehabilitering, och
- efter bästa förmåga aktivt medverka i rehabiliteringen.
Om en försäkrad utan giltig anledning vägrar att genomgå sådan behandling, utredning eller rehabilitering (...) får Försäkringskassan besluta att inte betala ut sjuk- eller aktivitetsersättningen.

då är det det senare hon tänkte på, jag höll på att bli glad där en stund :(
rapchic

Inläggav Kanin » 2013-09-15 8:21:37

Om skillnaden mellan aktiviteter och rehabilitering:
Aktiviteterna har till syfte att öka förutsättningarna för att förbättra arbetsförmågan. Detta utgör således en skillnad mot arbetslivsinriktad rehabilitering vars syfte är att den som drabbats av sjukdom ska få tillbaka sin arbetsförmåga och sina förutsättningar att försörja sig själv genom förvärvsarbete.

Rehabiliteringsåtgärderna ingår i en plan för återgång till arbete. Det kräver att bidragstagaren bedöms kunna få någon arbetsförmåga. Därför är det inte aktuellt vid sjukersättning, så länge inte hälsotillståndet förbättras.
Kanin

Inläggav rapchic » 2013-09-15 8:37:50

Kanin skrev:Om skillnaden mellan aktiviteter och rehabilitering:
Aktiviteterna har till syfte att öka förutsättningarna för att förbättra arbetsförmågan. Detta utgör således en skillnad mot arbetslivsinriktad rehabilitering vars syfte är att den som drabbats av sjukdom ska få tillbaka sin arbetsförmåga och sina förutsättningar att försörja sig själv genom förvärvsarbete.

Rehabiliteringsåtgärderna ingår i en plan för återgång till arbete. Det kräver att bidragstagaren bedöms kunna få någon arbetsförmåga. Därför är det inte aktuellt vid sjukersättning, så länge inte hälsotillståndet förbättras.

Jag tänker ju inte ha aktivitets/sjukersättning hela livet utan jag kommer att börja arbea på ett eller att annat sätt, Jag har gjort för stora framsteg med min AS åren innan jag fick min reumatism bara för att ge upp och leva på bidrag resten av livet.

Så jag ska habilitera mig, men att göra nått/ökar så snabbt som bara gör så att jag går in i väggen hjälper ju inte och det är problemet med deras aktiviteter.
rapchic

Inläggav rapchic » 2013-09-16 9:41:23

Imorgon har jag den där träffen och behöver fortfarande ideer
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-09-16 13:42:43

Ordna något träffcenter eller odlingsaktivitet i grupp där du bor?

(att det sedan kommer så lite folk att det inte blir något behöver du inte nämna ;))
plåtmonster

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in