Hur mycket ska man "spela"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur mycket ska man "spela"?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-20 22:22:19

Nej vi försökte aldrig, men det spelar väll ingen roll, huvudsaken är ju att jag inte vet vad han tyckte om den riktiga mig. Men eftersom han dumpade mig pga att jag var för jobbig så antar jag att han inte gillar mitt riktiga jag.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Gafsan » 2011-07-20 22:25:06

Jag har nästan slutat spela. Nu när jag tack vare diagnosen förstår mig på mig själv lite bättre så känner jag inte samma behov av att framstå som "normal".

I vissa sammanhang (där jag inte har lust att "outa" mig själv och min diagnos) finns det fortfarande områden där jag inte är särskilt ärlig och det stör mig att det är så men samtidigt så känner jag att alla jag träffar inte måste veta allt om mig.

Men på det hela taget tycker jag att jag har tur. Folk runt omkring mig verkar mest tycka att mina mera konstiga sidor är underhållande eller åtminstone inte direkt avskräckande. En del gliringar händer det ju att jag får, men det känns helt klart som att det är värt slippa släpa runt på en fasad hela tiden.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-20 22:28:08

Gafsan skrev:Nu när jag tack vare diagnosen förstår mig på mig själv lite bättre så känner jag inte samma behov av att framstå som "normal".

Bra att du känner så. För mig är diagnosen mest en börda.
KaosPrinsessa

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-20 23:28:27

Att "spela" är inget som jag gör aktivt kan jag ju erkänna - det är ett passivt läge som aktiveras när det ställs sociala krav på mig. Och resultatet av att jag går in i detta "läge" är att jag blir psykiskt trött.

Om ni istället syftar på att dölja sin diagnos när ni använder ordet "spelar" så kan jag ju säga att detta är något jag slutat bry mig om. Jag har i flera års tid erkänt för många att jag inte är så socialt kompetent. Jag gillar dock inte att dra fram diagnoskortet eftersom folk är så jävla fördomsfulla. Att vara socialt inkompetent är väl "okay" enligt andra. Men säger man att man har asperger så ser många på en - tyvärr - som att man är "sär" och "skadad" :(
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Laika » 2011-07-21 0:54:37

KaosPrinsessa skrev:Nej vi försökte aldrig, men det spelar väll ingen roll, huvudsaken är ju att jag inte vet vad han tyckte om den riktiga mig. Men eftersom han dumpade mig pga att jag var för jobbig så antar jag att han inte gillar mitt riktiga jag.

Det måste inte betyda att han inte gillade ditt riktiga jag. Du kanske inte var ditt riktiga jag med honom. Jag betedde mig som en surkärring mot ett av mina ex, förmodligen för att vi egentligen inte passade ihop och jag därför blev grinig av att vara nära honom så mycket. Vissa människor tar fram våra dåliga sidor. Det kan också vara så att han syftade på ett speciellt beteende hos dig som du kan upphöra med. Jag tror inte att du som person är en kärna av koncentrerad jobbighet, om du förstår hur jag menar.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-21 1:12:32

Laika skrev:Det måste inte betyda att han inte gillade ditt riktiga jag. Du kanske inte var ditt riktiga jag med honom. Jag betedde mig som en surkärring mot ett av mina ex, förmodligen för att vi egentligen inte passade ihop och jag därför blev grinig av att vara nära honom så mycket. Vissa människor tar fram våra dåliga sidor. Det kan också vara så att han syftade på ett speciellt beteende hos dig som du kan upphöra med. Jag tror inte att du som person är en kärna av koncentrerad jobbighet, om du förstår hur jag menar.

Jo han var jag mig med, iaf ibland. Han hade nog svårt att hantera all ångest och sånt och att jag kan få utbrott av lite allt möjligt då och då (ilska, ångest, rädsla). Han sa nån gång att jag var så sjuk (alltså på ett sätt som typ mena att han inte visste hur han skulle hantera mitt mående).
KaosPrinsessa

Inläggav Miche » 2011-07-21 1:15:02

KaosPrinsessa skrev:Men det är det att jag inte vet om jag kan sluta spela normal plus att jag är rädd att ingen ska vilja umgås med mig om jag är mig själv.

Hur mycket spelar du på AS-träffarna? Jag vill gärna träffa dig som du är och jag kommer inte att ta illa upp om du är dig själv.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Laika » 2011-07-21 1:16:33

KaosPrinsessa skrev:
Laika skrev:Det måste inte betyda att han inte gillade ditt riktiga jag. Du kanske inte var ditt riktiga jag med honom. Jag betedde mig som en surkärring mot ett av mina ex, förmodligen för att vi egentligen inte passade ihop och jag därför blev grinig av att vara nära honom så mycket. Vissa människor tar fram våra dåliga sidor. Det kan också vara så att han syftade på ett speciellt beteende hos dig som du kan upphöra med. Jag tror inte att du som person är en kärna av koncentrerad jobbighet, om du förstår hur jag menar.

Jo han var jag mig med, iaf ibland. Han hade nog svårt att hantera all ångest och sånt och att jag kan få utbrott av lite allt möjligt då och då (ilska, ångest, rädsla). Han sa nån gång att jag var så sjuk (alltså på ett sätt som typ mena att han inte visste hur han skulle hantera mitt mående).

Så sorgligt. Många människor tycker att det är läskigt med sjukdomar, psykiska såväl som fysiska.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-21 1:17:18

Miche skrev:Hur mycket spelar du på AS-träffarna? Jag vill gärna träffa dig som du är och jag kommer inte att ta illa upp om du är dig själv.

Jag spelar lika mycket överallt typ. Så ja jag försöker vara så NT som möjligt, plus att jag alltid tar en hel del theralen innan träffarna annars blir jag för blyg och flaxig.
KaosPrinsessa

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-21 1:18:13

Laika skrev:Så sorgligt. Många människor tycker att det är läskigt med sjukdomar, psykiska såväl som fysiska.

Han tycker inte det är läskigt, bara jobbigt typ. Han har själv social fobi, fast den är typ helt borta nu sen tror de att han kan ha AS eller ADD, men han verkar inte vilja utreda sig.
KaosPrinsessa

Inläggav Leffe » 2011-07-23 19:42:43

min erfarenhet säger att man ska vara mkt försiktig med att spela normal. Högst 2 till 3 gånger i veckan är ett bra riktmärke. att överskrida detta kan leda till psykiska problem.
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-23 21:02:40

Leffe skrev:min erfarenhet säger att man ska vara mkt försiktig med att spela normal. Högst 2 till 3 gånger i veckan är ett bra riktmärke. att överskrida detta kan leda till psykiska problem.

Jag måste spela varje dag eftersom jag är inneboende.
KaosPrinsessa

Inläggav Leffe » 2011-07-24 19:14:01

brr jag är som en inneboende
jag hyr ett möblerat rum
värdinnan är mäkta troende
hon fyller varenda tum
varenda tum av mitt rum
med bilder och tänkespråk
med fula och tarvliga bilder
och dåliga tänkespråk

Början på en dikt av Nils Ferlin...Jag associerar fritt till detta att du är inneboende. Jag läser mkt dikter för att få ett "flöde".
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Frimodig » 2011-08-04 22:06:08

Det är egentligen jätteenkelt, om du får vad du vill ha genom att vara dig själv så ska du naturligtvis vara dig själv.

Men om du inte får vad du vill ha, och hamnar i obehagliga situationer när du är dig själv. Då finns det skäl att ta sig en funderare.

Kanske är det så att andra jockar formulerar spelreglerna? Normala människor.

Då handlar det om att lära sig och att anpassa sig. Man hanterar sina handikapp och använder sina fördelar.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-04 22:54:00

Får vad jag vill ha, jadu jag vet inte ens vad jag vill ha ut av andra. Jag vill bara vara "normal" och inte fel (för det är så jag känner mig, som ett enda stort fel.. helt felskapt) och eftersom jag inte kan bli "normal" så är ju det näst bästa att iaf försöka uppföra sig normalt. Även om priset är väldigt högt.
Den enda som sett mitt riktiga jag är mitt ex och viss personal när jag har varit inlaggd.
KaosPrinsessa

Inläggav Frimodig » 2011-08-04 23:20:08

Nja.

Om jag träffade dig person till person så skulle jag upptäcka en mängd av dina talanger. Jag brukar fråga en miljon frågor, jag är extremt nyfiken.

I likhet med de flesta lite annorlunda människor underskattar du dig själv.

Det objektiva problemet för din sort är att du behöver nån, som jag, som står på din sida, kan ställa rätt frågor och uppmuntra.

Det är synd att du inte bor i Uppsala.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-04 23:29:31

Jag avskyr att svara på frågor, särskilt om mig själv. Personer som frågar massor om mig brukar jag undvika.
Jag ser inte hur det skulle ändra på mitt sätt att tänka. Jag vet att jag har vissa bra sidor, men inga direkta talanger och inget man direkt kan göra något utav. Dessutom blir jag uttråkad och ofokuserad på typ allt tämligen snabbt. Därför kan jag aldrig riktigt fördjupa mig i något.
Inte för att det har direkt något att göra med att jag spelar NT.
KaosPrinsessa

Inläggav Frimodig » 2011-08-04 23:51:06

Njaa,

du har inte träffat mig. Du skulle svara på mina frågor. Om du är as så kommer vi att trivas skitbra ihop.

Du har en massa talanger, som alla människor. Fast du är blind.

Jag gillar riktiga knäppgökar, då måste jag riktigt tänka till.

Sen är det ofta knepigt att tvinga in folk.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-05 0:05:29

Jag har HFA, ADHD, cyklotymi och fobisk personlighetsstörning (och två till men tycker inte de stämmer så nämner de ej).
Och nej jag skulle nog inte svara på dina frågor bara för att du har AS. Jag avskyr att känna mig pressad att snacka om mig själv. Därför jag inte gillar psykologer och läkare bla.
Om man ska snacka diagnoser och personer jag föredrar att umgås med så är det oftast personer som har både AST och adhd. Men umgås helst med min katt faktiskt.

Nja alla har inte talanger. Och vad spelar det för roll om man har talanger om man inte passar in någonstans med någon, inte fattar ett skit i princip av samhället/världen och inte ens kan hantera vardagliga göromål eller naturligt sett uppföra sig normalt.

Det enda jag är duktig på är att prata massor om olika saker och byta ämne ungefär var tredje minut samt att känna av "känslomässiga/spirituella energier" och färg och form. Men inget av detta är nått man kan göra nått utav, förutom möjligtvis färg och form delen men det är jag inte tillräckligt duktig på och har inte tålamod eller fokus att fördjupa mig i det heller.

Och jag ser fortfarande inte vad det hela har med att göra att jag försöker spela NT.
KaosPrinsessa

Inläggav Frimodig » 2011-08-05 0:25:06

Jag vet inte om du gör dig dum i huvudet, medvetet.

Allt handlar om att du skall kunna försörja dig själv, stå på egna ben.
Vem skall vilja betala din lön?

Naturligvis skulle du svara på alla mina frågor. Jag skiter i dina diagnoser.

Du har talanger. Fast jag måste sitta med dig några timmar för att förstå hur de ser ut. Du verkar inte fatta mycket.

Jag har den här fobin med självförsörjning. Mitt basantagande är att alla människor, över 18, vill försörja sig själva, styra sitt eget liv.

Lennart Frimodig

Om man har för avsikt att ge goda råd så är det ingen bra idé att uttrycka sig som du gör här. Det framstår som oförskämt. Jag har observerat att du bad om ursäkt för detta längre fram i tråden.

Se forumreglerna:

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

Ha detta i åtanke i framtiden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-05 0:30:08

Eeeeh ok. Ser inte vad ett arbete har med det hela att göre heller. Och nej jag skulle inte svara på dina frågor. Skulle inte ens klara av att vara med någon i flera timmar.
KaosPrinsessa

Inläggav Sheyen » 2011-08-05 0:40:23

Frimodig skrev:Jag vet inte om du gör dig dum i huvudet, medvetet.

Allt handlar om att du skall kunna försörja dig själv, stå på egna ben.
Vem skall vilja betala din lön?

Naturligvis skulle du svara på alla mina frågor. Jag skiter i dina diagnoser.

Du har talanger. Fast jag måste sitta med dig några timmar för att förstå hur de ser ut. Du verkar inte fatta mycket.

Jag har den här fobin med självförsörjning. Mitt basantagande är att alla människor, över 18, vill försörja sig själva, styra sitt eget liv.

Lennart Frimodig

Nu tycker jag att du ska fundera lite.

"Jag vet inte om du gör dig dum i huvudet, medvetet."

"Du verkar inte fatta så mycket".

Tänk på hur du uttrycker dig här på forumet, för man får faktiskt inte lov att bete sig hur som helst här. Jag såg att ditt inlägg är anmält. Jag tycker att det är bra. Jag tycker verkligen att du ska sluta att skriva sådana där elakheter till KaosPrinsessa. Ditt inlägg ser ut att vara menat att såra.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Frimodig » 2011-08-05 0:42:58

Wow,
du vill inte stå på egna ben. Du förstår inte vad jag pratar om.

Du tycker det här med soc och sån skit är ok.

Om du träffade mig person till person så skulle du svara på mina frågor. Men det är poänglöst om du gillar att leva på soc.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-05 0:49:23

Jag lever inte på soc utan FK. Och nej jag vill inte det, men just nu klarar jag inte av att jobba eller plugga. Så ja när man behöver är soc och FK ok, inget man behöver skämmas för.
Jag kan inte förstå hur du skulle kunna hjälpa mig när du redan har sårat mig, en person som beter sig på det sättet kan knappast hjälpa någon som redan mår väldigt dåligt.
Att jag spelar NT har mer med hur jag uppför mig att göra än att jag inte har ett jobb, tex att jag gärna vill göra vissa kroppsrörelser och liknande pga ångest när jag är bland folk och hur jag visar mina känslor och så. Även med att jag låtsas förstå vissa saker ibland som jag inte göra, tex ordspråk och varför vissa saker anses viktiga och sånt. Så det har ingenting med försörjning att göra.
KaosPrinsessa

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in