Hur många i Sverige har diagnosen AS?
49 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hur många i Sverige har diagnosen AS?
Någon som har koll på antalet människor med AS-diagnos i Sverige?
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
100 000 har jag hört.
FWIW...
Därutöver tror jag det finns ett visst mörkertal.
FWIW...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
100.000 är ju över 1% av befolkningen (9.340.000) men du tror alltså att det är ännu fler. Det tror jag faktiskt inte; Åtminstone inte antalet med en officiell diagnos. 1person/166personer var en siffra jag såg för några år sedan men jag tror den var amerikansk.
BMW; Hur är det i Finland?
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 2 gånger.
atoms skrev:100.000 är ju över 1% av befolkningen (9.340.000) men du tror alltså att det är ännu fler. Ja, jag vet inte. 1person/166personer var en siffra jag såg för några år sedan men jag tror den var amerikansk.
I Finland har alla Asperger, hä är sisu!
(Skämtar bara

Undrar om något speciellt land är överrepresenterat?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur många i Sverige har diagnosen AS?
www.autismforum.se skrev:
Hur vanligt är autism och Aspergers syndrom?
Det finns inga kompletta register i Sverige eller någon annanstans där man registrerar alla som har autism eller Aspergers syndrom. Därför är det fortfarande svårt att exakt veta hur stor andel av befolkningen som har autism och något av de andra funktionshindren inom autismspektrat. Däremot kan man få en uppfattning om hur många som har det utifrån de studier som har gjorts i Sverige och på olika håll i världen. Utifrån en översikt av dessa studier som finns på området kan man göra följande uppskattningar.
Autism: man bedömer att åtminstone 1 till 2 barn per tusen har autism. Det innebär att det finns minst 1500 till 3000 barn med autism i åldrarna 4-17 år i Sverige. I Stockholms län är motsvarande siffror mellan 300 och 600 barn.
Hela autismspektrat beräknas utgöra minst 6 per tusen. I Sverige blir det ca 9000 barn medan det i Stockholms län rör sig om ca 1800 barn och ungdomar i åldrarna 4 till 17 år.
När det gäller Aspergers syndrom saknas ännu säkra siffror men det rör sig om en större grupp än den med autism.
Det finns fortfarande nästan inga studier om hur många vuxna som har autism.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:atoms skrev:100.000 är ju över 1% av befolkningen (9.340.000) men du tror alltså att det är ännu fler. Ja, jag vet inte. 1person/166personer var en siffra jag såg för några år sedan men jag tror den var amerikansk.
I Finland har alla Asperger, hä är sisu!
(Skämtar bara)
Undrar om något speciellt land är överrepresenterat?
Ok! En gång på ett utrikiskt forum föreslog jag att ett kriterium för autism skulle kunna vara att man kommer från Irland.
*fnissar så att jag gråter litet*
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:100.000 är ju över 1% av befolkningen (9.340.000) men du tror alltså att det är ännu fler. Det tror jag faktiskt inte; Åtminstone inte antalet med en officiell diagnos. 1person/166personer var en siffra jag såg för några år sedan men jag tror den var amerikansk.
Vet faktiskt inte men misstänker att det är fler än i Sverige...finnarna är ett typiskt AS folk

Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev: Undrar om något speciellt land är överrepresenterat?
Jag satt faktiskt idag och tänkte på att Ryssland eventuellt skulle kunna vara ett land med stor andel (odiagnostiserade) människor med autistiska drag. Vad jag baserar det på kanske jag inte behöver gå in på, då det hela mest bara var en snabb tankeställning jag fick.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
37 360.
Om 0,4% har AS.
Säg nånting mellan 30 och 40 000.
Undrar förresten hur många av dessa som har diagnos. Och om man lägger till alla andra som har nån sorts AST.
Och det ryktas om att i den nya DSM så kommer vi att slås ihop med bl.a. ADHD/ADD till nån sorts stor PDD-grupp.
Och då kanske vi blir 12-13-14-15 %. Det är 1 miljon svenskar det.
Man kan också räkna på årskullar. Vilket är ganska behändigt i Sverige. Detta eftersom en årskull brukar ligga på runt 100 000 individer. Det innebär att i en årskull finns det 400 individer med AS. (Räknat på frekvensen 0,4 %.) Med motsvarande räknesätt skulle den större PDD-gruppen motsvara 12-15 000 individer per årskull.
Om 0,4% har AS.
Säg nånting mellan 30 och 40 000.
Undrar förresten hur många av dessa som har diagnos. Och om man lägger till alla andra som har nån sorts AST.
Och det ryktas om att i den nya DSM så kommer vi att slås ihop med bl.a. ADHD/ADD till nån sorts stor PDD-grupp.
Och då kanske vi blir 12-13-14-15 %. Det är 1 miljon svenskar det.
Man kan också räkna på årskullar. Vilket är ganska behändigt i Sverige. Detta eftersom en årskull brukar ligga på runt 100 000 individer. Det innebär att i en årskull finns det 400 individer med AS. (Räknat på frekvensen 0,4 %.) Med motsvarande räknesätt skulle den större PDD-gruppen motsvara 12-15 000 individer per årskull.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:100 000 har jag hört.
FWIW...
Och jag skulle vilja påstå att det finns fler utan papper på sina bokstäver än såna MED papper på dem. Detta sagt utifrån att så otroligt många inte kommer på tanken att söka utredning innan deras barn får utredning och diagnos, och att så pass många med AS eller andra bokstäver inte har barn, och därmed inte har den möjligheten att komma på att deras eljesthet har ett namn.
Sorry för ett illa formulerat resonemang, jag är trött. (Jag vet att jag alltid skyller på det, men det är också sanningen.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ganesh skrev:Om 0,4% har AS.[...]
Det är samma siffra som jag har läst, orkar dock inte leta reda på källor just nu.
För övrigt instämmer jag med alfapetsmamma om att det troligen "finns fler utan papper på sina bokstäver än såna MED papper på dem".
Ganesh skrev:[...]
Och då kanske vi blir 12-13-14-15 %. Det är 1 miljon svenskar det.[...]
Detta bådar inte gott!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:atoms skrev:Ok! En gång på ett utrikiskt forum föreslog jag att ett kriterium för autism skulle kunna vara att man kommer från Irland.
Irländarna som är så hypersociala?
Basen i min undersökning hade vissa brister; Jag hade endast studerat några av de främsta Irländska författarnas levnadsöden - Joyce, Beckett, O'Brian och det var framförallt den sistnämnde som gjorde att jag kände att det kunde existera en länk mellan det Att Vara Autist och Att Vara Irländare.
Även om de tre nämnda författarna av vilka Beckett torde vara det tydligaste exemplet på någon med subklinisk autism kändes också O'Brian som en mycket god kandidat. Naturligtvis var mitt inlägg av det mer humoristiska slaget och jag trodde att det var tydligt men det var det inte.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:26:26, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:Ganesh skrev:Om 0,4% har AS.[...]
Det är samma siffra som jag har läst, orkar dock inte leta reda på källor just nu.
För övrigt instämmer jag med alfapetsmamma om att det troligen "finns fler utan papper på sina bokstäver än såna MED papper på dem".Ganesh skrev:[...]
Och då kanske vi blir 12-13-14-15 %. Det är 1 miljon svenskar det.[...]
Detta bådar inte gott!
1. Här för mig att Anders Miltons psykiatriutredning använder den siffran. (0,4%)
2. Papperslösa aspiesar finns ju naturligtvis, och dessutom en försvarlig mängd som har "nästan" AS. Dels för att de uppfyller bara en del kriterier. Och dels för att de nästan uppfyller alla eller många kriterier.3.
3. Om det nu inte är så att om vi blir en riktigt stor grupp så blir det svårare att bortse från oss. Inte minst för att av en miljon finns det kanske 800 000 väljare. Vilket väger tyngre än 37 360. Om man vill kan man räkna med ett antal anhöriga också. Då blir det en mycket viktig väljargrupp. Om vi/någon lyckas göra våra frågor till valfrågor.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
För att förtydliga vad jag menade när jag skrev att det inte bådade gott: jag ifrågasätter starkt att såpass många som 12-15% av befolkningen verkligen har AS-problematik - det är ju enorma siffror! Jag tvivlar på att man kan/bör sätta AS-diagnos på alla dessa, och jag tror definitivt inte att det gagnar oss som verkligen lider av AS/har AS att var och varannan människa får AS-diagnos. 

Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:För att förtydliga vad jag menade när jag skrev att det inte bådade gott: jag ifrågasätter starkt att såpass många som 12-15% av befolkningen verkligen har AS-problematik - det är ju enorma siffror! Jag tvivlar på att man kan/bör sätta AS-diagnos på alla dessa, och jag tror definitivt inte att det gagnar oss som verkligen lider av AS/har AS att var och varannan människa får AS-diagnos.
Blir det så, kommer antagligen AS diagnosen att "splittras" upp i olika "svårighetsgrader" "AS-light", "tung AS", "AS-liknande drag" och liknande.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Ja, alltså att diagnosen kommer att "splittras" har jag fått ju fått intryck av. Det är så mycket jag skulle vilja läsa/hänga med i, men diskussionen om kommande upplaga av DSM har jag ej hängt med i. I vilket fall - 12-15% som Ganesh nämner låter ju minst sagt vääldigt högt.
Problemen ökar därför att de är samhällsproblem snarare än medicinska problem. Men visst lär det bli problem om 15% får diagnos, LSS är redan nu så dyrt att det säkert kommer avskaffas snart.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Den förfärlige snömannen skrev:Problemen ökar därför att de är samhällsproblem snarare än medicinska problem. Men visst lär det bli problem om 15% får diagnos, LSS är redan nu så dyrt att det säkert kommer avskaffas snart.
För en gångs skull är vi överens.

Den förfärlige snömannen skrev:Problemen ökar därför att de är samhällsproblem snarare än medicinska problem. Men visst lär det bli problem om 15% får diagnos, LSS är redan nu så dyrt att det säkert kommer avskaffas snart.
Inte avskaffas men de kommer att ändra reglerna, troligtvis genom att införa ett nytt klassificeringssystem för AS, där enbart de som har den "svåraste" graden blir berättigade till de förmåner som idag kommer alla till del via LSS.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
BMW skrev:Den förfärlige snömannen skrev:Problemen ökar därför att de är samhällsproblem snarare än medicinska problem. Men visst lär det bli problem om 15% får diagnos, LSS är redan nu så dyrt att det säkert kommer avskaffas snart.
Inte avskaffas men de kommer att ändra reglerna, troligtvis genom att införa ett nytt klassificeringssystem för AS, där enbart de som har den "svåraste" graden blir berättigade till de förmåner som idag kommer alla till del via LSS.
Ja, nåt sånt. I praktiken lär det bli en mycket mindre grupp än tidigare som får nåt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor