Hur många känslor har du? (Omröstning)
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur många känslor har du? (Omröstning)
26st finns listade på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Känslor
Glömde att ta med 26 i svarsalternativen.
Moderator: Tråden flyttad från Off-topic till AoG.
Är detta verkligen känslor?Aggression
Avund
Avundsjuka
B
Blyghet
E
Eufori
G
Glädje
H
Hat
Hunger
K
Kulturkrock
Känsla
Känslomässig isolering
Kärlek
Kärleksrelation
M
Molanderskt stenansikte
N
Nervositet
O
Oro (känsla)
R
Rädsla S
Skam
Sorg
Svartsjuka
Sympati
T
Trötthet
Tvivel
V
Vemod
Vrede
Ä
Äckel
Glömde att ta med 26 i svarsalternativen.
Moderator: Tråden flyttad från Off-topic till AoG.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fyra känsler, fyra känsler har jag.
*citerar Dom dummaste*
Fast det är nog bara jag som har hört dom ändå..
*citerar Dom dummaste*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Låter som så, har aldrig hört de dummaste säga att de har känsler.Savanten Svante skrev:Jag har fyra känsler, fyra känsler har jag.
*citerar Dom dummaste*
Jag har läst någonstans som jag inte kommer ihåg vart att det bara finns två verkliga känslor; rädsla och kärlek.
Alla andra 'känslor' skulle vara p.ga dessa eller är dem fast man upplever de i olika sammanhang. (antagligen)
Kan stämma? Det blir iaf mycket lättare att hålla reda på dem ifall det är så.
En skala från - till + kanske?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 2 gånger.
I Skymningsögon gör Koontz ett tankeexperiment - vad händer om rädsla är den enda känslan?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Vad är ett Molanderskt stenansikte?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Det skulle väl betyda att glada människor är känslolösa. Tvärtom fungerar bättre tycker jag.Savanten Svante skrev:I Skymningsögon gör Koontz ett tankeexperiment - vad händer om rädsla är den enda känslan?
Känslor är väl oftast positiva i syftet, fast arga människor är oxå känslosamma.. hmm
PK grejj?En person som upprätthåller ett molanderskt stenansikte antar ett för situationen korrekt beteende, men håller känsloyttringar stångna, oavsett om det rör sig om anfall av vredesmod eller lidelse.
Uttryckets ursprung är något diffust, och aktuell analys i ämnet tyder på att det är att betrakta som ett lokalt begrepp, främst använt i södra Mälardalen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon skrev:Det skulle väl betyda att glada människor är känslolösa. Tvärtom fungerar bättre tycker jag.Savanten Svante skrev:I Skymningsögon gör Koontz ett tankeexperiment - vad händer om rädsla är den enda känslan?
Känslor är väl oftast positiva i syftet?
Glad är väl fortfarande en känsla, även om somliga i boken inte kunde känna den känslan?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
De som inte har känslor i boken är dessutom troll!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Jag har fyra känsler, fyra känsler har jag.
*citerar Dom dummaste*
Skulle inte jag ha hört Dom dummaste! Dom dummaste var ett riktigt bra band.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Ibland har jag såmånga känslor samtidigt att jag omöjligt kan räkna dem...
Ibland är jag bara helt och hållet "tom" på känslor, helneutral.
Ibland vet jag inte om det är bra elelr dåligt jag mår...
Hur många känslor som finns, förutsätter dels att vi kan definera känslorna. Om jag har "allt på en gång" räknas det som en enda känsla, elelr räknas de enskilda av dem? Svår fråga, lyckligtvis inte viktig rent krasst sett
Ibland är jag bara helt och hållet "tom" på känslor, helneutral.
Ibland vet jag inte om det är bra elelr dåligt jag mår...
Hur många känslor som finns, förutsätter dels att vi kan definera känslorna. Om jag har "allt på en gång" räknas det som en enda känsla, elelr räknas de enskilda av dem? Svår fråga, lyckligtvis inte viktig rent krasst sett
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag har exakt så många som jag behöver.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ganesh skrev:Savanten Svante skrev:Jag har fyra känsler, fyra känsler har jag.
*citerar Dom dummaste*
Skulle inte jag ha hört Dom dummaste! Dom dummaste var ett riktigt bra band.
Jup! "Vi hörde på radion, hur det var ställt, så vi kom ut i våra aluminiumtält".
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Min aspiekompis kallar mig nedsättande för "känslomänniska"....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Fortsätter ändra mitt inlägg sid. 1. Ev. hugad mod. får gärna ta bort det. Länge sedan jag senast satte ord på den här struktureringen.
vrede
glädje &/el. kärlek
- alla i sig livsnödvändiga, värdeneutrala och positiva om de "används" rätt.
Resten av vad man kan förnimma att man "känner" kan identifieras som konglomerat (kombinationer) av grundkänslorna - om inte förr, så sedan man har analyserat färdigt vad som hör till fyra överliggande nivåer:
ens
- upplevelse av (farlig, ofarlig, lockande, tärande, närande...)
- förhållningssätt eller attityd till (försiktighet, kramp, vilsenhet, kontrollbehov, avvisande, ambivalens, bejakande, beslutsamhet, aggression...)
- reaktion på (mer eller mindre affekt- eller förnuftsstyrd efter emotionellt utrymme på grundval av nivåerna innan) och
- handling utifrån (mer eller mindre ansvarig, självvald, optimerad, effektiv)
respektive känsla (allmänt eller i aktuellt sammanhang).
De här nivåerna ska då vara baserade på ens grundpersonlighet plus erfarenheter (goda och dåliga, ytliga eller inbrända genom betingning...), och man kan nöta om sina invanda mönster att fungera på dem (åtminstone i viss mån; strategik och realism rekommenderas förstås) ifall man upplever sig må eller fungera sämre än man vill eller skulle behöva.
- sådär ungefär.
Kan ge en hel del att tänka och reda ut med, tycker jag, utan att man nödvändigtvis behöver köpa det som bild av vår biologiska konstruktion.
Modernare teorier (och en del äldre, har jag för mig) skiljer mellan "affekt" och "känsla", vilket säkert kan vara fruktbart. Är någon mer inläst än jag? (*skulle säkert ha varit påläst om inte... ja.*)
vrede
glädje &/el. kärlek
- alla i sig livsnödvändiga, värdeneutrala och positiva om de "används" rätt.
Resten av vad man kan förnimma att man "känner" kan identifieras som konglomerat (kombinationer) av grundkänslorna - om inte förr, så sedan man har analyserat färdigt vad som hör till fyra överliggande nivåer:
ens
- upplevelse av (farlig, ofarlig, lockande, tärande, närande...)
- förhållningssätt eller attityd till (försiktighet, kramp, vilsenhet, kontrollbehov, avvisande, ambivalens, bejakande, beslutsamhet, aggression...)
- reaktion på (mer eller mindre affekt- eller förnuftsstyrd efter emotionellt utrymme på grundval av nivåerna innan) och
- handling utifrån (mer eller mindre ansvarig, självvald, optimerad, effektiv)
respektive känsla (allmänt eller i aktuellt sammanhang).
De här nivåerna ska då vara baserade på ens grundpersonlighet plus erfarenheter (goda och dåliga, ytliga eller inbrända genom betingning...), och man kan nöta om sina invanda mönster att fungera på dem (åtminstone i viss mån; strategik och realism rekommenderas förstås) ifall man upplever sig må eller fungera sämre än man vill eller skulle behöva.
- sådär ungefär.
Kan ge en hel del att tänka och reda ut med, tycker jag, utan att man nödvändigtvis behöver köpa det som bild av vår biologiska konstruktion.
Modernare teorier (och en del äldre, har jag för mig) skiljer mellan "affekt" och "känsla", vilket säkert kan vara fruktbart. Är någon mer inläst än jag? (*skulle säkert ha varit påläst om inte... ja.*)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
PS
Stubben på enwiki var direkt osann om Casriel. För dem som kan tyska har däremot dewiki något att säga. Den här förefaller mig också seriös.
(*börjar långsamt våga mig på nätsökning under ansvar. konstigt, än har den inte googlat upp mig. har jag överskattat vad den kan gapa???*)
Stubben på enwiki var direkt osann om Casriel. För dem som kan tyska har däremot dewiki något att säga. Den här förefaller mig också seriös.
(*börjar långsamt våga mig på nätsökning under ansvar. konstigt, än har den inte googlat upp mig. har jag överskattat vad den kan gapa???*)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag hyser exakt 647 negativa känslor inför trådar som den här.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:04:25, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Givet att det finns 26 känslor och varje kombination av känslor är distinkt,
så borde jag vid varje givet ögonblick befinna mig i ett av de möjliga 2^16 känslokonfigurationerna.
Varför inte koda alla känslokonfigurationer som binära strängar.
Jaja... jag vet nonsenstråden viskar...
så borde jag vid varje givet ögonblick befinna mig i ett av de möjliga 2^16 känslokonfigurationerna.
Varför inte koda alla känslokonfigurationer som binära strängar.
Jaja... jag vet nonsenstråden viskar...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:04:25, redigerad totalt 2 gånger.
Återgå till Intressanta intressen