Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:25:39

Har inga problem med det. Funkar hur bra som helst, men så undviker jag oxå neurotyper.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:31:19

Alien skrev:Nu tror jag inte Habiliteringen lär ut hur man charmar tjejer som de där pick-up-artists. Vad "samspelskurserna" lär ut är hur man pratar med vanligt folk. Och det kan ju vara en bra början, tjejer är nämligen också människor, inte från någon annan planet.

Tror inte det är någon bra början. Den bästa början är att inse att relationer inte är något som kräver NT-social kompetens, helt enkelt för att man inte vill ha NTs som partners. Därför så är en bra början att man vägrar spela neurotypisk kring tjejer man är intresserad av, och det gör i sin tur att man avsvärt minskar risken att bli ihop med en neurotypisk tjej.

Av just det skälet (och inte det som Krigarn påstår) så är habiliteringens kurser inget värda. Förresten så tror jag att avsikten med habiliteringens verksamhet i stort är att undvika att klienter skaffar partner och barn, så därför bör man förkasta allt de föreslår på det området.
rdos

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:35:41

KrigarSjäl skrev:-Man får försöka lära sig de sociala signalerna.

Varför? För att få en NT på kroken?

KrigarSjäl skrev:Finns inget annat sätt.

Såklart det finns.

KrigarSjäl skrev:Lär dig iaktta.

Se över röstläget, kläderna, den allmänna uppsynen, gestiken.

Men Habiliteringens så kallade kurser i socialt samspel skulle jag avråda ifrån, såvida du inte vill lära dig bete dig som en habiliteringstant.

Du verkar ju rekommendera deras syn. :shock:
rdos

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 15:42:56

vofff skrev:
Huggorm skrev:Undvik de snyggaste tjejerna, det blir mycket enklare om tjejen också försökt hitta partner ett tag och kanske fått justera ner kraven.

du har faktiskt en poäng där, bero det inte på under vilka omständigheter tjejen befinner sig också?
Om man jämför med en storstad och en liten by t ex.

Jag skulle dock inte heller vara för oflexibel där heller. Det måste inte alltid vara så att det inte lönar sig att kontakta en snygg tjej. Det förekommer faktiskt att snygga tjejer klagar över att alla tänker att det är så och då slutar det med att INGEN vågar sig på dem snygga tjejerna.

Det är min personliga erfarenhet också, jag var nog ganska snygg tjej själv. Och jag har haft intrycket att några killar som jag kunde tänka mig lära känna närmare, inte vågade för att de trodde att de inte hade någon chans. Och om det är en Aspie-tjej så kan det också vara så att de inte tänker så mycket "status" och går efter personligt intryck. Det kan förstås även andra tjejer göra.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav rumble129 » 2015-12-31 15:47:48

Jag har inte asperger (tror jag eller tja kanske inte). Men jag känner mig i vad ts skrev.
Det värsta jag vet är att ha ögonkontakt med en tjej. Det har gått så långt att varje gång jag är på en offentlig plats t ex på restaurang alltid det första jag gör försöker leta den bästa platsen för att kunna få så liten ögonkontakt med andra.
Hoppas att jag finner något tips i tråden.
rumble129

Anslöt: 2015-05-09

Inläggav Huggorm » 2015-12-31 15:48:02

Toblerone skrev:
vofff skrev:
Huggorm skrev:Undvik de snyggaste tjejerna, det blir mycket enklare om tjejen också försökt hitta partner ett tag och kanske fått justera ner kraven.

du har faktiskt en poäng där, bero det inte på under vilka omständigheter tjejen befinner sig också?

Jag skulle dock inte heller vara för oflexibel där heller. Det måste inte alltid vara så att det inte lönar sig att kontakta en snygg tjej. Det förekommer faktiskt att snygga tjejer klagar över att alla tänker att det är så och då slutar det med att INGEN vågar sig på dem snygga tjejerna.

Det är min personliga erfarenhet också, jag var nog ganska snygg tjej själv. Och jag har haft intrycket att några killar som jag kunde tänka mig lära känna närmare, inte vågade för att de trodde att de inte hade någon chans. Och om det är en Aspie-tjej så kan det också vara så att de inte tänker så mycket "status" och går efter personligt intryck. Det kan förstås även andra tjejer göra.
Då är det läge för de snygga tjejerna att börja ragga själva. Det borde gå ganska lätt för dom.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:50:35

Toblerone skrev:Jag skulle dock inte heller vara för oflexibel där heller. Det måste inte alltid vara så att det inte lönar sig att kontakta en snygg tjej. Det förekommer faktiskt att snygga tjejer klagar över att alla tänker att det är så och då slutar det med att INGEN vågar sig på dem snygga tjejerna.

Inte om de är NT.

Toblerone skrev:Det är min personliga erfarenhet också, jag var nog ganska snygg tjej själv. Och jag har haft intrycket att några killar som jag kunde tänka mig lära känna närmare, inte vågade för att de trodde att de inte hade någon chans. Och om det är en Aspie-tjej så kan det också vara så att de inte tänker så mycket "status" och går efter personligt intryck. Det kan förstås även andra tjejer göra.

Jo, så tror jag det är. Fast då måste man först kunna identifiera tjejen som neurodivers, annars är det lönlöst.
rdos

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 15:50:56

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:-Man får försöka lära sig de sociala signalerna.

Varför? För att få en NT på kroken?

Vem som passar en som partner - det är ingen Aspie eller NT-fråga. Det kan fungera utmärkt med en NT som har varit med om lite saker i livet och som därför inte tar allt för givet. Två personer med NPF behöver inte vara idealet. Dessutom har även NT:s sina problem, och i en relation tar man hänsyn till varandras svårigheter. Det är lättare där, tycker jag, än i mera ytliga kontakter.
Toblerone

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 15:52:57

rdos skrev:
Toblerone skrev:Jag skulle dock inte heller vara för oflexibel där heller. Det måste inte alltid vara så att det inte lönar sig att kontakta en snygg tjej. Det förekommer faktiskt att snygga tjejer klagar över att alla tänker att det är så och då slutar det med att INGEN vågar sig på dem snygga tjejerna.

Inte om de är NT.

Varför inte? Tjejen kan ju inte göra något åt det om ALLA killar får för sig att de inte vågar? Du kanske menar att hon då tar initiativet och väljer ut den snyggaste och rikaste ungefär?
Toblerone

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:53:35

rumble129 skrev:Det värsta jag vet är att ha ögonkontakt med en tjej.

:shock:

Det är ju det bästa, och för mig är det en kick i sig själv även om det bara blir ögonkontakt. :wink:
rdos

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 15:57:12

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:
vofff skrev:

Då är det läge för de snygga tjejerna att börja ragga själva. Det borde gå ganska lätt för dom.

Jag tyckte inte att det var lätt. Men det är nog för att jag inte kan skilja på om någon är intresserad (fast inte vågar) eller om någon är helt ointresserad. Iofs har jag mest provat att själv ta kontakt när jag var skild igen och då var jag 40 och då är det svårare. Och när jag var ung hade jag inte koll på vad jag ville. Dvs. jag hamnade i relationer utan att tänka mycket på vad jag ville. Jo, jag tänkte visst, men jag missade också viktiga delar.
Toblerone

Inläggav rdos » 2015-12-31 15:58:12

Toblerone skrev:Varför inte? Tjejen kan ju inte göra något åt det om ALLA killar får för sig att de inte vågar?

Det händer helt enkelt inte om hon är NT. NT tjejer sänder ut signaler av intresse till killar, och om hon dessutom är väldigt attraktiv så vågar de. Chansen att de killar hon visar intresse tar kontakt ökar snarare ju snyggare hon är. Fast om hon väljer ut killar som ligger långt under henne själv utseendemässigt, då kanske det fallerar för att de inte vågar.
rdos

Inläggav Hadraniel » 2015-12-31 16:08:14

Alltså allvarligt talat känner jag inte att det är värt uppoffringen att lära sig att spela någon annan än den man är bara för att kunna lyckas imponera på tjejer/kvinnor i syfte att få dem att falla för en. Då anser jag att det bättre att vara sig själv, även om man troligen kommer förbli ensam resten av livet.

Faller någon för en trots att man inte försöker ge ett falskt intryck är det ju mycket troligare att man kommer passa tillsammans i längden, men försöker man ge intrycket av att vara någon annan är det ju stor risk att man märker att man inte funkar ihop när man släpper på fasaden som man visat upp i början.
Hadraniel

Anslöt: 2014-01-03

Inläggav alixha » 2015-12-31 16:22:40

Klart man ska vara sig själv, det syns ju igenom ganska fort om man inte är det.
Jag är kvinna, jag tycker om massa olika personligheter och stilar, för mig fungerar allt mellan skogshuggaren och utomjordingen om man säger så.

Visst kan du få generella tips om vad du ska göra och hur du ska göra det för att möjligtvis attrahera någon form av generell livsvarelse men det blir nog ganska trist i längden om ni inte har något gemensamt.

Kvinnor gillar det, kvinnor tänder på detta, du måste göra si och så ....
Nej fy, kvinnor gillar olika saker, var dig själv.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 16:37:46

rdos skrev:
Toblerone skrev:Varför inte? Tjejen kan ju inte göra något åt det om ALLA killar får för sig att de inte vågar?

Det händer helt enkelt inte om hon är NT. NT tjejer sänder ut signaler av intresse till killar, och om hon dessutom är väldigt attraktiv så vågar de. Chansen att de killar hon visar intresse tar kontakt ökar snarare ju snyggare hon är. Fast om hon väljer ut killar som ligger långt under henne själv utseendemässigt, då kanske det fallerar för att de inte vågar.

Äh, alla människor är olika. Det går inte att säga så generellt. Att killar får för sig att de inte har en chans trots att de skulle ha det - det händer ganska ofta. T.ex. min egen man trodde inte heller att han hade en chans. Men som tur var så berättade jag för honom att jag var less på att vara single och då vågade han. Och jag personligen förstår inte riktigt varför han trodde att han inte skulle ha en chans hos mig. Det var han som fick för sig det.
Toblerone

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 16:42:24

Hadraniel skrev:Alltså allvarligt talat känner jag inte att det är värt uppoffringen att lära sig att spela någon annan än den man är bara för att kunna lyckas imponera på tjejer/kvinnor i syfte att få dem att falla för en. Då anser jag att det bättre att vara sig själv, även om man troligen kommer förbli ensam resten av livet.

Faller någon för en trots att man inte försöker ge ett falskt intryck är det ju mycket troligare att man kommer passa tillsammans i längden, men försöker man ge intrycket av att vara någon annan är det ju stor risk att man märker att man inte funkar ihop när man släpper på fasaden som man visat upp i början.

Jag håller med dig i princip. Undantaget är dock om man annars ger ett felaktigt intryck. Om tjejerna får intrycket att du t.ex. är ointresserad eller otrevlig på något sätt, då kan det ju vara bra att göra ett bättre första intryck. Plus att folk räknar med att andra anstränger sig lite extra i första stund för att lämna ett bra första intryck. Dvs. de räknar med att det blir sämre.
Toblerone

Inläggav nescio » 2015-12-31 16:47:59

triggerhappyD skrev:neurotypisk kommunikation handlar om att låtsas samt att ljuga, på ett övertygande vis, sen smyger man in allt annat när det är "mer passande".
Ljuga är uteslutet för mig. Alltid tala sanning ligger överst på min morallista.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav rdos » 2015-12-31 17:57:39

Toblerone skrev:Äh, alla människor är olika. Det går inte att säga så generellt. Att killar får för sig att de inte har en chans trots att de skulle ha det - det händer ganska ofta. T.ex. min egen man trodde inte heller att han hade en chans. Men som tur var så berättade jag för honom att jag var less på att vara single och då vågade han. Och jag personligen förstår inte riktigt varför han trodde att han inte skulle ha en chans hos mig. Det var han som fick för sig det.

Fast nu är du ju inte NT. Av egen erfarenhet så vet jag att hur attraktiv någon är inte betyder lika mycket mellan neurodiversa. Jag vågar att bjuda upp unga, attraktiva tjejer på dans om de ger intryck av att vara neurodiversa och det är sällan jag blir nobbad av dem. Den erfarenheten gör att om jag vore singel, så skulle jag inte bry mig så mycket om varken ålder eller utseende då detta inte har så stor relation till chans.
rdos

Inläggav rdos » 2015-12-31 18:03:41

Toblerone skrev:Undantaget är dock om man annars ger ett felaktigt intryck. Om tjejerna får intrycket att du t.ex. är ointresserad eller otrevlig på något sätt, då kan det ju vara bra att göra ett bättre första intryck. Plus att folk räknar med att andra anstränger sig lite extra i första stund för att lämna ett bra första intryck. Dvs. de räknar med att det blir sämre.

Det gör inte jag. Första intryck betyder inget, utan det enda som betyder något är beteende och intresse över längre tid. Så kategorin som göre sig besvär med första intryck, och sedan uppträder dåligt har ingen chans. Skulle snarare tro att normalt (eller t.o.m. sämre första intryck) skulle fungerat bättre.
rdos

Inläggav Toblerone » 2015-12-31 19:07:09

rdos skrev:
Toblerone skrev:Undantaget är dock om man annars ger ett felaktigt intryck. Om tjejerna får intrycket att du t.ex. är ointresserad eller otrevlig på något sätt, då kan det ju vara bra att göra ett bättre första intryck. Plus att folk räknar med att andra anstränger sig lite extra i första stund för att lämna ett bra första intryck. Dvs. de räknar med att det blir sämre.

Det gör inte jag. Första intryck betyder inget, utan det enda som betyder något är beteende och intresse över längre tid. Så kategorin som göre sig besvär med första intryck, och sedan uppträder dåligt har ingen chans. Skulle snarare tro att normalt (eller t.o.m. sämre första intryck) skulle fungerat bättre.

Jo, jag håller i princip med. Men så gör väl alla NT:s också. Eftersom alla försöker verka bättre än vad de är, så måste man ju kolla om det verkligen håller. Det lustiga är att det brukar funka så här för mig: Jag har ett första intryck, som är ganska entydig, dvs. jag är säker på det. Men sedan tänker jag att man inte bör döma folk som man ju inte känner alls än och försöker vara öppen för att det kanske inte är så. Sedan visar det sig att mitt första intryck stämmer exakt. Tja, vad ska man göra! Stämmer det, så stämmer det. Men jag väntar fortfarande alltid på att verkligen få det bekräftat.
Toblerone

Inläggav dasunbedingte » 2015-12-31 20:00:04

vofff skrev:Har ni alla känt samma som jag när man pratar med tjejer tittar dom alltid snett tillbaka som om dom har sett en utomjording typ? Det spelar ingen roll hur man än försöker så känner dom att vi är annorlundare oavsett sms, email, sociala tjänster.

Hur gammal är du?

Jag upplevde det som barn, sen dess, nej. Generellt uppfattas jag som annorlunda, det är jag medveten om, tänker inte dölja det heller. Istället kan jag bjuda på mig själv och skämta om det hela (utan att tramsa för mycket). Alla har sina sidor, npf eller ej.

Jag har sedan sen ungdoms/ung vuxentid aldrig haft problem med få kontakt - tvärtom. Snarare brister det hos mig att bibehålla intresse (eller att folk inte är intressanta för mig) och veta hur jag ska kunna hantera sociala kontakter utan att jag tröttnar på folk (folk kan vara påträngande).
Det gäller alla typer av relationer, ytliga bekantskaper, vänskaper, arbetskollegialt som intima/sexuella (en utav anledningarna varför tvåsamhetsrelationer inte fungerar för mig).

Att få för sig att folk tänker att en är annorlunda som något negativt, gör ju inte en mer attraktiv precis. Tonfall, grimaser, kroppsrörelser dylikt ter sig annorlunda därefter, det kan tolkas som totalt ointresse.

vofff skrev:Jag har inte gått på några sociala kurser än, men ni som har erfarenhet bakom detta, hur gör ni för att kunna slå igenom utomjording grejen?

Det finns säkerligen vettiga kurser via Habiliteringen. Aldrig testat, läst en del av de och fått värdefulla tips för vissa situationer (dock ej relationsanknutna, utan mer generella).

vofff skrev:Det verka som det finns tusen regler i hur man betraktar dom, det räcker med att man råka trampa i nån av tusen fällorna då är det kört!

Det skulle bli ännu konstigare om man säger rakt ut att man har AS.
Ni som är par eller håller på bli par, hur gjorde ni? Finns det några lösningar? Det där att vara sig själv går inte!

Varför skulle det bli mer konstigt? Kanske inte att en nämner med en gång, men det går ju att prata runt begreppet i olika sammanhang utan att det blir "konstigt". Flera jag träffat via nätet (inte bara "dejt"-sammanhang), har jag/de pratat runt begrepp. Ex. om en har svårt för stora folksamlingar och oljud och det talas om hänga med på stadsfestival:"Nja, kanske inte. Är inte så glad för stora folksamlingar och oväsen, har svårigheter med hörseln, även om det låter kul! Vi skulle kanske gå dit en stund, för att sedan göra andra aktiviteter".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Flia » 2015-12-31 20:29:56

Utomjording kan man bli efter ett tag också.

Jag är bra på att ta kontakt och vara social. Så får människor ett hyfsat bra intryck av mig.
Sen kläcker jag ur mig nån åsikt, eller typ "jag brukar inte säga att en tröja är snyggt om jag inte tycker det"...
Och vips blir jag totalufo och sedd ner på.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-01 0:43:57

måste ni ha papper på att er tänkvärda partner har AS?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-07-11

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-01 0:44:59

Flia skrev:Utomjording kan man bli efter ett tag också.

Jag är bra på att ta kontakt och vara social. Så får människor ett hyfsat bra intryck av mig.
Sen kläcker jag ur mig nån åsikt, eller typ "jag brukar inte säga att en tröja är snyggt om jag inte tycker det"...
Och vips blir jag totalufo och sedd ner på.

tänker du att dom ser ner på dig endast för att deras åsikt är att en annan tröja snyggare?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in