Hur man slipper trubbel med datorn (spyware, virus med mera)
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur man slipper trubbel med datorn (spyware, virus med mera)
Man hindra dem från att komma in från första början!
Hur då? Jo, man ändrar i hosts-filen, en fil som datorn använder för att kolla var den ska när man surfar. (om man är rolig kan man peka om aftonbladet till expressen oxå, men det jag pratar om här är att peka om kända elaka siter till INGENSTANS, och det gör att elakingarna inte kommmer in i datorn ens när de försöker!)
http://everythingisnt.com/hosts.html
Mikes hosts. Ladda ner den, den spärrar massor!
Och sedan tar man och laddar hem SPYBOT: http://www.safer-networking.org/sv/index.html
Den har nämligen en fin "immunisera"-funktion, som lägger till en massa kända elakingar i hosts-filen. Den lägger alltså till saker som mikes fil känner till, och ger totalt ett rätt bra skydd för nätelakingar!
Med de här två så klarar man sig ifrån VÄLDIGT mycket elände på datorn!
Hur då? Jo, man ändrar i hosts-filen, en fil som datorn använder för att kolla var den ska när man surfar. (om man är rolig kan man peka om aftonbladet till expressen oxå, men det jag pratar om här är att peka om kända elaka siter till INGENSTANS, och det gör att elakingarna inte kommmer in i datorn ens när de försöker!)
http://everythingisnt.com/hosts.html
Mikes hosts. Ladda ner den, den spärrar massor!
Och sedan tar man och laddar hem SPYBOT: http://www.safer-networking.org/sv/index.html
Den har nämligen en fin "immunisera"-funktion, som lägger till en massa kända elakingar i hosts-filen. Den lägger alltså till saker som mikes fil känner till, och ger totalt ett rätt bra skydd för nätelakingar!
Med de här två så klarar man sig ifrån VÄLDIGT mycket elände på datorn!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:19:31, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tja, mina tips ovan funkar på både firefox och explorer, men jag har inte testat adblock.
Adblock LÅTER dock som om den fokuserar på att ta bort reklam, men framförallt spybot fokuserar på att ta bort elaka siter med elak kod.
Adblock LÅTER dock som om den fokuserar på att ta bort reklam, men framförallt spybot fokuserar på att ta bort elaka siter med elak kod.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:19:31, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag har laddat ner Spybot men problemet är när programmet frågar mig vad som ska göras. T ex frågar det om "Registry change, value deleted": Ska jag klicka i Allow eller Deny? Jag har ingen aning. Jag klickar på Deny, eftersom det låter farligt men kanske jag borde klickat på Allow?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:19:31, redigerad totalt 1 gång.
När det där meddelandet dyker upp försöker ett program ändra i inställningarna.
Om du själv precis har startat nåt, en installation tex så brukar det vara okej.
Om du själv precis har startat nåt, en installation tex så brukar det vara okej.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:När det där meddelandet dyker upp försöker ett program ändra i inställningarna.
Då ska jag alltså klicka Allow. Men om jag inte startat något, Deny. Om jag bara satt på internet, räknas det också som installation?
Registret låter viktigt och känsligt, blir ju rädd när det är fråga om ändringar där.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:19:31, redigerad totalt 2 gånger.
Näe, en installation är när du lägger till ett nytt program, som du inte hade innan.
Och ibland ska det ändras i registret. Om det bara kommer sådär helt plötsligt utan att du har gjort nåt så är det läge att bli misstänksam!
Och ibland ska det ändras i registret. Om det bara kommer sådär helt plötsligt utan att du har gjort nåt så är det läge att bli misstänksam!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Det värsta är att man blir osäker när Spybot frågar om samma fråga minst 10 gånger. T ex om deleting BMbf7254f, vilket skulle ändra något från Rundll32.exe ...uqx till wgct. Vad är detta Rundll32.exe?
Iom att frågan återkom gång på gång känns som om Spybot vill ändra detta av nån anledning.
Iom att frågan återkom gång på gång känns som om Spybot vill ändra detta av nån anledning.
Nu frågar Sypbot om "Browser Helper Object" där förändringen är "Key deleted". Men det går bara att klicka i "Allow change". "Deny change" är gråmarkerat.
Så vad gör jag?. Om jag inte vill tillåta ändringen så måste jag stänga av programmet.
Så vad gör jag?. Om jag inte vill tillåta ändringen så måste jag stänga av programmet.
Hmm. Den där delen av programmet är jag inte så insatt i. Men gråmarkeringen lät konstig!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Nu gjorde jag en scanning och Spybot säger att jag har Win32.Poison.k och Virtumonde i registret. När jag klickar på "Åtgärda" så kommer plötsligt detta meddelande: "Failed to load .... Spybot - Search DestroyDelZip179.dll
Så nu går det inte att få bort dem?
Tidigare scannade jag med Norton som tog bort Vundo Trojan för femtielfte gången men tydligen inte hittade allt.
Så nu går det inte att få bort dem?
Tidigare scannade jag med Norton som tog bort Vundo Trojan för femtielfte gången men tydligen inte hittade allt.
Intressant. Jag har aldrig varit med om att spybot har misslyckats på det viset du beskriver! Hmm. Låter som en fil i spybot är trasig/saknas. Märkligt.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Alien skrev:Nu gjorde jag en scanning och Spybot säger att jag har Win32.Poison.k ...
http://www.computer-juice.com/forums/f4 ... ojan-8952/
Här är en kille som också hade Win32.Poison.k och han får tipset att pröva AVG vilket tydligen hjälpte till slut. Även om AVG inte listade den under det namnet. Det står inte vilket AVG-program fast jag antar de menar AVG Anti-Virus Free Edition. http://free.grisoft.com/. Kolla att du tar version 8.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:19:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11