Hur ser du på rymden? (Omröstning)
76 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hur ser du på rymden? (Omröstning)
Jag sitter och lyssnar på Wollter och Röör i P4, egentligen mest för att jag vill höra på Helen Sjöholm som skall intervjuas om Aniara, men nu har jag fastnat för temat, som är rymden.
Jag har alltid varit fascinerad av rymden, fastän jag blir alldeles yr i huvudet när jag tänker på den. Förut hade jag en dröm om att bli astronaut, fastän jag förstod att jag aldrig skulle kunna bli det. Ville bli första kvinnan på Mars...
Sedan älskar jag namn också och de kända himlakropparna har ju fått så otroligt vackra namn! Njuter av att uttala namn som Miranda, Nereid, Belphoebe, Ceres och Cruithne...
Många tycker att tanken på den oändliga rymden är otäck, men det tycker jag faktiskt inte själv. Jag tröstas av tanken på att jag är så liten och obetydlig, att det jag gör inte spelar någon roll i förhållande till universum. Och att det aldrig tar slut...jag och alla andra tar slut, men universum tar inte slut...
Jag har alltid varit fascinerad av rymden, fastän jag blir alldeles yr i huvudet när jag tänker på den. Förut hade jag en dröm om att bli astronaut, fastän jag förstod att jag aldrig skulle kunna bli det. Ville bli första kvinnan på Mars...
Sedan älskar jag namn också och de kända himlakropparna har ju fått så otroligt vackra namn! Njuter av att uttala namn som Miranda, Nereid, Belphoebe, Ceres och Cruithne...
Många tycker att tanken på den oändliga rymden är otäck, men det tycker jag faktiskt inte själv. Jag tröstas av tanken på att jag är så liten och obetydlig, att det jag gör inte spelar någon roll i förhållande till universum. Och att det aldrig tar slut...jag och alla andra tar slut, men universum tar inte slut...
Nu pratar de om de där snubbarna som skall sitta instängda i 520 dagar i en kapsel för att kunna föreställa sig hur det är att åka till Mars. Käka konstig mat, gå på rymdtoa och sitta i den där (förhållandevis) pyttelilla kapseln med samma jävla snubbar varje dag. Blärgh. Jag önskar att jag kunde flyga fritt där ute....ooooiiiii.....
Sedan är jag extremt åksjuk också, jag spyr som en fontän bara av att åka virvelvind...kan ju tänka mig hur det skulle gå i en rymdkapsel, jag skulle säkert DÖ innan de ens har hunnit säga "liftoff".
"Houston, we have a problem. A puking problem."
Sedan är jag extremt åksjuk också, jag spyr som en fontän bara av att åka virvelvind...kan ju tänka mig hur det skulle gå i en rymdkapsel, jag skulle säkert DÖ innan de ens har hunnit säga "liftoff".
"Houston, we have a problem. A puking problem."
Jag fascineras något enormt av rymden. Så mycket att om jag någon gång hade fått göra en rymdfärd så hade jag "hoppat av" och inte åkt med tillbaka till jorden. Men mot bakgrund av det hade jag inte fått göra någon rymdresa.
Men jag tänker ofta på rymden, på alla vackra himlakroppar *vinkar till Kahlokatt*, tycker det är trist när det är alldeles mulet på hela himmlen så att jag inte kan sitta och titta på stjärnor, stjärnbilder, planeter... månen är också vacker att titta på, men det finns ett tillfälle varje månad då jag inte klarar av att titta på månen. Det är då det ska bli fullmåne. Då rent ut sagt hatar jag att titta på månen, önskar till och med att det då ska vara så mulet att den inte ens går att se.
Men jag tänker ofta på rymden, på alla vackra himlakroppar *vinkar till Kahlokatt*, tycker det är trist när det är alldeles mulet på hela himmlen så att jag inte kan sitta och titta på stjärnor, stjärnbilder, planeter... månen är också vacker att titta på, men det finns ett tillfälle varje månad då jag inte klarar av att titta på månen. Det är då det ska bli fullmåne. Då rent ut sagt hatar jag att titta på månen, önskar till och med att det då ska vara så mulet att den inte ens går att se.
Jag vill ha ett teleskop! Fast vänta nu...kolla på stjärnor i Uppsala, funkar det? Jomen vänta nu, vi har ju ett observatorium, klart det går!
Fast jag har inte ens sett norrsken och då har jag ändå tillbringat hur många smällkalla vinterlov som helst uppe i Luleå...
Nu skall man tydligen inte kunna se norr/sydsken längre, för vi har sabbat miljön för mycket...ibland hatar jag verkligen hela mänskligheten...
Fast jag har inte ens sett norrsken och då har jag ändå tillbringat hur många smällkalla vinterlov som helst uppe i Luleå...
Nu skall man tydligen inte kunna se norr/sydsken längre, för vi har sabbat miljön för mycket...ibland hatar jag verkligen hela mänskligheten...
Som barn var jag mycket intresserad av solsystemet och stjärnbilderna i perioder. Orion blev min favoritstjärnbild, och den brukar jag fortfarande lägga märke till när jag är ute och går när det är stjärnklart under vinterhalvåret. Det är tyvärr inte tillräckligt mörkt där jag bor för att man ska kunna se de svagare stjärnorna som ingår i Orion. Får väl åka ut på landet nån gång och se om de syns där.
Kahlokatt skrev:Jag vill ha ett teleskop! Fast vänta nu...kolla på stjärnor i Uppsala, funkar det? Jomen vänta nu, vi har ju ett observatorium, klart det går!
Du får väl ta en tur norrut snart igen då Men för att kunna se norrsken så bör man ju vara en bit från stadskärnan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=4261611
Det är solens aktivitet som gör att norrsken bildas - och efter flera lugna år närmar vi oss en lång period med hög aktivitet.
Ingrid Sandahl är professor i rymdfysik på IRF i Kiruna.
- Vi har haft en period på några år med ovanligt låg solaktivitet, men nu har solen piggnat till igen. Då är chanserna större att norrskenet får en mer normal position. I genomsnitt brukar det vara 11 år mellan solaktivitetsmaxima, men nu har perioden med låg solaktivitet varit den längsta på hundra år.
Norrsken bildas när elektroner från rymden krockar med partiklar i jordens atmosfär. Elektronernas energi förs över till partiklarna, som sen skickar ut den i form av ljusblixtar. Norrskenet ligger alltid i en ring runt Nordpolen, men när solens aktivitet är låg blir ringen mindre, och osynlig för oss här i Skandinavien.
- Vi är glada över att få se norrskenet igen. Om nästa solcykel bär sig åt någorlunda normalt kan vi räkna med mer och mer norrsken under de närmsta fem åren. Som regel ska du få ett hyfsat norrsken varje kväll, men det gäller att hålla ögonen öppna eftersom den allra häftigaste fasen bara varar i några minuter.
Musicus skrev:Det är tyvärr inte tillräckligt mörkt där jag bor för att man ska kunna se de svagare stjärnorna som ingår i Orion. Får väl åka ut på landet nån gång och se om de syns där.
Det pågår (eller har pågått) ett internationellt projekt angående ljusföroreningar där man räknar antalet synliga stjärnor i just Orion för att se var himlen är som mest respektive minst förorenad av ljus från jorden. Passa på att räkna och rapportera...
Jag tycker mycket om rymden, min pappa köpte självlysande bilder av solsystemets planeter och satte upp (en radda på en list, en annan vid fönstret, de vid fönstret var skalenliga och så). Sedan hade jag också en stjärnhimmel med självlysande stjärnor i taket, vissa uppsatta i stjärnbilder.
Jag brukar ibland dagdrömma om rymden, om att bara få sväva runt i universum, långt borta från Jorden med alla människor och all stress, bara flyta i min egen lilla bubbla och se stjärnor, nebulosor, asteroider...
Jag brukar ibland dagdrömma om rymden, om att bara få sväva runt i universum, långt borta från Jorden med alla människor och all stress, bara flyta i min egen lilla bubbla och se stjärnor, nebulosor, asteroider...
Maldita skrev:Jag brukar ibland dagdrömma om rymden, om att bara få sväva runt i universum, långt borta från Jorden med alla människor och all stress, bara flyta i min egen lilla bubbla och se stjärnor, nebulosor, asteroider...
Jag med, utrustad med en sådan här:
Senast redigerad av geocache 2010-12-31 14:07:34, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen