Hur vill ni få instruktioner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav Miche » 2011-06-11 13:23:15

Truly skrev:Och här har jag märkt att trots att jag är extremt långsam så är jag ändå mycket snabbare än de andra eftersom jag har bättre problemlösningsförmåga och ser snabbare hur jag ska lägga upp arbetet för att få ett noggrant reslutat (vilket är det viktigaste i just detta arbete).

Det är då det blir roligt att jobba!

Man får sköta sig själv, lösa problemen på sitt eget sätt och slutresultatet blir bättre än någon förväntat sig (så har jag fungerat i stort sett varenda år som jag har jobbat).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav ca » 2011-06-11 17:50:25

Vill ha tydliga och detaljerade instruktioner, i alla fall om jag förväntas göra på ett visst sätt. Gillar att hitta nya eller unika infallsvinklar på problem och gör saker bäst efter eget huvud.. Det kan krocka med andras förväntningar, och det har jag numera förståelse för. Jag fastnar ändå ofta i och kring detaljer som ofta inte är relevanta, enligt andras synsätt, och är av naturen perfektionist.. då hjälper också tydliga instruktioner och regler. Finns det oklarheter har jag lite svårt att fråga och ödslar tid på att försöka själv. Ofta är det ett sammanhang eller nyckeldetalj som saknas.. får jag väl reda på hur det hänger ihop så klickar förståelsen in. Bygger upp all förståelse från detaljnivå och uppåt, och det är nog orsak till mitt behov av detaljerade instruktioner.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav ca » 2011-06-11 18:09:33

Lappar hade ju varit användbart, men precis som flera andra glömmer jag att skriva upp, glömmer penna, glömmer block, samt glömmer att titta på det jag skrivit.. så det slutar alltid vid ett konstaterande att "det hade jag haft nytta av". Egentligen hade jag haft mest nytta av röstinspelning typ diktafon.. men det får man inte ha på kundmöten. Överlag har jag svårt att komma ihåg verbala instruktioner, speciellt om det är mycket skilda detaljer på en gång. Ofta dröjer det lite innan jag inser att någon instruerar mig, om det inte är tydligt... då har jag antagligen inte memorerat särskilt mycket av vad personen sa.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav ca » 2011-06-11 18:14:47

Miche, +10 på det! Det är precis så jag vill jobba, och det är absolut de tillfällena när man tillåts, eller "kommer undan med", att göra ett riktigt bra jobb som gör det värt allt det andra trista... tidspressen, kompromisserna och prestigekonflikterna osv. som hindrar en i vanliga fall.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav Truly » 2011-06-14 20:13:47

Miche skrev:
Truly skrev:Och här har jag märkt att trots att jag är extremt långsam så är jag ändå mycket snabbare än de andra eftersom jag har bättre problemlösningsförmåga och ser snabbare hur jag ska lägga upp arbetet för att få ett noggrant reslutat (vilket är det viktigaste i just detta arbete).

Det är då det blir roligt att jobba!

Man får sköta sig själv, lösa problemen på sitt eget sätt och slutresultatet blir bättre än någon förväntat sig (så har jag fungerat i stort sett varenda år som jag har jobbat).


Visst är det härligt! :D
Jag har aldrig upplevt detta på tidigare arbetsplatser. Jag har alltid trott att jag inte skulle fixa att styra upp arbetet helt själv eftersom jag är så långsam. Men nu är jag ju på en arbetsplats där noggrannhet är mycket viktigt, så det är förmodligen en av orsakerna till att jag har VÅGAT gå fram och ta för mig. Jag vet inom mig att jag gör rätt. Det har jag inte vetat på andra arbetsplatser eftersom det inte funnits någon prioritetsordning över vad som är vikigast - kvalitet eller kvantitet, nogrannhet eller snabbhet. Det har varit en hel hoper med olika direktiv tidigare.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav daggdropp » 2011-06-15 13:47:55

shit vad ni alla är söta här i detta forum! ni kämpar på med era sätt att få omvärlden att förstå er ;) jag skrattar lite för mej själv för jag känner i gen mej så väl. jag har en adhd diagnos ( ingår ju i autismspektrat ) men stödet och hjälpen finns på "andra sidan av systemet" svårt att sätta ord på det här . det jag vill säga är att visst, jag har vissa förmågor som asbergare har svårare för .. men Ni har förmågor som jag inte har NÅN SOM HELST KOLL PÅ ..så därför känner jag sån tillhörighet till er ändå .. jag behvöer också struktur och tydlighet när det gäller instruktioner. sen kan jag snacka mer ur sistuationer däremot .. nåt jag lärt mej från min kloka mor och min omgivnung under min uppväxt.. vi har alltid fått lära oss att snacka om saker och ting ( sen låter det här jätteeneklt för er just nu ) men som sagt..det har väl handlat om att jag har kunnat prata när andra har velat det .. när JAG har velat prata och diskutera på arbetsplatser och i det privata har jag ansetts som jobbig och nonchalans och den som arbryter.

jag jobbar stenhårt med detta..att ta hänasyn till min omgivning .. men å andra sidan så är det min verbala förmåga som gjort att jag tagit mej framåt i tuffa situationer ..så va fan tänker jag i bland.. det är väl ge och ta... "dom andra" som inte är lika kommunikativa som jag får väl lära sej att ta plats då ? jag har inget emot det ..tvärtom.. då kan man få 50 %0 win win siutaiton i stället.. ;)
daggdropp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-06-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in