Hur stor andel läkare har asperger? (Omröstning)
62 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Hur stor andel läkare har asperger?
Jag har doktorsexamen, men inte inom medecin och är således inte läkare, så blir ett nej.
Kan kommentera angående "diagnosradarn". Många skulle få diagnos om livet blir för komplicerat, men inte annars. Jag klarar studier och arbete. Men det är ju inte allt i livet. Läkare som skulle kunna uppfylla kraven, har lägre sannolikhet fastna i "radarn" då de bevisligen åtminstone på vissa områden klarar sig riktigt bra. Jag har stött på många läkare, som visserligen varit trevliga och bra, men väldigt excentriska, lite nördiga och socialt osäkra. Speciellt manliga läkare.
Många av mina kollegor, allt från doktorander till professorer tror jag skulle kunna få diagnos om det skulle uppstå behov.
Många som får högsta betyg i alla ämnen väljer läkarlinjen eftersom det är svårast komma in där, har hög status, ger nästan säkert arbete med hög lön. Även om de inte passar för yrket.
Kan kommentera angående "diagnosradarn". Många skulle få diagnos om livet blir för komplicerat, men inte annars. Jag klarar studier och arbete. Men det är ju inte allt i livet. Läkare som skulle kunna uppfylla kraven, har lägre sannolikhet fastna i "radarn" då de bevisligen åtminstone på vissa områden klarar sig riktigt bra. Jag har stött på många läkare, som visserligen varit trevliga och bra, men väldigt excentriska, lite nördiga och socialt osäkra. Speciellt manliga läkare.
Många av mina kollegor, allt från doktorander till professorer tror jag skulle kunna få diagnos om det skulle uppstå behov.
Många som får högsta betyg i alla ämnen väljer läkarlinjen eftersom det är svårast komma in där, har hög status, ger nästan säkert arbete med hög lön. Även om de inte passar för yrket.
Jagers skrev:Programerare däremot, DET skulle jag vilja se statistik över!
Hehe, jo... Silicone Valley lär ju vara översållat av aspies vad jag hört, så just dataprogrammering och sånt lär vi vara smått överrepresenterade...
Hur stor andel läkare har asperger?
Jagers skrev:Programerare däremot, DET skulle jag vilja se statistik över!
Jag är en... programmerare alltså. Tror aspisar är överrepresenterade i skrået. Resten är bara fokuserade introverter
vemsomhelst skrev: Som läkare är man van att ställa diagnos,o jag ser ju med egna ögon att lämpliga kandidater finns bland kollegor,som inte har någon diagnos.
Hur vet du om de har fått diagnos eller inte?
Kan till yttermera visso även konstatera att det inte alls är så ovanligt inom läkarkåren med Aspberger, både diagnosticerad o odiagnosticerad sådan
Aspberger? Vad är det för skillnad mellan de två varianterna?
Selma skrev:vemsomhelst skrev: Som läkare är man van att ställa diagnos,o jag ser ju med egna ögon att lämpliga kandidater finns bland kollegor,som inte har någon diagnos.
Hur vet du om de har fått diagnos eller inte?Kan till yttermera visso även konstatera att det inte alls är så ovanligt inom läkarkåren med Aspberger, både diagnosticerad o odiagnosticerad sådan
Aspberger? Vad är det för skillnad mellan de två varianterna?
Ingen skillnad alls, det är bara en vanlig missuppfattning att det heter så. Finns alla varianter. Jag hörde ngn som sa Aschberger och retade halft ihjäl mig tills jag började tänka på Robban Aschberg
- Iskristall
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-05-17
Jag tror Selma menade vad som är skillnaden mellan diagnosticerad och odiagnosticerad asperger.
Jag har tidigare under några år varit patient hos en psykiater som jag gissar har AS. Dessutom har jag en (pensionerad) läkare i släkten som jag misstänker har en neuropsykiatrisk diagnos men som jag skulle behöva lära känna bättre för att bättre gissa vilken diagnos det kan röra sig om.
Zima33 skrev:Jag tror Selma menade vad som är skillnaden mellan diagnosticerad och odiagnosticerad asperger.
Det stämmer. Hade hoppats på att vemsomhelst skulle svara. Vad skiljer den diagnostiserade varianten från den odiagnostiserade?
Även om många aspergare gillar att skaffa mycket kunskaper inom ämnen, så kanske många också är mindre talangfulla när det gäller att planera och disponera sin tid och sina studier och genomföra stora självständiga examensarbeten och uppsatser under luddig handledning, vilket är vad som krävs.
@Selma, Den ena har ett offciellt stämplat papper som fungerar på FK på samm sätt som vitlök fungerar på vampyrer.. den andra har bara sina tankar på att den har AS, det är åndå samma människa otroligt nog
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:@Selma, Den ena har ett offciellt stämplat papper som fungerar på FK på samm sätt som vitlök fungerar på vampyrer.. den andra har bara sina tankar på att den har AS, det är åndå samma människa otroligt nog
Jag antar att du skämtar.
vemsomhelst skrev:Kan till yttermera visso även konstatera att det inte alls är så ovanligt inom läkarkåren med Aspberger, både diagnosticerad o odiagnosticerad sådan
Lika vanligt som diagnostiserad respektive odiagnostiserad hypertoni hos busschaufförer?
Vad är det för skillnad mellan diagnosticerad AS och diagnostiserad AS?
Wine skrev:Vad är det för skillnad mellan diagnosticerad AS och diagnostiserad AS?
c och s
Fick läsa flera ggr innan jag såg det.
http://svt.se/nyheter/varlden/husby-och ... ra-odmjukaJag tycker Torgeir Husby och Synne Sörheim borde vara lite mer ödmjuka och öppna för alternativa diagnoser. Det säger Niklas Långström, professor i psykiatri
[...]
-Det spelar ingen roll vilken information som framförs. De har ändå rätt i sak, säger Långström som berättar att han har flera duktiga kolleger med denna störning.
Återgå till Att leva som Aspergare