ica kan anställa utv.störda o. ev. andra funktionshindrade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

ica kan anställa utv.störda o. ev. andra funktionshindrade

Inläggav sommar » 2008-03-15 12:27:42

Hörde imorse en intervju med Ica`s koncernchef o. tillika VD på Tv 4`s nyhetsmorgon. Något av de positiva han sa var att Ica kan tänka sig att anställa funktionshindrade och de har inlett ett samarbete med Hudiksteatern i Sthlm. där utvecklingsstörda finns. Långsiktighet är det viktigaste enligt honom o. han anser att de finns många uppgifter i en Icabutik som funktonshindrade kan klara. Dock gav han inget exempel.

Om han enbart fokuserar på utv.störda eller alla funktionshinder framgick inte. Man vet ju inte vad han har för kunskap. Han kanske inte precis känner till andra funktionshinder än utvecklingsstörning o. AS. tror jag inte ens han vet vad det är.
Positivt tänkt & bra initiativ iaf.!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Re: ica kan anställa utv.störda o. ev. andra funktionshindra

Inläggav Kristofer » 2008-03-15 12:40:51

sommar skrev:han anser att de finns många uppgifter i en Icabutik som funktonshinradde kan klara. Dock gav han inget exempel.!

En sådan attityd är ju i grunden bra. Men jag finner det konstigit när man pratar om en så pass mångfacetterad grupp som funktionshindrade i i en enda term.

Vem som, med hänsyn till sitt funktionshinder, klarar vad i ICAbutik är ju ytterst individuellt. T.ex. vore det förödande om en normalbegåvad person med AS ansågs ha samma begränsningar som en utvecklingsförsenad.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-15 12:51:55

Hej!

Håller med. Bra initiativ av ICA. Men ska det vara riktiga jobb eller daglig verksamhet? Är det daglig verksamhet så är det ju bara en halv seger, tycker jag.

En del av de som går på daglig verksamhet men har praktik på ett företag får slita som sjutton, men får inte ett öre i lön. Andra har nästan ingenting att göra. Den som ter emot en person som ska ha praktik genom daglig verksamhet får inte göra det istället för att anställa en till. Personen med praktik får bara göra sådana uppgifter som företaget inte normalt hinner med att göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-15 12:57:19

Hmm, jag tycker att det är lite jobbigt när utvecklingsstörda jobbar på Ica. En gång var jag nära att bli påkörd av en person med hästtänder, hon hade dålig motorik och skulle köra en sådan där lastkärra med pallar på. Jag kom undan med blotta förskräckelsen och ett skutt på cirka en meter. Den där vagnen tycktes ha samma spasmer som dess förare. Tappade matlusten också, för hon gick med öppen mun och hästtänder, tänkte mig dregel, sur andedräkt, haklapp osv.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 2 gånger.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Tonzon » 2008-03-15 12:57:56

Jag hoppas att det vore riktiga jobb, med riktiga löner. Jag såg också inslaget. Men jag funderade på om det är ett pr trick för att få folk att glömma köttfärsen.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav Kristofer » 2008-03-15 12:59:13

Eller så kan man anställa utvecklingsstörda och fortsätta fubba med köttfärsen och skylla på att de utvecklingsstörda inte fattade det där med datum. Nä, nu var jag elak mot ICA...
Kristofer

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-15 12:59:18

Ja, typ, kolla här, Ica-Stig vurmar för de svaga, de får plocka köttfärs :) .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav manne » 2008-03-15 15:44:03

Äntligen ja det var på tiden det att även handikappade får delta om de vill i det övriga samhället och få känna sig delaktiga de också.. :!:

Men nu är väl det frågan om en praktik och inte fast anställning.. :?:

stjälv så praktiserade jag på coop -forum när jag var 21 år och det var inge kul att vara dära som praktikant då man inte alls komm in i gemménskapen utan man blev helt enkelt en utsider ur gruppen. :cry:

Men när jag praktiserade på ÖB i Ystad i skåne lager-arbete så var det igentligen den ända arbets-platsen där man kännde sig hemma och var verkligen en i gänget och uppskatades också för den man var .. :!:

Men visst så fick man inte någon lön under praktiken men det gjorde inget alls för man hade ju sitt sjukbidrag kvar att leva på i alla fall.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ragnevi » 2008-03-15 19:18:27

Jag jobbade under en sommar på deras internbyrå som gör de där fruktansvärt fula reklambladen som går ut till alla hushåll.
Det svåraste med jobbet var att ta sig upp på morgonen och åka från Nils-Eriksson-terminalen till deras centrallager där de huserade i ett industriområde utanför Kungälv.
Jobbet gick ut att leta upp bilder i en databas på olika matvaror som butikerna ville ha.
Det enda svåra med jobbet var att veta vilka butikskedjor som skrev priserna XX:50 eller XX:- eller XX(upphöjt 50).
Annars kunde förmodligen en tränad apa kunnat göra det jobbet.

När jag var uttråkad (vilket jag blev med en gång) så brukade jag försöka att sätta ihop varor som inte passade med varandra.
En gång så placerade jag en hög med pocketböcker ovanför en bild på en grill. Det skulle marknadsföra att den butiken hade nedsatt pris på pocketböcker och sålde grillkol billigt.
Men nu såg det ut som om man skulle starta ett bokbål. Det var lite småkul.

Men det var långa dagar, 8 timmars arbetsdag plus en timmes lunch och en restid på närmare två timmar per dag.
När jag kom hem på kvällen kraschade jag på soffan av ren mental utmattning.

Men det var bara att bita ihop, för jag visste ju att det var för en begränsad tid. Skulle det varit med riktiga jobb så skulle jag ta livet av mig.

Under de förutsättningar som var där tror jag inte att ICA kan erbjuda arbete för neuropsykiatriskt funktionshindrade.

Skulle jag kunna ha ett sådant arbete och trivas med det så skulle det kräva:
• Mer varierande och kreativa arbetsuppgifter.
• Att de flyttade in i lokaler centralt i Göteborg.
• Kortare arbetspass.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Alien » 2008-03-16 3:46:24

sommar skrev:Hörde imorse en intervju med Ica`s koncernchef o. tillika VD på Tv 4`s nyhetsmorgon. Något av de positiva han sa var att Ica kan tänka sig att anställa funktionshindrade och de har inlett ett samarbete med Hudiksteatern i Sthlm. där utvecklingsstörda finns. Långsiktighet är det viktigaste enligt honom o. han anser att de finns många uppgifter i en Icabutik som funktonshindrade kan klara. Dock gav han inget exempel.

Om han enbart fokuserar på utv.störda eller alla funktionshinder framgick inte. Man vet ju inte vad han har för kunskap. Han kanske inte precis känner till andra funktionshinder än utvecklingsstörning o. AS. tror jag inte ens han vet vad det är.
Positivt tänkt & bra initiativ iaf.!

Det låter ju bra men varför har de inte med det på sin hemsida i så fall?

Det här är vad jag hittade:

Att jobba på ICA

Fråga:

Vilka egenskaper bör man ha för att jobba på ICA?
Svar:

Inom ICA tycker vi att det är viktigt att våra medarbetare har ett intresse för såväl mat som dagligvarubranschen. För att trivas hos oss bör du också ha en prestigelös och serviceinriktad inställning. Utöver detta krävs kompetens och egenskaper beroende på vilken typ av jobb det är.

Där sket det sig direkt för mig. Jag är ju (enligt min förra arbetsgivare) inte serviceinriktad. :oops:

Det verkar än så länge mest vara en vacker tanke, inte utarbetat varken vilka funktionshindrade el vilka arbetsuppgifter.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2008-03-16 3:57:50

manne skrev:Äntligen ja det var på tiden det att även handikappade får delta om de vill i det övriga samhället och få känna sig delaktiga de också.. :!:

Men nu är väl det frågan om en praktik och inte fast anställning.. :?:

stjälv så praktiserade jag på coop -forum när jag var 21 år och det var inge kul att vara dära som praktikant då man inte alls komm in i gemménskapen utan man blev helt enkelt en utsider ur gruppen. :cry:

Men när jag praktiserade på ÖB i Ystad i skåne lager-arbete så var det igentligen den ända arbets-platsen där man kännde sig hemma och var verkligen en i gänget och uppskatades också för den man var .. :!:

Men visst så fick man inte någon lön under praktiken men det gjorde inget alls för man hade ju sitt sjukbidrag kvar att leva på i alla fall.. :!:

Av ursprungsinlägget fattade jag att det gällde just anställningar?

Betr praktik så tycker jag det är synd att det aldrig leder till jobb på just den arbetsplatsen. Man jobbar gratis i flera månader och gör sitt bästa, men man får aldrig någon anställning.
Alien
Moderator

Inläggav ford » 2008-03-16 12:14:05

Jag vet inte det, både jag och Tess har haft praktikplatser, som lett till anställning, men det förekommer säkert att det inte gör det också.

Handlar väl ganska mycket om ifall arbetsgivaren är seriös eller inte (mer borde göras för att följa upp vilka som "håller sig med gratis arbetskraft" och vilka som är seriösa), hur pass bra man klarar sig på jobbet (man kan vara både skötsam och trevlig, men ändå sakna det som behövs för att man skall vara lämplig att jobba på ett visst ställe), men det kan säker också bero på hur pass bra man är på att "stå på sig" och visa framfötterna, om man har en praktik, som från början inte var tänkt att leda till anställning, men på en arbetsplats, där man gärna skulle vilja bli anställd o.s.v.

Vad gäller risken att bli placerad i samma fack som utvecklingsstörda, om man har en arbetsgivare som inte riktigt förstår vad asperger är för något, så finns tyvärr den risken (jag har själv upplevt detta).

Dock brukar det lösa sig, om man pratar med sin arbetsgivare (eller om inte det funkar; arbetsförmedlingen) och förklarar vad man har för svaga/starka sidor. Kan man på ett moget sätt förklara detta, och argumentera för sin sak har man ju redan bevisat att man inte är förståndshandikappad/utvecklingsstörd.

Ingen arbetsgivare i världen har något intresse av att inte låta en anställd få vara så lönsam som möjligt på jobbet, så slipper de att utförligt förklara allt du skall göra samt att de vet att de kan sätta dig på mer avancerade uppgifter, vid behov, så är de bara tacksamma!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kristofer » 2008-03-16 12:27:21

Nu vet jag att jag upprepar mig själv. Men jag finner det vara mycket viktigt att det inte blir så att det blir praktik och anställningar med samma typ av arbetsuppgifter som ska betraktas som praxis för aspies. Det vore förödande både för individ och samhälle. Dels eftersom risken finns att jobben, som då ska passa alla, blir av samma typ av jobb som brukar utformas för begåvningshandikappade. Och dels för att aspies är tämligen individuella och har ytterst individuella talanger, vilket har en delförklaring i specialintressen.
Kristofer

Inläggav sommar » 2008-03-16 23:50:52

Alien skrev:
sommar skrev:Hörde imorse en intervju med Ica`s koncernchef o. tillika VD på Tv 4`s nyhetsmorgon. Något av de positiva han sa var att Ica kan tänka sig att anställa funktionshindrade och de har inlett ett samarbete med Hudiksteatern i Sthlm. där utvecklingsstörda finns. Långsiktighet är det viktigaste enligt honom o. han anser att de finns många uppgifter i en Icabutik som funktonshindrade kan klara. Dock gav han inget exempel.

Det verkar än så länge mest vara en vacker tanke, inte utarbetat varken vilka funktionshindrade el vilka arbetsuppgifter.

Ja, det kan nog stämma för de ligger precis i startgroparna med samarbetet med Hudiksteatern, men vill iaf. att det ska bli långsiktigt.
Jag fattade det oxå som att det skulle vara vanliga anställningar, men är inte säker. Det framgick ju inte tydligt tyvärr.
Man kan hoppas att det omfattas även av andra funktionshinder än enbart utvecklingsstörning o. att de då har o. skaffar sig kunskap om de funktionshinder som kommer på fråga.
Synd att det inte är mer så i verkligheten som Ford gav exempel på att det kan vara.

På Ica i orten där jag bor jag finns en tjej bland personalen som verkar ha någon form av hinder o. hon har varit där länge, men om hon har jobb eller praktik vet jag inte. Hon sitter iaf. aldrig i kassan eller står i postkassan. Hon brukar packa upp varor o. jobbar självständigt. Vad hon gör mer vet jag inte, men man kan iaf. fråga henne om man undrar något. Likadant verkar det vara med en gubbe bland personalen. Inte för att jag försvarar Ica, bara berättar vad jag sett.
sommar
Bannad

Inläggav Alien » 2008-03-17 3:05:25

ford skrev:Jag vet inte det, både jag och Tess har haft praktikplatser, som lett till anställning, men det förekommer säkert att det inte gör det också.

Handlar väl ganska mycket om ifall arbetsgivaren är seriös eller inte (mer borde göras för att följa upp vilka som "håller sig med gratis arbetskraft" och vilka som är seriösa), hur pass bra man klarar sig på jobbet (man kan vara både skötsam och trevlig, men ändå sakna det som behövs för att man skall vara lämplig att jobba på ett visst ställe), men det kan säker också bero på hur pass bra man är på att "stå på sig" och visa framfötterna, om man har en praktik, som från början inte var tänkt att leda till anställning, men på en arbetsplats, där man gärna skulle vilja bli anställd o.s.v.

Jag har haft ett slags praktik, arbetsträning, på en kommunal arbetsplats. Det fanns inte plats för mig att stanna men jag fick inte heller något annat jobb. Däremot fick jag senare daglig verksamhet på annan plats inom kommunen, den kostade ju inte dem något. Å andra sidan var väl tanken att jag efter rehabilitering skulle återvända till min statliga arbetsgivare. När de sa blankt nej, så tappade jag alldeles sugen. Om inte ens min arbetsgivare, där jag jobbat i över 20 år ville ha mig, varför skulle nån annan vilja det?

Det finns aldrig några pengar till anställningar i kommunen, och anställer de nån så är det ju tjänster för "normala". Däremot finns det pengar till daglig verksamhet, men de pengarna tas förstås från en annan pott. (Visserligen får vi på daglig verksamhet ingen lön utan bara "flitpengar" men handläggarna som ska ordna platserna och kolla upp hur det går kostar ju.)

På mitt gamla jobb uträttade jag väl iaf något för statens pengar. Men det var tydligen mer lönsamt att sjukpensionera mig. Staten föredrog att betala mig för att göra ingenting framför att betala mig lön för att arbeta. Men det är givetvis också olika penningpotter.

Så dåligt föredöme som min statliga arbetsgivare var för en funktionshindrad, så måste privata företag som Ica vara bättre, sämre går inte att vara.
Alien
Moderator

Inläggav ford » 2008-03-17 10:27:53

Min erfarenhet är i varje fall att det finns massor av arbetsgivare (kanske fler i vissa branscher, än i andra), som är positiva till att anställa funktionshindrade, bara de får lönebidrag, som kompensation.

Huruvida privata arbetsgivare är "bättre" vet jag inte, så där tänker jag inte uttala mig.
Själv har jag alltid jobbat privat, men jag vet också att vårt allmännyttiga bostadsbolag hade 2 stycken "lönebidragare", bland sina 7 åretruntanställda fastighetsskötare, innan verksamheten lades ut på entreprenad och vårt företag tog över. Båda dessa lönebidragare fick nytt jobb (tillsvidareanställning) hos oss och är alltså kvar på sin gamla arbetsplats, än idag.
Så nu är vi tre st, som jobbar med lönebidrag, inkl. mig, (som dock, till skillnad från de andra två bara är säsongare).
ford

Inläggav sommar » 2008-03-17 10:35:27

Jag får inte känslan av att det är st stor chans att få lönebidrag, men min arbetsterapeut hävdar klart att det finns företag som anställer med lönebidrag. Fast det verkar inte vara jättelätt att få jobb med lönebidrag.
På den punkten tror jag inte kommunerna är särskilt villiga med tanken på hur de kan vara mot NT`s. Så man ska nog vara glad om man inte får anställning med lönebidrag hos kommun. Dock ska man inte dra alla över en kam. Det kan nog finnas bra där oxå. Hur det är med företag vet jag inte eftersom jag jobbat kommunalt.
sommar
Bannad

Inläggav Milyc » 2008-03-24 1:33:33

Håller med Kristofer om att ytterligare sammanblandade av aspergare och förståndshandikappade måste undvikas för att detta skall kunna gynna oss aspergare som grupp.

Själv känns dock inte arbete i ICA-butik särskilt aktuellt i vilket fall.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv

Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-24 2:21:20

Milyc skrev:Håller med Kristofer om att ytterligare sammanblandade av aspergare och förståndshandikappade måste undvikas för att detta skall kunna gynna oss aspergare som grupp.

Själv känns dock inte arbete i ICA-butik särskilt aktuellt i vilket fall.

Stryker under på det. När f-n ska de fatta att det är orimligt att sammanblanda aspergare med utvecklingsstörda!?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2008-03-25 11:17:17

Milyc skrev:Själv känns dock inte arbete i ICA-butik särskilt aktuellt i vilket fall.

Det är väl bättre än inget jobb alls?
ford

Inläggav Milyc » 2008-03-25 11:42:34

ford skrev:Det är väl bättre än inget jobb alls?

Jo, självklart men jag vet att det finns jobb som passar mig mycket bättre, som jag hoppas kunna få efter avlagd examen.

Jag tror inte jag skulle fungera så bra i en ICA-butik varför det inte känns aktuellt att söka mig dit.
Milyc
Inaktiv

Inläggav ford » 2008-03-25 12:12:14

Det förstår jag, men du kan ju se det som en mellanlandning, i väntan på det jobb som du egentligen vill ha.

De flesta arbetsgivare föredrar nog en som har gått och knegat på något "skitjobb" en tid efter sin examen, framför någon som bara gått hemma och varit arbetslös.
ford

Inläggav Milyc » 2008-03-25 13:12:23

ford skrev:Det förstår jag, men du kan ju se det som en mellanlandning, i väntan på det jobb som du egentligen vill ha.

De flesta arbetsgivare föredrar nog en som har gått och knegat på något "skitjobb" en tid efter sin examen, framför någon som bara gått hemma och varit arbetslös.

Jo, kanske det. Stapla och sortera varor kan jag ju säkert men jag tror att jag exempelvis inte skulle fungera något bra att sitta i kassan.

Saken är den att jag tror jag skulle funka sämre i en butik än vad jag exempelvis gör på universitetet. Men vem vet?
Milyc
Inaktiv

Inläggav ford » 2008-03-25 13:25:44

Många känner precis som du, men det behöver ni inte göra, för om ni har en anställning med lönebidrag är det meningen att ni skall få en anpassad arbetssituation och slippa sådana krav som ni saknar förmåga att leva upp till.

Jag, som är ganska glömsk har t.ex. "tillstånd" att slarva bort betydligt fler verktyg, än vad som tolererats i vanliga fall, tack vare att jag jobbar med lönebidrag. Dessutom får jag jobba i min egen takt, eftersom jag har problem med stresskänslighet.
ford

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in