I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%

Antal röster : 89

Inläggav rdos » 2010-09-18 9:24:04

Furienna skrev:Åh, det skulle vara riktigt intressant med en filmatisering av "En riktig människa". Men boken handlar mest om Gunillas tankar, och tankar är inte så lätta att gånga på film eller TV. Möjligtvis skulle man kunna göra en "voice over", som förklarar vad Gunilla tänker i olika situationer, så att tittarna (de som inte har läst boken) kan förstå vad hon tänker.

Över min döda kropp! Att göra en film om det är mycket värre än den aktuella filmen.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2010-09-18 9:31:02

Jag kan se ett antal problem med den här filmen (utifrån hur andra beskrivit den):

1. Det är direkt olämpligt med komedier om annorlunda människor, eftersom det riskerar att slå helt fel. Det kan vara kul med komedier om aspiga drag (som t.ex. Bean), men inte om de används tillsammans med diagnoser eller avses att beskriva hela grupper av människor utanför samhället.

2. Huuvudrollen borde besatts av en Aspie, inte en NT. När man använder en NT för att gestalta en Aspie blir det nästan alltid fel.

3. Det är inte heller speciellt lämpligt att sprida budskapet att svårt för förändringar är inbyggt i AS, och därmed något oundvikligt. Denna stereotyp har redan stöd bland vårdtanter, och den är inte sann.

De som påstår att någon med AS, eller AS-drag, inte skulle förstå filmen pga sina funktionshinder, har jag inget tillövers för. Om vi inte skulle förstå den, hur skulle då NT kunna förstå? Det är ju våra sk funktionshinder den ska handla om. :roll:
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Forummedlem » 2010-09-18 9:55:53

rdos skrev:[...]

De som påstår att någon med AS, eller AS-drag, inte skulle förstå filmen pga sina funktionshinder, har jag inget tillövers för. Om vi inte skulle förstå den, hur skulle då NT kunna förstå? Det är ju våra sk funktionshinder den ska handla om. :roll:

För en gångs skull håller jag med rdos. Jämför min metatråd här:
http://www.aspergerforum.se/varfor-acce ... 17068.html
Forummedlem

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2010-09-18 15:50:41

Forummedlem skrev:För en gångs skull håller jag med rdos.

Jo, det dyker upp ljusglimtar från det hållet (och även andra oväntade håll) ibland...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2010-09-20 0:25:47

Heliora skrev:
Alien skrev:Det aspiga består dels i att vi som aspergare fastnar i om bilden av aspergaren är "rättvisande", dels att många av oss är överkritiska (överkänsliga?).

Men det är väl självklart att vi diskuterar bilden av aspergaren. Vi har ju själva diagnosen. Det är väl inget konstigt eller aspigt med det. Folk som är döva diskuterar väl säkert sinsemellan hur döva porträtteras i filmer, och folk med CP-skada diskuterar säkert hur deras diagnos porträtteras. Det är ju en naturlig reaktion, ingen aspighet.

Om döva skulle porträtteras som t ex utvecklingsstörda i någon film så skulle säkert hela dövförbundet rasa. Men när det gäller aspergare som porträtteras på ett respektlöst sätt så är man plötsligt "aspig" och "överkänslig" om man klagar?

Jag tycker att det du skriver känns mycket orättvist och faktiskt närmast kränkande! :x icon Det förvånar mig faktiskt att du som moderator är med och patologiserar andra åsikter än dina egna.

Ja, det är naturligt att man blir mest intresserad av bilden av aspergare, men det gör att omdömet om filmen får slagsida. Så reagerar väl alla minoriteter. Många tycks helt fördöma filmen, om de inte gillar bilden av sin grupp.

Jag tycker faktiskt det är typiskt aspigt att vara svart-vitt tänkande och överkritisk, det är iaf min erfarenhet av att läsa på AF (det kan förstås gälla mig också). Även moderatorer har rätt att ha åsikter, trots att alla inte delar dessa åsikter. För övrigt är jag inte moderator i denna avd.

Jag ser inte var jag "patologiserar". Ska vi röra oss med så fina ord, tycker jag många verkar demonisera filmmakarna.

Även om jag håller med om att de borde pratat med aspergare innan de gjorde filmen, så hade rena felaktigheter som "övervakare" undvikits.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav jonsch » 2010-09-20 0:32:07

Alien, om du nöjer dig med att skriva att du bara ser filmen som en film, (medan vi är några som ser den som typ ett plumpt skämt eller värre än så), så uppnår du nog fred. Men envisas du med att påstå att att "vi" ser filmen som vi gör för att vi är aspisar, så gör du dig skyldig till... nåt, om det nu heter patologiserande vet jag inte, det var ett nytt ord för mig.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Alien » 2010-09-20 0:47:05

Jag säger att den som inte är berörd av själva AS-frågan ser filmen ur andra aspekter, och jag ville veta vad de tyckte. Jag har inte sagt något om hur jag personligen ser filmen.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2010-09-20 0:52:43

rdos skrev: De som påstår att någon med AS, eller AS-drag, inte skulle förstå filmen pga sina funktionshinder, har jag inget tillövers för. Om vi inte skulle förstå den, hur skulle då NT kunna förstå? Det är ju våra sk funktionshinder den ska handla om. :roll:

Om du syftar på mig, så har jag inte sagt att de inte förstår filmen utan att de inte förstår hur "vanligt folk" uppfattar filmen.

Jag tycker inte heller att filmen handlar om "våra funktionshinder" utan om en väldigt speciell person med AS.

Precis som boken Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, som väl inte heller gav någon "rättvisande" bild av AS utan skildrade en rätt speciell person. Men den blev det aldrig samma liv om. Film är tydligen mer kontroversiellt!
Alien
Moderator

Inläggav jonsch » 2010-09-20 0:55:15

Förlåt Alien, det här skriver jag i trötthet så mina ord kunde vara vänligare.

Men nähä, varför skriver du då i denna tråd, på detta forum? Om du skriver här att vi är en del som bråkar för att vi är aspiga eller för att vi p.g.a. aspighet känner oss utsatta, och att det säkert inte ligger något sakligt korrekt i vad vi skriver, så tigger du om bråk, det måste du väl förstå? Och det ser välidgt dumt ut att göra det om du egentligen bara vill rikta dig till entisar för att få deras synpunkter på filmen. Du är ju liksom på fel forum i så fall, finns säkert något svenskt filmforum...

/ J
jonsch

Inläggav Alien » 2010-09-20 1:12:12

Jag har väl lika stor rätt att skriva här som någon annan? Och i början av tråden hade inte filmen kommit på bio ännu. Då skrev jag detta inlägg, som tydligen var så hemskt:
http://www.aspergerforum.se/i-rymden-finns-inga-kanslor-film-t16757-24.html#437256

Och om jag tycker folk är för ensidiga så håller jag inte tyst, det är väl min form av aspighet. Och anser jag mig orättvist anklagad för att "kränka" och "patologisera" har jag väl rätt att försvara (och förklara) mig?
Alien
Moderator

Inläggav jonsch » 2010-09-20 1:32:22

Alien, jag har inte ifrågasatt sin rätt att skriva. Jag bara tipsar om hur ordnar fred. Om du nöjt dig med att skriva nåt i stil med att det säkert finns positiva saker i filmen också, så hade allt varit frid och fröjd. Då hade du framfört din poäng om ensidighet på ett bra sätt.

Jag tycker mig se att du bara försvarat dig igenom hela tråden men du gör det genom att fortsätta upprepa att de som klagar har säkert ingen grund för det.

Redan så längt är det bråkmuckande.

Men du skriver närmare bestämt att enda orsaken till att vi bråkar är att vi är aspiga, eller för att vi känner oss utsatta som aspisar. Det är inte väl formulerat av dig, milt sagt.

Försök se det, så vi får fred, snälla?
jonsch

Inläggav Zombie » 2010-09-20 3:29:51

Alien skrev:
Heliora skrev:
Alien skrev:Det aspiga består dels i att vi som aspergare fastnar i om bilden av aspergaren är "rättvisande", dels att många av oss är överkritiska (överkänsliga?).

Men det är väl självklart att vi diskuterar bilden av aspergaren. Vi har ju själva diagnosen. Det är väl inget konstigt eller aspigt med det. Folk som är döva diskuterar väl säkert sinsemellan hur döva porträtteras i filmer, och folk med CP-skada diskuterar säkert hur deras diagnos porträtteras. Det är ju en naturlig reaktion, ingen aspighet.

Om döva skulle porträtteras som t ex utvecklingsstörda i någon film så skulle säkert hela dövförbundet rasa. Men när det gäller aspergare som porträtteras på ett respektlöst sätt så är man plötsligt "aspig" och "överkänslig" om man klagar?

Jag tycker att det du skriver känns mycket orättvist och faktiskt närmast kränkande! :x icon Det förvånar mig faktiskt att du som moderator är med och patologiserar andra åsikter än dina egna.

Ja, det är naturligt att man blir mest intresserad av bilden av aspergare, men det gör att omdömet om filmen får slagsida. Så reagerar väl alla minoriteter. Många tycks helt fördöma filmen, om de inte gillar bilden av sin grupp.

Jag tycker faktiskt det är typiskt aspigt att vara svart-vitt tänkande och överkritisk, det är iaf min erfarenhet av att läsa på AF (det kan förstås gälla mig också). Även moderatorer har rätt att ha åsikter, trots att alla inte delar dessa åsikter. För övrigt är jag inte moderator i denna avd.

Jag ser inte var jag "patologiserar". Ska vi röra oss med så fina ord, tycker jag många verkar demonisera filmmakarna.

Jag ser inte motsättningen mellan vad Heliora och Alien skriver här. Båda har poänger, som jag håller med om. Men de Alien framför är ofrånkomligen känsligare eftersom de berör brister (hon - och jag - ser) hos oss själva som personer. I gruppmedeltal givetvis. Sådant är alltid känsligt; nu är vi dessutom så att säga i krig, med redan uppvarvade nerver (Bildspråket får bli som det kan såhär dags.) ; det kan också vara provokativt att få sådant påpekat av andra. (I synnerhet för egensinniga aspergare? :P )

Men något i sig kränkande eller underkännande? Alla människor har brister. I en situation där de kan vara relevanta kan det finnas någon som påpekar dem; det kan det då ligga något i, känsligt eller ej och enda aspekt av saken eller (som här) en av många. Inget automatiskt underkännande av folks allmänna omdöme i det; inte ens av deras omdömesförmåga i andra aspekter av den aktuella frågan än just den man syftade på.

Och Alien är inte den borna diplomaten. Men hur många av oss just aspergare är det? (Inte jag iallafall.) Jag kan inte se att hon uttryckte sig otrevligt heller. Tycker hon uttryckte sig ungefär som hon brukar.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 8:57:36

Filmen "I rymden finns inga" har han som gjort filmen poängterat att de själva skapat en rollfigur som INTE ska ses som typ exemplet på en person med asperger. utan det är bara en påhittad rollkaraktär... det förstod jag när jag såg filmen men klart om man vill berätta för någon att man har asperger och den personen inte fäörstått det kan det blir lite knasigt men då får man helt enkelt förklara att du oxå faktiskt har diagnosen men att det ter sig annoprlunda för dig...
lollo_testar

Anslöt: 2010-09-14

Inläggav jonsch » 2010-09-20 15:14:27

Zombie skrev:Alla människor har brister. I en situation där de kan vara relevanta kan det finnas någon som påpekar dem; det kan det då ligga något i, känsligt eller ej och enda aspekt av saken eller (som här) en av många.

Helt rätt. Jag skulle ha varit så vidsynt av egen kraft i mina förslag igår till vad Alien kunde ha skrivit om hon ville hålla fred.

Zombie skrev:Inget automatiskt underkännande av folks allmänna omdöme i det

Jo.

Zombie skrev:; inte ens av deras omdömesförmåga i andra aspekter av den aktuella frågan än just den man syftade på.

Nej, inte i ämnets andra aspekter men väl i den aktuella, nämligen förmågan att avgöra om det är sakligt att kritisera filmen för att vara något i stil med ett plumpt och offenltigt spritt skämt.

Zombie skrev:...den borna diplomaten.
... Inte jag i alla fall

Jo. Och du tar väl vara på vad du övat upp också, till skillnad från mig.
jonsch

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Ninja » 2010-09-20 22:13:59

Har sett den nu och tyckte att den var jättebra. Kände igen mig i vissa delar :)
Ninja
Ny medlem

Anslöt: 2010-09-20

Inläggav lolz » 2010-09-20 23:23:52

:o kände inte igen mej ett piss ^-^ men .. jag har ADD och asbergers så kanske skiljer en hel del från att bara ha asbergers ^_^ Men jag kände igen min bror ibland :P med utbrotten o sånt .. men han har autistiskadrag :P

vafan jag har humor och känslor :S de hade ju inte han i filmen :P men de var ju en komedi såå varför ska allt stämma med verkligheten :D
lolz

Inläggav Furienna » 2010-09-21 21:54:28

rdos skrev:
Furienna skrev:Åh, det skulle vara riktigt intressant med en filmatisering av "En riktig människa". Men boken handlar mest om Gunillas tankar, och tankar är inte så lätta att gånga på film eller TV. Möjligtvis skulle man kunna göra en "voice over", som förklarar vad Gunilla tänker i olika situationer, så att tittarna (de som inte har läst boken) kan förstå vad hon tänker.

Över min döda kropp! Att göra en film om det är mycket värre än den aktuella filmen.

Förlåt, men kan du förklara hur det skulle vara så hemskt?
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Furienna » 2010-09-21 21:55:54

lolz skrev::o kände inte igen mej ett piss ^-^ men .. jag har ADD och asbergers så kanske skiljer en hel del från att bara ha asbergers ^_^ Men jag kände igen min bror ibland :P med utbrotten o sånt .. men han har autistiskadrag :P

vafan jag har humor och känslor :S de hade ju inte han i filmen :P men de var ju en komedi såå varför ska allt stämma med verkligheten :D

Förklaringen till att du inte känner igen dig är att Simon inte hade Asperger, även om han tydligen hade autistiska drag.
Furienna

Inläggav Ninja » 2010-09-21 22:26:30

Vad alla håller på att gnälla. Det finns något som kallas självdistans! Detta är en film-en komedi. Jag fattar inte hur ni orkar!
Ninja
Ny medlem

Inläggav Furienna » 2010-09-21 22:43:38

Vi orkar därför att vi anser att filmen ger en felaktig bild av AS. Och att filmskaparna har varit väldigt arroganta och nonchalanta.
Furienna

Inläggav HGJ » 2010-09-22 10:08:07

HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Truly » 2010-09-22 19:14:07

Ett tips till alla som vill ha en film som visar den rätta bilden av en människa med Aspergers syndrom...

Skriv ett eget filmmanus så allt blir enligt önskat resultat.
Anställ sedan de rätta Aspisarna att spela de olika karaktärerna.
Kanske kan ni göra en casting på någon forumträff för att hitta de som möter era krav. Eller kanske kan alla på forumträffen vara med i filmen - en hel hög av Aspisar - för att visa på alla olikheter som finns.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav Pemer » 2010-09-23 1:54:39

HGJ skrev:http://www.unt.se/leva/detaljerna-haller-kaos-borta-1049501.aspx

Ah, trevlig artikel! :)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav nano » 2010-09-23 2:02:17

Någon som noterat att OA står som källa till faktaspalten?
Står längst ned på den smala spalten.
"Källa: Organiserade Aspergare"

Någon som även noterat att de stavat rätt i artikeln men fel i själva "faktapåståendet", se själva:

"FAKTA: Aspbergers syndrom"
Den klassiska felstavningen :D
Men jaja, de stavade ju rätt alla andra gånger vad jag kan se.
Får se om jag orkar maila dem om ett par timmar.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in