Hur ser era förhållanden ut?
60 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Att bo i norrlands inland. Vara av fel socialklass i en storstad osv. Det finns många anledningar. Men det är oftast inte så enkelt som man kan tro vid första anblick.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag lyssnade på ett intressant program igår.
P1:s program Filosofiska rummet med temat "Kan vi välja att bli kära?"
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793
Att det går att välja att hamna i ett tillstånd att vara kär i någon är de deltagande debattörerna mer eller mindre överens om. Frågan är väl kanske hur medvetet vi kan välja. Som Lena Andersson, författare säger, att det finns ju inte bara en rätt person, men ett urval utifrån våra erfarenheter och preferenser.
Jag kände mig positiv efter att ha lyssnat på programmet. Inte för att det som sas i programmet är någon absolut sanning, men för att frågan lyfts, att kärlek inte behöver vara något som plötsligt drabbar oss. Dessutom gillade jag att lyssna på resonemanget, de har en del förnuftiga tankar. Att sällan bli kär behöver inte betyda känslokallhet utan kanske att vi skulle kunna slå på funktionen om vi finner tron på att det skulle gå att leva i en relation.
Och så pratar de om serotonin och dopamin. Att dopaminutsöndringen ökar vid förälskelse och serotonin ökar i ett tryggt och välmående förhållande. Men, för människor som funnit andra vägar att öka dessa ämnen...Tja, kärlek blir kanske inte överflödigt men den kan vara värd att vänta på.
P1:s program Filosofiska rummet med temat "Kan vi välja att bli kära?"
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793
Att det går att välja att hamna i ett tillstånd att vara kär i någon är de deltagande debattörerna mer eller mindre överens om. Frågan är väl kanske hur medvetet vi kan välja. Som Lena Andersson, författare säger, att det finns ju inte bara en rätt person, men ett urval utifrån våra erfarenheter och preferenser.
Jag kände mig positiv efter att ha lyssnat på programmet. Inte för att det som sas i programmet är någon absolut sanning, men för att frågan lyfts, att kärlek inte behöver vara något som plötsligt drabbar oss. Dessutom gillade jag att lyssna på resonemanget, de har en del förnuftiga tankar. Att sällan bli kär behöver inte betyda känslokallhet utan kanske att vi skulle kunna slå på funktionen om vi finner tron på att det skulle gå att leva i en relation.
Och så pratar de om serotonin och dopamin. Att dopaminutsöndringen ökar vid förälskelse och serotonin ökar i ett tryggt och välmående förhållande. Men, för människor som funnit andra vägar att öka dessa ämnen...Tja, kärlek blir kanske inte överflödigt men den kan vara värd att vänta på.
misshopeless skrev:Toblerone skrev:Aspie15 skrev: Men man blir äldre och mognare. Det är alltid trist om man blir utnyttjad. Men då lär det ju inte hålla så länge. Eller tyvärr så gör det ju ibland det ändå. Jag lärde mig så småningom att vara försiktig i början, att se tecken på respektlöshet och sånt. Där gäller det att sätta gränser då. Oftast visar det sig då att personen går över dem gränserna ändå och då får man göra sig av med honom.
Japp, eller så blir det en evig dragkamp för jag vill inte att någon trampar på mig och inte respekterar min värdighet. Helt i onödan och energislöseri.
Det är bara att göra slut senast efter andra eller tredje gången. Man ska inte dra ut på det, annars vänjer man sig och tror att det är normalt.
plåtmonster skrev:Att bo i norrlands inland. Vara av fel socialklass i en storstad osv. Det finns många anledningar. Men det är oftast inte så enkelt som man kan tro vid första anblick.
Norrland - okej. Det förstår jag. Men om jag vore singel, tror jag inte heller att jag skulle vara kvar där. Just när man är ensamstående och har sina problem är det ju egentligen bättre att flytta till en större stad. Kanske kan jag inte förstå det så bra för att jag alltid har bott i storstaden.
Det där med socialklass behöver inte vara ett hinder. Gemensamma intressen kan kompensera. Sedan får man skilja på om det verkligen bara handlar om socialklass eller också om man inte har något gemensamt för övrigt heller. Ibland skyller folk på det när de blir nobbade. Jag har också fått höra det av några killar. Men då handlade det om att jag inte kunde prata med dem, hade helt enkelt inget gemensamt.
misshopeless skrev:Som när då?plåtmonster skrev:Det finns situationer där det inte hjälper att leta runt.
När man är man till exempel.
nallen skrev:misshopeless skrev:Som när då?plåtmonster skrev:Det finns situationer där det inte hjälper att leta runt.
Dumheter! Det gäller bara ungdomar. Kommer man över 35/40-årsåldern, då har männen lättare att hitta någon.
Moderator Puzzle: Rättade till citatet.
Varför då?Toblerone skrev:Dumheter! Det gäller bara ungdomar. Kommer man över 35/40-årsåldern, då har männen lättare att hitta någon.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Toblerone skrev:Kommer man över 35/40-årsåldern, då har männen lättare att hitta någon.
Det tror jag inte på.
plåtmonster skrev:Varför då?Toblerone skrev:Dumheter! Det gäller bara ungdomar. Kommer man över 35/40-årsåldern, då har männen lättare att hitta någon.
Kanske för att männen i den åldern, som ofta är nyskilda, vill ha yngre tjejer? Eller så vill de inte ha någon relation så snart, jag vet inte.
Toblerone skrev:Kanske för att männen i den åldern, som ofta är nyskilda, vill ha yngre tjejer?
Vilket snarare är ett bevis för min tes.
nallen skrev:misshopeless skrev:Som när då?plåtmonster skrev:Det finns situationer där det inte hjälper att leta runt.
Helt korrekt! Tyvärr.
nallen skrev:Toblerone skrev:Kommer man över 35/40-årsåldern, då har männen lättare att hitta någon.
Det tror jag inte på.
Jag tror inte, jag vet av egen erfarenhet. Jag var singel från när jag var 40 tills jag var 43 eller 44. Det finns ju ställen - "vuxendisco" och liknande - där står männen i samma ålder och väljer och är kräsna. Och tjejerna har svårt att hitta någon. One-night-stand går eventuellt, men även där finns det konkurrens och de yngre har fördelen.
Visst, det finns andra sätt att träffa folk, men på dating-sidor på nätet är det likadant! Okej, kvinnorna kanske får fler meddelanden/PM än männen, men inte med intresse för en relation, det är bara snabb sex som de är intresserade av. Intresse av en relation med en kvinna i 40-års-åldern har bara män i 60-års-åldern. Jag gav upp internet-dejtandet så småningom. Träffade sedan min nuvarande man på en pub-träff av en on-line-community som vi båda var med i.
Fenren skrev:nallen skrev:misshopeless skrev:Som när då?
Helt korrekt! Tyvärr.
I 40-års-åldern är det tvärtom. Allvarligt.
nallen skrev:Toblerone skrev:Kanske för att männen i den åldern, som ofta är nyskilda, vill ha yngre tjejer?
Vilket snarare är ett bevis för min tes.
Varför det? De SKULLE ju ha lätt att hitta en kvinna i samma ålder, men om de nu ska krångla och hitta en kvinna som ska vara 20 år yngre (trots att de sen inte orkar med henne) - så har de väl själva förorsakat att det blir lite svårare att hitta en sån??? Ta en ungefär jämnårig kvinna, så är det inga problem alls! När man är ungefär 40 eller äldre. Att mycket unga tjejer är populära förnekar jag ju inte.
Toblerone skrev:Fenren skrev:nallen skrev:När man är man till exempel.
Helt korrekt! Tyvärr.
Att kärringarna vill ha lammkltt och gubbarna är så desperata att de sätter på vad som helst?
Toblerone skrev:Jag tror inte, jag vet av egen erfarenhet.
Jag också.
Toblerone skrev:One-night-stand går eventuellt [...]
ONS verkar vara minst lika omöjligt att hitta som nåt annat. Ett ändlöst pratande och fikande kan möjligen gå att få till, men det kräver ju väldigt mycket mer än det ger tillbaka.
Toblerone skrev:Varför det?
De yngre tjejerna brukar kalla en för "gubbe" och garva åt en.
Fenren skrev:Toblerone skrev:Fenren skrev:
Helt korrekt! Tyvärr.
Att kärringarna vill ha lammkltt och gubbarna är så desperata att de sätter på vad som helst?
Nej, utan det är gubbarna som ratar jämnåriga kvinnor fullständigt. Kvinnor brukar inte vara intresserade av yngre män så ofta. Jag har även varit med om att 20 år yngre killar ville ha ett äventyr med en mogen kvinna. Jag tyckte det var helt knäpppt att bara mycket yngre och mycket äldre män var intresserade. Jag ville ha nån ungefär jämnårig.
nallen skrev:Toblerone skrev:Jag tror inte, jag vet av egen erfarenhet.
Jag också.Toblerone skrev:One-night-stand går eventuellt [...]
ONS verkar vara minst lika omöjligt att hitta som nåt annat. Ett ändlöst pratande och fikande kan möjligen gå att få till, men det kräver ju väldigt mycket mer än det ger tillbaka.
Det är nånting som du gör fel. De ställerna som jag pratade om - där fanns inget ändlöst pratande och fikande. Folk antigen drar hem tillsammans eller inte, och bestämmer sig ganska snabbt. Vi pratar inte café här utan disco eller nattklubb. Det är en skillnad - också i tid på dygnet och när det gäller avsikter. Varför går du på café om du inte vill prata och fika?
När jag var med på dating-sidorna, ja. Det var precis så det gick till. Ändlöst fikande och pratande och inget mer. Inte ens en one-night-stand. Killarna satt bara och funderade.... njaaaa..... är jag intresserad nu eller är jag inte det? Det var därför jag dejtade ungefär hundra killar genom dating-sidor. Det var nästan ingen som nappade. De få som gjorde passade då inte mig. Det är INGEN skillnad där mellan tjejer och killar. Det TROR bara ni killar. Jag kan inte heller tänka mig att just jag skulle vara ett undantag. Folk brukar tycka att jag ser ganska bra ut. Det är så "marknaden" ser ut.
nallen skrev:Toblerone skrev:Varför det?
De yngre tjejerna brukar kalla en för "gubbe" och garva åt en.
Vilket snarare bekräftar det jag säger: att det vore bättre om männen inte fick för sig att de måste ha en mycket yngre tjej.
Sedan kan man ju också fundera på om vi kanske BÅDA blir ratade för att vi har dålig social kompentens? Tråkigt, men sant.
Toblerone skrev:Varför går du på café om du inte vill prata och fika?
Det gör jag ju inte.
Toblerone skrev:När jag var med på dating-sidorna, ja. Det var precis så det gick till. Ändlöst fikande och pratande och inget mer. Inte ens en one-night-stand.
Precis. Och ändå hade du bara behövt tacka ja för att få ett skott i råttan.
Toblerone skrev:[D]et vore bättre om männen inte fick för sig att de måste ha en mycket yngre tjej.
Mer praktiskt kanske, men man kan ju inte styra det så i detalj och det går inte att komma ifrån att fruntimmer mellan 30 och 45 är djävligt påfrestande och bara ska bilda familj eller grämer sig över att de inte gjort det än.
Återgå till Att leva som Aspergare