Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Inläggav Miche » 2013-01-17 11:12:15

Det är en enorm skillnad på att.höra av.sig ofta till privatpersoner jämfört med myndigheter/organisationer osv, har du blivit lovad en tid så ring, berätta att du får ångest över att behöva vänta på besked!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Inläggav Neutrino » 2013-01-17 11:56:25

Miche skrev:Det är en enorm skillnad på att.höra av.sig ofta till privatpersoner jämfört med myndigheter/organisationer osv, har du blivit lovad en tid så ring, berätta att du får ångest över att behöva vänta på besked!


Ok, bra. Tack. Har jag inte fått en kallelse idag (eller möjligtvis i morgon) så ringer jag nog.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Inläggav Tigerklo » 2013-01-17 12:37:35

Angerboda skrev:Jag har gått kurs rätt nyligen och pluggar nu, har börjat med denna strategi när folk tar kontakt och vill umgås utanför skolan. Börjar förklara redan tidigare när jag känner det där osynliga socialaklistret börjar kladda. Saker jag då kan berätta är att
* Jag ringer inte men det betyder inte att jag inte uppskattar personen. Har lättare för mailkontakt eller facebook.
* Om personen ringer så kanske jag inte svarar men samma där det är bara jobbigt för mig att svara.
Märker jag att folk dras till mig och umgås i miljön vi träffas typ skolan brukar jag nu även förklara att jag kan framstå som lite kantig och elak men att jag i regel inte menar att vara så. Osv, osv.


De råden tackar jag för då jag har telefonfobi och ogärna ringer eller svarar i telefon i synnerhet när jag inte mår bra. Likaså att jag drar mig undan i skolan när den sociala vardagen inte ligger i fas med mig (eller jag med den). :-)063
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Inläggav Angerboda » 2013-01-18 13:33:20

Tigerklo skrev:De råden tackar jag för då jag har telefonfobi och ogärna ringer eller svarar i telefon i synnerhet när jag inte mår bra. Likaså att jag drar mig undan i skolan när den sociala vardagen inte ligger i fas med mig (eller jag med den). :-)063


Internet underlättar verkligen kommunikation för mig. Många har dock svårt att förstå. Jag kan framstå som väldigt socialt kompetent. Men det håller inte i längden för mig det är ju bara att jag vet hur man förväntas bete sig men det suger musten ur mig. Speciellt när bekantskaper öh fördjupas utanför det ursprungliga området. Menar när folk vill börja ha kontakt utanför skola/jobb, ringa, träffas osv. I sämre perioder är det oerhört svårt. I bra perioder en plåga ibland trivsamt men jag kan inte balansera det. Telefoni har jag alltid hatat orkar inte med kallpratet. Men det underlättar ändå att ge små förklaringar till folk. Vette fan av någon konstig anledning tenderar människor att gilla mig mycket mer än vad jag har att ge tillbaka. Min nya öppenhet har nu lett till att jag har fått riktigt bekväma och trevliga relationer med förstående folk från skolan.

Admin: rättade citatet
Senast redigerad av Angerboda 2013-01-18 13:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur vet man om man hör av sig för mycket?

Inläggav treeman » 2013-01-18 13:35:43

Man kan försvinna och se om den andra hör av sig. Om inte, har man nog hört av sig för mycket och den andra har tröttnat.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in