Hur ska en bra siuskonsulent eller arbetskonsulent vara?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska en bra siuskonsulent eller arbetskonsulent vara?

Inläggav Scarasena » 2013-01-21 10:52:37

Hej! Jag har inte Aspergers. Jag funderar på att söka jobb som siuskonsulent, arbetskonsulent eller liknande. I jobbet kan man få möjlighet att träffa personer med Aspergers. Jag är därför nyfiken, vad tycker ni är en bra respektive dålig arbetskonsulent/siuskonsulent etc.? När jag googlat på siuskonsulent har jag kommit in på detta forum, och förstått att detta är några bra punkter hos en arbetskonsulent:
- Vara påläst om aspergers
- Gå in för att hitta jobb/praktikplats som ligger nära utbildning/tidigare erfarenhet
- Inte dra ut för lång tid på ärendet
- Göra det man lovat
- Besöka praktikplatser ofta
- Göra uppföljning, höra av sig
- Visa respekt

Skulle vilja ha mer tips! Hur är en bra resp. dålig arbetskonsulent/siuskonsulent? Vissa här verkar ha bra erfarenheter men vissa katastrofala. Tack för hjälpen!
/En som vill göra ett bra jobb

Moderator atoms - modifierade rubriken.
Scarasena
Ny medlem

Anslöt: 2013-01-21

Hur ska en bra siuskonsulent/arbetskonsulent vara?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-21 11:04:00

1. Tro aldrig att du känner en aspergare på förhand för att du pluggat Aspergers syndrom i häften, broschyrer eller böcker.

2. Variationen inom diagnosen är stor.

3. Alla aspergare uppvisar inte alla kriterier.

4. Inse att AS inte försvinner eller är något man växer ifrån.

5. Lyssna på individen du har framför dig på andra sidan skrivbordet istället för att anta saker.

6. Tro inte att du kan bedöma svårighetsgrader genom okulärbesiktning.

7. Tala inte med aspergare som om vi vore mindre vetande.

8. Försök inte förändra en aspergare. Det har du vare sig kapacitet eller mandat nog att göra.

9. Det är bra att du ställer dina frågor här, riktade direkt till oss aspergare, istället för att fråga en kollega som varit på kurs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Hur ska en bra siuskonsulent/arbetskonsulent vara?

Inläggav Higgs » 2013-01-24 15:42:29

Med den inställningen du har kan det inte gå dåligt :-)Happy

Finns bara 2 saker som jag ogillat hos (annars trevliga) SIUSar genom åren:

1. En som säger att "jag har nog också en släng av asperger för jag vill ha ordning på mitt skrivbord" eller "ibland tycker jag också att äta själv, kanske har en släng av asperger också". :roll:

2. SIUSar som tar motgångar för hårt. Jobbar man med aspisar måste man tåla motgångar och kunna gå vidare.
Higgs
Ny medlem

Anslöt: 2013-01-12

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in