Hyperlexi? (Omröstning)
62 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hyperlexi? (Omröstning)
När och hur lärde du dig läsa?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:15:16, redigerad totalt 1 gång.
När jag lärde mig läsa minns jag inte... jag var för liten .
Men de första orden jag minns att jag lärde mig var de engelska "bird" och "ball", och jag har för mig det var genom någon bok i "Ladybird"-bokserien.
Jag har letat på denna hemsidan http://www.ladybirdflyawayhome.com/pages/gallery.htm efter böckerna jag hade när jag var liten, men ingen hittat där.
Men de första orden jag minns att jag lärde mig var de engelska "bird" och "ball", och jag har för mig det var genom någon bok i "Ladybird"-bokserien.
Jag har letat på denna hemsidan http://www.ladybirdflyawayhome.com/pages/gallery.htm efter böckerna jag hade när jag var liten, men ingen hittat där.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:15:16, redigerad totalt 1 gång.
Född oktober 1968. Pappa har gett den ytterst exakta uppgiften att jag hade grundlagt vissa senare vanor så tidigt som att jag satt på toaletten och läste när jag var fyra år och tio månader, allltså sisådär augusti 1973.
Jag har en gammal återfunnen bevarad skrivbok från april 1974 där jag har ritat och skrivit, en upptäckt jag själv häpnade över...
Och så drivet som jag skriver i den så har jag knappast lärt mig det alldeles nyss, utan har nog hållit på med det ett tag då. Kanske jag lärde mig både läsa och skriva under 1973?
Jag har en gammal återfunnen bevarad skrivbok från april 1974 där jag har ritat och skrivit, en upptäckt jag själv häpnade över...
Och så drivet som jag skriver i den så har jag knappast lärt mig det alldeles nyss, utan har nog hållit på med det ett tag då. Kanske jag lärde mig både läsa och skriva under 1973?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:15:16, redigerad totalt 1 gång.
Det känns som att jag alltid kunnat läsa. Har inga minnen av att jag lärt mig det. Troligtvis skedde det när jag läste serietidningar. Jag har alltid varit mer för att titta på bilder än läsa. Men så blev man väl nyfiken på vad som stod i pratbubblorna.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:15:16, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
geocache skrev:När jag lärde mig läsa minns jag inte... jag var för liten .
wow Ladybird böcker Jag älskade sådana när jag var liten. Mamma läste för mig, sedan läste jag själv.
De har sådana -fast nya versioner- i engelska affären i Göteborg.
Lärde mig läsa lite innan jag fyllde 6 år.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-05 0:15:17, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Jag kunde bokstäverna i treårsåldern, men hade (har) en ganska grav synnedsättning, och fick först vid fyra års ålder glasögon för att korrigera detta. Efter det kunde jag också läsa ordentligt. Har inget minne av att jag "lärde mig". Jag läste ganska tjocka ungdomsromaner innan skolan började.
Kan också nämna att min tvååring kan en hel del bokstäver - vem som lärt henne dem vet jag inte riktigt.
Kan också nämna att min tvååring kan en hel del bokstäver - vem som lärt henne dem vet jag inte riktigt.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:15:17, redigerad totalt 1 gång.
Innan jag började skolan, räkna kunde jag vid 4 års åldern. Kanske var det då någongång jag började läsa oxå, men det var nog mest att kolla på bilder i serietidningar. Har inget minne av att jag försökte lära mig läsa, så jag kunde det nog ganska fort.
Ordningen i alfabetet vet jag att jag lärde mig i ettan däremot. Jag kommer fortfarande ihåg nästan alla bilder som representerade bokstäver, upphängda på väggen. Apa, banan, citron osv
Ordningen i alfabetet vet jag att jag lärde mig i ettan däremot. Jag kommer fortfarande ihåg nästan alla bilder som representerade bokstäver, upphängda på väggen. Apa, banan, citron osv
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:15:17, redigerad totalt 1 gång.
Skumma diagnoser.
Symptom:
Fel och fel.
Jag vet att jag lär mig av misstag, annars skulle jag inte fortsätta att göra dem.
http://www.hyperlexia.org/aha_winter9697.html
Symptom:
Hyperlexia Language Disorder
Problems with reading comprehension may not show up in the early grades because of good memory. Make tangential associations, which produce offbeat responses. Immature, unaware of other's reactions, does not consider consequences of behavior. Distractible and inpulsive, but this may be related ot a language deficit. Processing speed is a problem. Autistic symptoms drop off as language improves.
Problem med läsförståelse kan inte dyka upp i
början kvaliteter tack vare de goda minne. Gör
tangerar föreningar, som producerar Offbeat svar.
Omogen, omedveten om andras reaktioner, anser inte
att konsekvenserna av beteendet. Distractible och
inpulsive, men det kan bero ot ett språk
underskott. Processorhastighet är ett problem.
Autistiska symtom drop off som språk förbättras.
Fel och fel.
Hyperlexic Visual-Spatial Disorder
May have letter and word reversals but reading comprehension good. Difficulty with worksheets and copying problems from the blackboard or book. Unorganized and inpulsive. Social inperceptions, problems reading nonverbal cues. Does not learn from experience and continues to make same mistakes.
Kan ha bokstav och ord återföringar men läsförståelse
bra. Svårighet med kalkylblad och problem
kopiering från tavlan eller boken. Oorganiserad
och inpulsive. Sociala inperceptions, problem att
läsa icke-verbala signaler. Lär sig inte av erfarenhet och fortsätter att göra samma misstag.
Jag vet att jag lär mig av misstag, annars skulle jag inte fortsätta att göra dem.
http://www.hyperlexia.org/aha_winter9697.html
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:15:17, redigerad totalt 1 gång.
jag ville inte lära mig läsa, varför skulle jag göra något alla andra redan kunde (jag resonerade så) och vägrade bokstavligen under mer än halva 1an. Dock så var det någon smart en som en dag förklarade för mig att jag kunde skriva mina egna böcker om jag kunde läsa och skriva och illustrera mina egna bilder till dom. Då gick det snabbt! Från att ligga efter en hel termin så fixade jag det på en månad eller liknande och blev till och med bättre på att läsa än mina klasskamrater.
jag var något envis som barn, och är fortfarande rätt envis som "vuxen" jag har fortfarande problem med varför jag skall lära mig samma saker som alla andra om jag inte får veta exakt hur det kan gagna just mig
jag var något envis som barn, och är fortfarande rätt envis som "vuxen" jag har fortfarande problem med varför jag skall lära mig samma saker som alla andra om jag inte får veta exakt hur det kan gagna just mig
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag lärde mig skriva och läsa före skolan. Kunde även engelska före de flesta och klarade mig mycket fint. Har alltid fått mycket beröm för det, det trillar in beröm även idag (på forum, chatter, osv). Tittade väldigt mycket på TV som liten. Jag tänker också väldigt mycket i engelska. Ni vet som när man håller små föredrag i huvudet, då använder jag mycket engelska. Jag resonerar mycket mer med engelska. Jag förstår komplicerad engelska bättre än vad jag förstår komplicerad svenska.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Kunde även engelska före de flesta och klarade mig mycket fint. Har alltid fått mycket beröm för det, det trillar in beröm även idag (på forum, chatter, osv). Tittade väldigt mycket på TV som liten. Jag tänker också väldigt mycket i engelska. Ni vet som när man håller små föredrag i huvudet, då använder jag mycket engelska. Jag resonerar mycket mer med engelska. Jag förstår komplicerad engelska bättre än vad jag förstår komplicerad svenska.
samma här Engelska kunde jag flera år innan jag började skolan. och lärarna brukade testa mig mest på skoj redan i 1an. Engelska är enklare än svenska i många avseenden.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag var väl fyra när jag lärde mig läsa. Bestämde mig en dag att jag skulle lära mig och gjorde det.
(egentligen kunde jag nog redan läsa eftersom mina föräldrar läste för mig varje kväll och lurade mig ibland genom att läsa fel ord, vilket innebar att jag protesterade)
(egentligen kunde jag nog redan läsa eftersom mina föräldrar läste för mig varje kväll och lurade mig ibland genom att läsa fel ord, vilket innebar att jag protesterade)
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Mina föräldrar tyckte jag skulle få vara "barn" tills jag började skolan. Så de ville itne börja träna läsa och skriva innan (förutom namnet osv då).
Så jag lärde mig när jag började skolan
Så jag lärde mig när jag började skolan
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Lärde mig när jag började skolan. Det gick mycket snabbt och lätt och jag var alltid flera steg framför de andra i klassen.
Kommer ihåg att jag störde mig på att de andra alltid läste så hackigt och långsamt när det var högläsning.
Jag var alltid bäst på stavning (inklusive lärarna) och har alltid haft ett ordförråd långt större än mina jämnåriga.
Kommer ihåg att jag störde mig på att de andra alltid läste så hackigt och långsamt när det var högläsning.
Jag var alltid bäst på stavning (inklusive lärarna) och har alltid haft ett ordförråd långt större än mina jämnåriga.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Innan.
Jag kunde dock inte skriva särskilt bra förrän i tvåan-trean. Sen gick det snabbt. Hade väldigt lätt att skriva sen. Första året på gymnasiet fick jag MVG i svenska A, på ett halvår - läste det snabbare (var även i "hypomani" en stund i slutet...). Även svenska B har jag MVG i.
Har däremot inte mycket större ordförråd än andra. Större, men inte mer än så.
Jag kunde dock inte skriva särskilt bra förrän i tvåan-trean. Sen gick det snabbt. Hade väldigt lätt att skriva sen. Första året på gymnasiet fick jag MVG i svenska A, på ett halvår - läste det snabbare (var även i "hypomani" en stund i slutet...). Även svenska B har jag MVG i.
Har däremot inte mycket större ordförråd än andra. Större, men inte mer än så.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Jag lärde mig läsa innan skolan, även innan lekis (som det hette då) skriva var jag nog sämre på tror jag.
Jag läste böcker som var för klass 5-6 när jag gick i 1an, jag läste bingofrågor för de andra ungarna när jag gick på mulle (när fasen man nu gör det) Jag är kass på att stava och inte jättebra på meningsbyggnad "läs så lär du dig" är rent skitsnack jag bodde i böckerna när jag var liten.
Min stora son kunde läsa innan han började förskoleklass dvs han lärde sig någon gång i 5års åldern, bokstäverna kunde han långt innan. i 1an läste han helt flytande och ganska inlevelsefullt. Han lurade även mina vänner på msn att han var jag när han gick i 1an. nu stavar han bättre än jag och har oftast bättre meningsbyggnad. FUSK!
Lillgrabben kan alla bokstäver det har han nog kunnat i 1 års tid, han började lära sig bokstäver innan han kunde uttala dem typ.. lika dant med siffror.
Han var nog 2½ när han räknade till 10, nu räknar han till 39-40 med vissa glömda tal av ren ofokus.(han hajade principen att fortsätta 21..2..3...4. osv så får han lite hjälp med vad som är nästa 10-tal kan han nog räkna över 100).
Han kan bokstäverna i sitt namn och har kunnat räkna ut första bokstaven i ord i kanske 2 år. han räknar på engelska till 10 och spanska till 5 tror jag..
han är ganska bra på at forma bokstäver med penna dessutom. (vilket jag och brorsan hans absolut inte kunde i hans ålder så fint) han är 4 år.
Jag läste böcker som var för klass 5-6 när jag gick i 1an, jag läste bingofrågor för de andra ungarna när jag gick på mulle (när fasen man nu gör det) Jag är kass på att stava och inte jättebra på meningsbyggnad "läs så lär du dig" är rent skitsnack jag bodde i böckerna när jag var liten.
Min stora son kunde läsa innan han började förskoleklass dvs han lärde sig någon gång i 5års åldern, bokstäverna kunde han långt innan. i 1an läste han helt flytande och ganska inlevelsefullt. Han lurade även mina vänner på msn att han var jag när han gick i 1an. nu stavar han bättre än jag och har oftast bättre meningsbyggnad. FUSK!
Lillgrabben kan alla bokstäver det har han nog kunnat i 1 års tid, han började lära sig bokstäver innan han kunde uttala dem typ.. lika dant med siffror.
Han var nog 2½ när han räknade till 10, nu räknar han till 39-40 med vissa glömda tal av ren ofokus.(han hajade principen att fortsätta 21..2..3...4. osv så får han lite hjälp med vad som är nästa 10-tal kan han nog räkna över 100).
Han kan bokstäverna i sitt namn och har kunnat räkna ut första bokstaven i ord i kanske 2 år. han räknar på engelska till 10 och spanska till 5 tror jag..
han är ganska bra på at forma bokstäver med penna dessutom. (vilket jag och brorsan hans absolut inte kunde i hans ålder så fint) han är 4 år.
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag lärde mig läsa när jag var ca. 4 1/2. Tydligen skall en fröken på dagis ha lämpat över sin almanacka till mig under morgonsamlingen och på skoj sagt: "Läs du, X!" Varpå jag försiktigt började läsa: "I dag skall vi prata om..."
Fröknarna trodde att det hela var ett skämt och senare tog en av dem med mig in i läsvrån, gav mig en bilderbok och sade: "Läs för mig!"
"Det var en gång en mörk, hemsk hed...," läste jag högt och tydligt (det här minns jag själv).
"Du KAN ju faktiskt läsa!" sade fröken.
"Ja...?" sade jag och kände mig stolt.
"Vet du att X kan läsa!" ropade fröknarna när mamma kom och hämtade mig. Men det visste ju mina föräldrar och tyckte inte att det var särskilt märkvärdigt.
Innan jag började skolan behärskade jag också grunderna i alla fyra räknesätten. Jag kunde alla solsystemets planeter och kände till huvudstaden i de flesta av Europas länder. Men jag kunde inte skala potatis, knyta skorna eller simma. Jag var sen med många motoriska saker.
Fröknarna trodde att det hela var ett skämt och senare tog en av dem med mig in i läsvrån, gav mig en bilderbok och sade: "Läs för mig!"
"Det var en gång en mörk, hemsk hed...," läste jag högt och tydligt (det här minns jag själv).
"Du KAN ju faktiskt läsa!" sade fröken.
"Ja...?" sade jag och kände mig stolt.
"Vet du att X kan läsa!" ropade fröknarna när mamma kom och hämtade mig. Men det visste ju mina föräldrar och tyckte inte att det var särskilt märkvärdigt.
Innan jag började skolan behärskade jag också grunderna i alla fyra räknesätten. Jag kunde alla solsystemets planeter och kände till huvudstaden i de flesta av Europas länder. Men jag kunde inte skala potatis, knyta skorna eller simma. Jag var sen med många motoriska saker.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Började skolan mycket tidigare än de flesta här, så svaren är inte applicerbara på mig tror jag. Men jag läste massor i den ålder då svenska skolbarn börjar i skolan, så rimligtvis borde svaret bli innan skolan... Öh. Snacka om problem med att besvara frågan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Lärde mig läsa när jag var 4. Vad jag minns så var det serietidningar till att börja med.. Har altid haft lätt för att stava men tyckte hemskt illa om högläsning, dels för att jag inte ville själv men även för att behöva höra de stackare som inte kunde läsa så bra.
Äldsta dottern är 5 och kan läsa, men de håller fortfarande på med att göra bokstäver av lera på förskolan.. Vilket hon anser vara föga intressant och hellre skriver på personalens dator.
Äldsta dottern är 5 och kan läsa, men de håller fortfarande på med att göra bokstäver av lera på förskolan.. Vilket hon anser vara föga intressant och hellre skriver på personalens dator.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
När lärde jag mig läsa? Ingen aning. Inte ens mina föräldrar kommer ihåg.
Jag har ytterst få minnen av min barndom. Mina föräldrar har inte så många minnen de heller. Men OM mina föräldrar hade haft en unge med hyperlexi, så hade de med största sannolikhet ställt ut mig till allmän beskådan och ropat "Titta på vårt högintellektuella barn!". Så jag misstänker att jag lärde mig det i skolan, någon gång.
Det jag däremot kommer ihåg är att jag ratade allt vad böcker hette då jag började komma upp i tonåren. Tog igen min uteblivna trotsperiod med råge, mest i kampen mot föräldrarnas eviga tjatande på högkultur, fortsatt utbildning, karriärmål, universitetsstudier och STATUS.
Status var viktigt. Det var allt hemma hos mig. Det var det man skulle visa alla andra utåt. Men jag vägrade delta i denna parodi. Så jag läste Harlequin - kiosklitteratur - till min mammas stora förtret.
Nåja, tillslut insåg jag ju att böcker är jävligt fina!
Jag har ytterst få minnen av min barndom. Mina föräldrar har inte så många minnen de heller. Men OM mina föräldrar hade haft en unge med hyperlexi, så hade de med största sannolikhet ställt ut mig till allmän beskådan och ropat "Titta på vårt högintellektuella barn!". Så jag misstänker att jag lärde mig det i skolan, någon gång.
Det jag däremot kommer ihåg är att jag ratade allt vad böcker hette då jag började komma upp i tonåren. Tog igen min uteblivna trotsperiod med råge, mest i kampen mot föräldrarnas eviga tjatande på högkultur, fortsatt utbildning, karriärmål, universitetsstudier och STATUS.
Status var viktigt. Det var allt hemma hos mig. Det var det man skulle visa alla andra utåt. Men jag vägrade delta i denna parodi. Så jag läste Harlequin - kiosklitteratur - till min mammas stora förtret.
Nåja, tillslut insåg jag ju att böcker är jävligt fina!
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag lärde mig läsa ungefär vid fyra mer vet jag inte
Min dotter lärde sig bokstäverna vid 2års-åldern
och skriva på datorn ungefär vid 3 men läsa
gör hon inte än eller jag vet inte ibland säger
hon att där står "xxxxxx" och hal helt rätt men
det kan ju vara att hon associerar "saken" och "ordet"
för sen kan hon ta ett annat ord och det går helt
uppåt väggarna. Hon är 4½ förresten
Min dotter lärde sig bokstäverna vid 2års-åldern
och skriva på datorn ungefär vid 3 men läsa
gör hon inte än eller jag vet inte ibland säger
hon att där står "xxxxxx" och hal helt rätt men
det kan ju vara att hon associerar "saken" och "ordet"
för sen kan hon ta ett annat ord och det går helt
uppåt väggarna. Hon är 4½ förresten
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
skogsmulla skrev:earlydayminer skrev:Kunde även engelska före de flesta och klarade mig mycket fint. Har alltid fått mycket beröm för det, det trillar in beröm även idag (på forum, chatter, osv). Tittade väldigt mycket på TV som liten. Jag tänker också väldigt mycket i engelska. Ni vet som när man håller små föredrag i huvudet, då använder jag mycket engelska. Jag resonerar mycket mer med engelska. Jag förstår komplicerad engelska bättre än vad jag förstår komplicerad svenska.
samma här Engelska kunde jag flera år innan jag började skolan. och lärarna brukade testa mig mest på skoj redan i 1an. Engelska är enklare än svenska i många avseenden.
Javisst. Har du läst engelska vetenskapsartiklar om rymden? Det är ren poesi i mina ögon, det är helt underbart att läsa. På svenska så sitter jag mest och suckar över hur tråkigt det är att läsa. Det verkar som att mitt visuella tänkande fungerar betydligt mycket bättre med engelskan, vilket gör det enklare för mig att förstå det som skrivs eller berättas - om det är på engelska. För mig så är svenskan en svart linje, engelskan är mer som en linje med hela färgspektrumet.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Började skolan som sexåring. Kunde läsa och skriva då.
Läser mycket snabbt , nästan lika lätt då texten är upp och ner som rättvänt (även spegelvänd text). Om det dyker upp ett stavfel i texten kommer jag av mig och har svårt att fortsätta läsa.
Läser mycket snabbt , nästan lika lätt då texten är upp och ner som rättvänt (även spegelvänd text). Om det dyker upp ett stavfel i texten kommer jag av mig och har svårt att fortsätta läsa.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor