Hur möts man när man kommer ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur möts man när man kommer ut?

Inläggav calima » 2011-09-14 9:38:14

vallesmamma skrev:Jag undrar om jag törs berätta för släkten, mina föräldrar har förbjudit mig.

Det är ingenting dina föräldrar kan förbjuda dig, inte ens om du är omyndig. Om du vill, känner att det skulle vara bra så skall du göra det. Det kan, som andra skrivit, vara bra att andra åtmindstone vet att energin är begränsad även om de inte förstår fullt ut.
Men kanske är det vits att noga tänka över om det kan innebära att de börjar särbehandla dig, på ett negativt sätt. Jag har mött vuxna aspies som i det närmaste blivit idiotförklarade när de berättat.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav knopfler » 2011-09-14 10:28:03

Gafsan skrev:Jag tycker att jag har fått mestadels positiva reaktioner från omgivningen. Jag berättade för min chef om att jag skulle göra en utredning redan när jag fått remiss eftersom det var problem på jobbet som var den främsta orsaken till att jag misstänkte att något "inte stod rätt till". Jag tänkte att oddsen för att få saker och ting att funka på jobbet var bättre om jag var helt öppen och ärlig och så här långt känns det som en bra strategi. Alla som jag berättat för på jobbet (jag har berättat för de som jag ansåg behövde veta) har varit väldigt positiva och verkligen velat förstå.

Min familj har också varit stöttande fast min mamma har haft svårt att förstå och tyckt att allt jag har beskrivit som problem är likadant för alla, och att jag är så duktig och fantastisk, så inte kan det vara något fel på mig. Kul att höra förstås men tyvärr inte helt sant. (och rätt frustrerande att hela tiden få höra att alla andra har samma problem som jag - de har de ju uppenbarligen INTE)

Lite grann den inställningen har jag även fått från vissa arbetskamrater. Jag framstår uppenbarligen som "normal" och kompetent och folk tror gärna att jag helt enkelt ställer väldigt höga krav på mig själv och är onödigt självkritisk när jag berättar vad jag har svårt för, trots att sanningen är att jag är väldigt lågpresterande i vissa avseenden. Det är jobbigt när folk tror att jag bara inbillar mig att jag har problem. (de som är närmare insatta i vad jag gör på jobbet märker ju dock att problemen inte är inbillade).

Den mest negativa effekten av att informera andra om min diagnos fick jag i mitt förhållande, där min dåvarande partner fick en bra orsak att uppfatta alla problem i förhållandet som följder av min AS. I de avseenden vi var olika eller tyckte olika blev det väldigt enkelt för honom att avfärda min uppfattning som "fel" och hänvisa till diagnosen. Så förhållandet sprack inte långt efter att jag fick diagnos, men det hade det nog ändå gjort.

Känner igen det du skriver om din familj!
Min mammas första reaktion när jag berättade om utredningen var "det är väl inget fel på dig". Och när hon försökte tänka tillbaka på min barndom kom hon bara ihåg alla roliga saker. Jag har försökt förklara om mina svårigheter på mitt jobb och problemen jag hade för att klara min tidigare utbildning. Men det är väl kanske så att vara mamma, man förtränger det jobbiga och svåra...?

Det där med sambolivet är något jag oroar mig för på precis det sätt du skriver. Vi är fortfarande tillsammans och jag hoppas verkligen det håller. Men ibland tycker jag det känns som jag får ta på mig en del av problemen som egentligen är bådas, eller tom hans, problem
knopfler
Ny medlem

Anslöt: 2011-09-10

Inläggav MsTibbs » 2011-09-14 11:02:06

Första reaktion från familj var "det tror vi inte på". Numera har det smält in. Har inte haft "riktigt" jobb sedan dess, så har varit öppen då det är därför jag hamnat där jag är. Först silversmide, sedan på tidningen ASP-bladet.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Neko-chan » 2011-09-14 22:44:29

Själv håller jag mig till "laternativa" sysslor, men de kommer ju inte hålla i längden förståss, jag har praktik på ett katthem och på teatern där jag bor, jag tror inte jag har nån arbetsgivare...men nån som håller koll på mig på arbetsförmedlingen är de :lol: men hon har stort överseende med min diagnos och tvingar mig inte till nått, hon förståe att jag liksom måste smyga in i arbets livet och inte bara ta vilket jobb som dyker upp.
Mina vänner struntade i de :lol: jag sa att jag fick diagnosen aspergers och dom var: ahaa okej, så bra du fått en diagnos...ska vi äta, jag är hungrig!
så för dom gjorde de inget vad jag än har för diagnos, min dåvarande flickvän brydde sig inte heller, de var ju liksom den jag vart hela tiden så hon tyckte de var bra jag fick diagnos för arbets skäl :)
Neko-chan

Anslöt: 2011-05-03

Inläggav emer2 » 2011-09-15 1:56:23

Efter ett år med diagnos kan jag bara säga, att för min del, har det mest varit negativt att berätta om det. Kommer absolut inte säga något till arbetsgivare.
Folk har fördomar helt enkelt och är rädd för det som dom inte förstår.
Familj och nära vänner har varit förstående och ganska ointresserade.
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav LostInAForest » 2011-09-15 11:31:03

calima skrev:Jag är 53 och fick min diagnos för ett par veckor sedan. Jag har inga planer på att "komma ut" inför andra än min familj och kanske ett ytterst fåtal mycket nära vänner.
Jag är arbetslös och af har fått informationen enbart för på att jag vill ha ett riktat jobb som tar vara på mina styrkor och hänsyn till mina svagheter. Och eftersom jag numer :-) är funktionshindrad kan de inte kräva/tvinga mig att ta vilka jobb som helst. Pressen från af är mindre när jag har diagnos.
Att jag kommer att "använda" mig av diagnosen på af beror helt enkelt på att jag under hela livet slitit ont med jobb där jag varit högpresterande. Mina återstående yrkesverksamma år tänker jag inte ägna åt att slita ut mig totalt inför pensionen.

det känns som du tycker det är något fel eller fuskigt att "använda" sig av sin diagnos på af. det är juh din rätt! det är väl ändå delvis därför man öht sätter diagnoser, för att människor ska hamna rätt och inte arbeta över sin förmåga.
du ska inte skämmas för det, tycker jag. och stort lycka till med ditt fortsatta arbetande!
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav sanny » 2011-09-15 13:46:16

vallesmamma skrev:Jag undrar om jag törs berätta för släkten, mina föräldrar har förbjudit mig.

Har dom förbjudit dig??
Varför?
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Inläggav kullan » 2011-09-15 14:14:19

Du är väl inte omyndigförklarad? Det är väl ditt egna val. Det har inte dina föräldrar mad att göra. Om dom har något problem med din diagnos så är det deras problem.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav shibedibato » 2011-09-15 16:06:45

Min mamma brukade säga tidigare att det var bra för min bror att få diagnos tidigt eftersom han led så mycket. Han var utagerande och är det fortfarande, sätter sig på tvären när han möter minsta lilla motstånd.
Jag som inte sagt något, varit för mig själv hela livet upplevs inte ha lidit lika mycket men min bror fick hjälp, det fick inte jag.
Med mig visste de inte vad de skulle göra.
Det som är tveksamt att berätta för andra är om det spelar någon roll om de vet? Arbetsgivare skulle jag definitivt behöva berätta för, alla som blandar sig i mitt liv.

Jag är inte orolig för vad de ska tycka, för att jag ska kunna fungera är det nödvändigt att de vet. Vad de sedan väljer att tänka eller tycka om mig brukar rättas till när de fått lära känna mig bättre.
De flesta märker att jag har något fel, det underlättar både för mig och andra att jag säger som det är på en gång.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav calima » 2011-09-15 17:21:18

LostInAForest skrev:det känns som du tycker det är något fel eller fuskigt att "använda" sig av sin diagnos på af. det är juh din rätt! det är väl ändå delvis därför man öht sätter diagnoser, för att människor ska hamna rätt och inte arbeta över sin förmåga.
du ska inte skämmas för det, tycker jag. och stort lycka till med ditt fortsatta arbetande!

Visst har du rätt. Men ... nog känns det faktiskt lite lyxigt att kunna säga nej till den typ av jobb som sliter mig mest, slippa oroa sig för att bli anvisad och tvingad, slippa af´s ständiga hot om avstängning, inte behöva söka alla typer av jobb och redovisa vilka kontakter man tagit. Det känns lyxigt, och liiiite "fuskigt".
Jag är i princip arbetsnarkoman, har jag jobb så jobbar jag nästan ihjäl mig och jag är intresserad av i stort sett allt. Det där med "lagom" har jag aldrig kopplat. Jag är en onoff- människa, några mellanlägen finns inte. Men jag jobbar hårt på det!
calima

Inläggav Zombie » 2011-09-15 17:37:49

calima skrev:Men jag jobbar hårt på det!

... också. Akta dig! ;)

Fast skönt att höra att du genomskådar dig själv och känner till farorna.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav calima » 2011-09-15 17:42:18

@Zombi: :lol:
Jo, "lagom" är inte lätt.
calima

Inläggav LostInAForest » 2011-09-16 9:08:25

lyxigt och lyxigt, om det är en lyxvara i vårt samhälle att inte bränna ut sig totalt kanske...

fast lite lyxigt känns det förstås... :wink:
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Barajag » 2011-09-24 23:36:18

Tyvärr är det nog så att min arbetsgivare redan nästan vet om vad jag har för diagnos tack vara sjukintyg från läkaren till
FK och jobbet så jag är sjukskriven nu.

Ingen hit alls...ett intyg till ens arbetsgivare där det står att patienten har autismliknande beteende och utreds.

Kändes inte bra när jag läste det! inte pratat med min arbetsgivare sen dess.....
Barajag

Anslöt: 2011-09-09

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-26 8:00:03

Barajag skrev:Tyvärr är det nog så att min arbetsgivare redan nästan vet om vad jag har för diagnos tack vara sjukintyg från läkaren till
FK och jobbet så jag är sjukskriven nu.

Ingen hit alls...ett intyg till ens arbetsgivare där det står att patienten har autismliknande beteende och utreds.

Kändes inte bra när jag läste det! inte pratat med min arbetsgivare sen dess.....

Om du kan och orkar, försök att göra det. Om det har gått bra rent socialt på jobbet innan han/hon fick veta om din diagnos, så är han/hon kanske mer benägen att visa förståelse?
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Anna med fyra » 2011-09-26 8:49:16

Har också funderat mycket på om jag borde berätta på jobbet eller inte, för vissa arbetskollegor. Men hittills har jag inte gjort det och det lutar nog åt att jag struntar i det. Alla på jobbet vet ju om mina barn så de kan väl gissa ändå, antar jag.
Anna med fyra

Anslöt: 2010-01-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in